Test drive: Nissan Ariya

Nissan Ariya demonstrează că experiența mărcii acumulată cu Leaf poate fi ambalată și într-un pachet mult mai atractiv.

Cine este și ce vrea Nissan Ariya de la noi?

Nissan este unul dintre pionierii electrificării în segmentul auto. Debutul global al lui Leaf a reprezentat unul dintre cele mai importante momente recente atât în istoria constructorului nipon, cât și la nivel global.

Cu Leaf, japonezii au reușit să scoată mașinile electrice din zona subiectelor tabu și să aducă în fața publicului avantajele unei mașini care funcționează cu energie electrică stocată în baterii. Doar că Leaf a cam îmbătrânit, chiar dacă a primit constant actualizări, iar mai mult decât atât, piața s-a transformat. Restul constructorilor au ieșit la înaintare cu mașini electrice moderne – și mult mai dezvoltate din punct de vedere tehnic și tehnologic decât Leaf – iar Nissan avea nevoie de un reprezentant nou.

Numele său e Ariya și, ascuns sub mantia protectoare a segmentului SUV, vrea să demonstreze că Nissan a învățat multe de pe urma domniei lui Leaf.

Totuși, prezentarea lui Ariya n-a prins deloc valul potrivit: pandemia și criza semiconductorilor au făcut ca lansarea în producție și, implicit, debutul comercial să fie amânate. Mult, poate prea mult pentru un model care ar fi trebuit să dea tonul în segmentul de volum. Primele poze cu Ariya au apărut în vara lui 2020, iar în Europa – în funcție de importanța pieței pentru Nissan – mașinile au ajuns începând cu a doua parte a anului trecut. Practic, vorbim de doi ani în care publicul a așteptat.

Acum, Ariya trebuie să recupereze terenul pierdut în fața modelelor electrice care au prins tracțiune în ultimii doi ani în Europa.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

E prima generație Ariya, deci nu există un model cu care l-aș putea compara. Dar SUV-ul electric aduce câteva premiere în gama constructorului japonez.

Ariya este primul model electric al mărcii dezvoltat pe o platformă dedicată. Se numește CMF-EV și a fost lucrată împreună cu echipele Renault. Iar asta înseamnă că în perioada următoare vom vedea și alte electrice Nissan care vor prelua părți ale pachetului tehnic disponibil astăzi pe Ariya. Renault și-a luat deja avânt și a lansat pe aceeași arhitectură noul Megane E-Tech Electric.

Totodată, cu Ariya, Nissan a introdus o nouă filozofie de design, una care a ajuns deja pe noile Qashqai și X-Trail.

Ce concurenți are pe piața din România?

V-am zis câteva paragrafe mai sus că Ariya a întârziat la deschidere, iar asta înseamnă că segmentul pe care îl reprezintă s-a aglomerat rapid. Perechile Volkswagen ID.4 – Volkswagen ID.5, Skoda Enyaq – Skoda Enyaq Coupe și Volvo XC40 – Volvo C40 au debarcat mai rapid. Tot pe aceeași linie – chiar dacă nu sunt comercializate cu titlu de crossover – intră și Kia EV6, Hyundai Ioniq 5 și Renault Megane E-Tech Electric. Repet, nu sunt neapărat caroserii pe steroizi, dar reprezintă o alternativă pentru Ariya.

Iar peste toate aceste nume se află Tesla Model Y. SUV-ul electric al americanilor a reușit să răstoarne clasamente pe glob și să arate că electricele vând bine. Cele mai recente date pe care le am – vânzările europene cumulate pe intervalul ianuarie – aprilie – poziționează Model Y în fruntea clasamentului european. La general, nu doar la categoria dedicată electricelor.

Și asta cred că spune multe despre rivalii pe care îi are de înfruntat Ariya.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

În momentul prezentării, Nissan a anunțat cinci versiuni de motorizare. Pentru piața europeană, Nissan a pregătit doar trei – că jucăm pe lucruri palpabile, cum altfel.

Intrarea în gamă e făcut de o variantă cu un singur motor electric (215 cai-putere) și o baterie cu capacitate netă de 63 kWh. Autonomia maximă – că știu că informația asta e prețioasă – este de 400 de kilometri.

A doua versiune are o baterie de 87 kWh (net) și folosește tot un motor electric, dar ceva mai descătușat: 242 de cai-putere. Aceasta a fost și configurația exemplarului testat, iar autonomia comunicată de producător este de 530 de kilometri. Cea mai mare din câte poate livra Ariya.

Vârful de gamă actual dispune de două motoare electrice, care livrează 302 cai-putere, și de bateria de 87 kWh. Autonomia oferită de această pereche (motoare-baterie) este de 510 kilometri.

Consider că în cazul lui Ariya primează autonomia livrată, ceea ce înseamnă că-ți recomand fix varianta testată, mai ales că resursele sunt suficiente.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Pentru versiunea testată, Nissan anunță un consum mediu mixt de 18,4 kWh/100 de kilometri. În momentul în care am predat mașina, computerul de bord afișa un consum de 18,5 kWh/100 de kilometri. Deloc departe de consumul oficial. Autonomia cu un plin, în ritmul pe care l-am avut, ar fi fost de 440 – 450 de kilometri.

Trebuie să menționez și cum am mers. Ariya dispune de trei moduri de rulare (Eco, Standard și Sport), iar transmisia oferă și un mod B de recuperare a energiei la frânare. Nu în ultimul rând, SUV-ul are în pachet și funcția e-Pedal care permite rularea – aproape în totalitate – doar cu accelerația. Pe parcursul testului am mers preponderent în Standard – cu mici momente în care am activat și celelalte două moduri – și cu funcția e-Pedal activă. Foarte rar am renunțat la ea și am mers efectiv doar în Drive. În rest, climatizarea și ventilația din scaune au fost pornite tot timpul. Cele peste 30 de grade trebuiau cumva contracarate.

Viitorul e ELECTRIC! Încarcă-te cu energie de la MOL Plugee, simplu și rapid, chiar și în 30 de minute. Detalii aici

Cât de repede se încarcă la prize AC și DC?

Standard, Ariya se poate încărca la stații AC cu 7,4 kW, iar opțional (1.500 de euro) poți alege un încărcător la 22 kW. Și dacă mă întrebi pe mine ăsta e un plus pentru SUV-ul japonez. La nivel de timp, încărcarea AC la 7,4 kW (10-100%) se traduce prin 13 ore și jumătate. În schimb, la 22 kW (10-100%), timpul scade până la 5 ore.

La stații DC, Ariya poate să urce puterea de încărcare până la 130 kW. Not great, not terrible, dacă e să fiu sincer, mai ales că sunt modele rivale care ajung la 250 kW putere de încărcare. Conform producătorului, o încărcare de la 20 la 80% durează 30 de minute la o stație de 130 kW.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Ariya nu-i unul dintre SUV-urile mici gândite neapărat pentru mersul prin oraș. Desigur, la cât de mult s-au aglomerat străzile cu astfel de caroserii, din punct de vedere al dimensiunilor n-o să ieși în evidență. O s-o faci prin design, dar vorbim despre asta la timpul potrivit.

Cei aproape 4,6 metri lungime sunt destul de ușor de gestionat, mai ales datorită vizibilității bune. Poziția la volan ridicată joacă un rol esențial aici. Nu-i neapărat pe placul meu, dar probabil că publicul apreciază asta.

Direcția e moale și te ajută foarte mult în timpul manverelor, în timp ce suspensia filtrează denivelările într-un mod bun. E cumva peste media segmentului la acest capitol, chiar dacă apar și scenarii în care pătrund mici zgomote la interior.

La drum lung, Ariya e confortabil și liniștitor. Zgomotele nu sunt tolerate la interior, iar asta e un lucru excelent pentru un model electric. Te bucuri de liniște de la un capăt la celălalt al drumului. Din punct de vedere dinamic, se mai poate lucra la estomparea ruliului.

În funcție de modul de rulare ales și de gradul de recuperare a energiei la frânare (B-ul de pe selectorul transmisiei sau e-Pedal) caracterul lui Ariya se schimbă. De la Eco la Sport și din Drive în e-Pedal sunt diferențe sezisabile.

Dacă modul Eco se potrivește de minune pe drumurile aglomerate din oraș, la drum lung aș zice că Standard e fix ce trebuie. La mers normal n-ai nevoie de agilitatea din Sport decât în foarte puține cazuri.

Direcția nu-i atât de incisivă, dar e potrivită pentru caracterul de cruiser al lui Ariya.

Cum ți se pare designul exterior?

Era electricelor a deschis oportunități pentru designeri. Unii au profitat de ele – cum e și cazul de față – în timp ce alții au ales să meargă pe liniile clasice cu care publicul era deja obișnuit. Niciuna dintre strategii nu e greșită. Ține doar de percepția celui care cumpără mașina și de gusturile sale în materie de linii de design.

Mi-a plăcut că Nissan a încercat să-l facă pe Ariya un SUV masiv și prin design. Nu-i doar mare la propriu, ci și tușele exterioare dictează masivitatea întregului produs.

Jantele arată bine în tot acest ansamblu, dar parcă n-ar fi stricat anvelope cu talon mai mare. Ca pachetul confortabil pe care îl promovează la drum lung să fie complet.

La minusuri aș trece acel plastic negru lucios. Chiar dacă estetic completează plăcut liniile lui Ariya, eșuează la capitolul durabilitate. Prea se zgârie de la orice. Și Nissan nu-i singurul producător care are astfel de elemente pe caroserie. Mai știu vreo doi, trei.

Cum sunt materialele la interior?

Cu Ariya, Nissan a sărit o treaptă ierarhică în ceea ce privește calitatea materialelor de la interior. Pentru că SUV-ul electric stă foarte bine la acest capitol, mai ales dacă îl raportezi la restul modelelor din gamă. O să fac și o paranteză: și noul X-Trail, model apărut în pauza de doi luată forțat de Ariya, oferă o calitate bună a interiorului.

Dar să revin. Interiorul lui Ariya e gândit după noile standarde ale industriei: electricele pot oferi un habitaclu care seamănă mai mult cu un lounge. Tunelul median dispare, iar în locul lui apare o cotieră masivă care culisează electric. Vrei să-ți așezi coatele pe ea, o tragi cât mai aproape de planșa de bord. Vrei să ai spațiu mai mare, o împingi către pasagerii din spate.

Scaunele sunt și ele bine profilate și oferă atât suport lateral bun, cât și un șezut generos. Fix ce trebuie ca să te simți “ca acasă”. Apoi, planșa de bord e frumos prelucrată, iar cele două ecrane de 12,3 inchi sunt integrate plăcut.

Dar să nu deraiez de la întrebare: majoritatea materialelor sunt bune. Pe fețele ușilor și pe planșa de bord există un material plușat asemănător cu Alcantara. Tot pe planșa de bord, dar și pe cotieră a fost introdus un material cu o textură asemănătoare cu cea a lemnului. Și nu doar că arată bine, dar se și simte plăcut. Prin zona inferioară mai sunt plastice dure și prin interiorul buzunarelor portierelor.

Finisajele nu sunt nici ele rele. Mai pot fi îmbunătățite, dar peste ce știai tu că oferă Nissan.

Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.

9. Ar fi meritat 10, dar pierde puțin la capitolul practic. Vă spun imediat ce și cum.

Buzunarele ușilor, suporturile de pahare și tăvița acționată electric din zona centrală oferă spațiu generos. Telefonul poate fi plasat departe de ochii șoferului într-un suport dedicat aflat la baza cotierei. Tot acolo găsești și porturile USB, dar și priza de 12V.

Și totuși, în cotieră e integrată doar o zonă de încărcare prin inducție pentru telefonul mobil și un spațiu minuscul în care să-ți pui cheile. Atât. Și nici torpedoul nu-ți depășește așteptările. Măcar e îmbrăcat în fetru și oferă acea senzație specifică mașinilor din segmentul premium.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

5. În spate se stă foarte lejer. E suficient loc și la cap (asta dacă n-ai peste 1,9 metri), dar mai ales la picioare și genunchi. Dacă ai de transportat doar doi oameni în spate, spătarul central se poate transforma într-o cotieră.

Deși locul e foarte bun pentru ocupanți și habitaclul foarte aerisit, Ariya pierde niște puncte la capitolul practic. Bancheta din spate nu culisează, nu există reglaj pentru spătarele banchetei și nici butoane în portbagaj prin care să le pliezi. Totuși, Nissan mai spală din aceste păcate printr-o mulțime de cârlige și zone de prindere în portbagaj, o podea falsă din două elemente care pot fi folosite pe post de separatoare și un capac al hayonului care poate fi depozitat sub podeaua falsă.

Portbagajul are un volum de 468 de litri (varianta cu două motoare electrice oferă doar 415 litri). Și aici e cu not great, not terrible, mai ales că nici sub capotă nu există măcar un spațiu de depozitare pentru cablurile de încărcare.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

La scurt timp de la debutul comercial, specialiștii Euro NCAP au luat la verificat noul Ariya. SUV-ul a încheiat cu coroniță și diplomă specială.

Coronița i-a fost acordată la pachet cu cele 5 stele de siguranță: 86% pentru protecția adulților, 89% pentru protecția copiilor, 74% pentru protecția utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor și 93% pentru sistemele de siguranță.

Diploma specială a venit în 2023, anul în care Euro NCAP a introdus o categorie denumită Assisted Driving Grading. Practic, sistemele de siguranță și asistare sunt testate în și mai multe condiții și situații de trafic. Iar pe acestea Ariya le-a încheiat cu calificativul “Foarte bun”.

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

O să încep cu un paradox: pe cât de mult mi-au plăcut acele zone tactile cu feedback haptic de pe cotieră și de pe planșa de bord, pe atât de mult le-am boscorodit. Pentru că sunt aproape la fel precum comenzile de pe ecranul tactil, cu singura diferență că le ai mai la îndemână. Dar ca să le accesezi tot trebuie să-ți iei ochii de la drum pentru câteva fracțiuni de secundă.

În schimb am apreciat maxim cotiera care culisează electric și acea tăviță ascunsă în planșa de bord. Vă spun sincer, încape la fix cutia cu porția mare de cartofi prăjiți de la Mec.

Și am apreciat și micile tușe pe care le găsești, în general, prin segmentul premium: acel fetru din torpedoul mașinii, curelușele care țin centura locurilor din spate și detaliile grafice gravate pe diferite accesorii de interior.

Încă un lucru de apreciat, mai ales că vine din partea unui producător japonez: Ariya a renunțat la încărcătorul CHAdeMo – așa cum se întâmplă în cazul lui Leaf – în favoarea unui CCS.

Ai simțit că-i lipsește ceva?

Da. Acel e-Pedal complet de pe Leaf.

Să vă explic. Pe Nissan Leaf, funcția e-Pedal, cea prin care poți conduce mașina doar cu pedala de accelerație, oprește complet mașina. Ei bine, nu și pe Ariya. Mașina încetinește, dar nu oprește complet. De la 15 km/h în jos șoferul preia partea de frânare. Și nu înțeleg motivul pentru care niponii n-au programat sistemul să funcționeze ca pe Leaf.

Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?

Indiferent de motorizarea și bateria alese, Nissan Ariya poate fi comandat în două versiuni de echipare: Advance și Evolve.

Cel mai accesibil Nissan Ariya are un preț de pornire de 55.900 de euro: echipare Advance cu un motor electric și bateria mică. Versiunea cu baterie mare pornește de la 62.400 de euro, în timp ce vârful de gamă cu două motoare electrice costă începând de la 65.400 de euro.

Pe exemplarul de test cu un motor electric și baterie mare a fost comandată echiparea Evolve (66.900 de euro), iar peste ea s-a plusat cu încărcătorul la 22 kW AC, jantele de 20 de inchi cu capacele aerodinamice, tapițeria din Nappa și caroseria în două tonuri. Ca să ai o idee, doar ce am enumerat anterior mai pot fi adăugate extra. Prețul final a fost de 72.100 de euro.

Pentru niciunul dintre prețuri n-am luat în calcul și bonusul pe care îl poți accesa prin programul Rabla Plus.

Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?

Sunt mai multe: design, eficiența sistemului de propulsie și interiorul bine realizat și structurat. Dacă stau mai bine să mă gândesc, pe Ariya merită să-l cumperi pentru întreg pachetul pe care îl oferă.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

E un pic cam scump. Și nu spun că e scump pentru un Nissan – că am mai văzut GT-R până acum – dar raportat la rivali. Știu, pachetul standard de dotări e generos, iar echiparea Evolve e completă, însă concurența s-ar putea să profite de pe urma prețurilor mai mici, chiar dacă echipările sunt mai spartane.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Schimb grafica sistemului de infotainment și pe cea a instrumentarului de bord. Totuși, Nissan, e 2023.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…vrei un SUV electric spațios și eficient.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…ești genul căruia nu-i place să iasă în evidență. Ai văzut nuanța caroseriei, da? Și nici dacă te-ai obișnuit atât de mult cu mărcile germane. Că înspre ele se îndreaptă Ariya.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Da, dar doar dacă n-ar fi fost SUV.

Clientul perfect al mașinii?

O familie cu unul sau doi copii care nu se teme să experimenteze o mașină electrică și care nu pune preț neapărat pe sigla de pe capotă.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Unul dintre cele mai interesante SUV-urile electrice ale momentului.

Fișa tehnică a mașinii

Logo Nissan

Nissan Ariya

BEV 91KWH EVOLVE AUTO

de la 66.900 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Electric (BEV)
Sursă principală energie
Electric
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
242 CP
Cuplu maxim sistem
300 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
1
Tracțiune
fata
Motor termic
Configurație / nr cilindri
Capacitate cilindrică
Putere maximă
Cuplu maxim
Nr. sisteme supraalimentare
Motor electric
Număr motoare electrice
1
Putere maximă electric
242 CP
Cuplu maxim electric
300 Nm
Baterie
Capacitate brută
91.00 kWh
Putere maximă încărcare AC
7.4 kW
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
7.6 s
Viteză maximă
160 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
18,4 kWh/100 km
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
525 km
Dimensiuni și mase
Lungime
4595 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1850 mm
Înălțime
1650 mm
Ampatament
2775 mm
Volum portbagaj
468 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
Masa proprie
2089 kg
Siguranță
Rezultat
Netestat
Preț
Preț de pornire model
66.900
Preț mașină testată
72.100 €