Reconfigurarea traseului

Apple, Google sau Amazon dezvoltă în prezent sisteme autonome și soluții software care vor schimba în viitorul apropiat modul în care percepem mașina personală. Aceasta se va transforma treptat dintr-un simplu vehicul de transport într-un calculator pe roți cu rol de birou mobil.

Aproape 8 mașini din 10 care circulă pe drumurile din România au o vechime de peste 11 ani, potrivit datelor oficiale ale Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV). În plus, mai puțin de o mașină din 10 are o vechime de cel mult 5 ani. 

Cu toate acestea, sunt sigur că ai început să le observi pe stradă. Fie sub forma unui Renault Zoe sau, mai recent, sub forma unui Volkswagen ID.3. Da, mă refer la mașinile electrice. Poate nu realizezi încă asta, însă industria auto traversează, inclusiv în România, o tranziție lentă (dar sănătoasă!) spre mașini electrice. 

Nu este însă singura tranziție din industria auto. Așa cum se întâmplă și cu casele și telefoanele noastre, mașinile devin mai inteligente pe măsură ce constructorii integrează sisteme de asistență și siguranță tot mai avansate. 

În anumite condiții, mașinile moderne se pot conduce singure și se pot parca singure, în timp ce pe ecranele de mari dimensiuni ai o bună parte din funcționalitățile oferite de smartphone-uri, în principal datorită celor de la Google și Apple. Iar în unele mașini poți chiar să te implici într-un joc de cultură generală care scoate patriotismul la suprafață

Companiile de tehnologie precum Google și Apple nu se mai mulțumesc însă doar să asigure suport software pentru șoferi. Au intuit deja de mult timp că tranziția spre mașini electrice mai mult sau mai puțin autonome va transforma automobilul personal într-un soi de birou mobil, atât în timpul pauzelor de încărcare a bateriei, cât și în timpul unui drum lung pe autostradă. 

Este adevărat că automobilul este unul dintre cele mai complexe “dispozitive” hardware dezvoltate pentru utilizare personală, cu circa 30.000 de componente. Totuși, experiența acumulată în domeniul tehnologiei și puterea financiară determină numeroase companii de tehnologie să pătrundă tot mai adânc în “măruntaiele” industriei auto. “Industria auto este cea mai mare industrie de consum, iar conectivitatea devine un element cheie în decizia de achiziție”, explică Ardnt Ellinghorst, analist la compania Sanford C Bernstein. Iar Google și Apple reprezintă doar vârful aisbergului. 

Procesul de producție al unei mașini este mai complex decât în cazul dispozitivelor electronice. Foto: Volvo

Proiectul Titan

Nu știu dacă Tim Cook este pasionat de spațiul cosmic, dar am o vagă bănuială că ceea ce a devenit cunoscut drept Proiectul Titan are numele inspirat de la satelitul planetei Saturn. Chiar dacă toți privim mai degrabă spre Marte (salut, Perseverance!), Titan este, cu excepția Pământului, singurul loc din Sistemul Solar unde există râuri, lacuri și mări.  

Analogia cred că este evidentă: Titan este în prezent inaccesibil pentru o colonie umană, dar oferă perspective spectaculoase pentru specia noastră. La fel cum, undeva prin anul 2014, mașinile păreau inaccesibile pentru Apple, dar cu perspective de business înfloritoare. 

Da, ai citit bine. Au trecut deja vreo 7 ani de când presa a scris prima oară despre intenția Apple de a produce o mașină. Totuși, dacă în cazul iPhone-urilor avem parte de “scurgeri de informații” cu mult înainte de lansări, Apple a preferat să păstreze misterul asupra unei mașini cu o siglă sub formă de măr. Iar acesta este, cel mai probabil, un indiciu că nici măcar Apple nu a decis încă forma sub care va pătrunde în industria auto ca producător hardware. 

Chiar dacă are rezerve de cash de aproape 200 de miliarde de dolari, este greu de crezut că Apple este capabilă să dezvolte singură o mașină de la A la Z, ca urmare a complexității procesului de producție și a lipsei sale de experiență în acest domeniu. De altfel, inclusiv constructorii auto tradiționali se bazează pe o vastă rețea de furnizori pentru cele mai diverse componente. Cel mai recent, presa internațională a relatat că Apple a purtat negocieri cu Magna, care produce modele BMW și Jaguar Land Rover, dar și cu Grupul Hyundai. Mai mult decât atât, Hyundai a publicat în ianuarie un comunicat de presă în care menționa existența unor discuții cu Apple, pentru ca numai câteva ore mai târziu să explice că “nu poartă discuții cu Apple”. Nebunie curată, domnule!

Se poate specula că, cel mai probabil, Apple ar fi interesată mai degrabă de dezvoltarea de tehnologii pentru un model premium decât a unuia de volum. “Industria auto este competitivă. Dacă Apple ar intra aici, este clar că ar face asta în segmentul premium”, afirmă Ellinghorst. 

Inginerii Apple pregătesc tehnologii pentru mașini autonome la sediul din Cupertino, California. Foto: Unsplash

Totuși, care ar putea fi constructorul auto tradițional cu care ar putea Apple să lanseze o mașină? Dar, până la urmă, de ce ar fi nevoie de un constructor tradițional? 

Intră în scenă Foxconn

Dacă ești cât de cât la curent cu ce se întâmplă în industria de produse electronice, probabil că ai auzit măcar în treacăt numele Foxconn. Pe numele său real Hon Hai Precision Industry, Foxconn este un producător hardware cu sediul în Taiwan care produce numeroase dispozitive electronice pentru parteneri din întreaga lume. Cel mai cunoscut partener este Apple, pentru care produce iPhone-uri și iPad-uri, însă Foxconn este responsabil și pentru producția de console de jocuri Sony PlayStation, Microsoft XBOX și Nintendo, dar și pentru ebook reader-ul Amazon Kindle sau smartphone-urile Xiaomi și Nokia. Da, inclusiv fotografiile acelea spectaculoase făcute cu telefonul în road-trip-ul Cars & Roads au ieșit de pe liniile de producție Foxconn.  

În octombrie 2020, Foxconn a anunțat că face următorul pas în “carieră” prin dezvoltarea unei platforme pentru mașini electrice. Planul este conceperea unei platforme care să combine hardware-ul și software-ul pentru a crea un așa-numit “ecosistem deschis”. Pe scurt, în propriile cuvinte, “noua platformă este Android-ul industriei de mașini electrice”

Structura simplificată a platformei MIH dezvoltată de Foxconn pentru mașini electrice. Foto: Foxconn

În plus, Foxconn promite dezvoltarea unor baterii pe tehnologia solid-state într-un interval de numai 4 ani, în ciuda faptului că Toyota anticipează că acest tip de acumulator va deveni viabil pentru industria auto abia spre sfârșitul acestui deceniu. 

Desigur, Foxconn nu intenționează să producă o mașină electrică sub brand propriu, ci pentru constructori mai mult sau mai puțin tradiționali. Astfel că, în scurt timp, au început să curgă parteneriatele. Primul dintre acestea a fost semnat cu Fisker, constructorul deținut de celebrul designer auto Henrik Fisker. Parteneriatul prevede că Foxconn va produce un model electric sub brandul Fisker începând din ultima parte a anului 2023, într-un volum anual de 250.000 de unități care vor fi comercializate în Europa, Statele Unite, China și India. 

Schița mașinii pe care Fisker o va dezvolta împreună cu Foxconn. Foto: Fisker

Dacă reacția ta la aceste vești este de genul “da, dar Fisker e un constructor de nișă, nu e important”, este momentul potrivit să-ți spun că tot Foxconn a anunțat la începutul acestui an formarea unui joint-venture cu Geely, producătorul chinez care deține Volvo și circa 10% dintre acțiunile germanilor de la Daimler. 

Parteneriatul prevede că Foxconn și Geely vor dezvolta împreună mașini electrice și autonome pentru alți constructori interesați, iar pe listă se prefigurează deja un model electric pentru conglomeratul Baidu (da, echivalentul chinez al lui Google) sau SUV-ul electric Byton M-Bite (da, acea mașină cu ecran de 48 inch).

Inevitabil, toate aceste proiecte anunțate de Foxconn conduc la o întrebare simplă: cât timp crezi că va trece până când Apple va transmite celor de la Foxconn o comandă fermă pentru o mașină electrică? Vom afla împreună, mai devreme sau mai târziu. 

Hey, Google, tu ce părere ai?

Desigur, Google nu poată rămâne impasibilă la dezvoltarea progresivă (și, pe alocuri, agresivă) din industria auto, iar gigantul american este mult mai “vocal” decât Apple în privința planurilor sale. 

Google sau, mai bine spus, compania-mamă Alphabet deține o divizie specială care dezvoltă tehnologii autonome. O cunoști probabil drept Waymo, mai ales că acest nume este legat de testele derulate frecvent în Statele Unite ale Americii, în special cu versiuni special adaptate ale unor modele precum Chrysler Pacifica. 

Waymo a anunțat în repetate rânduri că nu este interesat să producă propria mașină autonomă, întrucât toate eforturile se concentrează pe dezvoltarea de sisteme autonome pe care să le furnizeze pentru alți constructori auto. 

Cum care constructori auto? În ultimi trei ani, Waymo a anunțat parteneriate cu câțiva dintre principalii producători de mașini din lume. A început în 2018 cu Jaguar Land Rover, de la care a achiziționat 20.000 de SUV-uri electrice Jaguar I-Pace pentru a extinde dezvoltarea tehnologiilor autonome. A continuat în 2019 cu Alianța Nissan-Renault, pentru care va oferi servicii de mobilitate în Franța și Japonia. Volvo s-a înscris pe listă anul trecut pentru a primi tehnologii autonome de la Waymo, iar cel mai recent s-a aliat cu Daimler pentru a furniza pentru germani tehnologii autonome pentru camioane. 

În ritmul ăsta, pare doar o chestiune de timp până când astfel de tehnologii vor ajunge și pe modelele Dacia de la Mioveni. Nu mai durează mult. Vorba aia, și autostrada Pitești – Sibiu e aproape gata.

Nu-l uita pe Jeff Bezos

Apple, Google… ce gigant tech lipsește din această enumerare? Hmm, ce zici de Amazon? Preocupat probabil mai mult cu aspirațiile de a ajunge în spațiu cu Blue Origin, Jeff Bezos pare la prima vedere să nu acorde o atenție deosebită industriei auto. Ce dovadă mai bună vrei decât faptul că și în prezent conduce o Honda Accord, deși are în bancă undeva la 200 de miliarde de dolari?

Nu te lăsa însă influențat de aparențe. Amazon și-a început aventura cu asistentul vocal Alexa, pe care îl găsești deja în numeroase modele și care poate fi folosit inclusiv pentru a plăti carburantul la benzinăriile Exxon și Mobil

Mai aproape de subiectul acestui articol este însă faptul că Amazon a cumpărat anul trecut Zoox, un start-up cu o vechime de 6 ani care și-a propus să dezvolte un vehicul autonom de mici dimensiuni pentru transport de persoane.

Cu o lungime de numai 3.63 metri, vehiculul autonom a fost prezentat în decembrie 2020 și va oferi spațiu pentru 4 persoane care stau față în față, în timp ce viteza maximă va fi de circa 120 km/h. Desigur, nu este primul astfel de vehicul planificat în industria auto, însă Zoox iese în evidență prin ceea ce Amazon numește “condus bi-direcțional”. Concret, asta înseamnă că Zoox poate merge înainte și înapoi, dar și în lateral, adică în stânga și dreapta. 

Recunosc, îmi place clipul de mai jos. Dar până la o versiune de serie mai este o cale destul de lungă. 

Nu trebuie să uit însă nici de parteneriatul pe care Amazon îl are cu start-up-ul american Rivian pentru utilitare electrice, și nici faptul că Aurora, o companie la care Amazon este acționar, a achiziționat recent divizia de dezvoltare de mașini autonome a celor de la Uber. 

De cealaltă parte a Pacificului

Mai avem giganți tech? Mai avem, dar trebuie să părăsim Statele Unite ale Americii. Mergem, desigur, în China, acolo unde Huawei încearcă să găsească noi oportunități în industrie. Îndepărtat de americani de la masa smartphone-urilor (compania nu mai are dreptul să folosească serviciile Google pe telefoane), Huawei s-a reorientat rapid și a identificat industria auto drept o potențială “vacă de muls”. 

Nu mai departe de luna aprilie, Huawei a anunțat că va investi în 2021 un miliard de dolari în diverse tehnologii pentru industria auto, inclusiv o platformă software și hardware pentru mașini autonome. Practic, Huawei va oferi producătorilor auto atât componentele hardware necesare pentru sistemul de infotainment, cât și platforma software, sub forma sistemului de operare proprietar HarmonyOS. 

Huawei nu s-a mulțumit însă cu atât: a încheiat un parteneriat cu Cyrus, un start-up cu sediul în Statele Unite care este însă în realitate o subsidiară a companiei chineze Chongqing Sokon Industry Group. Rezultatul este Seres SF5, un SUV care utilizează un sistem de propulsie cu două motoare electrice și un motor pe benzină cu rol de generator de curent electric. Componentele pentru sistemul de rulare electric sunt dezvoltate de Huawei, iar autonomia electrică este de 180 de kilometri. Noul model va fi comercializat în magazinele tradiționale Huawei din China. 

Între timp, Sony este recunoscut pe plan global pentru numeroasele produse electronice, însă de anul trecut s-a implicat și în dezvoltarea unui prototip de vehicul electric. Numele său este Vision-S (da, și pe mine m-a dus cu gândul la conceptele Mercedes-Benz cu numele Vision), însă pentru moment constructorul japonez susține că nu are niciun plan pentru comercializarea unui astfel de produs. 

În schimb, conceptul electric de 272 de cai putere a început să fie testat în acest an pe drumurile publice din Austria, întrucât vehicul este dezvoltat împreună cu Magna Steyr. Exact, aceeași băieți pe care îi menționam la început în dreptul Apple. 

“Vision-S este doar punctul de plecare în colaborarea noastră”, afirmă oficialii Magna Steyr despre parteneriatul cu Sony. Așteptăm cu interes următoarele proiecte. 

Concluzii

Schimbările fundamentale prin care trece industria auto au potențialul de a schimba radical ierarhia producătorilor de mașini. Viitorul constructorilor nu depinde acum doar de inovațiile tehnice pregătite, ci și de modul în care vor coopera cu giganții de tehnologie care își fac loc cu coatele pentru a obține o parte din veniturile acestei industrii. 

În contextul actual, asocierea cu o companie de tehnologie de talia Apple, Google sau Amazon pare să fie un compromis necesar pentru a rămâne relevant în industrie, mai ales că funcțiile software și serviciile conexe oferite de acestea capăta o importanță tot mai mare în decizia de achiziție. 

Sigur că producătorii încep să cedeze parțial controlul asupra utilizatorilor către companii care dețin deja un oligopol în industria de electronice, ceea ce în esență nu este o vestă bună. Pe de altă parte, aceeași constructori nu au expertiza necesară de a dezvolta soluții asemănătoare, în special când vine vorba despre software. 

Principala temere pentru constructori este că influența giganților de tehnologie va deveni atât de mare, încât pe termen lung ar putea fi obligați să respecte orice condiții financiare impuse de aceștia pentru a evita lipsa de funcționalitate a unor opțiuni software elementare. Într-o astfel de situație, procesul dintre Apple și Epic Games pe tema celebrului joc Fortnite va fi un simplu pistol cu apă.