Test Drive: Opel Mokka GS Line

Noul Opel Mokka pare să nu aibă nicio treabă cu anteriorul. Dar asta se rezumă doar la estetic sau e chiar o altă mașină, cu totul?

Cine este și ce vrea Opel Mokka de la noi?

Mokka este noua față a lui Opel, metaforic și literalmente. Și a fost creat ca să ne arate că Rüsselsheim n-a uitat cum se fac mașinile cool. Și că pentru a te simți bine într-o mașină modernă nu înseamnă că trebuie să-ți topești toate economiile în achiziția ei. Este primul dintr-o serie de modele prin care Opel se reinventează. Vezi noul Opel Astra. Rezultatul este un SUV de segment B care să justifice purtatul unei fedora. 

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

Totul. Serios, totul este nou, inclusiv platforma pe care stă. Generația anterioară Mokka era făcută de Opel pe platformă de GM, acum dedesubturile crossoverului sunt luate de la PSA. Pardon, Stellantis. Dacă deții un Mokka de generație anterioară și vrei să-l reînnoiești, pregătește-te pentru altceva. În sensul bun.

Cu cine se bate pe piața din România?

Cu toată lumea! De la Dacia Duster la Audi Q2, Opel Mokka are, în lumea crossoverelor (sau al SUV-urilor subcompacte, dacă vrei) o companie pe cât de bogată pe atât de pestriță. Dar, sigur, și în cadrul segmentului acesta mic – doar ca dimensiuni – există contraste mari, așa că rivalii mai apropiați ai lui Mokka ar fi Nissan Juke, Renault Captur, Peugeot 2008, Citroen C3 Aircross, Ford Puma, SEAT Ateca. 

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Am mers cu motorul de 130 CP, cu automată în opt trepte: cea mai puternică dintre motorizările termice, îmbrăcată în cele mai frumoase straie: echiparea GS Line și roți mari, de 18 inch. În gamă se mai află și un 1.2 cu 100 CP și un diesel de 1.5 litri cu 115 CP.

E convingătoare motorizarea cu 130 CP; sunt convins că fiecare motorizare are atributele ei, că altfel n-ar exista, dar după testul cu versiunea cea mai puternică nu mai sunt curios cum ar fi un Mokka mai firav și nici cât de gălăgios ar fi dieselul. Există și o versiune electrică, pe care am testat-o alături de Cornel – îi găsești impresiile aici – imediat ce a ajuns modelul în țară. Nu are rost să compar Mokka-e cu cele cu motorizare termică. Dacă vrei motor clasic, acesta este cel pe care ți-l dorești. 

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Un motor mai curat “trăiește” mai mult cu benzina EVO 100 Plus: cu 44% mai multă formulă inteligentă MOL EVOTECH. Detalii aici

Opel spune că Mokka cu această motorizare e capabil să consume 4.9 l/100 km în regim mixt. După 480 de kilometri parcurși – DN1, autostradă, drumuri cu viraje conduse în mod Sport, tot ce trebuie – ecranul din spatele volanului mi-a arătat o medie de 6.3 l/100 km. Eu mă declar mulțumit. Însă dacă o porți prin oraș, așteaptă-te să vezi un consum ceva mai mare.

Cum se simte la drum lung? Dar în afara lui? Dar în oraș?

Este o plăcere să mergi cu Mokka la drum lung, în special dacă-l iei cu automata cu opt trepte. Motorul e silențios, transmisia îl ține în turații de cuplu, dar și de frugalitate. Se simte ca o mașină mai mare decât e – în mod ironic, este mai scurt decât Mokka-ul anterior cu 12 centimetri – iar acesta este tot timpul un atribut de apreciat la o mașină. 

N-am ieșit în afara drumului. Și nici dacă eram neatent nu ajungeam acolo, pentru că Mokka poate fi echipat cu asistenți de menținere pe bandă. Din ăia care te duc înapoi între linii, apoi țipă la tine că nu ții mâinile pe volan. Eu le țineam unde trebuie, dar eram probabil prea finuț. 

Prin oraș e o plăcere să-l conduci, comunicarea motor-transmisie este mulțumitoare în micile sprinturi pe care le faci în mediul urban; saltul punții spate peste limitatoarele de viteză mi-a reamintit că jantele de 18 inch sunt, poate, prea mari pentru Mokka. Tot nu aș renunța la ele, sincer, că-mi plac mult proporțiile pe care le capătă mașina cu ele.

Suspensiile sunt mai degrabă confortabile sau mai degrabă sportive?

Este un mix mulțumitor între cele două, pentru că și mașina se vrea a fi și un mijloc comod de deplasare la drum lung, dar și ceva plăcut la condus atunci când o treci în Sport. Sau când te treci tu în Sport, mă rog. O găsesc confortabilă pentru un crossover, chiar dacă nu la fel de zvăpăiată ca un Ford Puma, de exemplu. 

Cum ți se pare designul exterior?

Sper să nu fiu redundant, căci s-ar putea să-mi mai scape lauda asta până la final, dar Mokka este unul dintre cele mai frumoase crossovere pe care le poți cumpăra în 2021. Dacă nu chiar cel mai frumos. Știu și că părerile sunt împărțite; nu trebuie să te simți prost că nu-ți place grila aia, Cornel. Partea bună este că ai atât de multe alte oferte diferite de Mokka în segment. 

Cum sunt materialele la interior?

Impresia pe care ți-o dă Mokka la prima vedere, respectiv prima pipăială, este că-i bine închegată. Mi-ar fi plăcut ca Opel să-l fi făcut pe Mokka la fel de îndrăzneț și vesel la interior cum e la exterior. În schimb, este încărcat cu negru, și din acel mult negru o bună parte este piano bleah. Dacă ești fan al acestui finisaj, atunci Mokka o să fie Mecca ta. 

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Patru, dacă toți sunt mici. Trei, dacă sunt eu (1.87 metri) la volan. Doi, dacă pasagerul din dreapta față vrea să se lăfăie. Portbagajul are 350 de litri și se poate extinde până la 1100 de litri dacă-i rabatezi bancheta spate. Mokka se pretează unei familii cu copii mici, cu mențiunea să nu fie mai mult de 2,5 copii. 

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Da, da, a fost testată la Euro NCAP, unde a obținut patru stele din cinci, cu rating de 73% pentru pasagerii adulți, 75% pentru copii, 58% pentru participanții la trafic vulnerabili și 64% pentru sistemele de asistență. Indiferent de echiparea aleasă, Mokka vine cu airbaguri frontale, laterală față și cortină. 

Top 3 sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Unul dintre drumurile lungi pe care l-am făcut cu Mokka a fost făcut noaptea, ocazie cu care m-am minunat de cum funcționează farurile adaptive LED, care jonglează cu lumina astfel încât să-ți lumineze mult și bine în față, însă fără să-i orbească pe ceilalți. 

Apreciez și că butoanele de comenzi pentru climatizare sunt fizice și nu ascunse în ecranul de infotainment. Tehnologic, asta ar ar fi un neajuns, dar eu o găsesc o soluție logică; deci inteligentă.

Îi lipsește ceva la capitolul tehnologie?

Apple CarPlay și Android Auto wireless ar fi o adiție binevenită în lista de dotări ale lui Mokka.

Cât mă costă toată afacerea?

Păi totul ține de cât vrei tu să cheltui pe un Mokka, pentru că extremele se află la mare distanță una de alta. Prețul de pornire pentru Mokka (Base cu 1.2 litri, 110 CP, manuală) este de nici 18.000 €. Iar versiunea testată aici – GS Line cu 1.2 litri, 130 CP, automată – începe de la 23.500 €. Și nu este cea mai cea echipare: un Ultimate cu aceeași motorizare și transmisie ajunge la 27.000 €. Fără opționale; ce-i drept, în echiparea Ultimate pachetul de dotări este generos.

Cu ce vine în echiparea standard și care sunt nivelurile de echipare?

Cinci niveluri de echipare sunt disponibile pentru Mokka: Base, Edition, Elegance, GS Line și Ultimate. În echiparea Base, primești jante de 16 inch, de oțel, plafon în culoarea caroseriei, climatizare pe două zone, faruri Matrix LED, lumini de zi și stopuri cu LED, oglinzi electrice, volan îmbrăcat în piele, infotainment de 7 inch, instrumentar de bord digital, de 8 inch; printre altele.

Dacă ar fi să alegi un singur lucru pentru care merită cumpărată mașina asta, care-i acela?

Pentru estetic. Arată ca un roboțel pe roți. Un transformer! Arată ca un transformer! 

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Clapeta de viteze. E ascunsă în tunelul median și de fiecare dată când o văd îmi imaginez groaza prin care aș trece dacă aș scăpa iaurt acolo. E puțin probabil, dar e posibil, și pentru mine asta e suficient.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Îi redesenez tunelul median: scot selectorul de viteze de unde este el băgat și îi fac suporturi de pahare mai mari. 

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

… vrei o mașină cu look modern, care să te facă să te simți tânăr (din nou; după caz). Unul dintre cele mai reușite designuri în segmentul B-SUV. Dacă nu chiar cel mai.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

… vrei spațiu îndestulător pentru patru pasageri.  

Tu ți-ai cumpăra-o?

Uf, asta e grea! Am să spun nu, pentru că în poziția ideală pentru mine la volan, locurile din spate sunt inutile. Și, dacă tot sunt inutile și nici n-am copii, mi-aș lua o mașină cu două locuri.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Noul Opel, așa cum ni-l dorim: cool, (relativ) accesibil, decent în toate.

Logo Opel

Opel Mokka

1.2 130HP GS LINE AUTO

de la 28.260 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Motor Termic (Combustie)
Sursă principală energie
Benzină
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
130 CP
Cuplu maxim sistem
230 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
8
Tracțiune
fata
Motor termic
Configurație / nr cilindri
in linie/3
Capacitate cilindrică
1199 cmc
Putere maximă
130/96 CP/kW
Cuplu maxim
230 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
1
Motor electric
Număr motoare electrice
Putere maximă electric
Cuplu maxim electric
Baterie
Capacitate brută
Putere maximă încărcare AC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
9.2 s
Viteză maximă
200 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
4.9 l/100 km
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
4151 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
Înălțime
1534 mm
Ampatament
2557 mm
Volum portbagaj
350 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1105 litri
Masa proprie
1295 kg
Siguranță
Rezultat
4 stele
Preț
Preț de pornire model
28.260
Preț mașină testată
26.151 €
Leasing promo*
*Valorile ratelor de leasing sunt valabile pentru persoane juridice și persoane fizice autorizate. Pentru oferte adresate persoanelor fizice, vă invităm să luați legătura cu un consultant Țiriac Leasing