Mustang reîncărcat

Îl cheamă Mustang Mach-E, dar nu-i un pony car în adevăratul sens al cuvântului. E un model electric cu forme de SUV și caracter special. Iar de azi îl poți precomanda și în România.

Portiera masivă se deschide larg. Aerul specific modelelor americane se simte imediat, iar pe volan, în locul logo-ului pe fond albastru, se află mustangul. E descrierea pe care o poți face muscle car-ului Ford Mustang înainte să urci în scaunul șoferului. Dar de anul acesta, în familia Mustang își face apariția un model nou. Se numește Mustang Mach-E și este SUV 100% electric.

De ce au ales americanii să-l numească Mustang și nu au mers pe rețeta clasică? Răspunsul vine din partea oficialilor: Mustang Mach-E “s-a născut din aceleași idealuri de libertate care au inspirat cel mai bine vândut coupé sport din lume”.

La primul salon auto din Detroit, Henry Ford a spus că lucrează la ceva care poate lovi ca un fulger ramificat. Acela a fost Model T. Acum, suntem încântați să lansăm un alt model care poate lovi ca un fulger ramificat. Este noul Mustang Mach-E. 100% electric. E distractiv, e rapid și reprezintă libertatea.

Bill Ford, președintele executiv Ford, în momentul prezentării lui Mustang Mach-E

Design cu mici note de muscle car

Noul model electric global Ford a fost lansat sub umbrela unui nume legendar: Mustang. În scurt timp de la debut, Ford Mustang a devenit un model foarte popular în SUA, și a inspirat și alți producători să intre în segmentul pony car. Succesul lui Mustang a venit și datorită aparițiilor în peliculele de la Hollywood, iar pentru câteva decenii, modelul a fost considerat un fruct oprit pentru europeni. În perioada contemporană, Mustang reușește să ducă mai departe tradiția inițiată în 1964, modelul fiind cel mai bine vândut coupé sport din lume în ultimii șase ani.

Pornind de la succesul și notorietatea lui Mustang, designerii Ford au proiectat SUV-ul electric Mustang Mach-E. Și există câteva elemente de caroserie care te duc cu gândul la faimosul pony car.

În locul siglei Ford se află mustangul, capota este una lungă, aripile spate sunt puternic arcuite și supradimensionate, iar stopurile folosesc cele trei linii specifice actualului Mustang. Pentru un plus de caracter sportiv, designerii au ales să cocoșeze plafonul lui Mustang Mach-E.

RWD pentru libertate de exprimare

Ford Team Edison este numele echipei care a lucrat la dezvoltarea platformei pentru Mustang Mach-E. Arhitectura se numește Global Electrified 1 și a fost croită special pentru modele electrice. Astfel, inginerii au putut construi un pachet care să ofere dinamica necesară unui SUV cu valențe sportive, dar și spațiul interior potrivit un model de clasă medie.

Pornind de la noua structură, bateriile au fost poziționate între cele două punți, sub podea, astfel încât, centrul de greutate să fie cât mai jos. În oferta Ford vei găsi două versiuni pentru bateriile lui Mustang Mach-E: Standard Range și Extended Range. Și deja e o practică populară în industrie ca modelele electrice să poată fi comandate cu mai multe variante de baterii.

Bateriile versiunii Standard Range (prescurtată SR) sunt formate din 288 de celule și au o capacitate totală netă de 68 kWh. În cazul variantei Extended Range (prescurtată ER), există 376 de celule și o capacitate netă de 88 kWh.

În funcție de performanțele către care țintești, Ford pune la dispoziție versiuni de motorizare pe care le îmbină cu cele două variante de baterii disponibile.

La baza gamei Mustang Mach-E se află versiunile RWD (rear-wheel drive). Pe scurt, un singur motor electric ale cărui resurse sunt gestionate de roțile de pe puntea spate. La pachet cu bateria SR, motorul electric dezvoltă 269 de cai putere și 430 Nm, iar dacă alegi acumulator ER, puterea motorului electric crește până la 294 de cai.

Acum, să vorbim despre autonomiile comunicate. Mustang Mach-E RWD cu bateria mică de 68 kWh promite o autonomie de până la 440 de kilometri, însă dacă alegi acumulatorul de 88 kWh vei putea parcurge până la 610 kilometri cu o singură încărcare. Aceasta din urmă este și cea mai generoasă valoare de autonomie comunicată de Ford pentru Mustang Mach-E.

Dacă nu vrei o configurație doar cu roți motrice spate, Ford îți pune la dispoziție și versiuni cu câte un motor pe fiecare punte.

Mustang Mach-E AWD (all-wheel drive) în configurația cu bateria SR va avea 269 CP. Dacă bifezi acumulatorul de 88 kWh, atunci resursele celor două motoare cresc până la 351 de cai și 580 Nm. Așa cum era de așteptat, autonomiile sunt ceva mai mici comparativ cu cele comunicate pentru versiunile cu un singur motor electric.

Mustang Mach-E AWD SR (parcă nu-i la fel de simplu de citit precum Volkswagen Passat 2.0 TDI 4Motion) are o autonomie de 400 de kilometri, în timp ce pentru varianta cu bateria ER, valoarea crește până la 540 de kilometri.

Vârful de gamă se numește Mustang Mach-E GT. Are două motoare electrice care dezvoltă 487 de cai putere și 860 Nm, iar cu bateria mare (va fi singura disponibilă pe această configurație) promite o autonomie de până la 490 de kilometri.

Mach-E GT poate accelera de la 0 la 100 km/h în 3.7 secunde, iar viteza de top este limitată la 200 km/h. Restul versiunilor au o viteză maximă de 180 km/h, iar timpul necesar pentru 0-100 km/h variază între 5.1 secunde (Mach-E AWD ER) și 6.2 secunde (Mach-E RWD ER).

Reîncărcare rapidă la 150 kW

În prezent, timpul mare de așteptare pentru încărcarea mașinilor electrice rămâne unul dintre motivele pentru care mulți încă nu fac trecerea către un astfel de vehicul. Producătorii investesc sume mari pentru dezvoltarea bateriilor care să ofere autonomii mai bune și care să suporte încărcări mai rapide.

Porsche, Audi, Hyundai și Kia oferă arhitecturi la 800V care permit încărcarea mașinilor la prize cu puteri de peste 200 kW, însă Ford merge pe strategia clasică cu structură la 400V. Nu e ceva greșit în această abordare, în condițiile în care multe dintre mașinile noi dezvoltate pe platforme dedicate vin cu o soluție similară.

În cazul lui Ford Mustang Mach-E, bateriile pot fi încărcate la prize AC cu puteri de până la 11 kW. În acest caz, reîncărcarea bateriei de 68 kWh durează 5 ore și 40 de minute. Pentru versiunile cu baterie de 88 kWh, timpul crește până la 7 ore și 10 minute.

La stații rapide DC, bateria cu capacitate mai mică poate fi încărcată cu o putere maximă de 115 kW (38 de minute de la 10% până la 80% din capacitatea totală), în timp ce versiunile cu bateria mai mare vor putea fi cuplate la prize DC de 150 kW (45 de minute până la 80%).

Interior în spiritul erei digitale

Pentru că Mustang Mach-E a fost construit de la zero, designerii au putut integra elemente diferite față de cele utilizate pe restul gamei de modele. Altfel spus, SUV-ul electric este diferit de ce știam până acum.

Instrumentarul de bord este complet digital și nu mai este “ascuns” în planșa de bord. Pe consola centrală își face apariția un ecran-gigant de 15.5 inch, poziționat pe verticală (așa cum deja știm de la Tesla). Tunelul median propune o mulțime de spații de depozitare, iar singurele elemente care îți amintesc că ești într-un Ford sunt butoanele de pe volan și selectorul rotativ al transmisiei.

Mustang Mach-E are o lungime de 4.7 metri, iar ampatamentul se apropie de 3 metri (2.984 de mm). Ford menționează că SUV-ul electric va oferi suficient spațiu pentru cinci persoane, dar cu toate acestea, portbagajul nu impresionează. Are 402 litri, o valoare apropiată mai mult de cele ale hatchback-urilor compacte. Prin rabatarea banchetei din spate, volumul disponibil pentru bagaje crește până la 1.420 de litri. Totuși, Ford mai îndulcește amarul celor avizi după spațiu de bagaje cu un loc de depozitare aflat sub capotă. Are 81 de litri și la fel ca în cazul lui Puma, podeaua dispune de un dop (vei putea depozita obiectele murdare, iar mai apoi vei putea spăla liniștit acest spațiu de depozitare).

Odată cu noul Mustang Mach-E, Ford introduce un sistem de infotainment nou (Sync 4). Noul sistem renunță la meniurile complicate, va dispune de funcții asemănătoare cu cele ale telefoanelor mobile (touch, swipe și pinch) și va beneficia de actualizări over-the-air. Mulțumită acestui serviciu, sistemul va putea fi îmbunătățit pe parcursul anilor. Serviciile Android Auto și Apple CarPlay wireless fac parte din ofertă, iar sistemul de navigație integrat oferă informații în timp real despre trafic.

Acces la interior doar cu telefonul

Ford introduce pe Mustang Mach-E și o funcție de acces cu telefonul mobil. Prin sistemul Bluetooth al mașinii, sistemul poate detecta telefonul mobil al șoferului și poate debloca ușile în momentul în care acesta se apropie. Portierele față vin cu o mică aripioară care înlocuiește mânerul tradițional, iar deschiderea acestora se face prin apăsarea unui buton (asemănător cu cel de on/off de pe telecomanda televizorului). Portierele din spate nu au nici măcar acea aripioară, deschiderea fiind una asistată electric (se deschid 40 de milimetri) după apăsarea butonului.

În plus, americanii vin și cu o soluție inedită. Cu ajutorul unui cod, clienții vor avea acces la interior fără să dețină cheia sau telefonul mobil înregistrat în sistem. Pentru introducerea codului, clienții vor folosi zonele tactile iluminate de la nivelul montantului B. Regiunea senzibilă la atingere va fi echipată cu un senzor de proximitate și va putea fi activată sau dezactivată din meniul sistemului de infotainment.

În funcție de combinația de taste folosită după introducerea codului de acces, mașina poate debloca doar ușa șoferului, porbagajul sau întregul vehicul. Pentru a putea porni mașina, șoferul va fi nevoit să introducă un cod suplimentar pe ecranul sistemului multimedia. Serviciul a fost gândit pentru acele momente în care nu ai cheia la tine, iar telefonul nu mai are baterie.

Moduri de rulare dedicate

Noul model electric global al companiei americane aduce și un sistem diferit de control al resurselor. Șoferul va avea la dispoziție trei moduri de rulare: Whisper, Active și Untamed.

Modul de rulare Whisper este potrivit pentru a completa liniștea generală oferită de un vehicul electric. În acest mod, direcția este “moale”, accelerația va fi ușor anesteziată, iar resursele vor fi livrate cu mai multă blândețe.

Despre modul Active, oficialii Ford spun că oferă echilibru în ceea ce privește livrarea resurselor și eficiența sistemului electric de propulsie. Modul Untamed înlocuiește clasicul Sport și pune în valoare caracterul specific motoarelor electrice. Odată activat acest mod, instrumentarul de bord își schimbă modul de afișaj, sunetul artificial își modifică registrul, iar direcția și accelerația răspund instantaneu la comenzi.

Mustang Mach-E: acum, și în România

Ford a deschis listele de rezervări ale lui Mustang Mach-E pentru piața din România la finalul anului trecut, iar începând din 9 iulie 2021 poate fi precomandat pe piața locală. Iar pentru a marca într-un mod special startul acestui proces, Ford România a adus și două exemplare Mustang Mach-E. Le-am văzut și le-am pipăit, dar încă nu le-am condus. N-am petrecut foarte mult timp în compania modelului electric, dar pot să vă spun că e bine proporționat, arată bine (dar aici discuțiile pot merge în direcții diferite în funcție de preferințele fiecăruia), iar interiorul este unul aerisit. Spațiul pe locurile din spate este bun, atât la genunchi și picioare, cât și la cap (asta dacă nu ești vreun baschetbalist profesionist), iar la o primă atingere, materialele sunt plăcute. Este interesantă forma noului instrumentar digital de bord, iar tableta centrală încă mi se pare supradimensionată (dar asta e doar părerea mea).

Despre cât de bine merge SUV-ul electric și care este autonomia sa reală, într-un episod viitor pe Autocritica.ro.

Pe piața din România, Mustang Mach-E este disponibil în două versiuni de echipare: Base, pentru toate variantele cu roți motrice spate, și Premium, pentru toate variantele cu două motoare electrice.

Cel mai accesibil Ford Mustang Mach-E pe care îl poți precomanda în acest moment în România are un preț de pornire de 51.800 de euro (fără alte bonusuri acordate de stat). Pentru această sumă, primești un Mustang Mach-E cu motorul de 269 de cai putere și bateria de 68 kWh. Dacă vrei bateria mai mare, atunci prețul de pornire urcă până la 59.800 de euro.

În cazul variantelor cu două motoare electrice (și ceva mai bine echipate), prețul de pornire este de 60.300 (bateria de 68 kWh și putere de 294 de cai). Pentru moment, vârful de gamă disponibil în România este echipat cu bateria de 88 kWh și cu cele două motoare electrice care oferă 351 de cai putere. Prețul de pornire al acestuia este de 68.300 de euro. Varianta Mustang GT va fi disponibilă din 2022.

Standard, Mustang Mach-E va fi echipat cu jante de 18 inch (19 inch pentru versiunile cu două motoare electrice), faruri LED (cele adaptive sunt standard doar pe variantele cu tracțiune integrală), posibilitatea deschiderii și pornirii cu ajutorul telefonului, sistemul de infotainment Sync 4 cu ecran central de 15.5 inch, sistemul de asistență Co-Pilot 360 (un cruise control inteligent), instrumentarul digital cu ecran de 10.2 inch. În plus, versiunile echipate cu două motoare vor mai primi o tapițerie specifică cu accesorii roșii, pedale cu design metalic, scune față reglabile electric pe opt direcții și cu funcție de memorie, plus o serie de elemente de caroserie cu design special.

Ford oferă oferă pe Mustang Mach-E și două pachete opționale. Primul se numește Tech Pack (2.100 de euro) și include sistemul audio B&O, hayonul acționat electric, sistemul avansat de asistență la parcare și o cameră la 360 de grade. Al doilea pachet se numește Tech Plus și include un parbriz reflectorizat, plafonul panoramic și, în cazul variantelor cu roți motrice spate și scaunele reglabile electric pe opt direcții cu funcție de memorie. Prețul acestuia este de 4.600 de euro (pentru modelele echipate cu un singur motor electric), respectiv 3.100 de euro, pentru unitățile comandate cu tracțiune integrală.

De asemenea, reprezentanții Ford România au menționat că distribuția va fi realizată prin intermediul a 17 dealeri specializați care au implementat standardele de comercializare și vânzare specifice modelelor electrice. Garanția bateriilor și a sistemelor de înaltă tensiuni va fi de 8 ani.

Livrările pe piața din România sunt programate să înceapă în a doua parte a lunii septembrie, iar până la finalul anului, oficialii Ford din țara noastră se așteaptă la vânzări de 100 de unități.

Din 2022, vânzări exclusiv online

De anul viitor, Ford modifică și strategia de vânzări pentru Mustang Mach-E. Mai precis, constructorul va introduce o platformă online dedicată comercializării modelului electric. Aceasta va funcționa într-un mod simplu, iar clienții vor putea alege cu ușurință versiunile dorite.

După bifarea variantei pe care o dorești (tracțiune spate sau integrală, baterie mică sau mare, pachet opțional), pagina va afișa un sumar. Apoi, vei putea selecta cel mai apropiat dealer care se va ocupa în continuare de comandă. După ce mașina a fost pusă în coș (la fel cum faci acum cumpărături pe site-urile de electronice), se va genera o fișă de comandă. Vei putea opta și pentru un serviciu de finanțare, iar după finalizare, poți urmări statusul comenzii.

Odată cu trecerea la acest sistem de vânzare online, Ford introduce și un stoc european centralizat, dedicat piețelor de pe Bătrânul Continent. Iar această strategie poate genera un avantaj important pentru clienți. În momentul accesării platformei online de comenzi, vei putea vedea și mașinile disponibile pe stoc (diverse configurații gândite în funcție de preferințele pieței). Dacă mașina pe care ți-o dorești se află în acel stoc, atunci timpul de livrare scade până la o lună. În caz contrar, timpul de așteptare pentru un Mustang Mach-E poate ajunge la jumătate de an.