Range Rover by SV Bespoke: personalizarea luxului

Range Rover a devenit sinonim cu segmentul SUV-urilor de lux, iar britanicii au găsit modalități noi prin care clienții să personalizeze modelul: de la culoarea caroseriei și până la cusăturile de la interior, toate pot fi alese după chipul și asemănarea celui care o comandă.

Tata ne-a oferit libertate, autonomie și, poate cel mai important aspect, încrederea de a face toate acestea.

John Edwards, primul director al Special Vehicle Operations, în momentul prezentării diviziei.

Modelele Land Rover s-au axat întotdeauna pe competențele oferite în off-road, în timp ce toate SUV-urile lansate sub denumirea Range Rover au apelat la latura elegantă și s-au îndreptat către o altă categorie de clienți. Odată cu modernizarea industriei și cu trecerea acesteia în era în care computerele dictau mai tot, producătorii au găsit modalități să se adreseze celor nostalgici și celor care voiau un model care să-i reprezinte cu adevărat. Așa s-au născut edițiile speciale și programele de personalizare. Iar cum Land Rover avea un portofoliu de clienți pentru care aceste lucruri contau, a mai fost nevoie de un singur pas pentru înființarea unei divizii care să transforme mașinile mărcii în ediții unicat.

Idei în ton cu epoca

În 2014, britanicii anunță înființarea Special Vehicle Operations (SVO), o divizie independentă care avea patru direcții: dezvoltarea unor vehicule speciale, personalizarea mașinilor aflate deja în gamă, implicarea în restaurarea vehiculelor istorice și realizarea de produse de merchandising.

Sediul a fost stabilit la Prologis Park, Ryton, în apropiere de Coventry, iar echipa inițială era formată din 150 de specialiști. Toată afacerea a costat 20 de milioane de lire, iar omul care a coordonat tot proiectul a fost John Edwards.

Centrul SVO din Prologis Park, Ryton, așa cum l-au anunțat oficialii mărcii britanice înaintea deschiderii.

Suntem încântați de capacitatea și potențialul pe care ni le va oferi această nouă facilitate. Vom crea vehicule cu adevărat emblematice care întăresc reputația globală a mărcilor din portofoliu, pe măsură ce ne extindem gama de produse și ne îndeplinim planurile ambițioase.

John Edwards.

Și totuși, ideea unei astfel de divizii nu s-a născut în 2014.

ETO

În 2011, înaintea Salonului Auto de la Geneva, Land Rover a anunțat debutul lui Range Rover Autobiography Ultimate, o versiune a SUV-ului de lux. Accentul a fost pus pe ideea de personalizare, pe materiale pe care nu le-ai fi găsit atunci în niciun alt Range Rover și pe elemente de caroserie care să spună de la bun început că acea mașină nu-i una obișnuită. Practic, acum 12 ani, Land Rover lansa o ediție specială a lui Range Rover.

Pentru zilele noastre, nimic special. Doar că britanicii menționau în comunicatul de presă implicarea ETO, o echipă internă care s-a ocupat de toate modificările operate pe SUV-ul de lux al mărcii. ETO sau Engineered to Order poate fi considerat predecesorul actualei divizii SVO.

Ulterior, departamentul a colaborat și cu Victoria Beckham pentru dezvoltarea lui Evoque Special Edition, o versiune comercializată la nivel global în doar 200 de exemplare. Se apropiau cumva de modul de lucru pe care trebuia să-l practice o astfel de divizie.

Practic, ETO îngloba două dintre ideile pe care SVO le-a anunțat în momentul lansării. Sigur, odată cu debutul Special Vehicle Operations, totul urma să se desfășoare la o scară mai mare.

Personalizarea luxului

De-a lungul anilor, divizia SVO s-a ocupat de dezvoltarea modelelor de performanță lansate sub marca Land Rover, dar și de tot ce a însemnat personalizarea anumitor produse din gamă. Clienții pentru care mașina face parte din modul în care vor să-și exprime statutul aveau acum un loc al lor – sau mai bine zis un consultant dedicat – prin care să transforme model dorit într-un produs unicat.

Înainte să începi să tragi concluzii pripite despre decizia britanicilor, trebuie să știi că nu doar Land Rover a făcut asta. Mai toate mărcile mari cu pretenții au scos la înaintare divizii, echipe sau programe de personalizare. Totul pentru a aduce și a păstra cât mai mulți clienți pentru care sumele mari de bani – că doar n-o să-ți pună oamenii ăia lemn de mesteacăn crescut cu sevă de muguri de pin pe niscaiva euro – nu reprezintă un factor decizional important.

Noua generație Range Rover a intrat în programul SV Bespoke. Practic, de-acum înainte, aproape orice exemplar Range Rover poate fi personalizat până la nivel de cusături. Pentru moment, doar versiunile Autobiography și SV intră în programul britanicilor.

Ce poți face prin SV Bespoke? Poți alege una dintre cele 230 de culori de caroserie din paleta britanicilor. Dacă nu găsești fix nuanța pe care o vrei, mergi cu o mostră, iar oamenii de acolo o vor produce. Se numește Match to Sample, iar în traducere liberă, programul poate să genereze orice culoare pe care o poate identifica ochiul uman.

Nu-ți place materialul din care sunt făcute literele amplasate pe capotă și pe portbagaj? Nicio problemă. Și aici ai de ales dintr-un număr mare de posibilități. Cea mai nouă dintre ele e finisată cu aur de 24k.

Pentru interior, paleta oferită deja de specialiștii SV Bespoke include 391 de combinații de culori și materiale. Eu zic că dacă le ceri ceva ce nu e pe lista respectivă, sigur te vor ajuta să-l aduci în mașină. Au deja în ofertă accesorii ceramice pentru selectorul transmisiei și pentru butoanele de pe tunelul median. Deci e clar că oamenii nu glumesc când zic că te ajută să-ți personalizezi mașina la nivel de cusături.

Tot procesul prin care mașina devine una personalizată de divizia britanică are în componență șapte pași: de la alegerea schemei de culori până la bifarea fiecărui material din interior. Nimeni nu-i de capul lui acolo, iar fiecare model personalizat prin acest proces are un atribuit un consultant.

Pentru a intra în programul Land Rover ai mai multe variante: fie le faci o vizită în Marea Britanie, fie mergi la unul dintre dealerii care fac parte din proiect, fie alegi calea virtuală. Dacă e să mă întrebi, eu aș alege vizita la sediu. Că una e să pipăi fiecare mostră de furnir în parte și alta e să mă uit pe un ecran și să număr fibrele în pixeli/centimetru pătrat.

Tot acest proces e complicat, mai ales când în discuții intră atâtea variabile. Drept urmare, oamenii diviziei britanice au pregătit un fel de teme deja definite de la care pot porni clienții. Au luat ei combinațiile pe care le-au considerat cele mai bune și le oferă ca punct de start. Și pot să înțeleg ideea din spate, în condițiile în care eu mă fâstâcesc în fața raionului cu ouă din supermarket. Iar acolo sunt doar câteva sortimente.

Hibrizii la putere

Prezentată în 2021, a cincea generație Range Rover nu doar că plusează la toate capitolele, dar inginerii au decis deja că anumite lucruri trebuie îmbunătățite. Un fel de facelift, dar orientat mai mult spre partea tehnică.

Spre exemplu, gama de motorizări. Hibrizii cu încărcare la priză (PHEV) au primit un motor electric nou cu 160 kW. Iar asta înseamnă că versiunile P510e și P440e devin P550e, respectiv P460e. Un plus de putere pentru fiecare versiune în parte.

Resursele suplimentare se traduc prin performanțe mai bune la nivel de accelerație. Tot aceste variante oferă acum o autonomie pur electrică mai mare. 121 de kilometri față de 113 kilometri. Nu-i vreo mare diferență, dar e semn că oamenii sunt preocupați de treaba asta cu electrificarea.

Modificările nu se încheie aici. În premieră pentru marca britanică, motorul V8 este disponibil cu sistem mild-hybrid – cea mai simplă formă de electrificare a unei mașini. Sistemul pune umărul la plecările de pe loc, la oprirea și pornirea motorului termic și la accelerare (doar în anumite situații). Pe versiunea Range Rover SV, motorul V8 – în versiune twin-turbo – livrează 615 CP și 750 Nm.

Îmbunătățirile nu s-au limitat doar la motorizări. Spre exemplu, Range Rover va fi disponibil cu cea mai recentă versiune a sistemului de infotainment Pivi Pro – include funcții și servicii noi.

De asemenea, britanicii introduc funcția Country Road Assist – funcționează la pachet cu cruise controlul și ajustează constant viteza de deplasare în funcție de viraje și de semnele rutiere. Tot ca parte a acestui upgrade, Range Rover va fi echipat cu sistemul Dynamic Response Pro (a debutat pe modelul Range Rover Sport) capabil să reducă ruliul și să genereze un comportament dinamic mai bun. Pentru ieșirile în afara asfaltului, britanicii au pregătit sistemul Adaptive Off-Road Cruise Control. Face fix același lucru pe care îl face și un cruise control adaptiv, doar că în teren accidentat.