Test drive: Mitsubishi Eclipse Cross PHEV

Mitsubishi refuză să dispară din Europa, în ciuda știrilor pesimiste din ultima vreme. Cu o ofertă limitată, marca japoneză este în continuare prezentă la noi în țară, iar cel mai nou model din ofertă este noul SUV coupe Eclipse Cross plug-in hybrid. Unul dintre puținele automobile de acest gen care suportă încărcări rapide.

Cine este și ce vrea Mitsubishi Eclipse Cross PHEV de la noi?

Mitsubishi Eclipse Cross a trecut printr-un facelift importat care a nivelat din cutele atipice ale modelului lansat inițial în 2017. Mai mult, modelul a primit foarte apreciatul sistem plug-in hybrid cu două motoare electrice și motor termic de 2.4 litri preluat de pe mai marele Outlander. De altfel, SUV-ul Outlander s-a descurcat excelent în Europa în versiunea sa PHEV, mai ales pe piețele vestice, dar și la noi în țară avea o popularitate aparte. Din motive pe care nu prea le înțelegem, Mitsubishi a decis însă să nu mai ofere modelul Outlander în România. Outlander continuă să fie oferit în țările din Vest, dar rămâne de văzut dacă acestea vor primi noua generație, care este aproape de lansare.

La noi în țară, fanii mărcii Mitsubishi mai pot alege doar dintre trei modele: Space Star, Eclipse Cross PHEV și L200. Iar noul SUV coupe cu sistem plug-in hybrid testat de noi este de departe cel mai interesant model dintre acestea.

Chiar dacă designul său poate nu este pe gustul tuturor, Eclipse Cross este unul dintre cele mai capabile modele PHEV pe care le-am întâlnit. Iar marele său avantaj este faptul că oferă încărcare rapidă pentru bateria sa, ceea ce pentru majoritatea hibrizilor cu încărcare la priză e doar un vis frumos.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

În primul rând, modelul Eclipse Cross fără facelift nu oferea sistemul de propulsie plug-in hybrid. Acum, modelul a primit un transplant de la Outlander: motor termic aspirat de 2.4 litri și două motoare electrice, câte unul pentru fiecare punte. Anterior, clienții putea alege doar motorul pe benzină de 1.5 litri și 163 CP, cu sau fără tracțiune integrală. Apoi, designul a fost modificat substanțial. În bine. Japonezii au făcut modelul SUV coupe mai digerabil pentru europeni, rotunjind liniile. Partea frontală este mai agresivă, cu blocuri optice înguste și semnalizări lungi, iar stopurile în formă de T sunt mai interesante. S-a renunțat la luneta dublă în favoarea uneia mai clasice, dintr-o singură bucată de geam, care îmbunătățește semnificativ vizibilitatea în spate.

Și la interior au fost operate o serie de îmbunătățiri, cu un ecran tactil de 8 inch repoziționat ca element central. Mitsubishi renunță la touchpad-ul pe care îl folosea anterior pentru a acționa comenzi prin intermediul ecranului. Acum display-ul central este tactil. Ceasurile sunt analogice, cu un mini-display pentru computerul de bord încadrat de acestea.

Cu cine se bate pe piața din România?

Dacă ar fi să simplificăm puțin situația, putem spune că Mitsubushi Eclipse Cross PHEV se bate cu orice alt SUV compact cu sistem de propulsie plug-in hybrid. Dar, dacă privim ceva mai amănunțit, Eclipse Cross este un PHEV aparte: două motoare electrice puternice ce cumulează 188 CP, o baterie mare, de 13.8 kWh și, cel mai important, port ChaDeMo pentru încărcări rapide. Până la 22 kW, deci suficient pentru capacitatea bateriei sale.

Majoritatea concurenței are în dotare doar port Type 2 și chargere de maximum 3,7 kW. De fapt, singurul model concurent ce oferă încărcare rapidă vine din segmentul premium și este Mercedes-Benz GLE 350de. Mai regăsim încărcare rapidă și pe modelele din clasa A și B, tot de la Mercedes, precum și pe modelul Polestar 1. Bineînțeles, acestea din urmă nu sunt concurenți direcți pentru Eclipse Cross.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Recomand ce am: singura motorizare disponibilă pe piața din România, PHEV 2.4 4WD. Iar echiparea modelului nostru de test este Intense+, penultima în ordinea ierarhiei echipărilor Mitusbishi. În ceea ce privește motorizarea, sistemul plug-in hybrid format din două motoare electrice (82 CP pe puntea față și 95 CP pe puntea spate) plus motor termic de 2.4 litri ce oferă 98 CP/4000 rpm este o soluție care satisface aproape orice situație. În oraș vei rula aproape exclusiv electric dacă bateria este încărcată, iar la drum lung tot motoarele electrice vor duce greul. Motorul termic intervine atunci când cerem toată puterea (o depășire sau o repriză mai susținută) sau dacă alegem modul Tarmac din selectorul modurilor de rulare. În rest, de cele mai multe ori vom simți cum motorul termic pornește, dar funcționează la ralanti, doar pentru a încărca bateria.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Viitorul e ELECTRIC! Încarcă-te cu energie de la MOL Plugee, simplu și rapid, chiar și în 30 de minute. Detalii aici

Consumul oficial comunicat de constructor este de 1.9 litri/100 km, iar acest este valabil dacă pornim la drum cu bateria încărcată. Însă, în viața reală, vom folosi de multe ori mașina în modul hybrid clasic, bateria păstrând doar încărcarea minimă necesară.

Cel de la volan mai are o alternativă pentru încărcarea bateriei, dacă nu dispune de stații de încărcare. Poate folosi motorul termic și butonul save/charge amplasat pe consola centrală. Prin intermediul acestui buton, sistemul poate păstra nivelul de încărcare al bateriei pentru al putea folosi mai târziu (la intrarea în oraș, sau când ajungem într-o zonă dorim să rulăm electric) sau poate încărca bateria folosind resursele motorul termic aspirat de 2.4 litri. Reversul medaliei este faptul că va crește semnificativ consumul de benzină.

Am folosit acest mod în oraș pentru o perioadă de câteva zeci de minute, iar computerul de bord a indicat un consum de 13.1 litri/100 km. Dacă folosim mașina în mod hybrid, cu bateria consumată, consumul de carburant în Bucureștiul aglomerat, cu climatizarea pornită, a fost de 9.1 litri/100 km.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Deși are dimensiuni de SUV compact, Eclipse Cross este parcă croit pentru uzul urban. Cele două motoare electrice te poartă în liniște aproape peste tot, iar poziția înaltă la volan te face să privești traficul de sus. La drum lung avem un automobil axat pe confort, fără pretenții de sportivitate. Chiar dacă alegem modul de rulare Tarmac, răspunsul pedalei de accelerație se ascute semnificativ, dar nu avem un automobil cu calități sportive. Caroseria înaltă se va înclina pe virajele luate mai în forță, dar fără ca acest lucru să devină deranjant.

Suspensiile sunt mai degrabă confortabile sau mai degrabă sportive?

Suspensiile modelului Eclipse Cross PHEV au fost setate pe gustul celor cărora le plac suspensiile mai confortabile, mai moi. Pentru a prelua fără probleme denivelările urbane și pentru a face din călătoria electrică o plăcere. Scaunele nu sunt însă cele mai confortabile din lume, fiind executate după modelul japonez: cu șezut îngust. Una peste alta, Eclipse Cross oferă o experinență confortabilă la volan.

Cum ți se pare designul exterior?

Aici deschidem un subiect sensibil. Când au lansat acest model, japonezii de la Mitusbishi au creat propria viziune a unui SUV coupe. Cu linii ascuțite, acest model nu a fost chiar pe gustul tuturor. Fără îndoială, prima versiune Eclipse Cross este, după cum spune englezul, un ”acquired taste”.

După facelift, însă, lucrurile s-au îmbunătățit considerabil. Chiar dacă silueta generală a fost păstrată, liniile au fost cumva îndulcite și modernizate. Din față, modelul arată extrem de futurist, cu luminile de zi LED grupate în benzi înguste, dublate de semnalizări la fel de înguste. Blocurile optice principale sunt cumva puse în planul doi. În spate, am scăpat de luneta din două bucăți care nu ajuta deloc la vizibilitate în favoarea unui hayon cu o formă mai clasică.

Cum sunt materialele la interior?

Calitatea a crescut, dar anumite elemente încă se simt demodate, Mitsubishi folosind încă soluții clasice. Pe principiul „dacă funcționează nu schimba”, butoanele pentru scaunele încălzite sunt ca cele de la lampa bunicii, chit că soluția este eficientă. Dacă îl apeși, butonul rămâne apăsat fizic, iar scaunul se va încălzi imediat cum pornești mașina. Plasticele sunt în marea lor majoritate suficient de moi, dar avem și zone lucioase unde amprentele se văd imediat.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Cinci, chiar dacă în spate cei mai înalți vor sta un pic cocoșați. În plus, Eclipse Cross a pierdut odată cu lansarea versiunii PHEV bancheta culisabilă, care le făcea viața mai ușoară celor cu picioare lungi.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

La lansarea din 2017, modelul Eclipse Cross a primit scorul maxim de cinci stele. Modelul testat era însă versiunea echipată cu motor termic de 1.5 litri. Chiar și așa, EuroNCAP spune că ratingul se aplică pentru toate versiunile modelului. Eclipse Cross a înregistrat un scor spectaculos de 97% la gradul de protecție pentru pasagerii adulți, 78% pentru cei copii și 80% pentru protecția pietonilor.

Top 3 sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Numărul 1 este, fără îndoială, sistemul plug-in hybrid. Este unul dintre cele mai avansate sisteme și singurul din zona non-premium care oferă încărcare rapidă la stații de curent continuu. În plus, cel de la volan are la dispoziție posbilitatea de a menține sau crește nivelul de încărcare cu ajutorul motorul termic.

Mai mult, avem nu mai puțin de cinci moduri de rulare: eco, normal, snow, gravel și tarmac.

Apoi, avem un selector de tip joystick pentru cutia de viteze, model preluat de la Outlander și similar cu cel întâlnit și anumite modele hibride de la Toyota. După selectarea treptei din cutia de viteze, selectorul revine mereu pe poziția centrală. Pentru parcare, un buton P este amplat cumva neintuitiv chiar în fața selectorului. Mai am rămas și cu indicatoarele de bord analogice, destul de rar întâlnite azi, dar care oferă un aer aparte acestui model. În plus, nu vor îmbătrâni spre deosebire de grafica unui display digital.

Plus un detaliu practic: Eclipse Cross oferă o priză de 220V în portbagaj, extrem de utilă pentru un frigider portabil sau alt accesoriu de acest tip.

Îi lipsește ceva la capitolul tehnologie?

Îi lipsește un head-up display mai modern cu proiecție pe parbriz. Așa cum am întâlnit și în cazul modelului Volkswagen Tiguan eHybrid, sistemul de la Mitsubishi este cel cu placă din plastic ce se ridică din spatele planșei de bord. Nu este cea mai elegantă soluție și o putem dezactiva dacă ne jenează raza vizuală.

Cât mă costă toată afacerea?

Noul SUV plug-in hybrid de la Mitsubishi are un preț de pornire de 35.900 de euro (TVA inclus) dar cu discountul importatorului și prima primită prin Rabla Plus, prețul final ajunge la 30.300 de euro. Acest preț este valabil pentru echiparea de bază numită Inform.

Clienții pot alege dintre patru alte niveluri de echipare, sistemul Mitusbishi fiind fără prea multe opționale. Modelul testat de noi este un Eclipse Cross Intense+, cu un preț de listă de 46.800 euro. Dar după discount și Rabla Plus, prețul ajunge la 37.000 de euro.

Cu ce vine în echiparea standard și care sunt nivelurile de echipare?

Ca de obicei în cazul automobilelor japoneze, echiparea de bază este extrem de bogată și crește cu fiecare dintre cele cinci niveluri de echipare: Inform, Invite, Intense, Intense+ și Instyle. La nivelul de bază avem faruri halogen cu semnalizatoare de direcție integrate, jante aliaj de 18 inch, lumini de zi LED, cablu de încărcare Type 2 pentru priză normală, aer condiționat dual-zone, display 8 inch, cruise control și sistem de tracțiune integrală S-AWC. Dacă urcăm la nivelul Intense+, primim faruri LED, șine pentru plafon, tapițerie din piele sintetică neagră, head-up display, încălzire electrică suplimentară, remote control (controlul încălzirii și răcirii de la distanță), scaune încălzite, camere 360 grade, cruise control adaptiv, frână parcare electrică și toate sistemele active de siguranță.

Dacă ar fi să alegi un singur lucru pentru care merită cumpărată mașina asta, care-i acela?

Pentru sistemul plug-in hybrid cu încărcare rapidă la stații DC. Acest lucru permite rularea în mod full electric pentru perioade mai mari, oferindu-ne posibilitatea să încărcăm rapid și la o sesiune de cumpărături. Celelalte modele similare nu oferă această funcție, încărcarea fiind lentă.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Poate faptul că designul angular nu este gustul tuturor. Și de aceea nu ne explicăm de ce Mitusbishi a retras modelul Outlander PHEV din oferta pentru țara noastră.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…îți dorești un SUV plug-in hybrid cu cea mai bună tehnologie și o soluție testată cu succes de Mitsubishi de-a lungul timpului: două motoare electrice plus motor termic de 2.4 litri.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…nu ești un fan al designului japonez și al soluților pragmatice alese de aceștia.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Da. Ar fi una din primele alegeri atunci când vine vorba de SUV-uri plug-in hybrid.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Poate cel mai eficient și tehnologic avansat SUV plug-in hybrid de pe piața din România.

Fișa tehnică a mașinii

Logo Mitsubishi

Mitsubishi Eclipse Cross facelift

2.4 PHEV INTENSE + CVT 4WD

de la 46.755 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Plug-in Hybrid
Sursă principală energie
Electric
Sursă secundară energie
Benzină
Putere maximă sistem
188 CP
Cuplu maxim sistem
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
1
Tracțiune
4×4
Motor termic
Configurație / nr cilindri
in linie/4
Capacitate cilindrică
2360 cmc
Putere maximă
98/72 CP/kW
Cuplu maxim
193 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
Motor electric
Număr motoare electrice
2
Putere maximă electric
177 CP
Cuplu maxim electric
332 Nm
Baterie
Capacitate brută
13.8 kWh
Putere maximă încărcare AC
3.7 kW
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
10.9 s
Viteză maximă
162 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
55 km
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
45 km
Dimensiuni și mase
Lungime
4545 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1805 mm
Înălțime
1685 mm
Ampatament
2670 mm
Volum portbagaj
359 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
Masa proprie
1875 kg
Siguranță
Rezultat
5 stele
Preț
Preț de pornire model
46.755
Preț mașină testată
47 €
Leasing promo*
*Valorile ratelor de leasing sunt valabile pentru persoane juridice și persoane fizice autorizate. Pentru oferte adresate persoanelor fizice, vă invităm să luați legătura cu un consultant Țiriac Leasing