Primăvara se numără SUV-urile Hyundai

Hyundai a început anul 2021 cu două lansări majore: SUV-ul electric Ioniq 5 și SUV-ul de oraș Hyundai Bayon.

Poate că toamna se numără bobocii. Dar ultima săptămână ne cam dovedește că primavara e rândul SUV-urilor Hyundai la numărătoare. Un constructor sud-coreean care în ultimii ani a reușit să dea peste cap referințele europenilor în ceea ce privește produsele sale.

Transformarea nu s-a petrecut peste noapte, iar în ultimii doi ani Hyundai a tot venit cu surprize plăcute atât la nivelul proiectelor de viitor, cât și la nivelul modelelor lansate.

Primăvara anului 2021 ne pune față în față cu două lansări importante pentru brand-ul asiatic: Ioniq 5 și Hyundai Bayon.

Sunt două SUV-uri dezvoltate cu scopuri total diferite și orientate către două categorii distincte. Ioniq 5 se adresează celor care vor să îmbrățișeze noua tehnologie electrică, în timp ce Bayon se poziționează la baza gamei SUV, pentru că acolo a simțit Hyundai că este nevoie de un produs nou.

Le voi analiza pe rând pentru a înțelege cu ușurință ce vrea fiecare model de la viețile noastre.

SUV-ul electric Ioniq 5: piatra de temelie a noii ere electrice

Cei care cunosc gama constructorului asiatic vor spune că am omis să trec denumirea completă a SUV-ului. Nu, nu este o greșeală. Pentru că, din 2020, Ioniq a devenit un brand de sine stătător în marea familie Hyundai. La fel cum a procedat și Seat atunci când a decis să transfome Cupra într-un brand independent. Cu diferența că pe Ioniq 5 vedem încă logo-ul Hyundai.

Cei care nu sunt familiarizați cu produsele Hyundai trebuie să știe că în 2016 a apărut pentru prima dată numele Ioniq în gama mărcii. Vorbim despre un model de clasă compactă pe care îl poți găsi și astăzi în ofertă într-o versiune facelift. În 2016, în momentul lansării lui Hyundai Ioniq, modelul era singurul din lume disponibil exclusiv cu motorizări electrificate: hibrid clasic, hibrid cu încărcare la priză și 100% electric.

Gama Hyundai Ioniq

La fel ca marea majoritate a modelelor din noua eră, Ioniq 5 a apărut în fața publicului sub forma unui concept. Pe numele sau mic, 45 EV Concept. Scena de debut: Salonul Auto de la Frankfurt din 2019 (ultimul eveniment major de acest gen din Europa desfășurat cu public). Cu linii exterioare împrumutate de la vechiul Pony Coupé Concept, prototip care în 2019 a împlinit 45 de ani (de aici și denumirea noului prototip), 45 EV Concept a atras rapid atenția publicului cu formele sale angulare agresive:

În 1974, în cadrul Salonului Auto de la Torino, Hyundai prezenta Pony, primul model de serie realizat exclusiv de compania asiatică. Pentru a crea puțină agitație în jurul standului Hyundai, designerul Giorgetto Giugiaro, omul care a stat în spatele liniilor lui Pony, a dat naștere și unui concept: Pony Coupé Concept. Ulterior, liniile conceptului, parcă desenate doar cu echerul, vor reprezenta muza lui Giugiaro în momentul proiectării legendarului DeLorean DMC 12.

Schițele Hyundai Pony și 45 EV Concept.

Un an și jumătate mai târziu, în 23 februarie 2021, într-un eveniment desfășurat online, și-a făcut apariția noul Ioniq 5. Iar SUV-ul electric de serie nu se îndepărtează de la liniile de design pe care le-am văzut în premieră pe 45 EV Concept.

Arhitectura Electric-Global Modular Platform: punctul de sprijin în dezvoltarea lui Ioniq 5

Pentru dezvoltarea lui Ioniq 5, Hyundai a luat totul de la zero și a venit cu o platformă complet nouă. Electric-Global Modular Platform (E-GMP) este numele său, iar în viitorul apropiat o vom vedea pe toate noile modele electrice dezvoltate de Hyundai, sub brandul Ioniq, și de Kia.

Noua platformă suportă o infrastructură de încărcare la 400V și 800V. În acest moment, doar Porsche Taycan și proaspătul Audi e-tron GT mai oferă o arhitectură la 800V.

De asemenea, bateria lui Ioniq 5 va putea fi încărcată la prize cu o putere de 350 kW (cele mai puternice prize publice disponibile în acest moment). Conform oficialilor, pentru ca bateria să se încarce de la 10% la 80%, clienții vor avea de așteptat doar 18 minute la o astfel de priză ultra-rapidă. Pentru un plus de 100 de kilometri în dreptul autonomiei, Ioniq 5 are nevoie de 5 minute la o stație de 350 kW.

În plus, Ioniq 5 va fi disponibil și cu funcția Vehicle-to-Load (V2L). În traducere, asta înseamnă că bateriile vor putea livra energie electrică și către un consumator extern. Hyundai spune că a montat o priză cu o putere de 3.6 kW sub bancheta din spate. Aceasta funcționează doar atunci când mașina este pornită și va putea fi folosită pentru reîncărcarea electronicelor mici.

În același timp, conectorul dedicat portului pentru încărcarea bateriilor se poate transforma într-o priză. Aceasta funcționează și atunci când mașina nu este pornită și poate oferi energie electrică pentru echipamentele electrice de putere mare.

Pentru a ne arăta cum funcționează sistemul V2L, Hyundai a realizat o campanie de marketing cu ajutorul jucătorilor echipelor de fotbal Chelsea și Atlético de Madrid. În clipurile pregătite, mai multe echipamente electrice sunt alimentate de bateria lui Ioniq 5.

Datorită platfomei electrice, Hyundai a reușit să dezvolte un model cu dimensiuni exterioare compacte, dar cu un ampatament demn de un model de clasă mare. Ioniq 5 are o lungime de 4.635 de mm și un ampatament de 3.000 de milimetri, fiind mai lung și mai spațios la interior decât Tucson, de exemplu.

Interior bazat pe conceptul Living Space

Mulțumită unui ampatament atât de mare, Hyundai s-a putut juca cu ușurință cu spațiul și dotările interioare.

Ioniq 5 poate găzdui până la 5 persoane, însă locurile din față sunt cele cu adevărat interesante. Cotiera centrală și tunelul pe care aceasta a fost prinsă nu mai sunt fixe. Prin urmare, tot ansamblul (denumit de asiatici Universal Island) poate culisa pe o distanță de 140 de mm. Asta pentru ca atunci când înclini scaunele din față și le transformi în fotolii (există chiar și un suport special pentru gambe), să poți să stai aproape ca pe un șezlong. Hyundai menționează că noile scaune din față pot reduce oboseala cu până la 30%. Doar să nu le folosiți așa când conduceți, practic.

Sud-coreenii au acordat o atenție deosebită și materialelor folosite la interior. Scaunele, plafonul, portierele, podeaua și cotiera sunt îmbrăcate în materiale prietenoase cu mediu și produse conform conceptului de dezvoltare durabilă. Asiaticii spun că folosesc plastic reciclat, țesături pe bază de plante, fire naturale de lână, piele prelucrată ecologic cu extracte pe bază de plante și vopsea cu extracte din plante.

Pachetul de materiale exotice folosite pe o mașină nu se încheie aici. Ioniq 5 va putea fi comandat și cu un panou acoperit cu panouri solare. Acestea captează energia solară și o transformă în energie electrică pe care mașina o stochează în pachetul de acumulatori, îmbunătățind astfel autonomia și eficiența. Nu știm eficiența acestora și probabil că nu vorbim de un aport major. Există și alți producători (Toyota cu Prius plug-in hybrid sau Fisker cu noul SUV Ocean) care au pe lista de opționale astfel de sisteme, iar în trecut, Fisker Karma a propus o soluție asemănătoare.

Și pentru că avem în față un interior modern, Hyundai a venit cu ce avea mai bun: un sistem multimedia cu ecran de 12 inch (primul din gama Hyundai cu noua temă de design denumită Jong-e Graphic User Interface), un instrumentar digital de bord tot de 12 inch și primul Head-up display al constructorului care folosește realitatea augmentată. Se pare că această tehnologie se transformă ușor într-un curent pe care tot mai mulți producători sunt pregătiți să-l adopte: Mercedes-Benz l-a introdus pe Clasa S, iar Škoda îl propune pe Enyaq iV.

Dacă te gândești la concedii, trebuie să știi că portbagajul lui Ioniq 5 măsoară 531 de litri, iar prin rabatarea scaunelor din spate ajunge la un volum de 1.591 de litri. În partea din față, sub capotă, există un alt spațiu de depozitare cu un volum de 57 de litri (24 de litri în cazul versiunilor cu două motoare electrice).

Versiuni de motorizare și baterii: pentru toate gusturile

Ioniq 5 este o ofertă potrivită pentru familiștii care sunt în căutarea unui model electric. Astfel, SUV-ul asiatic vine în întâmpinarea publicului cu patru versiuni.

Ioniq 5 poate fi comandat fie cu o baterie cu capacitatea de 58 kWh (Standard Range), fie cu un acumulator de 72.6 kWh (Long Range). Indiferent de alegerea făcută, modelul poate fi comandat cu un singur motor electric sau cu două motoare electrice.

Configurația de bază a lui Ioniq 5 va fi următoarea: baterie de 58 kWh și un motor electric cu 125 kW (echivalentul a 170 CP) și 350 Nm. Pentru această variantă, Hyundai anunță 8.5 secunde pentru accelerația 0-100 km/h.

În varianta cu două motoare electrice (unul pe față și unul pe puntea spate), dar tot cu bateria de 58 kWh, Ioniq 5 promite o putere totală de 173 kW (235 CP) și 605 Nm. Timp 0-100 km/h de 6.1 secunde.

În cazul versiunii echipate cu bateria mare, de 72.6 kWh, și un singur motor electric pe puntea spate, Ioniq 5 promite următoarele: 160 kW (217 CP), 350 Nm și 7.4 secunde pentru 0-100 km/h. Totodată, aceasta va fi și varianta cu cea mai bună autonomie: 470-480 de kilometri.

Vârful de gamă Ioniq 5 va avea o baterie de 72.6 kWh și două motoare electrice. În total, sistemul electric de propulsie va dezvolta 225 kW (306 CP) și 605 Nm. 0-100 km/h pentru această versiune este anunțat în 5.2 secunde.

Hyundai a schimbat și producătorul pachetului de baterii odată cu lansarea lui Ioniq 5. Să sperăm că acum lucrurile vor merge ceas din acest punct de vedere, ca să nu citim peste un an știri care să conțină cuvintele Ioniq 5, recall și înlocuire acumulatori. Așa cum se întâmplă zilele astea cu Kona Electric, de exemplu.

Secolul 21 într-un singur pachet: tehnologii de siguranță și servicii de conectivitate

Ioniq 5 nu va fi doar un model electric cu autonomie bună și mult spațiu interior. Ci un vehicul conectat și plin de tehnologii de siguranță moderne.

Urmează o listă lungă, dar e cel mai simplu mod de-ți face o idee despre cât de dotat e modelul coreean. Pe lista sistemelor de siguranță, Hyundai a trecut sistem de frânare automată de urgență, sistem de monitorizare a unghiului mort cu funcție pentru evitarea unor posibile coliziuni, sistem de asistență pentru ieșirea în siguranță, funcție inteligentă de avertizare cu privire la viteza maximă admisă, sistem pentru monitorizarea șoferului, asistență pentru faza lungă, sistem de monitorizare la 360 de grade, sistem de avertizare cu privire la traficul din spate, asistent pentru evitarea unei coliziuni în timpul manevrelor de parcare, cruise control inteligent cu funcții semi-autonome de nivel 2 și un sistem inteligent de asistență pentru parcarea de la distanță (permite parcarea mașinii fără ca șoferul să fie prezent în mașină, doar cu ajutorul funcțiilor prezente pe cheie).

Cu ajutorul aplicației Bluelink, utilizatorii vor putea localiza mașina, o vor putea încuia sau descuia de la distanță și vor putea primi informații despre autonomia rămasă, nivelul de încărcare și timpul rămas până la finalizarea încărcării. Cam tot ce fac și restul aplicațiilor introduse recent și de alți producători.

Tot prin aplicația Bluelink, clienții vor primi notificări atunci când portierele sau geamurile nu au fost închise, iar prin serviciul Remote Climate Control, aceștia vor putea porni sistemul de climatizare înainte să urce în mașină. De asemenea, noua variantă a aplicației Bluelink oferă și serviciul Remote Profile Management prin care setările preferate ale unui șofer pot fi stocate în cloud și actualizate de la distanță.

Cerere uriașă din partea publicului european

În momentul prezentării, Hyundai a anunțat că Ioniq 5 va fi disponibil într-o ediție specială de lansare denumită Project 45 (tot ce are Ioniq 5 mai bun de oferit). Doar 3.000 de unități au fost promise, iar listele de pre-comenzi au fost deschise în ziua prezentării.

La doar o săptămână de la debut, Hyundai a revenit cu o veste care ar trebui să-i pună pe gânduri pe constructorii europeni.

În mai puțin de 24 de ore, toate cele 3.000 de unități Project 45 au fost rezervate. Totodată, constructorul a menționat că în primele 24 de ore a primit peste 9.000 de cereri de rezervare pentru ediția de lansare. În plus, în mai puțin de o săptămână, peste 236.000 de europeni și-au exprimat interesul de a cumpăra un Ioniq 5. Unul dintre ei este Mircea, deși dacă ar fi după el, ar avea deja acasă jumătate dintre mașinile din showroom-uri.

În Marea Britanie, prețul pentru Ioniq 5 în versiunea Project 45 a fost de 45.000 de lire (valoare care a inclus și bonusul acordat de guvern pentru mașinile electrice).

Livrările noului Ioniq 5 sunt programate să înceapă în Europa în al doilea trimestru al anului. Cu astfel de valori anunțate de oficiali, pot doar să sper că fabricile Hyundai vor putea ține pasul cu cererea. Spun asta pentră că și Kona Electric a provocat puțină forfotă în piață în momentul lansării, iar sud-coreenii au fost prinși în off-said de cererea mare. Până s-a sunat regruparea, livrările modelului electric au fost întârziate.

Hyundai Bayon: aglomerație mare în segmentul SUV-urilor de oraș

În ultimii 5 ani, SUV-urile au reușit să acapareze piața europeană. Constructorii au simțit semnalele emise de public și au acționat în consecință. Așa că nimeni nu-i poate acuza că vor să prindă o bucată din segmentul mare al SUV-urilor.

În gama SUV-urilor de oraș, Hyundai îl avea deja pe Kona, model disponibil și în variantă electrică. Dar sud-coreenii au simțit că în Europa mai este loc, așa că imediat sub Kona l-au strecurat pe noul Bayon (denumirea a fost inspirată de fonetica orașulul francez Bayonne, din sud-vestul Franței).

Cârcotașii vor spune că Bayon este doar un înlocuitor al lui i20 Active (versiunea cross a hatchback-ului de clasă mică), însă noul model chiar poate fi catalogat drept SUV. Mic, urban, dar SUV.

Nu, nu are tracțiune integrală pentru că în segmentul mic sunt prea puțini clienți care caută o astfel de soluție tehnică. Dar în schimb are o gardă la sol care ar pune într-o lumină proastă câteva SUV-uri compacte. Mai precis, cu jantele de 17 inch (cele mai mari pe care le poți comanda pe Bayon), SUV-ul are o gardă la sol de 183 de milimetri. Portbagajul are 411 litri, o valoare potrivită pentru media segmentului din care face parte. Prin rabatarea banchetei din spate, volumul oferit crește până la 1.205 litri.

În ceea ce privește designul, asiaticii au mizat pe rețetele clasice: o parte frontală care te trimite imediat cu gândul la Kona, dar o zonă posterioară cu influențe preluate de la i20.

Bayon are o lungime de 4.180 de mm (-25 de mm), înălțimea măsoară 1.490 de mm sau 1.500 atunci când este echipat cu jantele de 17 inch (-60 de mm), lățimea este de 1.775 de mm (-25 de mm), iar amptamentul măsoară 2.580 de mm (-20 de mm). În paranteze am trecut diferențele comparativ cu actualul Kona facelift.

Doar motorizări pe benzină

În segmentul în care joacă noul Hyundai Bayon, producătorii au renunțat treptat la motoarele diesel. Nu spun că au dispărut complet, însă oferta este ceva mai aerisită. Și cum publicul s-a mulat pe conceptul de SUV mic și motorizare pe benzină, Hyundai lansează Bayon exclusiv cu propulsoare pe benzină.

Varianta de bază va fi echipată cu un motor pe benzină de 1.2 litri aspirat natural care dezvoltă 84 de cai putere și 118 Nm. Singura transmisie disponibilă va fi una manuală cu 5 trepte.

A doua motorizare propusă de Hyundai are un litru, trei cilindri și turbo. Varianta de bază dezvoltă 100 de cai putere, în timp ce vârful de gamă livrează 120 de cai putere.

Varianta de 120 CP va fi disponibilă doar cu sistemul mild-hybrid la 48V, iar clienții vor avea de ales fie o transmisie manuală cu 6 trepte (Intelligent Manual Transmission), fie cu o cutie automată cu dublu ambreiaj și 7 rapoarte.

Varianta de 100 de cai putere va putea fi comandată și cu sistem mild-hybrid la 48V, dar asiaticii oferă și versiuni fără acest sistem. Și în acest caz, poți bifa cutia automată cu 7 trepte.

Special pentru motoarele turbo, Hyundai a introdus 3 moduri de rulare: Eco, Normal și Sport. Iar dacă aveați impresia că Hyundai glumește atunci când s-ul din SUV chiar se traduce cu “sport”, vă mai spun că Bayon este primul SUV al companiei echipat cu sistemul Rev Matching. Disponibil în mod normal pe modelele care poartă logo-ul diviziei de performanță N, acest sistem este, în esență, un Heel&Toe (tehnică folosită în pilotaj) automat.

Cuvântul zilei: siguranță

Cu Bayon, Hyundai propune un SUV mic ticsit cu tehnologii de siguranță și sisteme moderne. Fiind o copie fidelă a interiorului disponibil deja pe i20, instrumentarul digital are o diagonală de 10.25 inch, iar ecranul central poate fi comandat fie într-o versiune de 8 inch, fie într-o variantă de 10.25 inch.

În dreptul sistemelor de siguranță, Hyundai nu s-a sfiit să aducă aproape toată suita de tehnologii. Pachetul sub care aceste sisteme vor fi găsite se numește SmartSense, iar Hyundai menționează că multe dintre tehnologii vor fi oferite standard.

Până vom avea o listă finală cu dotările fiecărei echipări, iată pachetul complet propus de asiatici: sistem de asistență pentru păstrarea benzii de rulare cu funcție pentru menținerea mașinii pe centrul benzii, cruise control inteligent sincronizat cu sistemul de navigație (poate prelua informații cu privire la limitele de viteză de pe anumite sectoare de drum), funcție inteligentă de avertizare asupra vitezei limită, asistent pentru fază lungă, frânare automată de urgență cu detectarea pietonilor și a bicicliștilor și funcție de prevenire a coliziunilor în intersecții, sistem pentru monitorizarea șoferului, asistent pentru unghiul mort capabil să acționeze direcția pentru evitarea unei coliziuni, sistem de asistență pentru evitarea coliziunilor la parcarea cu spatele, avertizare cu privire la traficul din spate și sistem de asistență la parcare.

În acest moment, Hyundai nu a anunțat data lansării pe piață a noului Bayon.