Range Rover Sport: prima punte

Range Rover Sport a accentuat corect s-ul din SUV. Anul viitor, SUV-ul împlinește 20 de ani de la debut, iar aniversarea va aduce o premieră importantă în gamă: prima versiune electrică.

La începutul anilor 2000, gama Land Rover nu era una vastă, iar extinderea portofoliului reprezenta o soluție sigură împotriva rivalilor.

Range Stormer

Land Rover s-a bazat întotdeauna pe lucruri clare, palpabile, iar asta a însemnat un lucru: prezentările pe care le făceau aveau întotdeauna în prim-plan un model de serie. Asta până în noul mileniu.

La începutul anului 2004, în cadrul Salonului Auto de la New York, Land Rover a prezentat conceptul Range Stormer. Primul showcar din istoria mărcii anunța un model de serie gata să intre în segmentul SUV.

Range Stormer, cu al său V8 supraalimentat, oferă indicii despre viitorul nostru model pregătit să intre în segmentul SUV-urilor de performanță.

Matthew Taylor, directorul general Land Rover în 2004.

Ce aducea în premieră Stormer? O platformă nouă, sistemul Terrain Response și, bineînțeles, filozofia de design.

Reacțiile publicului au fost cele anticipate: uimire și feedback pozitiv. Fix rețeta de care avea nevoie marca britanică.

Sport și nu numai

În noiembrie 2004, Land Rover iese la rampă cu noul Range Rover Sport, al cincilea model din portofoliu și un SUV gata să pună întrebările potrivite rivalilor din Germania. Descendent pe linie directă din conceptul Stormer.

Oamenii mărcii l-au descris ca fiind un Sports Tourer al SUV-urilor, iar în favoarea afirmațiilor au fost aduse câteva date tehnice: o platformă special concepută, Terrain Response pe oricare variantă de motorizare, și sistem Dynamic Response cu suspensie penumatică. Ba mai mult, prototipurile au petrecut ore bune și pe Nurburgring, semn că inginerii și tehnicienii au fost instruiți să scoată din șasiul lui Range Rover Sport tot ce-i mai bun pentru șosea.

Gama de motorizări fusese gândită pentru a atrage un public cât mai numeros: benzină și diesel. Partea bună, orice ai fi ales primeai cel puțin 6 cilindri.

Vânzările efective au început în mai 2005, iar până spre finalul anului, Land Rover raportase peste 20.000 de unități comercializate la nivel global. Un început bun pentru un SUV de talia lui Range Rover Sport. Pe lângă vânzări, modelul aduna titluri și distincții: 11 premii de la diferite publicații și organizații a primit Range Rover Sport în anul debutul.

În 2009, modelul britanic trece printr-un facelift consistent, iar asta s-a tradus prin noutăți estetice – mai ales în partea frontală – o gamă mult îmbunătățită de motoare – e introdus un V8 de 5,0 litri – și un plus binevenit pe partea de tehnologii moderne și sisteme de asistare. Până la finalul carierei primei generații, Land Rover a mai introdus, în 2012, un mic pachet cu modificări. Îmbunătățiri ale transmisiei și câteva noutăți pe partea de infotainment.

Toată această agitație pentru un total de peste 380.000 de unități vândute la nivel global în cei 8 ani de la debut. Deloc rău pentru un SUV din segmentul ăsta.

Al doilea descălecat

Debutul celui de-al doilea Range Rover Sport a avut loc tot în SUA și tot la New York. Doar că acum, britanicii l-au luat pe Daniel Craig (actor care interpretează personajul James Bond), au închis câteva străzi din Manhattan și au transmis totul în direct. Marketing la un nou nivel.

Daniel Craig unveils the All-New Range Rover Sport with a live drive through the streets of New York, 26 March 2013

Pe lângă platforma nouă, a doua generație Range Rover Sport beneficia de o configurație de 5+2 locuri (premieră pentru modelul mărcii) și, bineînțeles, de multe alte noutăți: de la un interior complet redesenat și până la o gamă de motorizări care avea inclusiv o versiune hibridă cu motor diesel.

SVR

SUV-urile de performanță deja aveau un loc bine stabilit în preferințele europenilor. Constructorii știau acest lucru, iar lansările erau din ce în ce mai comune.

Land Rover a înțeles acest lucru, iar în 2014, pornind de la a doua generație Range Rover Sport, a lansat un SUV gata să înfulece apexuri. Responsabili pentru proiect au fost oamenii diviziei Special Vehicle Operations (SVO). V-am vorbit în trecut despre ce știu ei să facă, n-o să mă repet.

S-a numit simplu Range Rover Sport SVR și, pe lângă modificările estetice simplu de zărit, s-au pompat luni bune în pachetul tehnic.

La baza versiunii de performanță se afla un motor V8 supraalimentat de 5,0 litri. 550 de cai putere puși în scenă de o cutie automată ZF cu opt trepte și de un sistem de tracțiune integrală cu software gândit pentru performanță. 0-100 km/h în mai puțin de 5 secunde, viteză de top de 260 km/h și 8 minute și 14 secunde pe turul de circuit de la Nurburgring.

Deși pare ciudat, divizia SVO n-a vrut să transforme Range Rover Sport SVR într-un SUV de șosea și atât. A păstrat și caracteristici potrivite pentru off-road: jante de 21 de inchi încălțate cu pneuri all-season (deci nimic ultra-high performance), sistem Terrain Response 2, unghi de atac de 30 de grade, unghi de degajare de 27,3 grade și posibilitatea traversării unui vad adânc de 850 de milimetri. Practic, cu Range Rover Sport SVR ai fi putut merge tare nu doar pe asfalt, ci și pe macadam.

Prezentarea versiunii de performanță a concis cu o bornă importantă în cariera lui Ranger Rover Sport: în 2014, SUV-ul mărcii britanice depășise jumătate de milion de unități vândute la nivel global.

Noua eră

Cea mai recentă versiune Range Rover Sport e proaspătă. Abia ce s-a lansat în 2022 și, așa cum probabil te-ai aștepta, britanicii au pompat tehnologie cât cuprinde. A treia generație a SUV-ului atlet e gata să impresioneze nu doar prin design, ci mai ales prin caracterul pe care l-a cultivat în ultimii 19 ani.

Schimbarea e vizibilă și sub capotă. Totul e de-acum hibrid – într-o formă mai complexă sau nu. Motoarele diesel și benzină vin la pachet cu un sistem mild-hybrid la 48V, iar versiunile plug-in hybrid (două la număr) sunt gata să satisfacă nevoile celor care vor să experimenteze part-time viața electrică. Cu toate astea, Land Rover continuă să țină la tradiția începută în 2004: Range Rover Sport poate fi comandat cu un V8 pur: 4,4 litri gata să fie storși de cei 530 de cai-putere la o apăsare brutală de accelerație.

Tehnologia de secol 21 e și ea acolo: de la așa-numita “capotă transparentă” și până la oglinda retrovizoare digitală, de la integrarea sistemelor Apple CarPlay și Android Auto și până la sistemul de direcție integrală.

Dar transformarea celei de-a treia generații Range Rover Sport nu-i finalizată. Platforma MLA-Flex (modular longitudinal architecture) suportă un sistem de propulsie 100% electric, iar debutul unei astfel de versiuni este așteptat în 2024.