Renault 5 E-Tech electric: sub zodia electronului

Renault 5 renaște sub forma unei subcompacte cu tentă sportivă, pusă în mișcare de baterii și motoare electrice, împachetate inspirat în tușe retro-moderne.

Încep să apară roadele din semințele plantate în ultimii ani de Renault: pe de o parte, prin amplul plan Renaulution, pe de altă parte, prin mai-recenta companie Ampere (născută oficial pe 1 noiembrie 2023), specializată în dezvoltarea de tehnologii (inclusiv software) pentru mașinile electrice.

Odată cu acestea, asistăm și la revenirea, sub formă reinterpretată, a unui nume cu ceva greutate pentru francezi: Renault 5.

Deși R5 E-Tech electric e dezvoltat de la o planșă de desen neprihănită de vârfurile creioanelor, înainte de a se apuca de treabă, francezii au dat iama în arhive, adânc, până la primele schițe ale originalului Renault 5, desenat de Michel Boué. S-au scos de la naftalină broșuri, fotografii și alte materiale adiacente.

Apropo, la primul proiect R5 s-a lucrat din 1967 până la lansare, în 1972. Pe la jumătatea anilor ’60, Pierre Dreyfus, șeful Renault în perioada 1955-1975, le-a cerut inginerilor o mașină bună la toate, o voiture à vivre – inclusiv la preț, consum și cele practice, dată fiind perioada destul de tumultoasă a prezentului de atunci – social, politic și economic.

Normal, rezultatul era inspirat puternic din ce mai avea Renault la acel moment în gamă – Renault 4 și Renault 6. Renault 5 avea roți motrice față și două versiuni: L, cu motor de 782 de centimetri cubi, aproape 34 de cai-putere plus frâne cu tamburi și TL, cu motor de 965 de centimetri, 44 de cai-putere și frâne cu discuri pe față.

Promovat masiv de francezi pe toate canalele posibile, Renault 5 a fost comercializat în 5,5 milioane de unități până în 1984, când a fost înlocuit de Super 5 (Supercinq). Apoi a venit R5 Turbo, din pasiunea pentru raliuri, dar foarte îndepărtat de ideea originalului 5 prin natura sa extremă.

Îl menționez aici dintr-un motiv simplu: noul Renault 5, cel electric, preia sub formă modernizată și subtilizată elemente de la strămoșul său cu motor Cléon-Fonte – că numele ăsta e cunoscut de o națiune întreagă -, amplasat central.

Să aprofundăm.

Turnarea fundației

În cazul lui Renault 5 E-Tech Electric, platforma de la bază (AmpR Small, la 400 de volți, pentru segmentul B) împarte o serie de componente cu existenta CMF-B (pe care o știm de la Renault Clio sau Captur) – printre care și configurația suspensiei față.

Pe puntea spate, inginerii Renault au optat pentru o geometrie multi-link a suspensiei, calibrată pentru un comportament dinamic piperat, inclusiv prin nivelul suplimentar de stabilitate în viraje. 

Suspensia față este preluată și adaptată de la Clio/Captur. Totul fără a fi compromis confortul, în cuvintele francezilor. Rămâne de văzut cu ocazia primelor teste cu noul Renault 5, programate spre final de an.

Foto: Yann / DPPI

Ca o particularitate, sistemul de frânare (brake-by-wire) a fost dezvoltat folosind conceptul one-box, soluție în care același modul electronic de dimensiuni reduse integrează funcția de frânare efectivă, dar și ESP-ul. 

Conform Renault, soluția mai are un beneficiu: înjumătățește timpul de răspuns al frânării automate de urgență. Recuperarea energiei se face prin comutarea transmisiei în poziția B. Renault 5 E-Tech este echipat și cu o pompă de căldură.

Ce mi-a sărit mie în ochi (mai bine zis în urechi) la prezentarea oficială: brațele de prindere care fixează scaunele în podea sunt concepute în așa fel încât să ofere protecție bateriei, fără a mai fi nevoie de ranforsări suplimentare.

Foto: Yann / DPPI

Renault 5 E-Tech electric va fi asamblat în ceea ce Renault numește „complexul” ElectriCity, un conglomerat ce reunește activitatea a trei uzine din nordul Franței – Douai, Maubeuge și Ruitz. 

Mai precis, mașinile în sine sunt asamblate în Douai, iar bateriile în Ruitz. Ulterior, producția de baterii va fi mutată în Douai, într-o giga-uzină, începând cu vara lui 2025. Motoarele electrice vor fi asamblate în uzina Cléon din Normandia.

Retro-moderno-compact pe retină

Să începem cu dimensiunile. Noul Renault 5 E-Tech măsoară 3,92 m lungime, ceea ce îl poziționează undeva între Twingo (cu 30 cm mai scurt) și Clio (cu 9 cm mai lung). Lățimea atinge 1,77 m, înălțimea 1,50 m.

Ampatamentul se întinde pe 2,54 m, iar ecartamentele față-spate sunt de 1,55 m, respectiv 1,53 m. Rază de bracaj: 10,3 m, gardă la sol: 14,5 cm. Masă proprie: 1.450 de kilograme pentru versiunea cu baterie de 52 kWh, 1.350 de kilograme pentru cea cu baterie de 40 kWh.

Foto: Frédéric Le Floc’h / DPPI

Pe felul în care arată noul Renault 5 E-Tech electric n-am să insist. Nota personală vine cu felicitări pentru designerii Renault, din două motive: 1) modelul de serie nu doar că păstrează aproape intactă tematica prototipului din care se trage, dar 2) văzut pe viu, arată chiar mai bine. Conform alor mei doi cenți, bineînțeles, mai spun și că R5 E-Tech electric e mixul perfect dintre trăsăturile afișate de R5/Supercinq și R5 Turbo. Aruncați un ochi singuri pe imagini, eu mi-am încheiat pledoaria.

Foto: Frédéric Le Floc’h / DPPI

Indiferent de versiune, jantele au dimensiunea de 18 inchi. Pe echiparea de bază Evolution, acestea au capace decorative inspirate de jantele lui R5 Turbo.

Pentru celelalte două echipări (Techno și Iconic Cinq), jantele de aliaj sunt inspirate de conceptul R5, respectiv din fața unui ceas cu marcaje pentru fiecare oră, dar pe care apare doar cifra 5 atunci când emblema centrală, din centrul jantei se află în poziție verticală.

Foto: Frédéric Le Floc’h / DPPI

Culori de caroserie: la lansare vor exista 5 opțiuni, dintre care două sunt luate direct din broșurile de prezentare ale originalului R5 – Pop Yellow și Pop Green. Celelalte culori sunt Pearl White, Starry Black și Midnight Blue.

@autocritica.ro

Noul Renault 5 E-Tech Electric

♬ original sound – Autocritica

Sub foița de metal

Dacă mă întrebi ce-mi place cel mai mult în miezul lui Renault 5 E-Tech electric, aș răspunde fără ezitare: scaunele din față (da, sunt inspirate de R5 Turbo). M-am simțit foarte bine în ele, strâns din laterale, dar nu ca de o menghină care și-a propus să mă țină treaz și alert pentru următoarele 20 de serpentine. Mai degrabă ca un burete ceva mai ferm. Cel puțin static, așa cum am interacționat cu mașina.

Foto: Yann / DPPI

Am și critici: la cei 1,81 metri ai mei, spațiul din spate s-a dovedit insuficient pentru cap și picioare – a se citi am stat destul de chircit iar capul îmi atingea ușor plafonul. Mă rog, nu-i spațiul de pe banchetă un punct forte al subcompactelor, fie ele electrice sau nu, dar Renault spune că aici încap în mod normal 3 persoane. Eu spun că e posibil, cu o condiție: să fie cel mult adolescenți supli sau copii, în niciun caz adulți.

Foto: Yann / DPPI

Foarte chic și ideea de a decora tapițeria cu denim (pe versiunea de mijloc Techno). Apropo, materialul e produs integral din plastic reciclat, provenit din sticle de apă (PET-uri). Același material apare pe bord și în panourile portierelor.

Foto: Yann / DPPI

Deși se vrea un model care democratizează electricele, Renault 5 E-Tech are ghiozdanul cu tehnologie în spate, prins cu ambele bretele. Aici nu s-a tras mâța de coadă. Exceptând versiunea de bază Evolution, care primește instrumentar de bord de 7 inchi, instrumentarul de bord standard este un ecran digital de 10 inchi, personalizabil prin 5 skin-uri prestabilite. 

Pentru sistemul multimedia, ecranul central are tot 10 inchi, este prezent standard pe toate echipările, și rulează cu sistemul OpenR Link (același ca la Renault Megane E-Tech Electric) doar pe versiunile Techno și Iconic Cinq. Aplicații precum Google Maps sau Google Assistant pot fi accesate nativ, direct din sistemul multimedia.

Foto: Yann / DPPI

Altele, în funcție de regiune, pot fi descărcate din magazinul Google Play. În același timp, există și conectivitate Apple CarPlay/Android Auto cu sau fără cablu.

Din nou, o notă personală: deși vizual mai toate elementele de la interior sunt plăcute (și mai important, așezate la îndemână), n-am putut să nu remarc aglomerația din partea dreaptă a volanului, cu 3 sateliți de comenzi așezați foarte înghesuit. A, da, și multiplele suprafețe acoperite cu plastic negru lucios, răsfirate pe planșa de bord și nu numai.

Foto: Yann / DPPI

În portbagaj, volumul util atinge 326 de litri, volum în care este inclus și un lăcaș special de 27 de litri, gândit pentru depozitarea cablului de încărcare. Legat de spațiile de stocare din habitaclu, Renault spune că acestea însumează 19 litri.

Afacerile interne

Două baterii sunt disponibile pentru noul Renault 5 E-Tech electric, ambele cu chimie NMC (Nickel-Mangan-Cobalt), de 52 kWh, respectiv 40 kWh. Dar modelul va fi lansat pe piață, inițial, doar cu bateria mare. Aceasta oferă o autonomie teoretică estimată în regim WLTP de până la 400 km. Pentru bateria mică, valoarea autonomiei este de 300 km.

Foto: Frédéric Le Floc’h / DPPI

Față de bateria folosită de Megane E-Tech Electric, bateria mare de pe Renault 5 este formată din 4 module (cea de pe Megane, ca și Zoe, are 12 module mai mici). Renault spune că astfel, arhitectura simplificată a dus la reducerea masei bateriei cu 20 de kilograme față de Zoe, la o valoare de aproximativ 300 de kilograme.

Bateria de 40 kWh are 3 module în loc de 4 și cântărește în jur de 240 de kilograme. Ambele baterii sunt răcite cu lichid.

Să trecem la motoare.

Motorul electric montat sub capota noului Renault 5 E-Tech este derivat din cel prezent pe Megane E-Tech electric și Scenic E-Tech electric. 

Unitatea este cu 15 kilograme mai ușoară și cu 3 cm mai scurtă, iar compania se mândrește cu faptul că în componența motorului nu intră magneți permanenți sau pământuri rare. Printre îmbunătățiri sunt de reținut prezența unui invertor nou și a unui raport de demultiplicare optimizat.

Foto: Yann / DPPI

Pe partea de încărcare, bateria poate primi energie de la o sursă AC cu 11 kW. În acest context, cea de 52 kWh are nevoie de 4 ore și 30 de minute pentru un „plin” de la 10%, iar cea de 40 kWh de 3 ore și 30 de minute.

La surse DC, puterea maximă de încărcare este de 110 kW pentru bateria de 52 kWh, respectiv 80 kW pentru bateria mică. În ambele cazuri, nivelul de energie ajunge de la 10% la 80% în 30 de minute.

Există trei variante de putere alocate motorului, după cum urmează: 110 kW (150 CP) și 245 Nm, 90 kW (120 CP) și 225 Nm, 70 kW (95 CP) și 215 Nm. Resursele merg doar către roțile față, în caz că existau dubii. Versiunile cu 110 kW și 90 kW oferă și tehnologie V2L (Vehicle to Load) și V2G (Vehicle to Grid).

Foto: Yann / DPPI

Motorul cu 110 kW face pereche exclusiv cu bateria mare (52 kWh), în vreme ce motoarele de 90 și 70 kW sunt cuplate cu bateria mai mică (40 kWh). 

Mai mult, francezii spun că R5 E-Tech, echipat cu motorul cel mai puternic, accelerează de la 0 la 100 km/h în mai puțin de 8 secunde și de la 80 la 120 km/h în sub 7 secunde. Viteza maximă este limitată electronic la 150 km/h.

Gama Renault 5 E-Tech electric

În momentul lansării, Renault 5 E-Tech electric va fi disponibil în două niveluri de echipare, ambele construite în jurul bateriei mari, de 52 kWh: Techno și Iconic Cinq.

Din dotările prezente pe echiparea Techno: jante de aliaj standard, instrumentar de bord de 10 inchi, cameră pentru marșarier, sistem multimedia OpenR Link, încărcare wireless pentru un dispozitiv mobil și indicator al nivelului din baterie integrat în capotă.

Echiparea Iconic Cinq aduce în plus o caroserie în două culori, scaune încălzite + volan încălzit – în ambele cazuri pe 3 setări, parcare automată și senzori de parcare spate și lateral.

Foto: Yann / DPPI

Ulterior, echipările Techno și Iconic Cinq vor fi disponibile și cu bateria mică, de 40 kWh. Similar, Renault va debloca și echiparea de bază Evolution, disponibilă cu aceeași baterie de 40 kWh.

Prețurile oficiale pentru Renault 5 E-Tech electric nu au fost comunicate la momentul redactării.