Test Drive: Citroën C3 Shine 1.2 PureTech 110

Pentru unii, C3 este, prin design și prin comportament, o mașină ca oricare alta din segmentul subcompact. Dintr-un C3 însă, toate celelalte subcompacte par oi într-o turmă.

Cine este și ce vrea Citroën C3 de la noi?

Raportat la dimensiuni, C3 este cea mai mică mostră de fler franțuzesc à la Citroën disponibilă acum în gama producătorului. C3 vrea să le ofere celor mai extroverți dintre noi o modalitate propice de a se exprima fără să arunce cu bani în mașini unicate. 

Trei lucruri noi față de generația anterioară/modelul de dinainte de facelift?

În 2020, C3 a primit un facelift de mijloc de generație, însă puțini l-au observat, și asta nu neapărat pentru că toată lumea era cu ochii pe evoluția cârcalacului mondial, ci pentru că faceliftul a fost cât se poate de subtil: față retușată, protecții laterale redesenate, scaune mai șmechere și actualizări de sisteme de siguranță.

Cu cine se bate pe piața din România?

Dacia Sandero, Ford Fiesta, Honda Jazz, Hyundai i20, Kia Rio, Mazda2, Mini, Nissan Micra, Opel Corsa, Peugeot 208, Renault Clio, Seat Ibiza, Škoda Fabia, Suzuki Swift, Toyota Yaris, Volkswagen Polo. Are cu cine se bate, asta-i clar!

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Mașina de test a fost un PureTech (adică benzină) de 1.2 litri, cu 110 CP, 205 Nm trimiși către puntea față printr-o automată cu șase trepte. Același motor este disponibil și cu manuală în șase trepte.

Altfel, nu prea ai de ales la capitolul motorizări. Alternativa este același motor, doar că aspirat, adică are 83 de cai-putere. Și vine doar cu manuală. Care are doar cinci trepte. Dacă știi că tu nu poți depăși, prin construcție, 100 km/h când conduci, atunci s-ar putea să-ți surâdă și motorul ăsta. Eu îți recomand să dai o tură cu motorul mai puternic înainte să iei o decizie de cumpărare.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Citroën spune că media de consum ar trebui să fie de 6.1 l/100 km. Eu am obținut 6.8 l/100 km, pe o distanță de 620 de kilometri – cei mai mulți dintre ei extraurbani – și cu o viteză medie de 53 km/h.

C3 are un rezervor de 45 de litri, ceea ce înseamnă că poți să mergi (cumpătat) și 700 de kilometri fără să alimentezi.

Mașinile din testele Autocritica sunt alimentate exclusiv cu gama de carburanți MOL EVO Plus (benzină și diesel), care conțin o concentrație superioară de aditivi EVOTECH. Datorită formulei inteligente EVOTECH, carburanții MOL curăță motorul, îi prelungesc durata de viață și oferă un consum optimizat de carburant, astfel că sunt recomandați mașinilor de orice vârstă.

Indiferent dacă ai o mașină pe benzină sau diesel, carburanții MOL EVO Plus au efect pozitiv asupra motorului. 50% dintre șoferii din România folosesc carburanți speciali de iarnă în sezonul rece.

- Benzina EVO 100 Plus îndepărtează depunerile din sistemele de injecție cu până la 55%.

- EVO Diesel Plus asigură pornirea ușoară a motorului chiar și în condiții de frig extrem, până la -40 de grade Celsius. Mașina ta pornește întotdeauna la prima cheie, indiferent de gradele din termometru.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Depășiri? Da, C3 poate să facă și din astea, însă nu fără a te pregăti de acțiune huruind din cei trei cilindri ai săi. În zilele bune și implicit în zilele-i proaste, Citroën C3 sprintează de la 0 la 100 km/h în 10 secunde. Reprizele 80-120 km/h nu sunt nici ele rapide, stai liniștit. Nu, serios, stai liniștit, nu mai chinui mașina doar pentru că nu-ți place ție de tipul din fața ta și vrei să-i arăți fundul.  De fundul mașinii zic.

E suficient să te uiți la gama de motorizări ca să-ți dai seama că C3 nu este mașină de fugă. Asta n-a fost o prioritate pentru inginerii Citroën.

Suspensiile sunt mai degrabă confortabile sau mai degrabă sportive?

Cu excepția versiunilor sport, prioritatea inginerilor Citroën a fost confortul. Asta înseamnă că vei călători în liniște – este și decent antifonată, dacă tot veni vorba – și pace. Există momente când îți saltă inima, și fundul cu totul, dar sunt rare și evitabile. Unul dintre ele îl trăiești atunci când treci peste valurile de asfalt de pe DN1 de după Câmpina, probabil că știți voi unde.

Dacă ajungi pe drumuri virajate și vrei să vezi ce poate mașina, o să primești, pe lângă cârâitul unui trei-în-linie, și ruliu. Nu cât să te răstorni, ci cât să te liniștești; ți-am zis, mașina asta este gândită pentru călătorii line și confortabile. Dacă însă te încăpățânezi cu zghihuiala și te obișnuiești cu ruliu și cu lipsa de feedback a volanului, o să găsești în C3 o mașină distractivă. Important e să nu exagerezi.

Cum ți se pare designul exterior?

Sunt unul dintre cei care apreciază limbajul actual de design de la Citroën, iar C3 mi se pare unul dintre cele mai reușite exerciții. Sunt unul dintre cei mulți care apreciază designul Citroën, de fapt: peste 780.000 de unități din această generație au fost luate acasă până acum. A treia generație C3 a debutat în 2016.

Francezii îl laudă pe C3 ca fiind modelul subcompact cu cele mai multe opțiuni de personalizare. Are nu mai puțin de 97 de configurații unice; ai de ales între 7 culori de caroserie, 4 culori de plafon, 4 pachete de culoare predefinite, 3 teme grafice pentru plafon și 3 teme cromatice pentru interior.

Cum sunt materialele la interior?

Din punct de vedere al calității, interiorul lui C3 nu o să te dea pe spate, cu toate că nici nu rămâne în urma rivalilor din segment. Vizual însă, îți fură ochii cu tot felul de detalii simpatice. Panourile ușilor capătă un efect 3D cu ajutorul unor scobituri. Mânerele portierelor sunt bucăți simple de piele. Poți să-ți pui pe bord inserții care imită lemnul – un trend care capătă amploare, se pare, și care nu arată rău deloc. C3 are unul dintre cele mai vii interioare din segmentul subcompact.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Citroën spune că spațiul la picioare pentru pasagerii din spate este excelent valorificat, atribut cu care vei fi de acord odată ce te urci în mașină și n-ai peste 1.8 metri și/sau vreun lăbărțat pe scaunele din față. Patru pasageri vor călători în relativă tihnă în C3. Dacă prinzi loc în față, o să te lăfăi chiar, pentru că noile scaune din C3 sunt inspirate de fotolii, și nu doar declarativ: sunt mai late decât scaunele obișnuite de mașină, și au un strat suplimentar de spumă (1.5 centimetri), pentru un plus de confort. Aici pot să confirm: 1.5 centimetri în plus chiar fac diferența.  

Spațiile de depozitare sunt și ele decente ca dimensiuni, dacă e să te raportezi la segmentul subcompact. Nu m-am lămurit ce ar trebui să pui în scobitura de sub ecranul de infotainment; am crezut că e telefonul, însă nu sunt convins că pentru asta e: dacă-ți conectezi telefonul la CarPlay/Android Auto, o să trebuiască să ai și un cablu băgat în el, ceea ce înseamnă că nu intră telefonul acolo așa cum ți-ai dori. Portofelul, poate? Cine știe. Important e că ai (încă) un spațiu de care te poți folosi.

Apropo de spații de care să te folosești: portbagajul are 300 de litri. Not great, not terrible, cum ar spune americanii. Valoarea aceasta este una de mijloc în lumea subcompactelor actuale.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Cei de la Euro NCAP i-au făcut cunoștință lui C3 cu zidul imediat ce s-a lansat noua generație, în 2017. Atunci a obținut 4 stele (din 5, evident). Pentru protecția pasagerilor adulți, a obținut un rating de 88%. Pentru copii, 83%. Pentru participanții la trafic vulnerabili, 59%. Pentru sisteme de siguranță, doar 59%.

Însă odată cu faceliftul, C3 a primit și o actualizare la capitolul sisteme de siguranță: are acum sistem de frânare automată în caz de urgență și sistem de monitorizare a oboselii șoferului. Senzori de parcare față și spate, cameră de marșarier, asistent de unghi mort, sistem de avertizare la părăsirea benzii, sistem de recunoaștere a semnelor de circulație, asistent de fază lungă, pilot automat – toate se regăsesc pe lista de posibile dotări ale lui C3. În dotarea standard, mașina vine cu airbaguri frontale, airbaguri laterale față și airbaguri cortină.

Top 3 sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Da, scaunele! Sunt încăpătoare, chiar sunt confortabile, mi-ar plăcea ca ceilalți producători să nu se uite la Citroën ca la un ciudat și să se inspire de aici.

Și știu că mulți nu văd cu ochi bun tampoanele laterale – Airbump, pe numele lor de scenă –, dar mi s-au părut încă de la început o idee bună: au rol de protecție împotriva celor care deschid portiera cum deschid poarta la vaci, dar au și rol estetic. Practic, e cea mai frumoasă protecție pentru vaci montată vreodată pe o mașină.

C3 poate fi echipat și cu un dashcam, o cameră montată în suportul oglinzii retrovizoare interioare care memorează ultimele 30 de secunde, respectiv primele 60 de secunde de după o oprire bruscă. Adică după un accident. Dar poți să și salvezi clipuri de 20 de secunde, când vrei tu, pe care le poți distribui pe rețelele de socializare (prin aplicația de telefon ConnectedCAM), dacă chiar nu ai altceva mai bun de făcut.

Îi lipsește ceva la capitolul tehnologie?

Da, viața ar fi și mai simplă cu un pilot automat adaptiv, de exemplu. Pe de altă parte, nu e ca și cum avem noi multe autostrăzi. Dar un asistent de menținere pe bandă tot ar putea primi Citroën C3.

Cel mai mult mi-a lipsit, însă, conectivitatea wireless (Apple CarPlay, Android Auto) pentru smartphone.

Cât mă costă toată afacerea?

Păi depinde: câți bani ai la tine și cât de mult vrei să-ți personalizezi mașina? Prețurile pentru C3 pornesc de la 13.600 € și ajung, dacă bifezi tot de pe lista de opționale, și la 22.000 €.

Cu ce vine în echiparea standard și care sunt nivelurile de echipare?

Două niveluri de echipare sunt disponibile pentru C3: Feel și Shine. Dacă mergi pe Feel curat, primești jante de tablă de 15 inch, aer condiționat manual, pilot automat, faruri Eco LED, geamuri electrice doar pe față, lumini de zi cu LED, oglinzi exterioare cu reglare electrică și degivrare, un pic de crom ici-colo, vopsea albă, interior monocrom tern.

Dacă vrei ca C3 să arate bine și să fie bine dotat, va trebui să alegi Shine (de la 16.000 €) și să-ți mai pregătești câteva mii de euro pentru dotările șic. Mașina de test, așa cum o vezi aici, costă 17.800 €.

Dacă ar fi să alegi un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta, care-i acela?

Pentru că are personalitate. Și pentru scaune! Nu știu care e mai importantă, eu nu pot să aleg doar un lucru aici.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Că nu are Apple CarPlay wireless.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Pun funcție de masaj în fotoliile alea! Și plafon panoramic! Și comenzile pentru climatizare le pun pe butoane clasice.

Cumpără-ți mașina asta dacă…

… vrei o mașină cu personalitate. Cu personalitate prietenoasă, mai precis.

Nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

… ești genul care simte mâncărimi în talpă când dă de drumuri virajate.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Dacă ar veni și cu plafon panoramic, și cu masaj în scaune, nu cred că aș mai căuta alt mijloc de transport cu care să leg Brașovul de București.

La final, descrie-mi mașina asta în 10 cuvinte.

 Cea mai colorată mignonă din segmentul subcompact.

Fișa tehnică a mașinii:

Logo Citroën

Citroën C3 facelift

1.2 PURETECH 110 HP MAX AUTO

de la 20.800 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Motor Termic (Combustie)
Sursă principală energie
Benzină
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
110 CP
Cuplu maxim sistem
205 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
6
Tracțiune
fata
Motor termic
Configurație / nr cilindri
in linie/3
Capacitate cilindrică
1199 cmc
Putere maximă
110/81 CP/kW
Cuplu maxim
205 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
1
Motor electric
Număr motoare electrice
Putere maximă electric
Cuplu maxim electric
Baterie
Capacitate brută
Putere maximă încărcare AC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
10.0 s
Viteză maximă
191 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
6.0 l/100 km
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
3996 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1749 mm
Înălțime
1474 mm
Ampatament
2539 mm
Volum portbagaj
300 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
922 litri
Masa proprie
1090 kg
Siguranță
Rezultat
4 stele
Preț
Preț de pornire model
20.800
Preț mașină testată
17.800 €