Misiune îndeplinită: turul României cu 8 mașini electrice

Am încărcat simultan 8 mașini electrice în cele 13 orașe în care ne-am oprit în #ROCHARGE. Iar dacă noi am reușit să facem turul României cu 8 mașini electrice, îți garantăm că vei izbuti și tu cu una singură.

România are un singur punct de încărcare pentru mașini electrice la fiecare 200 de kilometri de drum, potrivit unui raport realizat în septembrie 2021 de Asociația Constructorilor de Automobile din Europa (ACEA). Din acest punct de vedere, suntem pe locul 24 din 27 în Uniunea Europeană și stăm mai bine doar decât Polonia, Grecia și Lituania. Măcar ne-am luat revanșa pentru umilința pe care ne-o dă Grecia în fiecare an când vine vorba despre vacanțe la malul mării.

Cifrele seci sunt utile pentru statistici, însă nu spun nici pe departe toată povestea. Raportul ACEA nu pune cifrele în context și nu menționează cum s-a dezvoltat infrastructura de stații de încărcare în ultimii ani. De altfel, așa cum am văzut și noi în #ROCHARGE 2021, numărul de stații de încărcare din marile orașe ale României a crescut semnificativ comparativ cu anii trecuți. 

Cu toate acestea, trebuie să recunosc că inițial am fost sceptic, inclusiv când Meșter mi-a scris pe WhatsApp într-o seară un mesaj simplu și aparent banal. “În prima noapte dormim la Focșani”. L-am întrebat la modul cel mai serios “unde încărcăm 8 mașini electrice în Focșani?” și mi-a răspuns la fel de simplu, cu un banal emoticon.

Așa cum aveam să aflu câteva secunde mai târziu, Focșani are 4 stații de încărcare rapidă și două stații de încărcare cu curent alternativ (AC) și, astfel, este mult mai bine “aprovizionat” la acest capitol decât mi-aș fi închipuit înainte să inițiez o căutare pe PlugShare. Cu ocazia asta mi-am dat seama că infrastructura de stații de încărcare s-a dezvoltat nu doar în marile orașe, ci și în orașe care nu sunt neapărat atractive din punct de vedere turistic, ci cel mult puncte de tranzit spre alte destinații. 

La ce stații am încărcat mașinile electrice?

În cele mai multe cazuri, în cele 9 zile de #ROCHARGE am încărcat cele 8 mașini electrice la stațiile de încărcare oferite de patru mari rețele naționale: 

  • Renovatio e-charge: cu 202 stații de încărcare proprii și alte 118 stații de încărcare deținute de parteneri, Renovatio e-charge este cea mai mare rețea de stații de încărcare din România. Astfel, în total, rețeaua oferă 320 de puncte de încărcare în peste 150 de locuri din întreaga țară, toate accesibile prin intermediul aplicației mobile e-charge. 
  • MOL Plugee: este primul brand dedicat mașinilor electrice dezvoltat de către o companie care activează pe piața carburanților fosili din România. În prezent, rețeaua numără 23 de stații MOL Plugee care oferă încărcare cu puteri de 50 kW (DC) și 22 kW (AC), iar la acestea se adaugă și stații dezvoltate în parteneriat cu grupul energetic E.ON în cadrul proiectului european NEXT-E.  
  • Enel X: divizia de servicii energetice a grupului Enel oferă aproape 200 de puncte de încărcare pentru mașini electrice în spații publice și private. Stațiile Juice Pump oferă puteri de cel puțin 50 kW (DC), în timp ce stațiile Juice Pole permit încărcări cu până la 22 kW. 
  • MOON: rețeaua dezvoltată de Porsche România oferă 174 de puncte de încărcare la nivel național la dealerii Volkswagen, Skoda, Seat și Audi. Stațiile rapide permit puteri de minim 75 kW, însă punctul de atracție este reprezentat de stațiile ultra-rapide din București, Timișoara și Râmnicu Vâlcea cu puteri de 300 kW. 

Pe lângă stațiile celor patru mari rețele de stații de încărcare, am utilizat sporadic și stațiile oferite de unele supermarket-uri și hypermarket-uri, dar și stațiile disponibile la hotelurile unde ne-am cazat pe parcursul turului. Practic, în acest fel am putut evalua într-un mod cât mai obiectiv atât rețelele naționale de stații, cât și infrastructura locală de stații de încărcare dezvoltată de operatorii economici strict pentru zona respectivă. 

Scenariul tipic de încărcare

În principiu, turul României cu mașini electrice a avut un scenariu asemănător în fiecare zi, prin care am încercat să ne punem în pielea unor proprietari oarecare de mașini electrice care au de făcut un drum de câteva sute de kilometri pe zi.

Astfel, în fiecare zi, am plecat la drum la primele ore ale dimineții, iar în marile orașe ne-am confruntat cu ceea ce devine deja o obișnuită: traficul aglomerat. De regulă, la ora prânzului ne-am oprit într-un oraș de tranzit cu scopul de a ne alimenta trupurile, dar în același timp am profitat de ocazie pentru a încărca unele mașini. 

Regula de bază a fost simplă: în principiu, la pauza de prânz am încărcat mașinile până la aproximativ 80%. În primul rând pentru că autonomia era oricum mai mult decât suficientă pentru a ajunge la destinația de seară, iar în al doilea rând pentru că, în general, după 80% viteza de încărcare a bateriei începe să scadă, întrucât cei mai mulți producători au introdus o serie de măsuri de protecție pentru siguranța bateriei după atingerea acestui prag.

După realimentare am plecat din nou la drum spre destinația finală a zilei, unde ne-am și cazat peste noapte. Aici ne-am confruntat din nou cu traficul aglomerat, în special în orașe precum Iași, Cluj-Napoca, Timișoara sau Sibiu. De data aceasta am lăsat mașinile la încărcat până în intervalul 90%-100%, în funcție de autonomie, situație și context. 

De altfel, din acest punct de vedere nu a existat și nu poate exista un scenariu unic. Îți adaptezi strategia de încărcare în funcție de consumul mașinii electrice, de capacitatea bateriei, de stilul de condus, de traseul pe care urmează să îl parcurgi sau de distanța până la următoarea oprire. Toți acești factori contribuie mai mult sau mai puțin la deciziile pe care le iei cu privire la încărcări, indiferent de modelul pe care îl conduci. 

Aici este și secretul relevanței unui tur cu mașini electrice precum #ROCHARGE: cele 8 mașini electrice, atât de diferite între ele, au fost testate de 16 jurnaliști atât de diferiți între ei când vine vorba despre stil de condus.

A existat, totuși, o strategie definită de la bun început: la sosirea într-un oraș ne-am împărțit frățește la stații. Știu, o să spui că un astfel de scenariu nu există niciodată în viața reală în cazul în care călătorești singur, pentru că nu ai de unde să știi unde vor să alimenteze ceilalți proprietari de mașini electrice care ajung în zonă. Iar argumentul este corect, doar că scopul nostru a fost în același timp să vizităm cât mai multe stații de încărcare din fiecare oraș pentru a identifica eventualele probleme sau pur și simplu să reacționăm la situații obișnuite, cum ar fi aceea când găsim stația ocupată. 

Întrucât am avut la dispoziție modele din segmente diferite cu autonomii diferite, nu am încărcat toate cele 8 mașini electrice în fiecare oraș prin care am oprit. De altfel, strict din punct de vedere al autonomiei oferite, unele dintre ele puteau fi încărcate și o dată la două zile. 

Informații complete despre toate sesiunile de încărcare efectuate găsești în articolele dedicate fiecărui model din caravana #ROCHARGE, cu cifre despre cantitatea de energie încărcată, timpul petrecut la încărcare, stația utilizată sau costul total al încărcării. 

Ce probleme există la stațiile de încărcare?

Așa cum spuneam însă și la început, aceste cifre nu spun toată povestea. Pentru că atunci când aduni vreo 60-70 de încărcări la stații într-un interval de numai 9 zile apar inevitabil și probleme. Unele tehnice, altele de natura umană. Toate însă ușor de rezolvat. 

O regulă esențială când mergi la încărcat și ai nevoie de o aplicație mobilă pentru activarea stației este să te asiguri că știi în ce localitate de afli, mai ales când ești într-un tur prin întreaga țară. Altfel vei păți ca noi și vei încerca fără succes să te conectezi la stația din Buzău, în ciuda faptului că tu ești în Bacău. Sau poate avem prea multe orașe din cinci litere care încep cu litera B, cine știe. 

Tot la capitolul probleme de natură umană putem menționa și neutilizarea aplicației PlugShare de către proprietarii de mașini electrice. PlugShare este o aplicație care în esență oferă o hartă cu stațiile de încărcare disponibile într-o anumită localitate, cu detalii despre operatorul stației, puterea de încărcare sau tipurile de conectori disponibili. 

Una dintre cele mai apreciate funcții ale aplicației este posibilitatea de a face check-in la stație atunci când încarci, pentru ca alți utilizatori să știe din timp că stația respectivă este ocupată și, eventual, să caute o altă stație. Pe parcursul turului, nouă ni s-a întâmplat însă să găsim stații ocupate de alte mașini, deși prezența acestora nu era semnalizată pe PlugShare. 

Într-o astfel de situație, cea mai sănătoasă opțiune este să discuți cu șoferul respectiv despre cât timp intenționează să încarce, dacă îl găsești la mașină, pentru a decide dacă aștepți sau mergi la o altă stație. Din experiențele noastre în tur, cele mai multe stații ocupate erau cele amplasate în parcarea hypermarket-urilor, întrucât proprietarii lăsau mașina la încărcat în timpul cumpărăturilor. 

Oarecum la același capitol al factorului uman ne-am confruntat cu o situație mai puțin obișnuită: am planificat o oprire la o anumită stație într-un oarecare oraș și când am ajuns acolo am găsit stația deteriorată fizic din cauza unui accident rutier care a avut loc cu o seară în urmă. Evident, într-o astfel de situație singura opțiune este să mergi la o altă stație. 

Desigur, ne-am confruntat și cu ceea ce reprezintă probabil cea mai frecventă problemă: stație defectă. Uneori nu am reușit să activăm stația din aplicația mobilă a operatorului, în ciuda încercărilor noastre repetate. Alteori, ecranul touch al stației nu a răspuns la comenzi. Iar de cele mai multe ori am primit un mesaj de eroare, mai mult sau mai puțin criptic. 

În astfel de situații cea mai bună opțiune este să suni la serviciul de relații cu clienții. De regulă, pe stațiile de încărcare sunt menționate numere de telefon la care poți apela în cazul unor astfel de probleme, iar în alte cazuri stațiile sunt amplasate în benzinării, astfel că poți apela la angajații stației pentru a rezolva problema. 

De cele mai multe ori, astfel de probleme tehnice s-au rezolvat rapid printr-un card minune al unui angajat al stației. Alteori problema tehnică a fost însă mai enigmatică sau mai dificil de remediat pe loc, astfel că a trebuit să alegem o altă stație. 

O altă situație cu care ne-am confruntat o singură dată pe parcursul turului a fost cea în care cablul de încărcare CCS nu putea fi deconectat de la mașină. În principiu, deconectarea cablului se poate face doar dacă mașina este descuiată (în acest fel, cablul este deconectat doar de proprietar) și, în funcție de model, dacă apeși pe un buton poziționat strategic lângă portul de încărcare al mașinii. Și, desigur, după ce ai încheiat cu succes sesiunea de încărcare, nicidecum în timpul procesului de încărcare. 

Ei bine, deși mașina noastră era descuiată, sesiunea de încărcare finalizată și butonul magic apăsat, cablul pur și nu simplu nu putea fi scos din portul de încărcare. 

Pentru situații de acest gen, fiecare stație de încărcare este echipată cu un buton de urgență. Prin activarea butonului de urgență, stația se resetează complet, moment în care încărcătorul se scoate natural din portul de încărcare al mașinii.

În ciuda tuturor acestor probleme ocazionale, nu am avut nicio dificultate să încărcăm toate mașinile electrice conform planurilor, chiar dacă uneori am fost nevoiți să căutăm alte stații de încărcare în oraș. Și asta tocmai pentru că toate orașele prin care am călătorit sunt echipate cu mai multe stații de încărcare. 

Cu numai doi ani în urmă, un astfel de scenariu ne-ar fi provocat probleme majore inclusiv în orașe cu pretenții și potențial turistic. De exemplu, în 2019, în Târgu Mureș exista o singură stație de încărcare rapidă, astfel că nu vreau să mă gândesc ce s-ar fi întâmplat dacă stația ar fi fost defectă la sosirea simultană a cinci mașini electrice. 

Prin urmare, concluzia este cât se poate de simplă: da, uneori există probleme la stațiile de încărcare, lucru firesc dacă ne gândim că vorbim totuși despre o tehnologie nouă aflată în plină dezvoltare. Dar extinderea puternică a rețelelor de stații de încărcare înseamnă că ai mereu cel puțin o alternativă viabilă în cazul în care o stație de încărcare este defectă sau pur și simplu nu funcționează din diverse motive.

Ca măsură suplimentară de precauție îți recomand totuși să nu aștepți conectarea la o stație de încărcare până în ultima clipă. Practic, pentru a evita surprizele neplăcute, este mai bine să te prezinți la punctul de încărcare când ai încă o autonomie de 20% – 30%, în funcție de traseul pe care îl parcurgi, pentru a ajunge astfel fără emoții la o altă stație de încărcare. 

Îmbunătățiri vizibile pentru experiența de încărcare

Pe de altă parte, după 9 zile în care am evaluat zeci de stații de încărcare, am observat câteva trenduri îmbucurătoare comparativ cu situația din teren din ultimii ani.

În primul rând, puterea stațiilor rapide de încărcare crește semnificativ. Dacă în urmă cu doi ani ne bucuram când se instala câte o stație de 50 kW, acum stațiile de 75 kW (în special în rețeaua MOON) au devenit ceva obișnuit, iar stațiile de 150 kW și chiar 300 kW încep să răsară din ce în ce mai frecvent, pentru început în marile orașe. Iar asta se traduce în primul rând prin timpi mai scurți de încărcare: la astfel de stații, mașinile noastre au avut nevoie frecvent de mai puțin de o oră pentru încărcare și ocazional au ajuns la circa o oră și jumătate, însă timpul depinde, evident, și de puterea maximă suportată de baterie. 

În al doilea rând, în strânsă legătură cu punctul de mai sus, am încărcat foarte rar la stațiile cu curent alternativ (AC), care oferă puteri de până la 22 kW, mai ales că densitatea de stații rapide a crecut. Iar asta reprezintă o veste bună din două motive. Pentru încărcarea la stațiile AC de până la 22 kW trebuie să folosești propriul cablu Type 2, pe care îl transporți în portbagaj. Dacă îl uiți, nu va fi o tragedie, în contextul densității mari de puncte rapide, unde folosești cablurile CCS de la stații. De asemenea, numeroase modele de mașini electrice oferă viteze de numai 11 kW sau chiar 7.4 kW la încărcarea la stații AC, chiar dacă stația în sine oferă o putere maximă de 22 kW. 

Astfel, puterea de încărcare la AC începe să nu mai fie esențială atunci când cumperi o mașină electrică, mai ales dacă modelul oferă puteri de peste 100 kW la încărcarea rapidă. 

Pe de altă parte, puținele încărcări pe care le-am făcut la stațiile cu curent alternativ (AC) au fost în general la hotelurile la care ne-am cazat peste noapte. Disponibilitatea în creștere a stațiilor AC la hoteluri este o veste excelentă, întrucât ai posibilitatea să renunți la încărcarea bateriei la o stație rapidă în oraș și să lași mașina la încărcat în parcarea hotelului peste noapte.

În loc de concluzii

Experiența prin care am trecut în #ROCHARGE mă determină să spun că în 2021 poți face fără probleme turul României cu o mașină electrică. Da, ocazional stațiile vor fi ocupate de alte mașini electrice, în special dacă alegi să încarci la hypermarket-uri sau la stațiile cu acces gratuit, iar uneori te poți confrunta cu stații defecte. 

Dar, cu excepția cazului în care ai ajuns într-o localitate izolată, vei avea cel puțin 2-3 alternative viabile pentru a încărca rapid bateria înainte de a-ți continua drumul. 

Tot ce pot să sper acum este că traseul gândit de Meșter pentru #ROCHARGE 2022 va include o noapte de cazare în Piatra Neamț. Nu de alta, dar mi-ar plăcea să aud din nou replica recepționerului de la hotel când îi spun numele meu: Dumneavoastră aveți rezervate 5 camere. Cine știe, poate atunci se va referi de fapt că avem rezervare la 5 stații de încărcare proaspăt instalate în parcare.