Piața auto europeană a înregistrat în august a doua lună consecutivă de creștere. După sporul cu 5,9% raportat în iulie, vara s-a încheiat cu o creștere cu 4,7%, la peste 791.000 de unități.
Pe baza acestor date, de la începutul anului și până la final de august, piața auto este la un nivel mai ridicat față de perioada similară a anului trecut. Astfel, europenii au înmatriculat 8,69 de milioane de unități în primele opt luni ale anului, comparativ cu 8,66 de milioane de unități în perioada similară a anului trecut, ceea ce reprezintă o creștere cu 0,4%.
BT Leasing te conectează la cele mai relevante informații și date din piața auto, susținând antreprenorii care îndrăznesc să facă lucrurile să se întâmple și contribuie la dezvoltarea economiei României. Indiferent dacă ai nevoie de un autoturism nou, echipamente performante sau soluții verzi de energie pentru afacerea ta, noi îți oferim soluții de leasing adaptate nevoilor și oportunităților pieței locale.
BT Leasing - soluția de finanțare care susține antreprenoriatul românesc.
Cifrele sunt valabile pentru înmatriculările cumulate din cele 27 state membre ale Uniunii Europene, la care se adaugă Marea Britanie și cele trei state din regiunea economică EFTA (Islanda, Norvegia și Elveția).
Creșterea din luna august se datorează în special principalelor mărci de volum din Europa. Volkswagen a înregistrat o creștere a înmatriculărilor cu 5,4%, concomitent cu un progres cu 4,3% din partea Skoda.
Totuși, în august se remarcă mai ales creșterea cu 13,8% raportată de Hyundai, care a înmatriculat peste 37.400 de unități și a revenit în top 10 după o lungă perioadă de absență. Marca asiatică a depășit cu aproximativ 500 de unități inclusiv Dacia, care a revenit pe tradiționalul loc 9 (ocupat în mod obișnuit) după ce în iulie ocupase surprinzător locul 5.
Chiar și așa, cu peste 36.900 de unități, Dacia a fost foarte aproape de Renault, care a înmatriculat 37.800 de unități.
Singurele mărci din top 10 care au raportat scăderi în august au fost Toyota (-0,5%), Audi (-2,4%) și Peugeot (-6,6%).
Pe baza acestor rezultate, piața auto europeană este dominată în continuare de Volkswagen și la nivelul primelor 8 luni ale anului, cu peste 960.000 de unități și o cotă de piață de 11%. În plus, veștile bune pentru Grupul Volkswagen nu se opresc aici: cu o creștere cu 10,6%, Skoda se apropie tot mai mult de locul 2 ocupat de Toyota, care a înregistrat o scădere cu 7,8% și de care o mai despart acum mai puțin de 23.000 de unități.
Între timp, Dacia ocupă locul 9 și în topul pentru primele opt luni ale anului cu aproape 400.000 de unități, ca urmare a unei creșteri a înmatriculărilor cu 3,2%.
În afara topului 10 există numeroase mărci europene cu tradiție care înregistrează scăderi de înmatriculări la nivelul perioadei ianuarie – august 2025. Printre ele se remarcă Seat (-23,3%), Fiat (-20%) sau Opel (-9,3%), însă în această categorie se află și mărci tradiționale din Japonia, cum ar fi Mazda (-13,4%), Suzuki (-18%) sau Nissan (-5,2%). Una dintre posibilele explicații este apariția pe piață a tot mai multe modele ale unor constructori chinezi.
De altfel, BYD a înmatriculat în luna august aproape 11.500 de unități în Europa, mai multe decât Mazda și Suzuki și foarte aproape de nivelul înregistrat de Nissan. Astfel, la nivelul perioadei scurse din acest an, marca din China a ajuns la aproape 96.000 de unități comercializate.
Între timp, Tesla își continuă declinul cu o scădere cu 22,5% în luna august, una mai temperată decât media scăderilor din primele 8 luni ale anului (-32,6%).
Luna august a adus o schimbare de lider în topul celor mai înmatriculate modele, potrivit datelor colectate de compania de analiză Dataforce. Astfel, cel mai popular model al lunii în rândul europenilor a fost Volkswagen T-Roc, cu aproape 14.300 de unități, care a surclasat astfel pentru mai puțin de o mie de unități liderul tradițional Dacia Sandero.
Rezultatul nu constituie însă o surpriză majoră, în contextul în care T-Roc a fost în luna iulie la numai câteva sute de unități în urma lui Sandero. Podiumul a fost completat de un alt model Volkswagen aflat în creștere (Tiguan), în timp ce Clio a ocupat locul 4, în fața lui Toyota Yaris Cross.
Înmatriculările Dacia Duster au scăzut în august cu 16%, la 9.400 de unități, însă SUV-ul mărcii de la Mioveni ocupă locul 8. Una dintre posibilele explicații pentru această scădere este apariția lui Dacia Bigster, care a înregistrat peste 5.700 de unități. Un alt model produs în țara noastră, Ford Puma, a fost la numai 650 de unități să pătrundă în premieră în top 10 european.
La nivelul primelor 8 luni ale anului, datele centralizate păstrează Dacia Sandero pe primul loc cu 166.000 de unități, în ciuda unei scăderi a înmatriculărilor cu 9,4%. Podiumul este completat de Clio (+5,8%) și T-Roc (-1,7%), în timp ce Duster este locul 8 cu o scădere cu 1,7%. SUV-ul Puma este pe locul 16 în acest top cu peste 98.700 de unități, în scădere cu 3,9% comparativ cu perioada similară a anului trecut.
Conform așteptărilor, mărcile din Germania au acaparat aproximativ o treime din piața auto europeană (32%) și sunt urmate de mărcile din Japonia (12,1%) și Franța (11,9%), cu o cotă de 4,7% pentru România prin intermediul Dacia.
BYD și SAIC, singurii constructori chinezi pentru care ACEA oferă date despre înmatriculări, au avut împreună o cotă de piață de circa 3,5%, însă cota de piață reală a mărcilor din China este ușor mai ridicată prin prisma existenței a numeroase alte mărci, dintre care se remarcă prin volum în special Chery.
Trei dintre cele mai mari cinci piețe auto europene au încheiat luna august în creștere din punct de vedere al înmatriculărilor. Germania a raportat o creștere foarte apropiată de media europeană (+5%), la 207.000 de unități, în timp ce Franța a crescut cu 2,2% la aproape 88.000 de unități. Din punct de vedere procentual, cea mai mare creștere a fost înregistrată de Spania (+17%, la la 61.000 de unități), în timp ce piețele auto din Italia (-2,7%) și Marea Britanie (-2%) au înregistrat scăderi.
Situația este însă diferită la nivelul primelor opt luni ale anului, întrucât datele centralizate de ACEA indică scăderi de înmatriculări pentru Germania (-1,7%, la 1,87 milioane de unități), Franța (-7,1%, la 1,05 milioane de unități) și Italia (-3,7%, la 1,04 milioane de unități), concomitent cu creșteri în Spania (+14,6%, 769.000 de unități) și Marea Britanie (+2,1%, 1,27 milioane de unități).
Luna august a adus un nou record pentru înmatriculările de mașini electrice din punct de vedere al cotei de piață. Astfel, 20,2% dintre mașinile comercializate în ultima lună de vară au fost electrice, în creștere puternică de la cota de piață de 16,7% din august 2024. Precedenta cotă de piață lunară record a fost de 19,2% și a fost atinsă în luna iunie.
Ca de obicei, mașinile hibride (MHEV + HEV) au fost cele mai populare, cu o cotă de piață de 33,4%, și au fost urmate de mașinile cu motoare pe benzină fără sisteme hibride, care au avut o cotă de piață de 25,6% în urmă unei scăderi a numărului de mașini înmatriculate cu 17,3%.
De asemenea, mașinile diesel au coborât la o cotă de piață de numai 8%, ca urmare a unui recul de înmatriculări cu 17,5%. Cea mai mare creștere procentuală a înmatriculărilor a fost înregistrată de departe de mașinile plug-in hybrid (+56,3%), care au ajuns astfel la o cotă de piață de 10,4%.
În primele 8 luni ale anului, mașinile hibride au atins o cotă de piață de aproape 35%, ca urmare a unei creșteri a înmatriculărilor cu 15%, în timp ce mașinile echipate cu motoare pe benzină fără sisteme hibride au o cotă de piață de aproape 28%.
În urma unei creșteri cu 26% a înmatriculărilor, mașinile electrice au atins o cotă de piață de 17,7%, însă cea mai mare creștere procentuală apare în dreptul mașinilor plug-in hybrid (+28%).
Creșterea înmatriculărilor de mașini electrice este determinată în primul rând de Germania, care a raportat aproape 337.000 de unități în primele 8 luni ale anului (+39%), dar și de Marea Britanie, care a ajuns la aproape 277.000 de unități în acest an (+29,5%), în timp ce Franța a înregistrat o scădere cu 2% la aproape 185.000 de unități.
Alte două țări se apropie de pragul de 100.000 de electrice, și anume Belgia (96.000, +14,4%) și Norvegia (94.000, +37%).
Piața auto europeană a trecut pentru prima oară pe plus în acest an ca urmare a creșterilor raportate în luna august, însă variațiile sunt suficient de reduse pentru a fi dificil de anticipat cum va evolua industria pe parcursul ultimelor 4 luni ale anului.
Cert este că tendința de creștere a înmatriculărilor de mașini electrice este tot mai pronunțată în numeroase țări europene în detrimentul motoarelor diesel și pe benzină fără sisteme hibride.
Foto deschidere: Dreamstime.