Test drive Citroën ë-C4

Citroën C4 este din nou printre noi după o pauză destul de lungă. Odată cu noua descălecare, nu mai e un simplu hatchback compact, ci un crossover complex disponibil inclusiv într-o versiune electrică numită ë-C4.

Cine este și ce vrea Citroen ë-C4 de la noi?

Citroën a resuscitat numele C4 după o pauză destul de lungă. Denumirea era atibuit în mod tradițional modelului Citroën de clasă compactă, rival direct pentru nume precum Volkswagen Golf, Ford Focus sau Renault Mégane. De data această, Citroën a ales altă cale. Denumirea C4 este atribuită acum unui crossover compact cu linii de design complexe, iar noul model este oferit acum inclusiv în versiune full electric.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

Citroën C4 a debutat în 2004, ca succesor al modelului Xsara. Constructorul francez încerca o revenire la stilul inovator care caracteriza marca Citroën în anii 70, iar noul C4 venea atunci cu o serie de elemente ceva mai – să zicem – „ciudate”. Volanul avea partea centrală fixă și o mulțime de comenzi grupate pe acest element central, iar indicatoarele de bord erau grupate într-un display central îngust ce afișa informații în format digital. Soluțiile alese atunci nu s-au dovedit extrem de populare, iar odată cu a doua generație, venită în 2010, Citroën revenea la elemente mai tradiționale. A doua generație C4 s-a bucurat de un succes limitat în Europa, așa că avea să fie retrasă de pe mai multe piețe, inclusiv România. Producția s-a încheiat în 2018, iar timp de doi ani denumirea C4 nu a mai fost folosită pentru nici un model Citroën.

Din 2020, noul Citroën C4 aduce un stil complet nou de design, cu linii complexe care fie plac, fie nu, iar caroseria nu mai este un hatchback compact clasic, ci un crossover cu o gardă la sol destul de generoasă: 15.6 cm. Disponibil într-o singură variantă de caroserie, noul C4 aduce însă o noutate absolută: o versiune complet electrică numită ë-C4.

Cu cine se bate pe piața din România?

Dacă ar fi să încadrăm noul Citroën C4 dintr-o perspectivă conservatoare, am putea spune că se confruntă cu toate modelele din clasa compactă. Dar pentru că tipul de caroserie este diferit și privind prin prisma faptului că astăzi vorbim despre varianta exclusiv electrică, rivalii direcți sunt puțini spre deloc. Proaspăt lansatul Peugeot 308 nu dispune de versiune electrică, iar Opel Astra nu a primit încă o nouă generație. Un rival direct este modelul electric Volkswagen ID.3, deși modelul german este mai degrabă un hatchback compact și nu are valențe de crossover. Dacă considerăm platforma folosită, un alt concurent direct este noul Opel Mokka-e, modelul german folosind același tren de rulare ca noul Citroën ë-C4.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Modelul prezent astăzi la test este versiunea complet electrică numită ë-C4. Citroën-ul folosește un motor electric de 136 CP amplasat pe puntea față și o baterie cu o capacitate brută de 50 kWh. Citroën C4 este disponibil și cu o serie de motoare termice și vom publica în curând și un test drive cu varianta echipată cu motorul pe benzină turbo 1.2 Puretech de 130 CP. Personal, recomand versiunea cu motor electric în echiparea de top Shine, adică modelul pe care l-am avut disponibil la test. Pentru uzul urban și nu numai, Citroen ë-C4 este o variantă bună, fiind un automobil axat pe confort, dar cu suficient spațiu pentru pasageri și bagaje. În plus, este una dintre cele mai eficiente mașini electrice pe care le-am întânit în ultima vreme.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Viitorul e ELECTRIC! Încarcă-te cu energie de la MOL Plugee, simplu și rapid, chiar și în 30 de minute. Detalii aici

Cu o baterie de 50 kWh (brut), din care sunt disponibili 45 kWh, Citroën ë-C4 are o autonomie maximă de aproximativ 350 kilometri. Bineînțeles, aceasta variază în funcție de stilul de condus și de condițiile meteo. O vreme rece va scurta autonomia. Însă Citroën ë-C4 s-a dovedit a fi un automobil foarte eficient din punct de vedere al consumului de energie electrică. Deși cifra oficială pentru consum mediu măsurat în ciclu WLTP este 16 kWh/100 km, noi am reușit să obținem un consum de 13.4 kWh/100 km în ciclul urban. Cei 50 kWh ai bateriei oferă astfel o autonomie mai mult decât suficientă pentru uzul urban. Putem duce modelul francez și la drum lung fără să ne batem prea mult capul, trebuie doar să analizăm înainte poziționarea stațiilor rapide de încărcare de pe traseul ales.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Citroën este un brand care a favorizat mereu confortul, remarcându-se acum 50 de ani prin soluții inovative precum suspensia hidraulică. Chiar dacă astăzi nu mai folosește acest sistem, suspensia noului C4 a fost calibrată pentru confort total. Asta înseamnă că mașina se va înclina în viraje și chiar la frânări mai puternice, dar va filtra excelent orice denivelare pe care peisajul urban o va arunca către roțile modelului C4. Pentru versiunea electrică, lucrurile stau similar, chiar dacă mașina este sensibil mai grea față de variantele cu motorizări termice. Diferența dintre cele două modele este de aproximativ 300 kilograme.

În varianta electrică, Citroën ë-C4 beneficiază de 136 CP și cuplu disponibil de la zero, ceea ce face din crossoverul francez o mașină suficient de agilă pentru uzul urban. Poate accelera de la 0 la 100 km/oră în 9.7 secunde, iar viteza maximă a fost limitată la 150 de km/h. La drum lung, modelul plutește pe suspensiile moi, dar direcția ar avea nevoie de ceva mai mult feedback. Avem la dispoziție și un mod sport, care ascute semnificativ răspunsul motorului electric, pentru o sesiune de mers mai alert, dar și un mod eco, care anesteziază complet pedala de accelerație, dar care poate fi folositor atunci când nivelul bateriei scade prea mult.

Suspensiile sunt mai degrabă confortabile sau mai degrabă sportive?

Citroën C4 și versiunea sa electrică folosesc un setup al suspensiei orientat exclusiv spre confort. Este stilul specific mărcii franceze, cu suspensii moi, care pot filtra foarte bine orice fel de denivelare, dar penalizează în schimb orice fel de comportament sportiv. Deci, dacă îți cauți un automobil electric cu un comportament mai sportiv, Citroën ë-C4 nu este pentru tine. Există alte variante, chiar bazate pe aceeași platformă ca ë-C4. În schimb, modelul Citroën este suveran la capitolul confort. Senzația de covor plutitor este la superlativ, chit că faptul că mașina are tangaj inclusiv la frânările mai hotărâte necesită un pic de obișnuință. Un plus și pentru scaunele față confortabile ce oferă inclusiv masaj pe echiparea de top Shine.

Cum ți se pare designul exterior?

Citroën are acum un nou limbaj de design cu linii extrem de complexe. Totul este bazat pe linii care se încrucișează în forma literei X, iar francezii ar spune că noul Citroën C4 s-a inspirat din multiplele fațete ale pietrelor rare. Este genul de design de care ori de îndrăgostești, ori îți displace. Personal, îl găsesc potrivit pentru spiritul mărcii Citroën, care a încercat mereu o abordare diferită. Oferă o alternativă interesantă în segmentul compact al mașinilor electrice, iar mixul dintre crossover și hatchback clasic este oarecum unic în segment.

Cum sunt materialele la interior?

Materialele folosite la interiorul modelului Citroën ë-C4 sunt un mix între materiale plastice moi și elemente mai puțin plăcute la pipăit. Plasticul moale este amplasate în jumătatea superioară a habitaclului, iar asamblările sunt corecte. Citroën a amplasat un ecran digital destul de mic, de doar 5 inch, în fața celui de la volan, iar un al doilea ecran de 10 inch este amplasat pe consola centrală. Spre deosebire de modelele anterioare, Citroën a revenit la comenzile fizice pentru climatizare: un lucru bun, după ce mutase aproape toate comenzile pe ecranul digital. Un alt element interesat se află în fața pasagerului din dreapta. Deasupra torpedoului mai este ascuns un sertar care adăpostește un element retractabil pe care se poate fixa o tabletă cu ajutorul unei huse speciale.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Ca în orice hatchback compact, și în Citroën ë-C4 pot lua loc cinci pasageri, chiar dacă cei trei din spate nu vor călători în cele mai bune condiții. Ideal ar fi ca road trip-urile la bordul modelului Citroen ë-C4 să se limiteze la maximum patru oameni. Fun fact: modelul electric are bancheta amplasată cu 3 cm mai sus față de modelul C4 cu motor termic. Astfel, spațiul la cap este ușor penalizat în versiunea pe baterie, mai ales pentru pasagerii ceva mai înalți. Portbagajul este corespunzător clasei, având un volum de 380 litri.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Euro NCAP a dat de zid cu varianta echipată cu motor pe benzină, dar structura este similară, așa că ratingul se aplică și versiunii electrice. Scorul general obținut de Citroën C4 la testele de siguranță a fost de patru stele, modelul francez fiind penalizat pentru că sistemul de recunoaștere al pietonilor s-a comportat doar satisfăcător în teste, uneori nerecunoscând utilizatorii vulnerabili ai drumurilor.

Top 3 sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Mi-a rămas în cap soluția aleasă de Citroën pentru cutia de viteze, dar nu într-un mod plăcut. Este o soluție complet anti-ergonomică. Pentru a selecta direcția de mers trebuie mutat un mic levier amplasat pe consola centrală, dar pentru a rămâne în D sau R, selectorul trebuie menținut un timp mai lung pe poziția respectivă. Acest lucru este contraintuitiv atunci când vrem să executăm o manevră de întoarcere din trei mișcări și vrem ca lucrurile să se miște pur și simplu repede. În plus, pentru a selecta modul P (Parking) sau B (Brake), avem două butoane minuscule separate de levierul mai sus menționat.

De apreciat, însă, soluția pe care Citroën i-o oferă pasagerului, care își poate monta în față o tabletă separată, precum și eficiența motorului electric, unul dintre cele mai bune de pe piață la acest capitol.

Îi lipsește ceva la capitolul tehnologie?

Pentru ce și-a dorit să fie, Citroën ë-C4 este un automobil electric complet. Oferă spațiu, este practic (chiar dacă nu întotdeauna ergonomic) și extrem de confortabil. Are o baterie cu o capacitate decentă, un motor electric de 136 CP cu un consum eficient și suficientă tehnologie de ultimă oră. Telefoanele inteligente pot fi încărcate inductiv în spațiul dedicat din consola centrală sau pot fi conectate pe fir, Citroën oferind atât o mufă USB clasică, cât și USB-C. Uneori, Apple CarPlay face figuri, având nevoie de mai multe încercări pentru a se activa, dar problema se va remedia, cel mai probabil, cu un update de soft. Ar avea nevoie de un meniu ceva mai intuitiv pentru sistemul de infotainment și de un selector mai simplu și rapid pentru cutia de viteze.

Cât mă costă toată afacerea?

Versiunea electrică a modelului Citroën C4 are un preț de pornire de 34.900 euro (TVA inclus) pentru nivelul de echipare Live Pack. Versiunea de top, echipare Shine, pe care am avut-o la dispoziție în test, are un preț de pornire de 38.900 euro. Prețurile nu includ prima Rabla Plus.

Modelul nostru de test mai avea o serie de echipări opționale în valoare de 3.100 euro, ceea ce duce prețul final al mașinii testate la 41.010 euro. Pe lista de opționale bifate se află pachetul de iarnă (parbriz încălzit, volan încălzit, scaune față încălzite) la 387 euro, încărcare wireless pentru telefonul mobil la 186 euro, tapițeria mixtă piele+textil Hype Black și scaune Advanced Confort la 928 euro. Culoarea Bleu Iceland costă 418 euro.

Cu ce vine în echiparea standard?

În echiparea de bază, numită Live Pack, Citroën oferă cablul de încărcare Type 2 8A (opțional cu cost zero se oferă cablu Type 2 16A), climtizarea automată bi-zonă, sistem audio cu ecran de 10 inch și patru boxe, oglinzi exterioare cu reglaj electric și încălzire, lumini de zi LED, stopuri cu semnătură LED, senzori de parcare spate, kit pană, jante de oțel 16 inch cu capace, cotieră centrală, charger AC on-board de 7.4 kW.

Dacă ar fi să alegi un singur lucru pentru care merită cumpărată mașina asta, care-i acela?

Confortul. Este poate cea mai confortabilă mașină electrică pe care am condus-o. Suspesia moale și scaune opționale Advanced Confort fac orice călătorie prin oraș sau afară o plăcere.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Calitatea anumitor elemente din plastic de la interior, care par că nu vor rezista testului timpului. Plus grafica sistemului infotainment, care nu este pe gustul meu, și mai sus amintitul controller al treptelor pentru cutia de viteze.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă (…)

Ai nevoie de mașină electrică extrem de confortabilă pentru întreaga familie.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă (…)

Dacă îți place să conduci sportiv și nu vrei o direcție asistată și o suspensie moale.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Pentru mine, Citroën ë-C4 este o mașină cu o suspensie reglată excesiv spre confort, iar direcția este mult prea ușoară. Apreciez însă trenul de rulare extrem de eficient.

La final, descrie-mi mașina asta în 10 cuvinte.

Un crossover compact electric diferit de orice concurent.

Fișa tehnică a mașinii:

Logo Citroën

Citroën ë-C4

BEV 54KWH 156HP MAX

de la 45.999 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Electric (BEV)
Sursă principală energie
Electric
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
156 CP
Cuplu maxim sistem
260 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
1
Tracțiune
fata
Motor termic
Configurație / nr cilindri
Capacitate cilindrică
Putere maximă
Cuplu maxim
Nr. sisteme supraalimentare
Motor electric
Număr motoare electrice
1
Putere maximă electric
156 CP
Cuplu maxim electric
260 Nm
Baterie
Capacitate brută
54.00 kWh
Putere maximă încărcare AC
7.4 kW
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
Viteză maximă
150 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
16,7 kWh/100 km
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
400 km
Dimensiuni și mase
Lungime
4360 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1800 mm
Înălțime
1520 mm
Ampatament
2670 mm
Volum portbagaj
380 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1250 litri
Masa proprie
1561 kg
Siguranță
Rezultat
4 stele
Preț
Preț de pornire model
45.999
Preț mașină testată
41.010 €