Cele -5 grade Celsius fac ca tunurile de zăpadă să livreze metronomic. Sunt la 2.175 de metri înălțime, iar de jur-împrejurul meu se află o parte a Alpilor Austrieci. Dincolo de bariere e Timmelsjoch Hochalpenstraße, un drum spectaculos scurmat în munți, evident, care urcă până la peste 2.500 de metri, dar care își trage, metaforic, obloanele pentru public odată cu începutul lunii noiembrie. Se lasă ceața și totul e acoperit de o pâclă translucidă.
În inima clădirii care păzește ascensiunea finală e unul dintre cele mai impresionante muzee dedicate motocicletelor – aș fi pierdut vreo două zile printre exponate, și asta în condițiile în care nu sunt neapărat un iubitor de două roți – iar limba construcției, cea care stă așezată peste coloanele de beton înfipte în asflat e locul pe care Mercedes-Benz l-a ales să prezinte noua generație GLB. Ca să fiu sincer, inițial ar fi trebuit să vedem (vorbesc la plural pentru că am fost mai mulți jurnaliști în grupa respectivă) modelul în zona heliportului, însă vremea din seara respectivă nu ne-a permis (asta pentru că o să vedeți imagini cu mașina în aer liber).
Acum că am pus lucrurile în spațiu și am introdus și subiectul principal, nu-mi rămâne decât să trec la detalii, evident, la cele care țin de noul GLB.

Adio, EQB
Pe GLB l-am văzut întotdeauna drept un înlocuitor spiritual pentru GLK, formele ceva mai pătrățoase fiind de vină. Restul detaliilor fac trimitere directă la GLC, deci inferența mea, care e cât se poate de subiectivă, stă în picioare doar pe baza acelui spiritual. Nimic mai mult.
În schimb, noul GLB chiar are dublu rol în gamă: să facă trecerea la o nouă generație a modelului și, totodată, să elimine din gamă numele EQB. Pentru că de acum, GLB e și electric. Sau ca să fiu și mai precis, momentan e doar electric. Vă las pe voi să puneți accentul pe cuvintele potrivite.

Și pentru că aș vrea să fiu cât mai direct, situația pe motorizări va arăta așa: GLB cu tehnologie EQ (adică electrica) e primul lansat, iar de anul viitor gama se va extinde atât pe verticală, cu versiuni hibride care folosesc un motor termic de 1,5 litri (configurații similare cu cele de la CLA), cât și pe orizontală (va fi introdusă o variantă electrică nouă).

Nume de cod: șapte locuri
Nu cred că mai surprinde pe nimeni faptul că o nouă generație a unui model lansat/prezentat în 2025 are plusuri în dreptul dimensiunilor exterioare. În cazul lui GLB, situația stă în felul următor: 4.732 de mm lungime (+98 mm), 1.861 de mm lățime (+27 mm), înălțime de 1.687 de mm (-14 mm) și ampatament de 2.889 de mm (+60 de mm). Valorile dintre paranteze sunt raportate la fostul GLB. Cu excepția lungimii (+48 de mm), diferențele se aplică și pentru EQB.
Apoi, GLB a venit în gama Mercedes-Benz cu un motiv bine întemeiat: să joace în zona compactă (ușor spre medie) a SUV-urilor cu șapte locuri. Iar noua generație va fi disponibilă în continuare în această configurație. Și cum creșterile exterioare nu sunt de neglijat, plusurile vin și la interior, mai precis în dreptul spațiului oferit ocupanților.
O s-o iau de la coadă la cap.
În configurația cu șapte locuri, noul GLB aduce un centimetru în plus față de EQB (-2 mm față de vechiul GLB) în dreptul spațiului disponibil la cap pentru pasagerii de pe al treilea rând. Ca să citez din comunicatul de presă, pe cele două scaune vor putea călători pasageri cu o înălțime de 1,71 metri. Cum am peste 1,8 metri, n-am încercat să-mi contorsionez oasele în exemplarul expus la eveniment, mai ales că spațiul din dreptul picioarelor și al genunchilor variază și în funcție de cât de înclinate sunt spătarele celui de-al doilea rând de scaune și de cât de mult a culisat șezutul acestora. Deci n-ar fi fost foarte relevant doar cu mine în mașină.

Ca punct important pentru iubitorii de statistici, al doilea rând de scaune culisează pe o lungime de 140 de mm, iar portiera a fost desenată în așa fel încât accesul pe rândul al treilea să se facă și mai ușor. Mi-ar fi plăcut să văd o deschidere și mai amplă a portierei (a la Mazda CX-80; aproape de 90 de grade), dar știu nemții cum le-au calculat. Pasagerii de pe al doilea rând de scaune vor avea acum până la 6 centimetri în plus față de EQB (+3,4 cm comparativ cu vechiul GLB) în dreptul spațiului pentru cap, respectiv +6,8 centimetri mai mult loc la picioare (tot atât și față de fosta generație). Tot pe partea de confort s-a plusat și în dreptul spumei din care sunt făcute scaunele.
Plusul major pentru ocupanții din față apare în dreptul spațiului pentru cap (+3,5 centimetri), asta în condițiile în care plafonul panoramic va fi standard.

Și-acum să vorbim despre bagaje. În primul rând, sub capotă apare un frunk de 127 de litri. Mare. Mare rău. În portbagaj, în cazul variantei cu șapte locuri, lucrurile arată așa: 145 de litri, 480 de litri sau 1.605 litri, valori care se aplică în funcție de cât de multe locuri decizi să pui pe verticală. Pentru varianta cu cinci locuri, volumul portbagajului măsoară 540 de litri, respectiv 1.715 litri cu bancheta din spate pliată.
Un GLC mai mic și mai pătrățos
N-o să mă apuc să vorbesc foarte mult despre design (ar fi inuman s-o fac când există atâtea fotografii) ci o să punctez doar câteva lucruri care ar putea fi de interes. Din punct de vedere estetic, cele două influențe, CLA și GLC, se văd destul de clar. Caracterul propriu? Aș spune umerii laterali, hayonul drept și linia plafonului minim arcuită spre spate.
Cât despre punctele de interes, o să încep cu zona frontală: standard, GLB electric va sosi cu 94 de stele iluminate individual și grupate în zona grilei, cu un logo iluminat complet sau parțial, în funcție de legislația țării în care va ajunge, și cu faruri cu semnătură luminoasă sub formă de stea, detaliu care s-a propagat în gamă odată cu apariția Clasei E. În partea din spate, stopurile includ și ele câte două stele, iar o baghetă luminoasă unește marginile hayonului.

Altfel, noul GLB va sosi cu jante cu dimensiuni cuprinse între 18 și 20 de inchi (cele mai mari vin la pachet cu amortizoare adaptive) și cu trei linii de echipare: Progressive, AMG Line și AMG Line Plus. Cum le vei diferenția ușor? Versiunile AMG Line vin cu protecții ale roților vopsite în culoarea caroseriei.
Consolele scurte ar trebui să ajute în cazul unor vizite în soft-road, iar versiunile cu tracțiune integrală vor fi echipate cu Terrain Mode și cu Transparent Bonnet (gimmickuri gândite să te ajute în astfel de situații mai puțin comune). Garda la sol este de 184 de mm (188 de mm în cazul variantelor cu motoare termice).
Tehnologia EQ a lui GLB
Cine și-a clătit ochii cu specificațiile tehnice ale noului CLA, n-ar trebui să aibă nicio problemă în a identifica punctele comune. Noul GLB pornește de la platforma la 800V, iar varianta de bază (cea de acum) se numește GLB 250+ cu tehnologie EQ (ca să respect nomenclatura mărcii). Asta se traduce printr-un motor electric montat pe puntea spate care dezvoltă 200 kW (272 CP) și 335 Nm. Resursele sunt gestionate de o transmisie cu două trepte (soluție testată cu succes de ceva ani de Porsche și Audi și intrată în gama Mercedes odată cu CLA), iar energia necesară rulării vine de la o baterie cu capacitate netă de 85 kWh. Autonomia maximă WLTP este cuprinsă între 542-631 de kilometri, iar consumul mediu mixt anunțat este de 15,8 – 18,3 kWh/100 km.
A doua versiune disponibilă odată cu startul comenzilor (ajungem și acolo) se va numi GLB 350 4Matic electric. Pus tot în cuvinte comune: apare un al doilea motor electric pe puntea față care va livra 80 kW (echivalentul a 109 CP) și va avea rol de suport. În condiții normale, în majoritatea timpului, mașina va fi propulsată doar de motorul de pe puntea spate, cel de pe față intervenind doar atunci când e nevoie de un boost suplimentar sau când sistemele mașinii consideră că e nevoie de un plus de tracțiune. În total, GLB 350 4Matic electric va dezvolta 353 de cai-putere. Bateria va fi aceeași, de 85 kWh, iar autonomia, evident, ceva mai mică: 521-614.
Platforma la 800V aduce beneficii în ceea ce privește încărcarea. În cazul celor două variante GLB, nemții comunică așa: 11 kW AC (sau 22 kW opțional), respectiv 320 kW DC. Și pentru că au tot existat discuții vizavi de faptul că la DC noul CLA se poate încărca doar la stații de 800V, pentru noul GLB producătorul oferă opțional un convertor DC pentru ca mașina să poată fi încărcată la stații de 400V.
Timpul de încărcare de 10 la 80% este de 22 de minute, iar 10 minute petrecute la o stație ultra-rapidă pot pune în baterie suficientă energie cât pentru 260 de kilometri.

Hibrizii, din 2026
Despre versiunile hibride ale lui GLB nu s-a vorbit prea mult. Și nici oficialii aflați la fața locului n-au insistat, în mod evident, accentul fiind pus pe variantele electrice, primele care vor ajunge pe piață. Totuși, există câteva detalii. La fel ca în cazul lui CLA, noul GLB va miza pe sistemul hibrid la 48V care pleacă de la noul motor de 1,5 litri benzină. Acestuia i se adaugă o transmisie automată cu 8 trepte și dublu ambreiaj care integrează un motor electric cu 20 kW și o baterie cu capacitate de 1,3 kWh. Pentru definitivarea versiunilor pregătite, avem de așteptat până în prima parte a anului viitor.












Plafon înstelat
Dacă ai prieteni care iubesc tehnologia și-ți cumperi noul GLB, atunci s-ar putea să-i convingi să faceți car-sharing. Încep cu primul lucru pe care îl vezi când urci la volan: planșa de bord care a devenit (la fel ca în cazul lui CLA) un panou continuu sub ale cărui straturi de protecție se află trei ecrane: 10,25 inchi pentru instrumentarul de bord, 14 inchi pentru sistemul multimedia și alți 14 inchi pentru pasagerul din dreapta. Totul se numește MBUX Superscreen și e opțional. Nu sunt neapărat un fan al acestui layout și nu neapărat din cauza numărului ecranelor sau a dimensiunii lor, ci mai mult datorită poziției perpendiculare care separă prea brusc bordul de zona de sub parbriz. Dar încă o dată, e o părere bazată pe ce-mi place și ce nu-mi place mie.
Apoi, spuneam câteva paragrafe mai sus că plafonul panoramic e standard. Avem și ceva opțional? Da. Se numește Sky Control și are următoarele elemente: 154 de stele Mercedes iluminate (culoarea lor se schimbă în funcție de culoarea aleasă pentru iluminatul ambiental) și posibilitatea de a-l face să devină opac sau transparent (sau parțial opac/transparent pe segmente; cum găsești deja și la alți producători). Sky Control nu e la debut, plafonul fiind prezent deja pe CLA Shooting Brake și GLC.

Și dacă tot am amintit de sistemul multimedia, aș vrea să adaug câteva detalii pe care eu le consider interesante. Îmi place că primul strat (Layerul Zero; ce vezi prima dată când pornești) al acestuia este o hartă care cuprinde întreg ecranul și nu un meniu complex. Harta are la bază Google Maps, dar e personalizată de Mercedes-Benz. Apoi, următorul strat al sistemului de infotainment este un meniu (simplu structurat) foarte asemănător cu cel al telefoanelor Apple. În partea de jos, în zona extremităților, există scurtături pentru funcțiile dedicate sistemului de climatizare, și pentru că tot am amintit de Apple, la fel ca sistemul de operare pentru Mac-uri, ultimele aplicații accesate vor fi afișate întotdeauna în bara de control. Nu lipsește nici partea de AI, în cazul de față fiind făcut un melanj între serviciile oferite de Google și Microsoft.
Cum se simte la interior? Simplu: ca un CLA, dar cu o poziție de condus mai înaltă. În rest, detaliile sunt preluat de pe sedanul cu forme de coupé: simplificarea sistemului de deschidere a geamurilor spate similar cu cel al Volkswagen (doar că Mercedes-Benz folosește un buton fizic, nu unul tactil pentru selectarea funcției Rear), suporturile de pahare cu separator detașabil, spațiul mare de depozitare de sub tunelul central sau formele gurilor de ventilație. În caz că îți place ce vezi, dar vrei să și pipăi, o vizită într-un CLA ar trebui să te ajute. Cel puțin până apar primele exemplare GLB.

Când îl vedem pe străzi
Mercedes-Benz a anunțat că astăzi, 8 decembrie, deschide comenzile pentru noul GLB, iar lansarea pe piață este programată pentru primăvara anului viitor.
În Germania, noul GLB electric în versiunea 250+ pleacă de la 59.050 de euro, în timp ce vârful de gamă are un preț de pornire de 62.180 de euro. Prețurile pentru piața din România vor fi comunicate în scurt timp.






























