Test Drive: Citroën Ami

Citroën Ami este replica producătorului francez la adresa lui Renault Twizy. E un cvadriciclu pe care îl poți conduce în România de la 16 ani și este 100% electric.

Cine este și ce vrea Citroën Ami de la noi?

De-a lungul anilor, Citroën a fost producătorul european care a mizat pe nonconformism. Francezii au vrut întotdeauna ca produsele lor să iasă, într-un fel sau altul, în evidență. Fie prin design, fie prin soluțiile tehnice folosite.

Citroën continuă în același mod consacrat și în mileniul actual, iar unul dintre cele mai funky produse ale constructorului francez se numește Ami. E un cvadriciclu (deci nu-i mașină în toată puterea cuvântului) pe care îl poți conduce în România de la 16 ani dacă ai un permis de cateogoria B1. În afara publicului foarte tânăr, Ami țintește către flotele companiilor de car sharing.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

Până acum, Citroën nu a mai avut în gamă un cvadriciclu electric, deci nu am un alt produs cu care să îl compar. Și pentru că Ami s-a dovedit a fi un produs poplar în țara de origine, francezii s-au gândit să-l introducă și pe alte piețe. În plus, în urmă cu câteva luni, Ami a primit un frate. Îl cheamă Opel Rocks-e și îi seamănă întru totul.

Cu cine se bate pe piața din România?

Până să-l vedem și pe Opel Rocks-e în România, singurul rival direct al lui Citroën Ami rămâne Renault Twizy. Dacă Ami stârnește curiozitatea trecătorilor, Twizy este deja de-al locului, modelul Renault fiind prezent pe piața din România de câțiva ani buni.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

În cazul lui Ami, oferta este simplă: un singur motor electric disponibil și o singură baterie în ofertă. Motorul are 6 kW (8.15 cai putere) și 62 Nm, și asigură o viteză maximă limitată la 45 km/h. Accelerația de la 0 la 45 km/h are loc în 10 secunde.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Viitorul e ELECTRIC! Încarcă-te cu energie de la MOL Plugee, simplu și rapid, chiar și în 30 de minute. Detalii aici

Pentru a ține în viață motorul electric, Citroën a pregătit o baterie cu o capacitate de 5.5 kWh. Francezii spun că autonomia maximă este de 75 de kilometri.

Pe ecranul micuț amplasat în spatele volanului găsești viteza de rulare, autonomia rămasă și nivelul de încărcare al bateriei (cu liniuțe, nu în procente). Și atât. Nu am cum să vă spun cât consumă Ami pentru că nu există această informație în computerul de bord, dar pot să vă spun că autonomia estimată atunci când pleci la drum este apropiată de ce reușești în realitate.

Am preluat cvadriciclul cu autonomie de 55 de kilometri (baterie încărcată între 70 și 80%), iar după 20 de kilometri parcurși, am parcat în fața casei cu autonomie afișată de 33 de kilometri. Estimarea nu a fost departe de adevăr. În ziua secundă, am mai parcurs încă 28 de kilometri, dar înainte l-am lăsat o oră la încărcat (autonomia a crescut la 56 de kilometri). Când l-am parcat în fața dealerului, autonomia afișată era de 22 de kilometri. Și nu mi se pare că estimarea inițială a fost puțin prea optimistă, în condițiile în care am dat piept cu traficul haotic al dimineților din București.

Cât de repede se încarcă la prize AC și DC?

Ami e ca un smartphone. Nu e nevoie să alergi după stații rapide și ultra-rapide, pentru că e suficientă o priză normală, la 220V. Cablul de încărcare e built-in și îl găsești într-un spațiu dedicat pe marginea stâlpului ușii pasagerului din dreapta. Pentru o încărcare completă, Ami are nevoie de 3 ore.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Aici voi răspunde, din motive evidente, doar la a doua parte a întrebării. Ami nu a fost gândit pentru drumuri lungi, cvadriciclul francezilor fiind un vehicul pur pentru utilizarea în oraș.

E mic, îl poți întoarce cu mare ușurință, iar orice loc de parcare pare supradimensionat pentru Ami. Oglinzile sunt pe măsura cvadriciclului. Adică mici, iar reglajul lor se face manual. Bine, la cât e de mic Ami, te orientezi rapid și fără să mai apelezi la oglinzi. Direcția nu este asistată și nu comunică prea multe cu cel de la volan. Totuși, nu cred că cineva are în plan să pună un Ami pe apexul virajelor.

Despre senzori de parcare sau camere video la 360 de grade nu discutăm. Nu există și nici nu ai nevoie de așa ceva. Oricât de rău ai sta cu orientarea în spațiu, e aproape imposibil să nu-ți dai seama de dimensiunile lui Ami și să-l parchezi sau să te strecori pe străduțe.

Suspensiile sunt mai degrabă confortabile sau mai degrabă sportive?

Suspensiile sunt rigide, iar ampatamentul și ecartamentul scurte fac ca denivelările să fie resimțite și de cei din habitaclu. Scaunele îmbrăcate parțial atenuează câte puțin din șocurile resimțite de suspensii. Materialul plastic din care sunt concepute scaunele și porțiunile tapițate ale acestora au fost gândite pentru a rezista în timp. Iar acesta este un atu, dacă îl vezi pe Ami drept un vehicul din viitoarea ta flotă de car sharing.

Cum ți se pare designul exterior?

Mie îmi place. Pentru că e funky și e nonconformist. Știu, părerile sunt radicale cu privire la designul lui Ami. Unii spun că designul este total greșit, în timp ce alții apreciază îndrăzneala francezilor. Totuși, să nu uităm că și în momentul lansării lui Nissan Juke, mulți au blamat designul. Iar astăzi, Juke este unul dintre cele mai vândute SUV-uri subcompacte. Și mai sunt și alte exemple din industrie.

Cum sunt materialele la interior?

Citroën nu a vrut să facă din Ami un C6 al cvadriciclurilor. Iar din acest motiv, interiorul este spartan. Portierele se deschid prin acționarea unei curelușe (la fel ca la mașinile de competiții), iar mânerele au fost înlocuite de o curea centrală. În locul unor separatoare clasice, francezii oferă o plasă pe portiere în spatele căreia poți depozita diverse obiecte. Materialele plastice sunt dure și nici finisările nu se ridică la nivelul unei mașini convenționale.

În spatele volanului apare un ecran înlocuiește clasicele ceasuri de bord, iar în dreptul pasagerului poți opta pentru un cârlig de care poți agăța diverse obiecte. Spațiul pentru bagaje se află tot în dreptul pasagerului din dreapta. E o zonă scobită, aproape de tunelul median și delimitată cu o plasă. Mai poți depozita diverse accesorii de mici dimensiuni și în spatele scaunelor, în timp ce telefonul mobil are un suport special amplasat central pe planșa de bord. Și dacă tot sunt la capitolul dedicat spațiilor de depozitare, Ami dispune de un set de tăvițe speciale pe care să le montezi pe planșa de bord. Sunt compartimentate pentru diverse acte și lucruri de mici dimensiuni.

Deși are dimensiuni mici, interiorul e aerisit. Există și un plafon panoramic generos care elimină complet orice urmă de claustrofobie. N-ar fi fost rău să poată juca și rol de trapă, mai ales că Ami nu are aer condiționat. Există un ventilator cu o singură treptă și geamuri batante (în stilul celor de la Citroën 2CV). Nu există materiale pentru insonorizare, toată structura fiind la vedere.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Doi. Și locurile chiar sunt aerisite. Ai spațiu la cap (dacă nu ai peste 1.90 m), iar pe locul pasagerului din dreapta te bucuri și de mult spațiu pentru picioare. În caz că nu ai și bagaje/cumpărături cu tine.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

N-aș putea să-ți spun cât este de sigură, pentru că organizația Euro NCAP nu a testat-o. Și probabil că specialiștii nici nu o vor testa vreodată, ținând cont că ultimele rezultate oferite de Euro NCAP la categoria “Cvadricicluri și Microcars” sunt realizate în 2016. Ami nu are airbag-uri și nici vreun sistem inteligent care să frâneze autonomat atunci când apar obstacole în față. Dar, spre deosebire de un scuter sau o bicicletă, ești tot timpul protejat de fenomenele naturale.

Top 3 sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Deși e un vehicul simplu, Ami are câteva elemente care ies în evidență. Spre exemplu, spoilerele față și spate, și cele două portiere, dintre care una cu deschidere inversă, au fost gândite pentru a putea fi schimbate între ele. Practic, costuri mai mici de producție, întrucât sunt folosite repere identice pentru zone diferite ale caroseriei. Chiar și deschiderea din interior a ușilor este diferită și completează imaginea în oglindă a mașinii.

Ami poate fi condus doar cu pedala de accelerație (one-pedal). Iar eu am apreciat întotdeauna acest lucru la o mașină electrică. În viziunea mea, one-pedal driving ar trebui să fie unul dintre motivele pentru care îți cumperi o electrică, în condițiile în care ușurează și mai mult utilizarea zilnică în traficul urban.

Am apreciat și faptul că francezii nu au complicat metoda de încărcare. Au mizat pe cel mai simplu mod disponibil în prezent: priza la 220V.

Îi lipsește ceva la capitolul tehnologie?

Îi lipsesc multe. Dar Ami nu a fost gândit ca un vector de imagine, plin doldora cu cele mai noi tehnologii pe care producătorul francez le are în ofertă. Ami e un cvadriciclu care să te ducă din punctul A în punctul B (ambele în oraș). E simplu și își îndeplinește sarcina pentru care a fost gândit. În plus, nu te gândi să-l compari cu o mașină în adevăratul sens al cuvântului, pentru că tot procesul va fi unul eronat.

Cât mă costă toată afacerea?

Poate că până acum, Ami nu te-a impresionat. Dar când vine vorba de preț, francezul te-ar putea trage de partea lui. Pe piața din România, Ami este disponibil în două versiuni: Ami, respectiv My Ami (în declinările Orange, Khaki, Grey și Blue). Prețul versiunii de bază este de 9.980 de euro, iar pentru varianta My Ami, prețul pornește de la 10.380 de euro. Asta fără să iei în calcul bonusul pe care poți să-l accesezi prin programul Rabla Plus. Nu, nu vei primi integral cei 45.000 de lei din partea statului, pentru că nu așa funcționează programul. În acest caz, suma maximă decontată va fi de jumătate din valoarea cvadriciclului, adică 4.990 de euro pentru versiunea de bază.

Pe scurt, cu tot cu bonusul Rabla Plus, Ami costă undeva între 5000 și 5500 de euro.

Pe piața din România, Ami va fi comercializat din 2022, iar inițial, modelul va fi disponibil doar pentru persoanele juridice, care vor putea achiziționa pachete de minim 3 unități. Altfel spus, o ofertă gândită în special pentru flotele companiilor și, bineînțeles, pentru business-urile din domeniul car sharing-ului.

Cu ce vine în echiparea standard și care sunt nivelurile de echipare?

Standard, vei primi farurile cu LED (care se aprind odată cu pornirea motorului, fără să existe un comutator), plafonul panoramic, priza USB la care să-ți încarci telefonul mobil sau alte accesorii și sistemul de ventilație cu încălzire. Dacă alegi nivelul de echipare My Ami (+400 de euro), francezii oferă capace colorate pentru jante, elemente decorative pentru portiere și plasele pentru depozitarea obiectelor, cele 3 spații de depozitare pe care să le așezi pe planșa de bord, cârligul din fața pasagerului din drepata și suportul pentru smartphone.

Dacă ar fi să alegi un singur lucru pentru care merită cumpărată mașina asta, care-i acela?

Pe Ami îl consider o alternativă potrivită la un scuter, un moped și chiar la transportul public. E foarte ușor de condus, iar daca m-aș pune în pielea unui adolescent de 16 ani, sigur mi-ar plăcea să-l scot în trafic. E o metodă de libertate care îți oferă fărâme din bucuriile pe care le vei avea mai târziu, după 18 ani (vârsta la care poți susține examenul pentru categoria B). Nu vei putea trece de trafic la fel de ușor ca atunci când mergi cu o bicicletă sau cu un scuter, dar nici n-o să ai haine ude leoarcă când plouă.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

În cele două zile în care am condus modelul francez, un singur lucru m-a scos din ritm: faptul că are două chei. Una pentru deschiderea/închiderea portierelor și una pentru pornirea/oprirea motorului.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

N-o să vorbesc aici despre antifonare sau aer condiționat. Consider că aceste lucruri s-au înțeles de la bun început, în ideea în care Ami se dorește a fi un cvadriciclu cu preț accesibil, și nu o vitrină tehnologică. Dacă ar fi să adaug ceva pe Ami, aceea ar fi o bucată de pânză pe care s-o poți trage pe sub plafonul din sticlă.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…vrei să începi o afacere în segmentul de car sharing. Sau dacă ai până în 18 ani și simți că mopedul sau bicicleta nu sunt pentru tine.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…vrei confortul și dotările unei mașini în adevăratul sens al cuvântului.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Da. Mie mi-a plăcut cu Ami. Și l-aș folosi în majoritatea drumurilor mele în oraș. În acest moment, în viața mea nu există constrângeri legate de spațiu, deci m-aș putea obișnui cu modelul francez.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Unul dintre cele mai simpatice cvadricicluri de pe piață.

Fișa tehnică a mașinii

Logo Citroën

Citroën Ami

de la 9980 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Electric Baterii (BEV)
Sursă principală energie
Electric
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
8 CP
Cuplu maxim sistem
62 Nm
Transmisie
Tip transmisie
Automată
Număr trepte
1
Tracțiune
Față
Motor termic
Configurație / nr cilindri
Capacitate cilindrică
Putere maximă
Cuplu maxim
Nr. sisteme supraalimentare
Motor electric
Număr motoare electrice
1
Putere maximă electric
8 CP/kW
Cuplu maxim electric
62 Nm
Baterie
Capacitate brută
5,5 kWh
Capacitate netă
Putere maximă încărcare AC
2,3 kW
Putere maximă încărcare DC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
Viteză maximă
45 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
75 km
Dimensiuni și mase
Lungime
2.410 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1.390 mm
Înălțime
1.525 mm
Ampatament
Volum portbagaj
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
Masa proprie
471 kg
Siguranță
Rezultat
Preț
Preț de pornire model
9.980
Preț mașină testată
10.380