Al patrulea descălecat

Dacia Duster se aliniază la identitatea vizuală a noilor Sandero și Logan. Nu, n-are sigla minimalistă proaspăt introdusă de Dacia în comunicarea online, dar are din nou cutie automată cu dublu ambreiaj.

În ultimul an, Dacia a adus în fața publicului produse fresh. Logan, Sandero, Sandero Stepway și micuțul Spring fac parte dintr-o gamă nouă cu ajutorul căreia constructorul de la Mioveni calcă apăsat pe piețele din Europa și nu numai. Cu excepția utilitarelor din gamă, SUV-ul Duster rămăsese singurul model adresat publicului larg care nu fusese aliniat la noile linii. Până acum. Pentru că Dacia doar ce a prezentat noul Duster facelift. A doua generație a SUV-ului de segment B sosește într-o variantă restilizată pe care o vei găsi în showroom-uri începând cu luna septembrie a anului curent.

Dar până să intrăm direct sub pielea lui Duster facelift, vă propun să aruncăm o scurtă privire peste cariera de până acum a SUV-ului de segment mic.

De la Duster Concept la Duster Trophée Andros

Pe scena Salonului Auto de la Geneva din 2009, Dacia, micul producător din România care a reușit să impresioneze publicul european odată cu materializarea proiectului “mașina de 5.000 de euro” (adică Logan), prezenta Duster Concept. Vehiculul expus în Elveția reprezenta primul semn public făcut de Dacia în direcția dezvoltării unui crossover/SUV.

Conceptul expus de Dacia arată bine chiar și după normele de astăzi: linii fluide, o caroserie cocoșată, roți foarte mari, gardă la sol generoasă și un interior demn de o mașină pe care s-o folosească un super erou de la Hollywood.

Spre finalul anului 2009, Dacia a prezentat Duster Trophée Andros, un prototip pe care Alain Prost, cvadruplul campion mondial de Formula 1, avea să-l piloteze pe o serie de trasee acoperite cu gheață. A fost un fel de preview, dacă îmi permiteți termenul în engleză, pentru viitoarele forme ale SUV-ului de la Mioveni. M-am limitat doar la forme, pentru că sub caroseria modelului de competiții se afla un V6 de 3.0 litri cu 350 de cai putere puși în valoare de o transmisie secvențială cu șase trepte. Practic, nimic din ce ai putea întâlni pe o Dacia de serie.

Prima generație Dacia Duster

Salonul Auto de la Geneva din 2010 a reprezentat punctul de plecare al noului Duster. Acolo, sub lumina reflectoarelor, publicul larg putea admira în premieră primul SUV al mărcii Dacia. Proiectul de la care a pornit ideea a fost simplu: o mașină accesibilă, confortabilă și cu abilități în afara asfaltului. Cu un sistem de tracțiune integrală preluat de la Nissan și cu o gardă la sol bună, Duster a reușit să impresioneze audiența încă de la începuturile sale.

Și pentru că toate aceste calități îl recomandau drept un all-rounder, Renault a decis că Duster poate fi vândut și pe piețele emergente sub sigla proprie.

Europenii s-au îndrăgostit destul de rapid de Duster, iar pe câteva dintre piețele din Vest, SUV-ul reușea să devină mai popular decât Sandero. În Marea Britanie, debutul lui Duster a avut loc în 2012, iar englezii s-au năpustit spre showroom-urile Dacia în căutarea “chilipirului”. Asta și poate pentru că englezii erau familiarizați cu denumirea Dacia Duster (numele folosit pe piața din Marea Britanie pentru ARO 10 în anii ’80).

Facelift la sugestiile clienților

În 2013, Dacia Duster a trecut printr-o serie de modificări. Nu vorbim despre o generație nouă, ci despre un facelift. Doar că, în cazul lui Duster, acest refresh făcut la jumătatea vieții a adus câteva elemente noi pe care publicul și le-a dorit cu adevărat.

O parte dintre elementele considerate inițial prea scumpe sau nu atât de necesare au debutat pe Duster facelift, semn că fanii Dacia evoluau odată cu marca.

Modificările exterioare aduse de designeri nu au fost numeroase. Și oricum, în acea perioadă, cu siguranță erau mult prea puțini clienți care alegeau un Duster din motive de design. Totul se rezuma la costuri de achiziție accesibile, spațiu și abilități în afara asfaltului (acestea din urmă fiind păstrate și după modificările estetice).

Așa cum spuneam mai sus, publicul a cerut, iar Dacia a reacționat. Butoanele pentru acționarea geamurilor electrice au fost mutate de pe consola centrală pe portiere, ceasurile de bord au fost înlocuite, iar în centrul consolei a fost integrat sistemul MediaNav cu ecran tactil. Volanul a fost și el înlocuit, iar pe lista tehnologiilor, Dacia a trecut un limitator de viteză cu tempomat și senzori de parcare. Și toate aceste modificări pentru ca Dacia Duster să rămână o opțiune viabilă pentru publicul larg.

Pe parcursul carierei lui Duster facelift, Dacia a mai venit cu o premieră: transmisia automată cu dublu ambreiaj. Cutia EDC cu șase trepte a fost introdusă în 2017 și putea fi comandată doar pe varianta cu roți motrice față și motorizare diesel de 1.5 litri cu 110 CP.

Maturizarea lui Duster

Dacia Duster s-a maturizat. A devenit acel produs pe care publicul îl știe și îl acceptă cu plusuri și cu minusuri. Ce-i drept, în cei 7 ani de la apariția pe piață a modelului de clasă mică segmentul SUV-urilor a crescut într-un ritm rapid, iar fanii și clienții au avut și mai multe produse de comparat.

La final de 2017, Dacia introducea a doua generație Duster. Modelul fusese călit în focul vânzărilor europene, iar acest lucru avea să scoată la iveală, încă o dată, punctele forte trasate de marca Dacia: preț accesibil, aspect robust și dibăcie în off-road. Peste toate acestea s-a ales o caroserie cu mici artificii de design, fără noutăți spectaculoase care să iasă din tiparul cu care eram deja obișnuiți.

Designerii au primit ordin să întărească și mai mult identitatea lui Duster, cam ce face și Volkswagen cu Golf de multe generații încoace. Iar acest lucru s-a simțit, în ciuda faptului că panourile de caroserie au fost înlocuite în totalitate și nu preluate de pe vechea generație.

În partea din față, Dacia a ales să modernizeze farurile și să introducă o semnătură luminoasă nouă, în timp ce grila a fost ornată cu numeroase elemente cromate. În partea de jos a calandrului și-a făcut apariția un scut fabricat dintr-un material plastic de culoare gri, iar deasupra aripilor au fost introduse elemente decorative noi. Stopurile au fost și ele modificate odată cu noua generație, iar imediat după prezentarea primelor imagini cu exteriorul lui Duster, mulți cârcotași au stabilit că Jeep Renegade este modelul care a servit drept muză pentru designerii SUV-ului de la Mioveni. Tot în partea din spate și-a făcut apariția un element de protecție de culoare gri, iar hayonul aducea o formă nouă.

Interiorul lui Duster fusese unul dintre cele mai criticate aspecte ale modelului, iar noua generația lansată în 2017 trebuia să schimbe impresia generală. Și s-a lucrat la asta. Planșa de bord a fost redesenată și a primit cinci aeratoare, poziția ecranului central a fost modificată, instrumentarul de bord a beneficiat de adăugarea unui ecran de mici dimensiuni, iar sistemul de climatizare și butoanele de comenzi de pe consola centrală au fost modificate complet. Peste toate acestea, Dacia a plusat cu o serie de materiale noi de interior și cu o cabină mult mai bine antifonată. Iar aceste elemente au fost împachetate sub aceeași filozofie pe care clienții europeni (și nu numai) au acceptat-o din 2010.

A doua generație Duster cu facelift

Anul trecut, Dacia a lansat noile Logan, Sandero și Spring (primul model electric al mărcii). Pentru a pune ordine în gamă, acum a venit rândul ca Duster să fie modernizat, dar nu într-un mod radical. Nu avem în față o generație nouă, ci un facelift aplicat lui Duster 2.

Vestea lansării lui Duster facelift vine după doar câteva zile de la startul campaniei de rebranding a mărcii de la Mioveni. Dacia are un logo nou, o siglă nouă și o culoare oficială nouă. Iar toate acestea au fost introduse recent pe site-ul mărcii, pe paginile conturilor de social media și pe materialele de comunicare. Din 2022 vom vedea noua siglă și pe showroom-urile Dacia, dar și pe modelele sale.

Stai puțin, cum vine asta? Duster facelift nu are noua siglă?

Ei bine, nu. Pentru că Dacia urmează să facă această schimbare în 2022, odată cu lansarea versiunii de serie a conceptului Bigster, un prototip care anunță un SUV de segment C (mai mare cu o clasă peste Duster).

Și o să fac o mică paranteză. Știu că vor exista cârcotași care vor spune că Dacia trebuia să lanseze noua siglă pe Duster facelift. Dar mai știu că dacă Dacia ar fi așteptat lansarea SUV-ului și mai apoi ar fi demarat campania de rebranding, s-ar fi găsit vreo câțiva experți în marketing care să spună că schimbarea imaginii trebuia începută odată cu Duster facelift. Oricum o dai, n-ar fi fost bine.

Așa cum era de așteptat, modificările estetice au fost operate în ton cu noua linie introdusă de Logan și Sandero. Luminile de zi au acum forma literei Y, iar stopurile propun o semnătură luminoasă apropiată de cea a lui Logan/Sandero. În premieră pentru marca Dacia, Duster facelift va fi echipat cu semnalizatoare cu LED (în față) și lumini de înâlnire tot LED (cu acționare automată în echiparea de serie). Grila frontală dispune de elemente cromate noi, eleronul spate a fost restilizat, jantele de 16 și 17 inch au un design schimbat, iar imaginile de lansarea sunt cu un Duster facelift în noua nuanță Orange Arizona.

Oficialii Dacia spun că micile retușuri aplicate caroseriei și optimizările aduse elementelor de rulare au dus la îmbunătățirea coeficientului aerodinamic. În termeni care îi interesează direct pe consumatori, consumul de carburant și emisiile vor fi mai mici. Dacia nu comunică procentele sau valorile noi, însă menționează că, în cazul versiunii 4×4, emisiile de CO2 au scăzut cu până la 5.8 grame.

Interiorul nu se transformă într-unul spectaculos, însă micile retușuri aplicate lui Duster facelift induc ideea de habitaclu ceva mai primitor. În primul rând, Dacia introduce o tapițerie 100% nouă și tetiere cu o formă ușor schimbată. Tunelul median a fost înălțat, este echipat cu o cotieră care poate culisa pe distanță de 7 centimetri și integrează și un spațiu de depozitare de 1.1 litri.

Butoanele pentru limitatorul de viteză și cruise control au fost mutate pe volan, iar sistemul de infotainment poate fi comandat în noile versiuni Media Display și Media Nav cu ecran tactil de 8 inch. Ambele sisteme sunt compatibile cu Apple CarPlay și Android Auto, însă versiunea Media Nav propune o conectare wireless la aceste servicii. În cazul versiunilor cu tracțiune integrală, sistemul de infotainment va include și o funcție denumită 4×4 Monitor care funizează o serie de informații despre gradul de înclinare laterală, unghiul de tangaj, poziția raportată la polii magnetici ai Pământului (busolă) și altitudine. După un parcurs în off-road, sistemul 4×4 Monitor va afișa un istoric al datelor de pe traseu.

Revine transmisia automată

La jumătatea anului 2018, din cauza normelor de poluare, Dacia a efectuat o serie de modificări la nivelul sistemelor de propulsie. Iar una dintre cele mai importante a fost retragerea transmisiei automate. Dar acum, avem vești bune: cutia automată cu dublu ambreiaj revine în ofertă odată cu Duster facelift. Punct sensibil, insă: în continuare, automata EDC nu este disponibilă pe versiunile cu tracțiune integrală. În plus, poate fi comandată doar pe versiunea superioară pe benzină a noului Duster.

Gama de motorizări pentru actualul Duster facelift a trecut prin mici retușuri. Cei care vor un diesel pot merge doar pe varianta de 1.5 litri cu 115 cai putere (dispare 1.5 litri de 95 CP). Astfel, singurul diesel din gamă va putea fi comandat atât în variantă 4×2, cât și în versiune cu tracțiune integrală. Indiferent de alegerea făcută, Dacia propune doar o transmisie manuală cu șase trepte.

Oferta de motorizări pe benzină este mult mai generoasă. Intrarea în gamă se face cu motorul de un litru și 90 de cai putere în configurație 4×2 și cutie manuală cu 6 trepte.

A doua motorizare pe benzină are 1.33 litri și o poți comanda în versiuni de 130 CP sau 150 CP. Vârful de gamă de 150 de cai putere va fi putea fi echipat cu tracțiune integrală și cu transmisia automată EDC cu 6 trepte.

Ultima motorizare propusă de Dacia pentru Duster facelift se numește ECO-G 100, adică alimentare mixtă benzină și GPL. Dacia introduce un rezervor de GPL de 49.8 litri, volumul util fiind mai mare cu 16.2 litri față de precedenta versiunea Duster cu GPL. Rezervorul de benzină are un volum de 50 de litri, iar autonomia oferită de un Duster facelift ECO-G 100 ajunge până la 1.235 de kilometri.

Cei care nu mai au răbdare și vor să-și facă o idee despre noile prețuri, Dacia le-a comunicat pe cele pentru piața din Franța. Acolo, cel mai accesibil Duster facelift va avea un preț de pornire de 14.490 de euro (ECO-G 100, echipare de bază Essential). Am început cu variantă benzină+GPL pentru că motorizarea pe benzină de 90 de cai putere încă nu apare în oferta din Franța. Pentru un Duster 1.3 TCe 130, cel mai mic preț va fi de 18.840 de euro (echipare medie Comfort), iar pentru varianta de 150 de cai putere și cutie automată, prețul de pornire va fi de 21.150 de euro (echipare Comfort). Prețurile pentru motorizarea diesel pornesc de la 16.990 de euro (4×2, Essential), respectiv 19.290 de euro (4×4, Essential).

Duster facelift continuă de unul singur parcursul mărcii Dacia în segmentul SUV-urilor. Dar nu pentru mult timp. Bigster bate la ușă.