Gama Dacia dincolo de sigla mărcii: Sandero și Duster, vedete și sub logoul Renault

Anul 2022 a fost unul bun pentru Dacia, iar modelele constructorului de la Mioveni au contribuit nu doar la succesul brandului în sine, ci și la limitarea daunelor înregistrate de Renault. Dincolo de sigla mărcii Dacia, Sandero, Duster și Logan au o viață proprie sub logoul Renault.

Dacia a atras atenția în 2022 din două motive. Unul este creșterea pe care marca a avut-o aproape întreg anul, într-o industrie care s-a cam zbătut în scăderi din cauza deja celebrei crize a semiconductorilor. Al doilea este faptul că a salvat onoarea Renault, într-o oarecare măsură, și a limitat dezastrul întregului grup. Adevărul este că, dincolo de cifrele anunțate public de Dacia, Sandero și Duster au salvat Renault de două ori. A doua oară a fost, ca în fiecare an, datorită mașinilor vândute cu sigla mărcii franceze aplicată pe grilă.

În 2022, aproape 574.000 de automobile a vândut oficial marca Dacia pe toate piețele pe care este prezentă. În primul rând, vorbim despre Europa, care rămâne piața principală, pentru că 85% din totalul livrărilor au fost făcute pe continent. Restul au plecat către nordul Africii, acolo unde s-a dezvoltat o a doua casă pentru Dacia, și în Turcia. Sandero, cu versiunea sa Stepway, practic esența vânzărilor acestui model, a susținut greul, cu peste 225.000 de autoturisme vândute (din care 204.000 în Europa). Duster a fost cel de-al doilea erou al mărcii românești, cu 196.000 de exemplare vândute (din care 157.600 în Europa).

Celelalte modele abia au vândut, toate împreună, 150.000 de mașini. Și în acest al doilea segment există două vedete: Jogger și Spring, care s-au comportat destul de bine în primul lor an pe piață (da, Spring s-a lansat la final de 2021, dar tot la debut poate fi considerat). Cu aproape 57.000 de unități și, respectiv, aproape 49.000 de unități, cele două au compensat într-o oarecare măsură pierderile mari create de dispariția dinozaurilor numiți Dokker, Lodgy și Logan MCV. Am luat vânzările din urmă, din anul record 2019, și am văzut că cele trei modele de mai sus însumau cel puțin 150.000 de mașini (datele MCV nu sunt disponibile defalcat, dar le-am estimat la jumătate din cele ale Logan).

În același an 2019, Sandero reușea vânzări excelente, chiar dacă era vorba despre generația veche, cu 275.000 de mașini, iar Duster nu stătea nici el foarte rău, cu 257.000 de mașini livrate pe întreg anul 2019.

Vânzările Dacia în Europa în 2022

ModelNr. unități
Sandero 3203.900
Duster 2157.600
Jogger55.900
Spring48.900
Logan 311.900
Lodgy8.100
Total486.300

Și atunci, ca și acum, grupul francez avea o piață foarte bună pe alte continente pentru mașinile Dacia pe care le vinde cu sigla Renault pe capotă. Începând din Turcia, care este mai aproape și care vinde noua generația Logan sub numele Renault Taliant, și terminând cu America de Sud, unde Sandero, Logan sau Duster sunt vedetele showroomurilor Renault. Practic, mașinile cunoscute sub numele Global Access – automobile Dacia cu siglă Renault – completează în tăcere succesul mărcii de la Mioveni.

Mașini Dacia, în piele de Renault

În 2022, avem un total de 200.000 de automobile din gama de modele Dacia, care au fost produse și vândute de Renault în regim propriu. În Africa de Sud sunt asamblate mașinile cu volan pe partea dreaptă, iar în America de Sud sunt produse celelalte. În 2022, vedeta vânzărilor gamei Global Access a fost Duster, cu 55.600 de exemplare. Modelul este în scădere, chiar dacă lansarea celei de-a doua generații a avut loc mai recent, mult după lansarea din Europa. Motivul ar putea fi legat de capacitatea uzinelor de mai sus de a produce în condiții de criză.

Același lucru s-a întâmplat cu Sandero, dar aici este explicabil: Renault nu a lansat încă generația a treia pe piețele din America de Sud. Așadar, Sandero 2 s-a vândut în 51.500 exemplare, aproape la fel ca Duster, iar Logan, în aproximativ 46.000 de exemplare, dar aici lucrurile sunt împărțite. Circa 30.300 de unități sunt Logan 2, care încă se mai vinde în Brazilia și restul țărilor din regiune. Celelalte 15.500 de autoturisme sunt, de fapt, în mare parte, modelul Taliant, din Turcia.

Renault Sandero.

Deloc lipsit de importanță este Dokker, care s-a vândut și el, cu sigla Renault, în 23.100 de unități. Și am mai adunat în calculul total și pickup-ul Duster, numit Oroch, care a însumat și el 23.300 de mașini vândute. În total, așa cum scriam mai sus, aproape 200.000 de vehicule Renault au fost, de fapt, modele Dacia cu rebranding. Adică aproximativ 15% din totalul vânzărilor mărcii Renault.

Renault Duster Oroch.

Și mai interesant decât atât este faptul că Sandero și Duster (cu sigle Renault și Dacia) au vândut, în 2022, mai bine decât Clio, cel mai popular model pur al mărcii franceze. În 2022, Sandero 3 și 2 au totalizat 280.000 de unități, iar Duster, 252.000 de exemplare. În schimb, Clio a ajuns în garajele a 212.000 de clienți.

Așadar, mașinile Dacia au succes indiferent de brandul sub care se vând: 773.000 de autovehicule Duster, Sandero și Logan, plus restul de modele, au fost vândute în toată lumea anul trecut. Însă succesul acestora era cândva și mai mare.

Renault Logan.

Vânzări modele Dacia și gama Global Access în 2022

ModelRenaultDaciaTotal
Duster 255.604196.781252.385
Sandero 3225.279225.279
Jogger56.81256.812
Sandero 251.4484.21655.664
Spring48.88748.887
Logan 315.54624.36339.909
Logan 230.3243.03533.359
Dokker23.13197424.105
Oroch23.31223.312
Lodgy10313.18913.292
Total199.468573.536773.004

Anul 2019, peste un milion de mașini

Revin la comparația cu 2019, pentru a vedea clar care este potențialul Dacia. În anul marelui record al mărcii de la Mioveni, vânzările sale se ridicau, sub brand propriu, la 736.300 de autovehicule. Dintre acestea, aproximativ 690.000 erau autoturisme, restul de 46.000 erau vehicule comerciale, în special Dokker. Dar Renault vindea dublu față de cât a vândut în 2022, dacă ne uităm la mașinile din gama Global Access.

Nu mai puțin de 400.000 de autoturisme din familia Dacia erau livrate către clienți, în anul dinaintea pandemiei, sub brandul francez. Renault Sandero depășea 135.000 de unități, Logan era și el în vogă, cu 132.000 de unități. Duster, cu cele două generații disponibile în paralel, reușea să vândă alte peste 125.000 de mașini. La acestea toate se mai adăugau și alte 54.000 de vehicule comerciale Dokker și Oroch, vândute în America de Sud. Probabil că ați început deja să calculați. Sunt în total 1,19 milioane de mașini Dacia și Renault din familia Global Access, vândute în 2019 în toată lumea. Un procent uimitor din totalul de 3,7 milioane de vehicule pe care le vindea în acel an grupul Renault: 32%, adică o treime. Și nu am pus la socoteală cele aproximativ 200.000 de Lada Grant și Largus, care sunt și ele tot niște modele Dacia.

Și ca să încheiem cu încă un număr interesant din 2019: cel mai vândut model al grupului Renault a fost în acel an Sandero 2, cu 410.000 de unități vândute în toată lumea. Pe locul doi: Duster, cu 390.000 de unități. Clio 4 a vândut atunci 323.000 de mașini, iar împreună cu Clio 5 însuma 404.000 de exemplare.

Imaginea de grup

Marca Dacia și gama Global Access au limitat scăderea vânzărilor grupului Renault din anul 2022 la -5,9%. Volumul anunțat de compania franceză a fost de 2,05 milioane de unități, cu peste 120.000 de unități mai puține decât în anul anterior – dacă nu luăm în calcul vânzările anterioare din Rusia, de circa 500.000 de unități, care ar fi dus scăderea la 24%.

Singura piață pe care grupul a înregistrat creștere a fost America de Sud, cu un plus de 7,9%, la 283.200 unități. Cota de piață a grupului Renault a scăzut la nivel global la 2,5%, din care aproape 0,8% este cota Dacia, restul Renault, care a vândut anul trecut 1,4 milioane de autovehicule, în scădere cu 9,4%, respectiv 16%, cu tot cu pierderile din Rusia.