Test drive: BYD Dolphin Surf

Încărcat de

Pentru că este considerat un concurent de temut pentru Dacia Spring, deși joacă un nivel mai sus, BYD Dolphin Surf are potențialul să condimenteze acest test drive.

BYD Dolphin Surf: care-i treaba cu mașina asta?

Să pornim discuția de la un aspect important: BYD comercializează în Europa modelul de față sub titulatura Dolphin Surf, în vreme ce în China acesta se numește Seagull, acolo unde are un frate mai mare, tot complet electric, care se numește – n-o să credeți – Dolphin. Ca să evite confuzii pe Bătrânul Continent, BYD îi spune Dolphin Surf celui mai mic model pe care îl produce. Asta ca să nu vă pierdeți printre detalii dacă vreodată vă povestește cineva despre „delfinul” din China.

Așadar, discutăm despre un automobil de segment A, însă cel mai la îndemână spre a fi înțeles stă comparația, pe care o veți tot întâlni, cu Dacia Spring. Asta deși Dolphin Surf este considerabil mai mare, cu aproape 30 de centimetri. Strict părerea mea, alăturarea celor două modele, deși are noima ei, poate fi ușor forțată. Și poate fi deopotrivă avantajoasă și dezavantajoasă pentru fiecare în parte.

Seagull s-a lansat în China în 2023 și a reușit ca în primele șapte luni de existență să atingă borna de 200.000 de exemplare produse. Asta ca să vă faceți o idee despre posibilitățile de producție BYD (dar și de succesul de piață). În ciuda aspectului destul de plăpând, judecând gabaritul, poate acomoda patru pasageri adulți într-un confort lăudabil pentru acest segment de piață.

De ce se lansează acum?

Cel mai corect ar fi să răspundem că vă povestim despre ea acum pentru că marca BYD abia s-a lansat în România, deci nu doar modelul este nou pentru comunitate, ci și constructorul în sine, măcar în ceea ce privește prezența în peisajul automobilistic autohton. De ce ne-am grăbit să o luăm la test? Ei bine, explicația este la fel de simplă, pentru că Dolphin Surf va avea rolul de a „tracta”, cel mai probabil, vânzările BYD, fiind un model relativ accesibil, care are misiunea de a genera volume.

În Europa a venit în acest an, însă tocmai am precizat că are o experiență de viață de aproape două stagiuni complete, deja. Se lansează acum pentru că automobilul de oraș pare să-și reintre în drepturi în aglomerațiile urbane din ce în ce mai sufocate sau din ce în ce mai îngrădite de legi în ceea ce privește dreptul de circulație (în vestul continentului, mai ales). Dar și pentru că este un model care dacă intră în programele de reîmprospătare a parcurilor auto europene (Rabla Plus, de exemplu) poate avea un preț de-a dreptul tentant.

Lucruri de reținut față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

Neavând o generație anterioară nu putem să ne referim la el ca la alte modele care au evoluat ori s-au maturizat, însă aș reaminti informația de câteva paragrafe mai sus, conform căreia BYD Dolphin Surf/Seagull este deja un model cu vânzări considerabile. Dacă ținem cont de posibilitățile financiare extrem de generoase ale consorțiului din care face parte BYD (am mai povestit aici), dar mai ales de faptul că grupul susține că are un număr absolut impresionant de ingineri care lucrează activ la dezvoltarea diviziei auto, putem înțelege că Dolphin Surf este un vehicul care are o fundație solidă. Fapt care se poate transforma într-un succes comercial chiar și pe anumite piețe mai pretențioase, așa cum sunt cele din vestul Europei.

Cu ce alte modele împarte platforma tehnică și de ce iese în evidență BYD Dolphin Surf în familie?

Pentru că este la un nivel la care până și unele mărci de prestigiu din Europa visează, BYD ca marcă își permite destule, dar mai cu seamă să investească. Așa se face că multe dintre componentele automobilelor produse sunt proiectate și fabricate, cum se spune, in-house.

Cu alte modele împarte bateria de acumulatori, tehnologia ei. Botezată BYD Blade Battery, aceasta folosește tehnologie litiu-fier-fosfat. Despre această configurație de baterie de acumulatori se susține că ar fi mai sigură (cu trimitere la pericolul incendiilor automobilelor BEV) dar și mai rezistentă la ciclurile repetate încărcare-descărcare. Desigur, doar proba timpului va da sau nu dreptate afirmațiilor oficiale. Ca un detaliu inedit, acest tip de baterie de acumulatori este produs de FinDreams Battery, o companie care face parte tot din grupul BYD.

Care sunt ceilalți rivali direcți de pe piață?

Am tot amintit de Dacia Spring (cu tot cu observația mea), însă mai sunt câțiva jucători care emit pretenții. Discutăm despre Leapmotor T03 (China), Hyundai Inster (Coreea de Sud), Citroen e-C3 (Franța). În review-urile auto din Europa am găsit trimiteri și la noul Renault 5, însă mi se pare exagerat. Deja discutăm despre alt nivel de preț, dar și de concept, așa că îmi permit să nu-l introduc pe „Cinq” în horă.

Dintre cei amintiți, clar Dacia Spring are un avânt serios pe piața din România, deci va fi greu de subjugat (așa cum visează oficialii BYD), iar Hyundai are marele avantaj că a lansat un produs extrem de interesant, pe exact traiectoria ascendentă a viziunii companiei din ultimii ani, deci se anunță vremuri interesante în segment.

Cât costă? Cum stă la preț versus principalii concurenți?

Din capul locului discuției financiare trebuie spus că BYD Dolphin s-a lansat cu avânt cu gândul la programul Rabla Plus. Atâta doar că, nu numai că nu a fost activat încă (pentru persoanele fizice este programat să înceapă în 19 iunie), dar în ultimele zile au apărut tot mai des speculații despre o posibilă anulare sau regândire a sa. Ceea ce, după mine, ar fi o eroare care ar influența negativ, serios, întreaga industrie auto în toate formele în care se desfășoară în România, dincolo de avantajul client care este cel mai vizibil în proces.

BYD comunică prețul de bază pentru model (versiunea Active, baterie de 30 kWh, putere maximă 65 kW/87 CP, autonomie 220 km) ca fiind de 11.590 euro cu programul Rabla Plus; dacă îl judecăm prin prisma celor promise de Rabla Plus, prețul întreg ar fi de 18.990 euro. Versiunea Boost (baterie de 43,2 kWh, putere maximă de 65 kW/87 CP, autonomie de 322 km, dar și mai multe dotări de confort) costă 15.390 euro cu bonificație și 22.790 euro în variantă întreagă.

Vârful de gamă, Comfort, ajunge să coste 18.390 euro cu Rabla Plus, adică 25.790 euro fără bonificație, oferind în schimb cele mai multe dotări, bateria de 43,2 kWh și motorul de 115 kW (156 CP), cu autonomie maximă de 310 km.

Principalul concurent despre care veți tot auzi va fi Dacia Spring, care propune prețul de 11.400 euro (19.100 euro, fără bonificația Rabla Plus) pentru singura variantă disponibilă acum în configuratorul casei, Extreme. De menționat că pentru Spring mai există dotări suplimentare care mai însumează încă 1.549 euro, pentru cei interesați, deci cel mai scump Spring ar ajunge la prețul întreg de 20.649 euro.

Leapmotor C03 are o motorizare de 70 kW (95 CP) și baterie de acumulatori de 37,3 kWh, iar prețul său întreg este de 18.900 euro (11.500 cu bonificație Rabla). Cu dotări extra, T03 ajunge la 19.530 euro (12.130 euro prin Rabla).

Hyundai Inster are prețuri cuprinse între 21.182 euro (cu Rabla, 13.782 euro, pentru bateria de 42 kWh și 97 CP) și 26.537 euro (cu Rabla, 19.137 euro, varianta de top Inster Cross, baterie de 49 kWh și 115 CP putere maximă). În sfârșit, Citroen e-C3 are o singură motorizare, de 83 kW (113 CP) și baterie de 44 kWh, iar prețurile pentru cele trei niveluri de echipare sunt 22.300 (You!), 24.100 (Plus) și 25.900 (Max); din ele s-ar scădea, teoretic(!), 7.400 euro obținuți prin bonificația despre care tot pomenim, însă doar după începerea oficială a programului.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Poate aerul de entuziasm moderat al testului de față este dat și de faptul că am încercat versiunea de top a lui Dolphin Surf, cea cu putere maximă de 115 kW (156 CP). Pur și simplu, mașina este mult mai rapidă și mai fâșneață decât te-ai aștepta. Deci n-aveam cum să nu ne simțim bine când o mașină cu aspect cuminte se mișcă realmente bine pe stradă. În realitate, însă, probabil că marile volume vor fi făcute de motorizarea de 65 kW (87 CP), disponibilă pe primele două versiuni de echipare. O dată, pentru că prețul va face diferența în acest segment, iar a doua oară, pentru că nu ai nevoie de mai mult la așa gabarit. Sigur, cei 220 Nm produși de varianta Comfort sunt impresionanți, însă și cei 175 Nm de la variantele Active și Boost sunt absolut ok pentru greutățile, la gol, de 1.294 kg, respectiv 1.370 kg.

Așa se face că, din punctul meu de vedere, pentru România, alegerea cea mai bună este cea echilibrată; media, dacă vreți, anume varianta cu baterie de acumulatori mare și cu versiunea mai puțin potentă a motorului electric de tracțiune, anume Boost. Un argument suplimentar aici ar fi și că promite cea mai mare autonomie.

Cum ți se pare designul exterior?

Când ne-am întâlnit prima dată față în față am fost mulțumit. Dolphin Surf are personalitate, este îndrăzneț, pare un curajos. Mi-a părut mai mare decât reușeam să-l percep din fotografiile oficiale. Apoi, cu cât m-am învârtit mai mult în jurul său am realizat că pe cât de repede te atrage, tot pe atât s-ar putea să te obișnuiești cu el și să nu ți se mai pară special. Cred că nu este un limbaj de design care să persiste în timp, fiind mai degrabă intrigant la primele apariții și întâlniri. În schimb, apreciez mult că are personalitate proprie, clar.

Îmi place desenul părții frontale și chiar profilul, chiar dacă spatele încordat viciază puțin vizibilitatea pasagerilor de pe banchetă. Partea posterioară nu mi se pare la fel de incitantă precum restul mașinii, însă clar ține de gusturi personale. Eleronul de pe hayon completează linia, dar clar nu era necesar pentru un automobil atât de firav și fără pretenții dinamice exagerate.

În altă ordine de idei, dacă îl privești într-o oglindă retrovizoare, datorită înălțimii relativ mari comparativ cu lățimea (redusă, normal), senzația este că te uiți la un microcar (sau cvadriciclu care poate fi condus de la 16 ani). Iar asta poate fi deopotrivă amuzant sau chic. Dar ce spuneți despre culoare? Personal, mi se pare minunată, iar mai mult, aceasta este oferită standard pentru model, ca semn că plictiseala nu a făcut parte din sarcinile celor care au gândit configurațiile. Dacă, totuși, e prea mult pentru dumneavoastră, mai sunt disponibile doar alte trei culori: alb, bleu sau negru. Dar, să fim serioși, de ce nu ai vrea să fii un pic mai colorat decât vremurile?

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Într-un ritm care nu a ținut cont doar de consum, ba chiar l-aș numi absolut normal, pentru că nimeni nu exploatează un automobil ca la testele draconice de eficacitate, am obținut un consum mediu de 14,7 kWh/100 km. Nu foarte mic, just, însă aici trebuie ținut cont ca mai bine de jumătate din călătoria mea s-a desfășurat pe autostradă, la viteza maximă admisă în zilele cu soare. Dacă am exclude sectoarele de drum de viteză din regim, consumul a fost de 13,2 kWh/100 km.

Interesant este că BYD comunică un consum oficial, în ciclu combinat, de 16 kWh/100 km pentru versiunea testată aici. În ceea ce privește mediul urban, tot oficial sunt anunțați 10,8 kWh/100 km, ceea ce s-a traduce printr-o autonomie maximă teoretică de 460 km, arhisuficient pentru nevoile unui utilizator care înțelege scopul acestui autoturism. În practică, nu am coborât sub 12 kWh/100 km, însă chiar și așa ar ieși spre 400 de kilometri cu un plin de baterie. Pentru navete scurte, drumuri la serviciu sau mers la cumpărături ori ieșiri scurte de weekend, chiar și pentru un oraș mare sunt suficienți pentru măcar o săptămână, deci inclusiv pentru cei care vor fi dependenți de stațiile de încărcare publice ori private, Dolphin Surf poate șterge din temerile timpului pierdut la „pompă”.

Tot oficial, autonomia medie în regim mixt este de 310 kilometri. Din cât am apucat să interacționăm, repet, în scenarii diverse, consider că te poți apropia de 300 kilometri fără să faci un scop primordial din asta. Iar dacă, totuși, autonomia și consumul chiar vor fi criterii de departajare, versiunea Boost, cu mai puțini cai-putere și baterie identică, este chiar mai economică în ansamblu.

Cât de repede se încarcă la stațiile AC și DC?

Pornim de la cazul ideal, porturile CCS2, adică stațiile de curent continuu, DC, de unde Dolphin Surf poate extrage energie cu maxim 85 kW putere maximă. Asta în cazul versiunilor Boost și Comfort, pentru că versiunea de bază – Active – încarcă doar cu 65 kW. Totuși, pentru că și capacitățile bateriilor de acumulatori sunt diferite, după cum am precizat la capitolul dedicat versiunii testate, timpul necesar unei încărcări de la 10% la 80% este identic, anume de 30 de minute.

În ceea ce privește stațiile de curent alternativ (AC), puterea maximă de extracție este de 11 kW, ceea ce s-ar traduce printr-un timp de încărcare de aproximativ 5 ore la un wallbox personal (stație casnică).

Cum sunt materialele și calitatea asamblării la interior?

La acest capitol am întâlnit una dintre surprize, în ideea că așteptările nu aveau cum să fie exagerate, normal, dar au fost depășite. Materialele sunt absolut decente, iar dacă ne gândim la momentul actual din industria auto, ele sunt chiar și două clase mai sus raportate la unii producători, culmea, europeni. Ironic, nu, să spui asta când faci referire la un produs 100% „Made in China” (mă refer mai ales la partea de proiectare aici)?

Dacă materialele mi-au plăcut pentru că, în mare parte, dau senzația de calitate corectă pentru prețul perceput și parcă un pic peste, la atenția acordată asamblării mai este ceva loc de îmbunătățiri. Chiar dacă nu sunt la vedere și la fiecare pas, unele scăpări există, pot fi găsite de un ochi ager și dovedesc faptul că oricât de mult ai investi într-un domeniu, experiența în timp nu poate fi echivalată cu banii pompați. Însă, una peste alta, pentru segmentul în care joacă, Dolphin Surf este peste medie, uneori chiar mult.

Spațiu interior: câți pasageri încap pe bune în mașină și cum stă la spațiile de depozitare?

Cred că este deja clar că Dolphin este un automobil mic. Chiar și așa, în el încap bine (cu accent pe „bine”) patru pasageri adulți; culmea, fie din onestitate, fie din rațiuni legislative, Surf are oficial tot patru locuri. Există modele un pic mai îngrămădite care au un al cincilea set centură-tetieră, ca idee. Dacă în față, pozițiile pasagerilor sunt foarte bune pentru un vehicul care nu are nici 4 metri lungime, surpriza plăcută este pe banchetă, unde și un adult de puțin peste 180 cm și spre 100 kg poate sta bine chiar și în spatele unui șofer cu dimensiuni apropiate. Consider că acesta este un mare plus pentru mașină, mai cu seamă pentru faptul că, după cum se subînțelege, Dolphin Surf poate fi scos și la ture ceva mai lungi, nu doar la plimbări urbane.

În situația respectivă ar fi necesar un management corect și drastic al bagajelor, pentru că, logic, portbagajul nu este impresionant. Cu vreo două PET-uri de suc peste 300 de litri, ca să glumesc puțin, permite mai degrabă transportul unor genți mici sau trollere de cabină ori rucsacuri; sau, chiar mai bine, a cumpărăturilor săptămânale. Spătarul banchetei este destul de înclinat, iar gura de încărcare a portbagajului prezintă un prag evident. Sub planșeu întâlnim un spațiu suplimentar, unde, mai mult ca sigur, vei păstra cablul de încărcare, extinctorul și trusa de prim ajutor, asta dacă vrei să fii perfect legal; dacă le găsești alt loc ai putea profita și de acea cavitate acoperită. În habitaclu sunt destule spații de depozitare suplimentare – raportat la clasa mașinii, normal, așa că nu te poți plânge că Dolphin Surf n-ar fi practic decât dacă nu îl înțelegi cu adevărat.

Încă ceva, bancheta se pliază 50:50, sporind gradul de practicabilitate (1.037 litri volum total maxim), însă va forma un prag de încărcare destul de evident, deci pentru obiecte agabaritice sensibile trebuie să găsești soluții. Una peste alta, cred că spațiul poate fi un argument spre cumpărarea modelului, fie că discutăm despre cel destinat pasagerilor, fie că ne referim la cel pentru încărcătură.

Sistemul multimedia și infotainment: lucruri bune, lucruri proaste?

Probabil că cea mai atractivă, măcar la prima vedere, caracteristică a sistemului de infotainment este faptul că ecranul care guvernează consola centrală poate fi poziționat atât în „arhitectură” landscape, cât și portret; asta pune capăt eventualelor polemici despre cum e bine să arate un ecran mărișor pe un bord, vertical sau orizontal. BYD a rezolvat situația pentru mai multe modele prin posibilitatea pasagerilor de a accesa scenariul favorit, fie dintr-un buton dedicat plasat în stânga volanului, fie prin comandă vocală.

Așa că, ecranul de 10,1 inch, oferit standard pentru toate nivelurile de echipare – o precizare importantă – va fi pe placul celor care iubesc tehnologia și sistemele de operare complexe. Căci, de meniuri și submeniuri nu duce lipsă, poate spre bucuria IT-iștilor și disperarea fanilor comenzilor cât mai simple. Pentru ei, poate, dar și pentru un plus de ergonomie, BYD a gândit o serie de comenzi uzuale fizice dispuse într-un soi de cilindru foarte simpatic, în care este înglobat inclusiv potențiometrul sistemului auto, cu aer care te trimite cu gândul la sistemele de sunet de înaltă fidelitate. Pont: butonul P (Park) al transmisiei se găsește în stânga „cilindrului” amintit, în capul său, nu foarte vizibil dar suficient de practic odată ce te-ai învățat cu el.

În plus, deasupra volanului mai avem un ecran de 7 inch care afișează informațiile esențiale pentru șofer, iar aspectul său de telefon mobil ne amintește, parcă, de faptul că grupul BYD produce inclusiv astfel de componente, chiar și pentru jucătorii mari, precum Apple.

Poate cel mai prost lucru la Dolphin Surf, din perspectiva șoferului, sunt „ochii magici” încastrați nu tocmai finuț pe montantul A, care te veghează și supraveghează în permanență. Orice abatere a privirii de la câmpul vizual frontal se va finaliza cu mesaje audio și scrise, ca într-un soi de picătură chinezească, dacă-mi permiteți. Iar senzația este asemenea…

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Pornim de la o notă: pentru că presupun că ei vor fi unii dintre cei mai interesați de acest model, fie ca idee de evoluție auto, fie din pură curiozitate, aș vrea să le precizez proprietarilor de Dacia Spring că testul de față s-a efectuat cu un Dolphin Surf de top, cu aproape 100 de cai mai puternic decât cea mai performantă versiune a electricei românești (Extreme). E bine să ținem cont de asta.

Dolphin Surf reușește să te surprindă foarte repede, mai ales dacă ai mai mers cu modele de genul său. Mai precis, de la primii metri efectuați și de la primele imperfecțiuni ale drumului înfulecate vei observa că are un rafinament la care, probabil, nu te aștepți. Asta pentru că trenul de rulare este bine echilibrat și setat, reușind să-i confere un caracter neașteptat de prietenos pentru un vehicul atât de scurt, compact, care are, totuși, 1,4 tone greutate. În oraș va fi cel mai apreciat element din tot comportamentul dinamic. În completare vine excelent și demultiplicarea sistemului de direcție, care permite manevre foarte din scurt. Așadar, să tot parchezi relativ simplu un Dolphin Surf, mai ales că pentru echiparea Comfort ai și sistem de camere de asistență care-ți pot oferi o vedere 360 asupra împrejurimilor vehiculului.

La drum lung balanța se echilibrează. Nu e cel mai plăcut model de condus, în general, doar că în particular, comparând cu piticii de teapa sa, tot este cu măcar o clasă peste. E relativ bine antifonat, zgomotele produse de trenul de rulare sunt filtrate precis, dar caracterul confortabil sesizat în oraș se întoarce precum un bumerang și îți dă oareșce emoții pe virajele pe care te arunci mai încrezător, căci ruliul apare destul de repede și evident, amintindu-ți că ești foarte înalt raportat la cât de lat ești. Și poate că nu s-ar ajunge acolo dacă BYD nu ar fi considerat că Dolphin Surf are nevoie de 156 CP, o putere maximă care altădată era vis în lumea hothatch-urilor compacte. Mă aștept ca varianta pe care am recomandat-o, calea de mijloc, să mai taie elanul șoferilor cu prea mult aplomb și să echilibreze situația.

Altfel, aș mai remarca faptul că deplasările pe autostradă nu pun niciun fel de problemă. Adică fix mediul în care Dacia Spring trebuie să fie înțeleasă și cumva, măcar cu finețe, protejată, este un teren pe care Dolphin Surf se poate desfășura în voie. Viteza maximă este de 150 km/h.

Nu are rost să insist, se simte mult mai mașină decât pare la prima vedere, iar ăsta este un atu. Dar voi preciza răspicat că nu trebuie să te temi de ea la drumuri lungi. Ca să mai risipesc dintre sceptici.

Cât de sigură este? A testat-o EuroNCAP?

Din păcate pentru această scriere, până în acest moment EuroNCAP nu a apucat să testeze modelul Dolphin Surf. Pe website-ul organizației veți găsi rezultatul de cinci stele pentru Dolphin, însă discutăm despre fratele mai mare, cel care utilizează titulatura în China. Am precizat de la început că pot apărea unele confuzii.

Dolphin Surf este netamponat oficial încă, dar probabil că va avea un rezultat decent, nu spectaculos. E greu ca în această clasă de automobile să pretinzi cinci stele curate, asta chiar dacă ai un produs sigur. S-a tot povestit despre complexul de factori care conduc la rezultate maxime, nu insist.

În altă ordine de idei, niciunul dintre concurenții despre care am amintit nu a fost testat EuroNCAP. Doar Dacia Spring, însă în prima ei variantă. Așa că la acest capitol nu se pot face paralele de vreun fel.

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Un sistem pe care îl poți adopta foarte ușor și la care te poți adapta lesne este cel de camere 360, care-ți permite să monitorizezi mașina din toate unghiurile, atunci când parchezi sau ai de trecut prin locuri periculoase. Sigur, acesta este disponibil pentru echiparea de top, însă pentru un automobil de oraș, dar mai ales pentru un șofer începător (profil numai bun pentru un utilizator de Dolphin Surf) poate face diferența în unele momente. Iar faptul că este super accesibil, la apăsarea unui buton de pe volan, îi sporește gradul de utilitate și ușurință în utilizare. Probabil că jantele din aliaj vor fi mult mai în siguranță așa, chiar dacă nu sunt impresionante.

Ce-i lipsește?

Sincer, nu aș putea identifica un element anume pe care l-am simțit pregnant că ar lipsi, dar aș putea să filosofez puțin și să spun că nu are baza pe care să se așeze confortabil în piață. Este mai simplu pentru un Dolphin Surf să fie vândut după ce a fost condus deja decât să fie prezentat și promovat în felurite variante. Pentru că dacă va fi să convingă o va face prin forțe proprii, nu printr-o poveste țesută în spate, cu migală, în zeci și zeci de ani, avantaj pe care producătorii de tradiție încă îl au. Concluzionând, cam asta îi lipsește, că nu poate face referire la tradiția mărcii (pentru că nici aceea nu există).

Un lucru care face ca mașina asta să fie unică și să iasă în evidență?

Probabil că aici este vorba despre curajul companiei, transpus interesant în model.

Liber la criticat: ai mână liberă să îmbunătățești un lucru. Ce schimbi?

Personal, doar pentru că mă gândesc și la utilizatori care nu sunt neapărat fanii dispozitivelor cu meniuri de operare alambicate, cred că aș mai fi periat sistemul multimedia pentru a fi mai ușor de înțeles, reținut și utilizat, mai ales în mers și mai cu seamă de persoane care nu mai sunt la prima tinerețe. Mă gândesc efectiv la oameni care poate că s-ar împăca excelent în timpul utilizării cu Dolphin Surf, dar poate că ar strâmba din nas în momentul în care ar trebui să navigheze prin meniul creier al mașinii. E o situație tipică de „less is more”, după cum se tot propovăduiește de ani buni prin lume, măcar din simplul motiv că o bună parte dintre viitorii utilizatori au realmente nevoie de o mașină corectă, nu de un gadget foarte avansat la nivelul sistemului digital.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…ai realmente nevoie de un automobil preponderent urban, care să poată fi utilizat și la deplasări mai lungi fără prea multe bagaje, însă care poate oferi o autonomie decentă în contextul actual. Dacă îmbrățișezi, în general, tehnologiile noi, dar și jucătorii fără mare tradiție care-și fac loc din ce în ce mai susținut pe anumite sectoare de piață. Dacă vrei să faci parte dintr-o viitoare poveste destul de serioasă, care tinde să se țeasă sub umbrela BYD.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…intenționezi să te plângi că „totuși nu este ieftină la cât de mică e”. Probabil că nu-i înțelegi conceptul.

Completează spațiile punctate: mașina asta va fi un succes dacă…

…va fi condusă în timpul procesului de achiziție, părerea mea, fiindcă are atuuri spre a le intra pe sub piele celor care au buget chibzuit pentru un automobil nou. Și dacă specialiștii BYD care se ocupă de tranzacțiile propriu-zise vor fi foarte bine pregătiți și instruiți și vor ști să explice care este rolul și scopul lui Dolphin Surf pe piață, mai cu seamă pe cea din România. Altfel, sunt șanse destul de mari să mai aibă ceva de luptat cu mentalitatea încă actuală a cumpărătorilor vizavi de produsele auto care poartă emblemă chinezească, să nu ne dăm după gard.

Peste 10 ani vom vorbi despre mașina asta ca despre modelul care…

…ei bine, nu sunt convins că peste zece ani se va vorbi prea mult despre modelul acesta. Și nu pentru că nu ar fi suficient de bun sau ceva, după cum v-ați dat seama deja, ci pentru că dacă peste zece ani marca BYD încă va fi prezentă în România (orice e posibil până la urmă, nu?), atunci probabil că avansul și avântul tehnologic va face ca Dolphin Surf să fie la momentul respectiv – mai mult ca sigur – un model pierdut în istoria grupului.

Spun asta pentru că BYD mizează pe un număr impresionant de ingineri, după propriile declarații, ceea ce s-ar traduce printr-o dezvoltare fulminantă în următorii ani, de unde-mi permit să anticipez că Dolphin Surf va fi doar o treaptă intermediară pe scara evoluției și nu una care să aibă rol de piatră de temelie. N-ar fi exclus ca ciclurile de dezvoltare să fie accelerate și un succesor să apară mai devreme decât anticipăm, iar asta să conducă în punctul în care Dolphin Surf să nu genereze nostalgii foarte mari.

Pe de altă parte, dacă se va dovedi un model cu fiabilitate decentă, cunoscând afinitatea (dictată de nevoie) a românilor pentru automobile achiziționate deja rulate, n-ar fi exclus ca Dolphin să fie peste zece ani mașina din posesia unor proprietari care au făcut primul pas spre electrificare prin intermediul exemplarelor care la primii proprietari vor fi lăsat deja locul pentru alte produse ale vremii respective.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Alternativa celor care nu doresc un automobil direct proporțional (dimensional) cu prețul.

Logo BYD

BYD Dolphin Surf

de la 18990 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Electric Baterii (BEV)
Sursă principală energie
Energie electrică
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
156 CP
Cuplu maxim sistem
220 Nm
Transmisie
Tip transmisie
Automată
Număr trepte
1
Tracțiune
Față
Motor termic
Configurație / nr cilindri
Capacitate cilindrică
Putere maximă
Cuplu maxim
Nr. sisteme supraalimentare
Motor electric
Număr motoare electrice
1
Putere maximă electric
156/115 CP/kW
Cuplu maxim electric
220 Nm
Baterie
Capacitate brută
Capacitate netă
43,2 kWh
Putere maximă încărcare AC
11 kW
Putere maximă încărcare DC
85 kW
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
9,1 s
Viteză maximă
150 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
16 kWh/100 km
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
310 km
Dimensiuni și mase
Lungime
3.990 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1.720/1.920 mm
Înălțime
1.590 mm
Ampatament
2.500 mm
Volum portbagaj
308 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1.037 litri
Masa proprie
1.390 kg
Siguranță
Rezultat
Preț
Preț de pornire model
18.990
Preț mașină testată
25.790