Schaeffler: circuitul integrat al EUROCHARGE 2025

Un tur cu mașini electrice prin Europa avea nevoie de un circuit integrat pe placa de bază care să unească elementele care-l compun. În cazul de față, el se numește Schaeffler.

Cine și-a mai consumat minute din screen time pe Autocritica probabil știe deja că sunt „născut și crescut” inginer, deci să-mi fie cu iertate scrierile în care anacolutul și virgulele puse un pic aiurea (sau deloc) au deranjat. Și totuși, ce legătură are pregătirea mea cu ce urmează să citești? Îți zic imediat.

Să tot fie vreo 14-15 ani de când băteam Brașovul în lung și-n lat în căutarea sălilor de curs ale Universității Transilvania. Din când în când, în general în weekenduri, ajungeam să vizitez și localitățile limitrofe, iar nu de puține ori s-a făcut să trec prin fața halei din Cristian, locul pe care Schaeffler l-a ales pentru startul operațiunilor pe piața locală. Cum internetul mobil încă se comercializa la prețuri prohibitive (sau cel puțin așa le vedeam în anii studenției), de fiecare dată rămâneam cu întrebarea: oare ce fac oamenii aia acolo?

Era anul 2002, iar cu 100 de angajați și cu o linie de producție instalată în hale închiriate, nemții se apucau de treabă în România. Punctul forte de atunci? Rulmenții. În mai bine de două decenii, Schaeffler a reușit – și-aici o să punctez pe scurt ce s-a întâmplat pe plan local – următoarele: să deschidă centrul de inginerie și Școala Profesională Germană Kronstadt (prima școală profesională în sistem dual din România), să dea drumul unui centru de cercetare și dezvoltare și, relativ recent (adică în toamna anului trecut), să semneze contractul de fuziune cu Vitesco Technologies (oamenii care ne-au stat alături în cele 3 ediții de ROCHARGE pe care le-am organizat). 

În urma acestui pas, Schaeffler a devenit cea mai mare companie din lume care produce componente auto și software pentru mașini electrice. Și uite fix așa se leagă lucrurile și ajungem la numitorul comun al EUROCHARGE 2025 by Schaeffler. 

Tehnologia Schaeffler pe electricele din EUROCHARGE

Pentru că am ajuns rapid la punctul central al unei diagrame Venn în care mulțimile sunt reprezentate de mașinile electrice, Schaeffler și EUROCHARGE, consider că-i momentul să menționez și produsele pe care compania germană le are în portofoliu pe mașinile pe care le testăm. 

Și promit, că oricât de mult mi-ar ieși ingineria prin porii degetelor, o să explic pe înțelesul tuturor. Nu există o ordine anume a produselor pe care Schaeffler le dezvoltă și care sunt integrate pe mașinile din turul prin Alpi, deci o să încep cu ceva simplu de explicat. 

Mai știi plăcile alea verzi pe care le găseai în radiouri atunci când aveai 10-12 ani și descopereai o șurubelniță prin cămară, iar instinctul de mecanic/electronist se arăta instantaneu? Fix așa arată și un Cell Supervising Circuit (prescurtat, CSC), doar că un pic mai complex. Practic, un modul electronic, parte din sistemul care controlează bateria (Battery Management System, BMS) unei electrice. Ca idee, un CSC are 4 roluri: măsoară tensiunea fiecărei celule individuale dintr-o baterie, monitorizează temperatura pentru a preveni supraîncălzirea, transmite date către BMS și echilibrează tensiunea în celulele bateriei (deviază activ sau pasiv energie). Hai că nu-i greu de înțeles. 

Apoi, tot Schaeffler, și tot pe o parte dintre mașinile pe care le conducem, a dezvoltat un invertor de generația a patra (High Voltage Power Electronics Inverter 4) cu rol de control al motorul electric atât pe partea de propulsie, cât și pe partea de recuperare a energiei la frânare. 

În aceste puzzle-uri supradimensionate pe care le conducem, Schaeffler vine și cu o pompă de apă cu rol în cadrul sistemului de răcire a motorului, dar și cu o unitate de control de tip master (știți relația de control de tip master-slave; unul primește sarcini și le deleagă spre ceilalți) cu rol de coordonare centrală și de gestionare a comunicării între diferite subsisteme electronice (senzorii pedalelor, sistemul de control al bateriei, controlerul motorului). 

Ultimul pe lista produselor Schaeffler dezvoltate pentru electrice și prezente și pe unele dintre mașinile din tur este motorul electric cu reductor. E de la sine înțeles ce face, da? 

Acum că am lămurit lucrurile (eu cel puțin așa sper), intuiești de ce Schaeffler e partenerul principal al EUROCHARGE 2025.

Ce altceva mai face Schaeffler în România?

Cine a fost atras de EUROCHARGE 2024 by Schaeffler știe deja că echipa de anul trecut a fost în vizită la o parte dintre centrele din Brașov ale companiei germane. Și s-au aflat lucruri interesante, zic eu.

O să-ncep cu partea de rulmenți, nu de alta, dar să păstrez cumva nota făcută la începutul textului. Schaeffler produce la Brașov rulmenți pentru turbine eoliene off-shore cu pale cu diametru de 236 de metri și cu stâlp cu o înălțime de 199 de metri. Cel pe care-l vezi tu în imaginile de mai jos are diametrul de 2,9 metri, iar în varianta gata de livrat va avea în componență peste 3.400 de elemente individuale. 

Tot la Brașov există și o hală de forjare. Nu știu alții cum sunt, dar mie mi se cam zbârlește părul pe mâini când văd oțel încins la 1.200 de grade. 

Cum am menționat și câteva paragrafe mai sus, de-a lungul anilor, activitatea Schaeffler din Brașov s-a tot extins. De exemplu, centrul de inginerie se ocupă de domenii variate ale industriei auto precum Proiectare Produs, Calcul Tehnic, Analize Tehnice, Metode CAD (Computer Aided Design), Programare Software CAE (Computer Aided Engineering), dar și proiectare și dezvoltare de concepte noi.

Iar din toată această ecuație nu putea lipsi nici un centru de testare. Cel deținut de compania germană are o suprafață de 8.000 de metri pătrați cu 10 celule de testare și 25 de standuri de probă pentru componente de motor. 

Deci ar fi un pic de activitate sub umbrela Schaeffler din Brașov. Iar dacă adăugăm și centrele proaspăt înglobate odată cu fuziunea cu Vitesco Technologies rezultatul arată cam așa: 8.000 de angajați, activități în Brașov, Timișoara, Iași și Sibiu, și un hub esențial la nivel global pentru compania mamă.