Noul Renault Espace: Metamorfoza

Espace nu moare, ci se transformă. Chiar dacă segmentul automobilelor de tip monovolum aproape că a dispărut, Renault refuză să scoată din ofertă un model legendar ca Espace. Pentru a șasea generație, acesta s-a metamorfozat din monovolum în SUV cu șapte locuri.

Renault Espace este o parte importantă din lumea automobilului. A scris istoria unui tip de caroserie practic, în special pentru familiile numeroase: monovolumul. Sau monospace, așa cum îi spun francezii. Dar, din 1984 și până astăzi, timp de aproape 40 de ani, preferințele publicului consumator de automobile s-au schimbat. Monovolumul nu mai este o opțiune pentru majoritatea clienților, iar SUV-ul este la putere de ani buni în întreaga Europă. În 2015, Renault a lansat generația cu numărul cinci a modelului Espace, iar primii pași către evoluția acestui model erau făcuți. Generația a cincea păstra linia unui monovolum, dar adopta o gardă la sol mai generoasă și un interior premium. Renault l-a numit crossover pe cel de-al cincilea Espace. Și a rămas un model modern chiar și astăzi, la 8 ani de la lansare. Generația a cincea nu a fost comercializată în România, dar pe străzile noastre există un număr limitat de exemplare.

Ajungem în zilele noastre, iar Renault a anunțat printr-o serie de teasere că numele Espace nu va dispărea din gama de modele. Și pentru a vedea ce ne-au rezervat francezii, am călătorit la Paris în secret și în plin sezon al protestelor sindicatelor din Franța pentru a vedea înaintea tuturor a șasea generație a modelului Renault Espace.

Espace, care nu mai este monospace. Cu o rimă întâmplătoare, anunțăm oficial că noul Renault Espace este acum un SUV cu șapte locuri. Strâns înrudit cu modelul Renault Austral și devenind un potențial înlocuit al modelului Koleos, noua generație Espace păstrează viu spiritul monovolumului, dar îl duce într-o formă nouă către viitor. Noul model va fi disponibil exclusiv cu sistem de propulsie hibrid. Va putea fi configurat cu cinci sau șapte locuri. Dar, cel mai important, vine și în România la finalul anului 2023.

Puțină istorie

Renault Espace este un model care a scris istorie în industria auto. În 1984 a definit practic o nouă clasă auto, inventând un nou segment, cel al monovolumelor. Într-o eră când mașinile foloseau în general caroserii clasice, Renault avea curajul să lanseze un produs care era complet revoluționar. Și ca orice concept nou, a avut nevoie de timp pentru a se impune în preferințele publicului. În prima lună de la lansare, Renault avea să vândă un total de 9 exemplare. Dar publicul avea să se îndrăgostească rapid de noul model, iar prima generație a modelului avea să se vândă într-un total de 191.674 exemplare.

Prima generație Espace avea scaune rotative pentru șofer și pasager. Acestea se puteau întoarce cu 180 grade pentru a transforma interiorul mașinii într-un living confortabil. Doar când aceasta era parcată, bineînțeles.

De la a doua generație venită în 1991, modelul avea să prindă cu adevărat în preferințele publicului european. Peste 300.000 de exemplare au fost produse, iar interiorul modulabil, unde scaunele puteau fi scoase sau configurate după nevoile proprietarului, îl făcea popular. A existat chiar și un Espace cu motor de Formula 1 pe care l-a condus celebrul pilot francez Alain Prost, în 1994.

A treia generație este poate și cea mai cunoscută. Cu linii rotunjite, cu un interior digital, fără indicatoare analogice, Espace III uimea și mai mult. Lansat în 1996, acesta avea să primească și o variantă mai mare numită Grand Espace cu un portbagaj și mai încăpător. Peste 365.000 de unități au fost produse.

Din 2002, a patra generație introducea un design diferit, specific anilor 2000. La Festivalul de Film de la Cannes, Espace devenea mașina vedetelor, transportând celebrități mondiale pe covorul roșu și fiind fotografiat alături de ele în flash-urile orbitoare ale paparazzilor.

Monovolum sau SUV?

Într-o dimineață mohorâtă de martie, un șir de van-uri negre s-au înșirat în fața unui hotel din zona Pigalle. Jurnaliști din Italia, Ungaria, România și alte țări se urcă în tăcere. Destinația, un studio nemarcat din nordul Parisului. Aici, după ce am semnat hartii în care ne asumăm că nu vom dezvălui ce vom vedea decât la data stabilită, intrăm într-un platou multifuncțional. De obicei, aici se filmează producții TV, dar astăzi locul este rezervat pentru prezentarea în secret a noului Espace. Sunt expuse sub lumini două exemplare ale noului model, iar într-o zonă mai retrasă, Renault a adus din muzeul său toate cele cinci generații ale celebrului monovolum.

Noul Espace este acum un SUV. Este practic fratele mai mare al modelului Austral, cu care împarte platforma CMF-CD. Aceasta a fost dezvoltată de Renault alături de partenerii săi din alianță, Nissan și Mitsubishi. Francezii spun că deși Espace s-a metamorfozat din monovolum în SUV, ADN-ul a rămas neschimbat. Spațiul rămâne punctul forte al noului model, acesta putând găzdui până la șapte pasageri. Noul Espace are o lungime totală de 4,72 metri – cu 14 cm mai scurt decât generația anterioară – iar habitaclul este mai lung (2,48 metri până la al treilea rând). Pasagerii din rândul doi beneficiază de o banchetă culisabilă, iar spațiul pentru genunchi poate ajunge până la 321 mm. Spătarul poate fi înclinat până la 31 de grade, iar dacă nu este folosit, locul din mijloc poate deveni o cotieră cu suporturi pentru pahare.

Al treilea rând de scaune poate fi comandat ca opțiune gratuită. Pasagerii care vor călători aici sunt ceva mai înghesuiți, spațiul la genunchi fiind de 128 mm. Espace beneficiază de sistemul Easy Access, iar pasagerii din rândul trei au la dispoziție centuri cu pretensionare, plafoniere cu aprindere prin sistem touch și porturi USB-C.

Pentru un habitaclu luminos, Renault a optat pentru plafon fix din sticlă. Francezii spun că este cel mai mare plafon de acest gen utilizat pe un automobil având o suprafață mai mare de 1 metru pătrat (1,33 metri lungime, 0,84 m lățime). De asemenea, acest plafon utilizează o sticlă specială ce filtrează razele UV și majoritatea razelor infraroșii și reflectă căldura din habitaclu. Mai mult, pentru a opri lumina, nu există tradiționalul rulou, ci e suficientă o simplă apăsare de buton pentru ca sticla să devină opacă.

În ceea ce privește portbagajul, acesta este foarte încăpător dacă mergi pe varianta cu cinci locuri. Cu bancheta glisată înainte, volumul de încărcare ajunge la 777 litri, iar dacă rabatăm complet rândul doi de scaune, avem un volum de 1818 litri. În schimb, dacă vom alege Espace cu șapte locuri, spațiul de încărcare rămas cu toate locurile pe poziție este de 159 litri.

Exclusiv hybrid

Francezii vor oferi noul model Renault Espace exclusiv în varianta E-Tech hybrid clasic. Este același sistem de propulsie hybrid care a debutat pe modelul Austral. Cu o putere totală de 200 CP și cutia de viteze automată multimodală, sistemul este alcătuit din propulsorul pe benzină turbo de 1.2 litri cu 3 cilindri de 130 CP și 205 Nm și două motoare electrice (unitatea principală care dezvoltă 70 CP și 205 Nm alimentată de o baterie litiu-ion de 2 kWh/400V care asigură propulsia electrică și un generator secundar de pornire de înaltă tensiune de 25 CP și 50 Nm).

Modelul funcționează electric 80% în timpul condusului în mediul urban, iar Renault promite un consum mediu de 4,6 litri/100 km. În plus, Renault a adăugat și funcția 4Control Advanced ca echipare standard pe versiunile Iconic și Esprit Alpine. Sistemul permite roților de pe puntea spate să vireze, ceea ce aduce o rază de bracaj mult îmbunătățită. La viteze mari sau la viraje cu peste 50 km/h, un actuator rotește roțile din spate în aceeași direcție cu roțile din față (dar doar până la 1 grad). La viteze mai mici, roțile din spate pot vira cu până la 5 grade în direcția opusă.

Unghiul mai mare (comparativ cu 3,5 grade în generațiile anterioare) scurtează raza de bracaj a mașinii la 10,4 metri (similară cu cea a unui Renault Clio) cu 4CONTROL Advanced, în scădere de la 11,6 metri la versiunea cu doar două roți directoare.

Espace dispune de un cockpit complet digital, cu două ecrane dispuse în forma literei L pentru sistemul OpenR. Acesta este format dintr-un ecran TFT orizontal de 321 cm², 12,3 inch pe tabloul de bord (1920 x 720 pixeli, landscape) și un ecran de 453 cm², ecran tactil vertical de 12 inch în mijlocul consolei (1250 x 1562 pixeli, format portret).

Incluzând head-up display-ul de 9,3 inch, noul Espace afișează informații pe o suprafață de aproape 1.000 de cm². Sistemul utilizat de Espace are la bază serviciile Google oferind Google Maps, Google Assistant și multe alte aplicații disponibile în Google Play. Bineînțeles, avem și compatibilitate Android Auto și Apple CarPlay. Mai mult, Waze poate fi instalat direct din magazinul de aplicații, iar Renault a dezvoltat o serie de aplicații dedicate ca L’Equipe for Renault sau Radio Player for Renault.

Noul model Renault Espace E-Tech este produs la uzina din Palencia, Spania.