EA Sports WRC: raliuri pe gustul tuturor

De anul acesta, jocul oficial WRC intră sub steagul EA Sports. Am stat de vorbă cu doi oameni implicați direct în dezvoltarea lui ca să aflăm care sunt noutățile, ce mașini vei putea pilota și cât de aproape de realitate sunt probele speciale.

Să zicem că nu sunt unul dintre cei pasionați de jocuri video. Sigur, am trecut și eu prin perioada în care Age of Mythology, Need for Speed sau Red Alert contorizau atât de mult timp încât îmi era destul de greu să mă împart între orele de curs și cele de jucat. Se întâmpla prin anii studenției în care împărțeam un laptop cu colegii din camera de cămin. Nu m-a ținut mult și nici n-a lăsat semne pe foaia matricolă.

Mulți ani mai târziu am descoperit PlayStation, iar joaca a devenit un fel de relaxare de după programul 10:00 – 18:00. Obiceiurile le-am păstrat și n-am trecut niciodată de partea obsesiei sau a dependenței. Am consumat cu moderație. Dar să nu mi-o iei în nume de rău: am văzut multe cariere care s-au construit pe baza jocurilor video. Ține de înclinația fiecăruia.

Apogeul personal în materie de jucat jocuri video l-am atins în perioada pandemiei. Că până la urmă, cât Netflix să digeri? Și cum nu prea mai am răbdare să ascult poveștile jocurilor video – îmi cer scuze pe această cale dezvoltatorilor care își bat capul cu scenarii interactive – m-am îndreptat spre lumea virtuală a raliurilor.

Dovada clară că m-am și distrat în perioada carantinei.

Iar dacă voiai să te joci de-a pilotul de raliuri, acum 3 ani existau două variante: jocul oficial WRC și DiRT. Am început timid cu WRC (6 sau 7, nici nu mai țin minte), iar după ce mi-am dat seama că nu mai e atât de palpitant să mă joc de unul singur, am trecut la DiRT Rally 2.0. Diferențele? Majore, dacă ar fi să mă întrebi pe mine. Unul (WRC the Game) e mai aproape de ce oferă un simulator, iar celălalt (DiRT Rally 2.0) tinde un pic mai mult către gameplay-ul din NFS. Doar că partea care m-a legat de DiRT a fost reprezentată de Cluburile pe care le puteai genera și care funcționau asemeni unui multiplayer. Se alegea un raliu, se stabilea un interval de timp pentru parcurgerea probelor, iar cel mai bun câștiga. Partea bună? Toți cei înscriși erau jucători reali. Nu te băteai cu timpul generat de AI. Iar asta aduce un plus. Că una e să știu că timpul ăla genial e scos de un om, și alta e să-mi pun întrebări despre cum a ajuns calculatorul la acea valoare.

EA Sports WRC

De-a lungul anilor, jocul oficial WRC s-a aflat sub umbrela mai multor dezvoltatori. De cealaltă parte, DiRT a fost un produs exclusiv Codemasters. Și contează mult când faci jocuri cu mașini de vreo 25 de ani.

Și cum Codemasters a trecut de ceva vreme sub halatul EA Sports (despre ei chiar nu prea mai are rost să vă spun ce și câte fac), noul joc oficial WRC se anunță extrem de interesant.

Se numește EA Sports WRC și poate fi deja comandat (lansarea oficială are loc azi, 3 noiembrie, undeva pe seară). Sigur, au existat câțiva care l-au testat în premieră și au scris despre el – m-aș fi putut afla și eu pe listă, doar că am stat atât de puțin timp pe acasă în ultimele luni încât ar fi fost păcat să-l instalez și să stea în sleep până apucam eu să apăs butonul Play – dar adevăratele review-uri abia de-acum încolo vor începe.

Totuși, hai să vă zic – pe scurt – ce aduce nou EA Sports WRC, dar să vă dau și câteva inside-uri primite direct la dezvoltatorii jocului. Asta pentru că am avut un interviu one-to-one cu Ross Gowing, Senior Producer, și cu Jon Armstrong, Game Designer și pilot de raliuri (pe bune).

10 în 1

Când o să deschizi prima dată noul EA Sports WRC probabil vei fi copleșit de numărul mare de informații pe care îl vei primi. Spun asta pentru că dezvoltatorii au pregătit 10 moduri de joc. Le iau pe rând și explic ce vei putea face în fiecare.

Modul Career a fost gândit pentru cei care vor o experiență completă. Ai rol atât de manager, cât și de pilot – dacă îmi e permisă comparația, cam cum se întâmplă astăzi în aproape orice echipă de raliuri care nu aparține unei uzine -, iar în funcție de cât de bine te descurci pe probele speciale deblochezi bugete mai mari din partea sponsorului (oamenii au vrut să fie drăguți și l-au numit Benefactor). Poți începe cu Junior WRC sau poți să concurezi direct în ligile mari WRC 2 și WRC. Iar asta cred că depinde de experiența pe care ai acumulat-o în trecut.

Modul Builder e cumva construit pe moștenirea lăsată în urmă de Colin McRae. În anii 2000, campionul mondial a dezvoltat o mașină după chipul și talentul său. S-a numit McRae R4 – o vei putea pilota în EA Sports WRC – iar în modul Builder și tu vei avea ocazia să faci o mașină de raliuri de la zero. Și la fel cum se întâmplă și în viața reală te vei lovi de regulamente – pe care trebuie să le respecți – și de bugete – pe care nu prea vei avea cum să le depășești.

Pentru pasionații de istorie a sportului, dezvoltatorul introduce modul numit Moments. În cei 50 de ani de la înființarea Campionatului Mondial de Raliuri au existat o mulțime de evenimente importante care au marcat sportul. Și fix acele clipe vor fi puse în prim-plan în modul Moments. Practic, vei primi o serie de task-uri pe care să le îndeplinești cu o anumită mașină pe o anumită probă specială. Așa cum au făcut-o piloții adevărați în urmă cu niște ani.

N-am idee dacă oamenii de la EA Sports urmăresc evoluția Autocritica Squad în campionatul mondial de regularitate cu mașini electrice FIA Eco Rally Cup, dar cert e că noul joc video introduce acest tip de raliuri către publicul larg. Practic, vei putea experimenta virtual fix lucrurile prin care trecem noi etapă de etapă. Eu știu sigur că o să încep cu E-Rally Monte-Carlo (încep pregătirea pentru la anul).

EA Sports WRC nu e un joc gândit neapărat doar pentru cei experimentați. Iar pentru a atrage public nou, dezvoltatorii au pregătit un mod denumit Rally School în care să înveți totul despre pilotajul în raliuri. Și așa cum scrie și în reclamele de la televizor: nu încerca asta acasă (și pe drumurile publice).

Pe lângă aceste cinci moduri descrise mai sus, EA Sports a pregătit alte gameplay features precum: Championship, Quick Play Solo și Quick Play Multiplayer, Clubs (fix modulul de care m-am îndrăgostit eu în DiRT 2) și Time Trail.

Cât mai aproape de realitate

Nu știu de câți ani lucrează dezvoltatorii la noul EA Sports WRC, dar hai să-ți zic pe scurt câteva cifre importante: 17 raliuri (al 18-lea va fi adăugat ulterior), peste 200 de probe speciale care totalizează peste 600 de kilometri și mai bine de 70 de mașini (le găsești pe toate aici).

Iar oamenii care s-au aflat în spatele liniilor de cod au reușit ca anumite probe speciale să fie unu la unu cu cele din viața reală.

E un proces complex care folosește toate metodele pe care le-ai amintit (n.r. înregistrări video ale piloților, informații venite din partea organizatorilor, informații din satelit). Echipa noastră din departamentul de Level Design a început prin a identifica locurile și probele cele mai importante dintr-un raliu. A fost făcută o listă, iar apoi am mers cu ea către WRC Promoter (n.r. organizatorul Campionatului Mondial de Raliuri) și către organizatorii raliurilor din țările alese pentru a vedea ce probe consideră ei că sunt potrivite și merită incluse. După stabilirea acestui detaliu folosim un program cu informații primite de la sateliți ca să avem fondul general. Mai apoi se analizează înregistrări video din timpul raliurilor pe care ni le oferă WRC Promoter, iar rezultatul obținut merge către Art Team care folosește fotografii și clipuri pentru a adăuga elementele care fac ca locațiile alese să arate incredibil. După aceea, produsul revine la echipa de Level Design care adaugă detalii precum zonele anti-cut, posturile arbitrilor și așa mai departe […] Totul a fost dezvoltat pornind de la date obținute din lumea reală.

Ross Gowing, Senior Producer.

Pe lângă faptul că oamenii au reușit ca o serie de probe speciale să fie unu la unu cu cele din viața reală, comportamentul mașinilor transformă jocul video într-un fel de simulator. Și aici s-a lucrat cu ajutorul echipelor de uzină implicate. În plus, modul Builder respectă regulamentul FIA în vigoare, deci dezvoltatorii au avut de trecut printr-un dosar gros de tot înainte să ofere utilizatorilor oportunitatea de a dezvolta o mașină de raliuri de la zero.

Suntem norocoși că avem o relație bună cu mulți producători, iar pentru fiecare dintre mașinile din categoriile Rally 1, 2 și 3, producătorii au putut să ne ofere fișierele CAD, elemente care au reprezentat baza echipei de dezvoltare. Apoi s-au folosit referințe fotografice pentru generarea livery-ului, pentru modelarea motoarelor și pentru alte elemente care inițial lipseau. Cât despre mașinile mai vechi, pe unele dintre ele le-am putut scana 3D, în timp ce pentru realizarea altora echipa a folosit doar referințe foto. Pe scurt, 3 moduri de realizare a mașinilor. Avem o echipa foarte bună, iar mașinile de acum au mult mai multe detalii comparativ cu cele din versiunile precedente pe care le-am dezvoltat.

a completat Ross Gowing.

Ziceam mai sus de comportament apropiat de cel din viața reală. Dar cum faci ca acesta să poată fi personalizat. Că fiecare utilizator va pilota cum se simte mai confortabil. Unul poate preferă o mașină cu comportament subvirator, altul una cu comportament supravirator. Unul poate că vrea o suspensie cât mai rigidă, în timp ce altul preferă să piloteze o mașină un pic mai moale.

Am vrut ca fiecare modificare făcută de utilizator să se reflecte în setup-ul de bază pe care îl oferim. Spre exemplu, dacă modifici comportamentul barelor anti-ruliu cu unu sau două click-uri vei simți diferențe. Iar noi descriem asta ca fiind flexibilitate. Un alt lucru foarte important pe care îl oferim îl reprezintă setup-ul disponibil pentru cutiile de viteze. Probabil e mai variat decât ai întâlni în viața reală, dar e un element prin care vrem să le dăm șansa jucătorilor să-și modifice mașina după preferințe. Desigur, o noutate pentru noi a fost reprezentată de sistemul hibrid (n.r. al mașinilor din categoria Rally 1). Există trei moduri de exploatare, iar fiecare dintre ele schimbă complet senzațiile oferite în momentul în care sistemul hibrid intervine. Suntem norocoși că am primit feedback din partea echipei M-Sport Ford WRT încă din primele faze de dezvoltare ale sistemului.

Jon Armstrong, Game Designer și pilot de raliuri.
Jon Armstrong și Brian Hoy în timpul Raliului Estoniei. V-am zis că omul e pilot pe bune. Foto: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

Și s-a depus efort mare pe toate direcțiile: există numeroase funcții de asistență care pot fi gestionate în funcție de cât de priceput e cel aflat în spatele monitorului, a fost introdusă degradarea suprafeței de rulare – că una e să pleci primul pe macadam și alta e să pleci pe probă al nouălea când deja se merge pe șleauri -, copilotul își poate ajusta dictarea în funcție de cât de experimentat ești, iar vremea chiar se schimbă și influențează consistent suprafața de rulare – un altfel de a spune că iarna nu-i ca vara. Și oamenii spun că s-au chinuit să facă din noul EA Sports WRC un joc atât pentru pasionați și veterani (că de-aia poți scoate ABS-ul și da cât de multe click-uri vrei pentru a întări suspensia), cât și pentru novici (prin introducerea modului Rally School, personalizarea dictării și, bineînțeles, setup-ul by default în funcție de raliul ales).

După întâlnirea virtuală cu cei doi și după ce am tot văzut câteva clipuri cu noul joc video sunt într-o mare dilemă: PlayStation 5, Xbox Series X|S sau upgrade al PC-ului?

Foto: EA Sports