Test drive: Škoda Enyaq iV 60

Cu Enyaq iV, Škoda deschide balul electrificării adevărate. Primul SUV electric al mărcii continuă să ofere spațiul și soluțiile inteligente cu care cehii ne-au obișnuit de-a lungul timpului.

Cine este și ce vrea Škoda Enyaq iV de la noi?

Enyaq iV este primul model Škoda dezvoltat special pe o platformă gândită pentru mașini electrice. La baza lui Enyaq se află platforma MEB a Grupului Volkswagen, aceeași arhitectură fiind utilizată și pe noile Volkswagen ID.3 și ID.4.

Totodată, Enyaq este primul SUV electric al companiei, un segment care în ultimii ani a adunat din ce în ce mai mulți clienți europeni.

Cu Enyaq, Škoda începe o nouă pagină în istoria de peste 125 de ani a mărcii, și marchează startul unui capitol al schimbărilor majore.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

Škoda Enyaq iV se află la prima generație, deci nu există un punct de sprijin pe care să-l folosesc în conturarea unui răspuns clar și precis. Nu am cum să mă raportez la nimic asemănător din trecutul mărcii, dar pot să fac o paralelă între Enyaq și Volkswagen ID.4, SUV-ul producătorului din Wolfsburg.

Deși vorbim despre modele produse pe aceeași platformă, fiecare dintre cei doi producători au ales să folosească filozofiile proprii în materie de design și structură a interiorului. Altfel spus, nu vei avea cum să confunzi un Enyaq cu un ID.4, și viceversa.

Odată cu lansarea lui Enyaq, Škoda adoptă o filozofie de design îmbunătățită, mizează pe tușe și linii care pun altfel în valoare proporțiile mașinii. În schimb, producătorul ceh a rămas fidel mottului “Simply Clever”, motiv pentru care, interiorul abundă în soluții smart care te ajută în viața de zi cu zi. Și pentru că tot am amintit de interior, Škoda continuă să joace bine cartea spațiului oferit la nivelul habitaclului. E un joc care a început odată cu Octavia și care a adus acel plus pe care clienții încă îl apreciază.

Cu cine se bate pe piața din România?

În perioada modernă Škoda, modelele producătorului ceh sunt poziționate întotdeauna în zonele superioare ale segmentelor din care fac parte. Iar Enyaq nu face rabat de la această regulă. Este un SUV compact, însă dimensiunile sale sunt foarte apropiate de cele ale unui SUV mediu get-beget. E o strategie pe care Škoda și-a însușit-o și care ajută în continuare să strângă clienți.

Dacă vrei să te orientezi către un SUV electric cu dimensiuni mai mici, atunci Kia e-Niro, Hyundai Kona EV sau Mazda MX-30 sunt modelele pe care le poți lua în calcul.

Dar SUV-ul Škoda are câțiva rivali și în rândul producătorilor premium: Audi Q4 e-tron și Q4 Sportback e-tron, și Mercedes-Benz EQA.

Totuși, marele rival al lui Enyaq rămâne chiar fratele Volkswagen ID.4. Spre deosebire de modelul din Wolfsburg, SUV-ul Škoda plusează binișor la capitolul dimensiuni exterioare: +7 centimetri în dreptul lungimii și aproape 3 centimetri la nivelul lățimii.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

În momentul prezentării lui Enyaq, Škoda a anunțat că SUV-ul electric va avea, în total, cinci versiuni de motorizare. În prezent, pe piața din România poți comanda doar două: Enyaq iV 60, respectiv Enyaq iV 80.

Diferențele dintre cele două? Enyaq iV 80 are un motor electric cu mai mulți cai putere și o baterie mai mare. Pentru versiunile cu două motoare electrice încă mai avem de așteptat.

În cazul lui Enyaq iV 60, versiunea testată, motorul electric dezvoltă 180 de cai putere și 310 Nm, iar bateria care îl ține în viață are o capacitate netă de 58 kWh. Enyaq iV 80 are tot un singur motor electric, dar acesta oferă 204 CP și un nivel de cuplu similar: 310 Nm. În plus, bateria disponibilă are o capacitate netă mai mare: 77 kWh.

Pe tot parcursul testului, Enyaq iV 60 mi s-a părut puțin greoi, nu neapărat lent, și tind să cred că varianta cu 204 cai putere nu oferă o agilitate îmbunătățită (spun asta pentru că are 125 de kilograme în plus, iar cuplul motor este același). Astfel, din punct de vedere al caracterului dinamic și al agilității, aș miza pe versiunea Enyaq iV 60. În schimb, dacă ești în căutarea unui SUV cu autonomie cât mai mare, atunci alegerea e evidentă: Enyaq iV 80.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Viitorul e ELECTRIC! Încarcă-te cu energie de la MOL Plugee, simplu și rapid, chiar și în 30 de minute. Detalii aici

În ciclul WLTP (cea mai recentă metodă de testare adoptată de producători), Škoda Enyaq iV 60 are o autonomie maximă de 413 kilometri, iar consumul anunțat de producător variază între 14.6 și 17.6 kWh/100 de kilometri.

Am condus mașina în perioada în care toate aplicațiile meteo afișau peste 35 de grade Celsius și disconfort termic. De vis. Asta dacă ești undeva la munte și nu în traficul din București. Altfel spus, climatizarea lui Enyaq iV 60 a muncit din greu ca în habitaclu să fie 22 de grade Celsius, lucru care trage la cântar. Cel al autonomiei. Nici bateria nu se simte bine deloc la temperaturi ridicate, iar asta afectează, bineînțeles, autonomia.

La finalul testului, media de consum a fost de 19.5 kWh la 100 de kilometri. Era clar de la bun început că pe caniculă nu prea aveam cum să mă ating de valorile declarate de producător. Și nici nu mi-am propus să fac asta. În marea majoritate a timpului am avut un stil de mers normal, fără exagerări și fără plecări “violente” de la semafor doar de dragul senzațiilor oferite. Iar mult timp l-am petrecut în oraș cu drumuri relativ scurte. Cam ce nu recomadă doctorul. Iar în astfel de condiții, autonomia lui Enyaq iV 60 a scăzut la 300 de kilometri.

Cât de repede se încarcă la prize AC și DC?

Pentru reîncărcarea bateriei de 58 kWh, Škoda Enyaq iV 60 poate să tragă curent atât de la prize AC, cât și de la stații DC. La o priză AC, SUV-ul cehilor poate fi încărcat cu o putere maximă de 11 kW. Transformat în timp de așteptare, asta se traduce cu 6 ore și 45 de minute.

La o priză rapidă DC de 50 kW, Enyaq iV 60 are nevoie de 55 de minute pentru o încărcare până la 80%, iar la o stație de 100 kW (chargerul mai puternic este echipament opțional și costă 500 de euro), timpul scade până la 42 de minute pentru același procent al bateriei.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Deși designul te-ar duce cu gândul la un model cu valențe sportive, Škoda Enyaq iV 60 nu merge în această direcție. Cel puțin nu în această variantă de motorizare. În oraș, l-am simțit greoi și nu atât de agil pe cât mi-aș fi dorit. Nu vă gândiți că e lent, doar că cele 2 tone au un cuvât de spus atunci încerci să rupi ritmul normal de mers. Se comportă mai bine decât un SUV echivalent cu motor cu ardere internă, însă mi-ar fi plăcut să simt ceva mai multă explozie din partea lui Enyaq.

În afara orașului, la viteze de drum național sau județean, reprizele sunt bune, iar resursele livrate rapid te vor ajuta la nevoie. Un mare plus îl reprezintă direcția: mi-a plăcut mult, e incisivă, comunică tot timpul informații corecte de la nivelul asfaltului și te ajută să poziționezi cu precizie SUV-ul pe viraje fără ca mai apoi să aplici corecturi ale volanului.

Suspensiile sunt mai degrabă confortabile sau mai degrabă sportive?

De-a lungul anilor, modelele Škoda au reușit să ofere un mix bun între cele două lumi. Cu Enyaq, cehii au plusat ceva mai mult către partea de sportivitate. Am simțit o setare puțin prea rigidă a suspensiilor, și cel mai probabil pentru a anula din efectul adus de masa mare a bateriilor. Dacă ar fi să acord puncte până la 10, aș miza pe un 6 puncte către partea de sportivitate, diferența mergând către confort. Totodată, suspensia clasică disponibilă pe modelul de test a avut și mici momente în care a ținut să-și facă simțită prezența la nivelul habitaclului (în special pe denivelările scurte). Iar pentru cei cu auzul fin, acest lucru contează.

Totuși, situația ar trebui să se schimbe dacă în lista de opționale bifezi pachetul Drive Sport Plus. Costă 910 euro și include și amortizoarele adaptive. Eu l-aș bifa din start.

Pe viraje, Enyaq reușește să surpridă. Imediat ce te obișnuiești cu rolul pe care îl joacă cele aproape 2 tone, descoperi un SUV care poate să te ducă din apex în apex într-un ritm bun și fără să se încline atât de mult.

Standard, Enyaq este echipat cu jante de 19 inch, însă poți alege și versiuni de 20 (cele de pe modelul testat) sau 21 inch. Și dacă tot suntem la capitolul confort/sportivitate, ți-aș recomanda versiunile cele mai mici. Nu contribuie cu mult la aspectul general, însă pot face minuni la nivelul confortului oferit.

Cum ți se pare designul exterior?

Cu Enyaq, Škoda a încercat să aducă designul clasic al mărcii în era electrică. Iar la final, a ieșit un SUV cu o caroserie ușor cocoșată. Accentul trebuie pus pe “ușor”, pentru că în scurt timp o să facem cunoștință cu o versiune care ar trebui să se încadreze în categoria “SUV-urilor coupé” (un fel de Audi Q4 Sportback e-tron).

Primele detalii cu privire la designul lui Enyaq au venit încă din primăvara anului 2019, anul în care Škoda a prezentat conceptul Vision iV. A fost o abordare stilistică care a ghidat marca în ultimii ani și care a dictat modificările aduse unor modele deja consacrate (Octavia și Fabia).

Spre deosebire de Volkswagen ID.4, pe care îl văd ca un elev silitor, Enyaq iV seamănă mai mult cu atletul clasei. E ceva mai zvelt și cu forme sportive pe care mulți se înghesuie să le privească.

Cum sunt materialele la interior?

De când cu dezvoltarea mașinilor electrice de la zero (adică pe platforme dedicate și nu pe arhitecturi ale unor modele cu motoare cu ardere internă), producătorii experimentează diverse modalitați de transformare a interiorului. Mulți merg pe ideea de a transforma habitaclul într-un lounge (pentru că acesta e termenul folosit de departamentele de marketing).

Škoda a continuat abordarea clasică a companiei (cea în care accentul este pus pe spațiul disponibil la interior), și plusează cu o serie de materiale și elemente specifice modelelor noii ere.

Ai cinci versiuni pentru tapițeria de la interior: Loft, Suite, Eco-Suite, Lodge și Lounge. Iar exemplarul testat a venit într-una dintre cele mai interesante variante: Lodge. Aceasta îmbină elemente acoperite cu lână și stofă și au acel je ne sais quoi capabil să transforme atmosfera de la interior într-una familiară.

În partea de sus a bordului, Enyaq îmbină materialele textile cu elemente din plastic moale și cu accesorii dintr-un plastic mai dur, dar finisat plăcut. Chiar și fețele portierelor sunt asezonate cu aceleași materiale prezente pe bord, singura diferență ar fi că în zona superioară a mânerelor, cehii au optat pentru un material mai tare (cel mai probabil, rezistă mai bine la uzură). În schimb, chiar și buzunarele portierelor (doar cele din față) sunt îmbrăcate în fetru.

Volanul este unul nou, cu două spițe, și spre deosebire de cel al modelelor Volkswagen, acesta încă are butoane fizice și nu zone tactile. Un plus din partea mea pentru această decizie a cehilor.

Tot la interior, Škoda continuă să ofere o mulțime de spații de depozitare. Tunelul median (cehii încă nu renunță la el) a fost împărțit în două. În partea inferioară există o zonă de depozitare generoasă în care poți să-ți lași obiectele mai mari, în timp ce partea superioară (cea care integrează și comenzile transmisiei) a fost structurată inteligent: două suporturi de pahare al căror volum îți poți împărți în funcție de nevoie, două zone pentru depozitarea telefonului mobil, un spațiu pentru chei și alte lucruri mai mici în zona pasagerului din dreapta și o cotieră încăpătoare (echipată cu o tăviță și cu un elastic care să țină documentele într-un singur loc).

Există două porturi USB-C bine ascunse sub consola centrală, însă unul dintre spațiile de depozitare pentru telefoanele mobile are încărcare prin inducție.

Deși Škoda are o serie de soluții inteligente care să-ți ușureze viața la bord, Enyaq propune și un element mai puțin intuitiv. Sertarul de mici dimensiuni poziționat în partea din stânga a volanului are un buton separat pentru acționarea lui. Parcă erau mai simple vremurile în care trăgeam de mânerul sertărașului ca să-l deschid.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

E mult spațiu în Enyaq și ajunge pentru toată lumea. Pe bancheta din spate (al cărui șezut este poziționat totuși puțin prea înclinat pentru gustul meu) e spațiu suficient atât la cap, cât și la nivelul picioarelor sau al genunchilor. Și v-o spune un om de aproape 1.85. Pe locul din mijloc vei sta ceva mai sus decât pe scaunele individuale din extremități, însă măcar vei scăpa de coșmarul tunelului median. Pentru că el nu există, iar acest lucru oferă un plus la nivelul spațiului disponibil la picioare. Totuși, n-aș recomanda ca pe scaunul central să așezi un adult pentru mai mult de oră.

Portbagajul lui Enyaq măsoară 585 de litri care sunt gata să înghită bagajele pentru un weekend cu întreaga familie. Tot în portbagaj, Škoda a pus cârlige pentru transportarea bagajelor și inele de prindere, iar sub podeaua falsă se ascund spații de depozitare dedicate trusei de prim ajutor, a cablurilor de încărcare sau a ruloului.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

E mult spațiu în Enyaq și ajunge pentru toată lumea. Pe bancheta din spate (al cărui șezut este poziționat totuși puțin prea înclinat pentru gustul meu) e spațiu suficient atât la cap, cât și la nivelul picioarelor sau al genunchilor. Și v-o spune un om de aproape 1.85. Pe locul din mijloc vei sta ceva mai sus, decât pe scaunele individuale din extremități, însă măcar vei scăpa de coșmarul tunelului median. Pentru că el nu există, iar acest lucru oferă un plus la nivelul spațiului disponibil la picioare. Totuși, n-aș recomanda ca pe scaunul central să așezi un adult pentru mai mult de oră.

Portbagajul lui Enyaq măsoară 585 de litri care sunt gata să înghită bagajele pentru un weekend cu întreaga familie. Tot în portbagaj, Škoda a pus cârlige pentru transportarea bagajelor, inele de prindere și chiar, iar sub podeaua falsă se ascund spații de depozitare dedicate trusei de prim ajutor sau cablurilor de încărcare. Pentru acționarea electrică a portbagajul și funcția hands-free trebuie să plătești suplimentar.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Rezultatele testelor de impact (și nu numai) pentru Škoda Enyaq au fost publicat în luna aprilie de organizația independentă Euro NCAP. Modelul producătorului ceh a trecut de încercările belgienilor și a fost notat cu 5 stele de siguranță.

Capitolul dedicat protecției pasagerilor adulți a fost notat cu 94%, iar cel al protecției pasagerilor copii a primit 89% din totalul punctajului disponibil. Protecția utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor (pietoni, bicicliști și motociciliști) a fost notat cu 71%, iar sistemele de siguranță introduse de Škoda au adunat 82% din punctajul total.

Top 3 sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Nici nu-i nevoie să urci la volanul lui Enyaq iV 60 ca să observi ecranul central de 13 inch (disponibil standard). E mare. Mare rău. Odată cu introducerea acestuia, Škoda a renunțat la multe dintre butoanele fizice, rolul acestora fiind integrat la nivelul structurii meniului sistemului de infotainment. Acum, prin intermediul ecranului poți controla toate funcțiile mașinii. Sistemul funcționează fluid aproape în toate momentele, însă mai are momente în care răspunsul comenzilor este ușor întârziat.

Meniul principal este structurat asemeni celor folosite de telefoanele inteligente, ceea ce înseamnă că te vei acomoda rapid cu funcțiile disponibile. Și dacă tot am amintit de telefoanele mobile, Enyaq este compatibil cu Android Auto și Apple CarPlay, servicii pe care le poți utiliza și fără fir.

Și instrumentarul de bord este acum diferit. În locul ecranelor gigant sau a ceasurilor mari, Enyaq folosește un display de 5.3 inch. E discret integrat, iar acesta afișează doar informațiile esențiale. E mai plăcut așa.

De asemenea, am apreciat și faptul că cehii oferă padele cu ajutorul cărora poți regla nivelul de recuperare a energiei în momentul în care nu mai accelerezi.

Îi lipsește ceva la capitolul tehnologie?

Da, iar acel ceva se numește one-pedal. Tehnologia nu este disponibilă nici pe Volkswagen ID.4, deci ar fi fost puțin ciudat ca Škoda să o aibă în ofertă. Sistemul de recuperare a energiei poate reduce (destul de rapid) viteza mașinii până la circa 5-7 km/h în momentul în care nu mai accelerezi, însă de acolo până la oprirea completă trebuie să folosești pedala de frână. Iar pentru mersul în oraș, un sistem 100% one-pedal ar fi fost și mai potrivit pentru modelul cehilor.

Cât mă costă toată afacerea?

Pe piața din România, Škoda Enyaq iV are un preț de pornire de 38.820 de euro (fără voucherele pe care le poți obține prin programele Rabla Clasic și Rabla Plus). Prețul este valabil pentru varianta iV 60. În cazul versiunii Enyaq iV 80, prețul de pornire este de 45.124 de euro.

Exemplarul de test a avut și o serie de echipamente opționale în valoare de aproape 10.000 de euro, iar prețul final a fost de 48.076 de euro. Culoarea exterioară Arctic Silver costă extra 615 euro, dar sunt bani bine investiți dacă îți dorești să ieși puțin în evidență. Pachetul de interior Lodge costă și el 610 euro, însă nimic nu se compară cu acele texturi din lână.

De asemenea, modelul de test a fost echipat și cu pachetul Smart 60 (7.500 de euro) care propune o listă bogată de echipamente suplimentare. Volanul și scaunele față încălzite sunt o plăcere în anotimpul rece, iar sistemul de climatizare pe trei zone cu siguranță o să-i încânte și pe pasagerii pe care îi plimbi pe bancheta din spate. Odată cu bifarea acestui pachet, Enyaq va integra și pompa de căldură, dar și charger-ul care permite încărcarea bateriilor la 100 kW.

Tot în pachetul Smart 60 sunt incluse scanul șoferului cu reglaj electric și funcție de memorie, senzorii de parcare față și spate, camera video pentru mersul cu spatele, farurile de top Škoda Crystal Lighting și sistemul cruise control adaptiv.

Cu ce vine în echiparea standard și care sunt nivelurile de echipare?

Dacă ești convins că poți trece prin paginile de dotări opționale ca gâsca prin apă (deși ți-aș recomanda cu drag să bifezi măcar pompa de căldură și charger-ul la 100 kW; 1.420 de euro pentru ambele), Škoda Enyaq are totuși o serie de dotări stardard potrivite. Farurile și stopurile cu LED le vei primi fără să dai bani în plus. Tot standard este și sistemul de climatizare pe două zone, iluminarea ambientală cu LED și senzorii de parcare spate. În ceea ce privește sistemele de siguranță și tehnologiile moderne, Enyaq va fi echipat standard cu următoarele: instrumentar digital de bord, ecran central de 13 inch, sistem de frânare automată de urgență, sistem pentru avertizare cu privire la părăsirea benzii de rulare și sistemul cruise control.

Dacă ar fi să alegi un singur lucru pentru care merită cumpărată mașina asta, care-i acela?

Sunt două: spațiul interior și soluțiile inteligente pe care Škoda le oferă.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Lipsa unui sistem de recuperare a energiei mai puternic care să poată oferi o conducere de tip one-pedal.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă (…)

…vrei un SUV electric spațios.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă (…)

…încă nu ești convins că propulsia electrică este potrivită stilului tău de viață.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Nu, și nu neapărat pentru că este un SUV (v-am mai povestit eu despre antipatia mea față de acest tip de caroserie). Nu mi-aș cumpăra Enyaq pentru că nu am simțit acea conexiune pe care mi-o doresc de la o mașină cu care aș vrea să-mi petrec timpul în traficul din București sau pe drumurile virajate în timpul concediilor.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Un SUV care poate schimba percepția publicului despre mașinile electrice.

Fișa tehnică a mașinii

Logo Škoda

Škoda Enyaq iV

BEV 62KWH 60

de la 46.985 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Electric (BEV)
Sursă principală energie
Electric
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
180 CP
Cuplu maxim sistem
310 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
1
Tracțiune
spate
Motor termic
Configurație / nr cilindri
Capacitate cilindrică
Putere maximă
Cuplu maxim
Nr. sisteme supraalimentare
Motor electric
Număr motoare electrice
1
Putere maximă electric
180 CP
Cuplu maxim electric
310 Nm
Baterie
Capacitate brută
62.00 kWh
Capacitate netă
58 kWh
Putere maximă încărcare AC
11 kW
Putere maximă încărcare DC
100 kW
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
8.8 s
Viteză maximă
160 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
16,0 kWh/100 km
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
400 km
Dimensiuni și mase
Lungime
4649 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1879 mm
Înălțime
1614 mm
Ampatament
2770 mm
Volum portbagaj
585 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1710 litri
Masa proprie
1999 kg
Siguranță
Rezultat
5 stele
Preț
Preț de pornire model
46.985
Preț mașină testată
48.076 €