Hyundai Santa Fe, a cincea generație, a fost parte din Cars & Roads Croația by Michelin, road tripul de 10 zile în care am descoperit locuri din Croația. SUV-ul, unul dintre veterani dacă e să mă întrebi, a reușit să împartă în două publicul. Iar treaba asta i se datorează designului (vorbim deschis în cele ce urmează).
Totodată, odată cu noua generație, Santa Fe are în Europa doar motorizări hibride. Fie mergi pe un full-hybrid, fie pe un plug-in hybrid, așa cum a fost cazul exemplarului din tur. Ce înseamnă asta? Un motor termic de de 1.6 litri cu patru cilindri ce dezvoltă 160 CP la 5500 rpm și un cuplu de 265 Nm între 1500 și 3500 rpm. Alături de el se află și un motor electric gata să aducă în discuție încă 98 CP și 304 Nm. În total, 252 CP gestionați de o cutie de viteze automată cu șase trepte și de un sistem de tracțiune integrală.
Și pentru că-i un PHEV, trebuie să fac și câteva mențiuni referitoare la baterie: are o capacitate de 13,8 kWh, asigură o autonomie electrică maximă teoretică de 54 de kilometri, iar încărcarea de la o sursă externă poate fi făcută cu până la 3,6 kW.
Acum că am făcut prezentările, trec direct la impresiile lăsate de Santa Fe colegilor de tur. Și-ncep, evident, cu designul.

Un pic de US of A
Dincolo de modul în care s-a împărțit internetul la vederea noului Santa Fe, întâlnirea față-n față mi-a generat un gând sincer: îmi place. Are așa un aer de State. Am și spus că dacă eram într-un studio de televiziune m-aș fi așteptat să înceapă soundtrack-ul Pimp My Ride în timp ce Xzibit ar fi călcat apăsat și mi-ar fi explicat ce are de gând să-i facă acestui Santa Fe. Dar încă o dată, asta e doar părerea mea și, bineînțeles, ca orice lucru care ține de design, e pur subiectivă.
Un SUV care nu mai vrea să fie cuminte. Am pus mâna pe noul Hyundai Santa Fe, aici, în Croația, la Cars & Roads. Și-am înțeles repede că nu mai e băiatul ăla cuminte și tăcut din generațiile trecute. Acum e mai… pătrat. Mai asumat. Mai pe stilul „îmi pasă ce crezi, dar nu mă schimb pentru tine”. Are un design care întoarce priviri. Fază lungă de la turiști, fază scurtă de la localnici. Blocuri optice în H, linii drepte, umeri lați – parcă zici că și-a luat personal trainer și și-a făcut un upgrade serios.
Cabral Ibacka (TV Personality)
Nu știu dacă e prima dată când vezi noul Hyundai Santa Fe, dar te prinzi imediat că n-ai cum să-l confunzi cu nimic altceva. E mare, e angular, are colțuri agresive în care pare că-ți agăți mohairul, iar peste toate pare scos dintr-un joc retro pe care l-ai poștit prin liceu cu colegii pe floppy disk. Are un aer retro‑futurist inspirat din cultura anilor ‘80. Dacă vreți, că tot am avut în garaj mașina, e un fel de Ioniq 5 electric, doar că-i XXL și PHEV. Linii drepte, colțuri tăioase, faruri și stopuri care evocă litera H și o prezență care nu trece neobservată nici măcar în parcarea de la benzinărie. E una dintre mașinile din Cars & Roads Croația by Michelin după care lumea se uită lung, iar culoarea neagră ajută la „alură”. E asociată probabil cu SUV-urile mari din filmele din State.
Mircea Meșter (Autocritica).
Doamne, ce gangsta este mașina asta! Acesta a fost primul gând cu care m-am urcat în ea şi ultimul cu care m-am dat jos. Iar intre ele a trebuit să pun un playlist cu Snoop Dogg, Dr. Dre şi Eminem. Dacă te uiți atent la mașină vei înțelege de ce. Este fix mașina aia pe care ți-o imaginezi în videoclipurile hip-hop, lângă care se strâng băieții seara. Este o mașină care nu are cum să treacă neobservată. Și așteptam să pun mâna pe ea de când am văzut-o pe listă. Este imensă, solidă și impunătoare. Dar dacă vrei să te simți gangsta, trebuie musai să ai loc de parcare, pentru că are aproape 5 metri. 4.8, ca să fiu mai exactă și puțin peste 2 tone
Andra Nistor (Digital Storyteller)



Frumusețea este în ochii privitorului, așa că îmi rezerv oportunitatea de a postula că Santa Fe este o mașină care vizual îmi place. Deși geometria caroseriei poate lăsa impresia că designerii erau pe final de program și pentru că aveau programată o ieșire în oraș au „terminat” treaba fără chef de ore suplimentare, coeficientul aerodinamic al acestui SUV masiv este unul foarte bun.
Constantin Ciobanu (Adevărul Auto).
Cel mai probabil vrei Hyundai Santa Fe PHEV în echiparea Luxury – un SUV care îți ia mințile și ochii, o abordare destul de zen cu-n suflet de ninjuț eco. Primele priviri la noul model proaspăt lansat este că duce spre ultra SUV-urile americane, designul incluzând aceste linii drepte care mi se par foarte frumoase. Limuzină de Frank din House of Cards dar la buget de middle management.
Cosmin Tudoran (Digital Storyteller)

Mare pe-afară, mare și pe dinăuntru
Am scris că dimensiunile exterioare generoase nu garantează întotdeauna și un spațiu interior bun. Nu-i o regulă a industriei ca în momentul în care desenezi o mașină lungă de 5 metri să conturezi și-un habitaclu cât o garsonieră confort 2. Doar că Hyundai Santa Fe nu-i așa. E mare pe-afară, dar e mare și pe dinăuntru. Mai ales în configurația cu 5 locuri (există și variantă cu 7 locuri), așa cum a fost exemplarul din Cars & Roads Croația by Michelin.
Păreri, impresii, opinii despre interiorul lui Santa Fe.
Apropo de spate, spațiul interior e ridicol de mare. De afară pare masiv și chiar e: 4,83 metri lungime, sper că ai loc de parcare care să-l poată înghiți. Dar de îndată ce urci pe unul dintre locurile de la interior, realizezi că e organizat ca un living room open space: aerisit, ofertant, cu scaune cât un fotoliu. Iar portbagajul de 634 de litri este mare și în versiunea sa normală, dar devine infinit dacă rabatezi scaunele din spate.
Mircea Meșter.
Personal, cred că ar trebui să redefinim conceptul de SUV, sau să adoptăm noi declinări. M-a impresionat spațiul interior în Santa Fe, m-a impresionat spațiul la nivelul umerilor în față, ai senzația că ești într-un scaun VIP la cinema. Mi-a plăcut ușurința de a urca la bord, decuparea generoasă a portierelor, podeaua joasă. Din perspectiva ultimului detaliu, sunt tentat să consider Santa Fe un fel de break mai masiv, modelul are o gardă la sol de 178 mm.
Constantin Ciobanu
În rest, e o mașină de familie, în care intră lejer în spate și copilul, și purcelul, și pisica, și cățelul, și bagajele, iar, pe lângă toate astea, îți dă și siguranța că e o mașină suficient de sigură încât să-ți protejeze viața în cazul unui accident.
Marco Badea (Explicativ.com)









Testarea acestui model s-a petrecut astfel: jumate din drum la volan, pe drumul de pe insula RAB spre Sušan Cesaricki, șosea șerpuită cu o priveliște senzațională asuprea coastei și insulelor vecine, cealaltă jumătate pe locul lui Frank, relaxat, pe scaunul de „stomatolog” cu tapițerie din piele Nappa, acest fotoliu „Captain” ușor înălțat față de cele din față. Scaunele din față îți masează frământările și-ți răcoresc grijile în 3 trepte. Cele din rândul doi te fac să dormi ca-n avion business. Căci la a doua parte de drum asta am făcut, am întins scaunul și m-am lăsat dus de Ene, moșul. Totul e moale, cald, premium. Ai două ecrane de 12,3 inchi legate ca un MacBook dublu și iluminare ambientală care se schimbă după chef și stare.
Cosmin Tudoran
Forma pătrățoasă a caroseriei nu o face doar să pară mare pe exterior, ci îți oferă și un spațiu la interior mai mult decât generos. Cu toate că “generos” e un understatement aici. Interiorul este atât de mare că am văzut lounge-uri mai mici în aeroport. Și am folosit intenționat cuvântul “lounge” pentru că interiorul deschis la culoare îți dă senzația unui open space. Scaunele sunt niște fotolii acționate electric ce te îmbrățișează și dacă ești șofer și dacă ești pasager.
Andra Nistor.

Viața la bord
Interiorul lui Santa Fe e puternic inspirat de cele pe care le-am tot văzut în ultimii ani în gama de electrice Ioniq. Și nu-i nimic greșit în asta, mai ales că producătorul asiatic a reușit să dea o identitate nouă interioarelor sale. Unde mai pui că a făcut-o și într-un mod corect, coerent și foarte aproape de ce vezi prin segmentul premium. Să-mi fie cu iertare, dar știu mașini care se joacă în liga amintită anterior și n-au materiale la fel de bine bibilite și asamblate precum cele din Santa Fe.
Cum s-a simțit Santa Fe pe dinăuntru în cele 10 zile de Cars & Roads? Răspund colegii de tur imediat.
La interior, ambianța este sofisticată, exemplarul din Cars and Roads Croația by Michelin fiind configurat într-o combinație cromatică alb-negru. Există și plastice vizibile, dar atenția îți este captată mai degrabă de pielea de pe scaune, cotiere sau volan și de ornamentele din aluminiu și lemn deschis la culoare. Ca la alte modele Hyundai (Kona, Inster etc.), selectorul transmisiei este plasat în dreapta coloanei de direcție, însă aici spațiul este mult mai generos și nu riști să-l atingi cu genunchiul dacă ai picioare lungi. Există o cotieră centrală încăpătoare și, în fața ei, suporturi pentru pahare și două suprafețe aderente pentru încărcarea wireless a telefoanelor. Plus alte spații de depozitare – unul generos sub consola centrală, două torpedouri și o mică zonă utilă între ele. Santa Fe propune și un mix reușit de comenzi analogice și tactile. Necesită puțină obișnuință, ca orice meniu complex al unui device modern, dar în scurt timp ajungi să le operezi în siguranță de la volan. Pe consola centrală se găsesc butoane pentru infotainment, moduri de condus sau climatizare, așa că, exceptând introducerea unei adrese în sistemul de navigație, nu prea ai motive să atingi display-ul central – ceea ce contribuie atât la confort, cât și la siguranța condusului.
Dan Scarlat (Top Gear România)
Interiorul este fix ce trebuie. Spațiu cât să întinzi gândurile, două ecrane care te fac să uiți de bordul clasic și destule prize USB cât să nu mai auzi „mi s-a descărcat telefonul”. Totul e simplu, curat, eficient.
Cabral Ibacka






Foarte bine închegat și interiorul care păstrează perfect linia pătrățoasă a exteriorului. Este intr-un fel minimalist, dar ai tot ce îți trebuie și mai mult. Chiar și un torpedo pentru sterilizare deasupra torpedoului normal. Bine, echiparea Luxury pe care o avem noi nu are opțiunea asta, dar poate dacă vrei Caligraphy… Până atunci poți folosi torpedoul de deasupra torpedoului ca spațiu de depozitare. Nu că nu ar avea suficiente. Consola generoasă oferă un meniu complex cu modurile de condus, infotainment, climatizare și face un mix de comenzi analogice și tactile care, împreună cu interiorul deschis la culoare completează perfect ideea unei mașini hip-hop din anii 2000.
Andra Nistor
Ai tehnologie, siguranță, consum ultra fericit, 6,4 la sută. Navigație cu sunet Bose, sertar dublu pentru încărcare wireless pe față, alte mufe USB la tot locul, head up display, oglinzi digitale, 10 airbaguri, frânare automată, vedere digitală ce îți asigură unghiul mort. Am trecut lista de bunătăți pe care aș bifa-o.
Cosmin Tudoran

Ținută de drum
Un sistem plug-in hybrid care atârnă greuț la cântar și o formă generală care nu sugerează neapărat sportivitate (asta ca să iau S-ul din SUV și să-l pun pe tușă). Semnele sunt clare că Santa Fe nu caută să muște apexuri și nici să devoreze Nurburgringul sau mai știu eu ce alte Ring-uri. Scopul modelului asiatic e să te ducă din A în B cât mai confortabil.
Un model plăcut la drum lung, relaxant. Când vrei să pui la lucru toate resursele ai de așteptat puțin răspunsul cutiei care caută puțin treapta optimă. Eficientă în cazul rulajului urban sau la viteze până în 100 km/h. La un rulaj susținut pe autostradă, când totul pică pe umerii propulsorului supraalimentat de 1.6 litri este firesc să ai valori mai mari de consum decât cele urbane.
Constantin Ciobanu
Ce cred eu că trebuie îmbunătățit la mașina asta? Suspensiile, căci ea se așează bine pe drum, dar nu te lasă să-ți faci treaba liniștit. Se bălăngăne ca un mini-iaht pe mare la denivelări mai pronunțate de drum. În plus, mi-ar plăcea să văd, pe viitor, la mașina asta o îmbunătățire a modului în care se aude zgomotul la interior. O antifonare mai mare cred că ar ajuta, dar e o sugestie pe care o tratează fiecare în parte, precum își dorește.
Marco Badea
Am condus varianta hybrid – motorul 1.6 turbo pe benzină combinat cu un sistem electric. Se mișcă bine. Nu te lipește de scaun, dar nici nu te lasă să te plictisești. Tracțiunea integrală HTRAC face față cu brio și când asfaltul devine zvon. Concluzia? Santa Fe nu mai e doar o mașină de dus copiii la școală. Acum e și de urcat muntele, și de mers la mare, și de dus partenera la un restaurant unde ceri tacâmuri în franceză.
Cabral Ibacka



Cât consumă?
În cele 10 zile ale road trip-ului, Santa Fe a fost condusă de 14 oameni, fiecare cu stilul său. Apoi, traseul a inclus autostrăzi, drumuri de coastă, drumuri naționale sau rute pe colinele din zonele pe care le-am vizitat. Au fost și câteva ore petrecute prin orașe, dar nu ceva notabil. Prin urmare, condiții variate de test și stiluri diferite de condus. Mai jos, consumul mediu mixt înregistrat de Santa Fe în Cars & Roads Croația by Michelin.
Traseu | Tip drum | Consum mediu/zi [l/100 km] |
Miercurea Sibiului – Szeged, Ungaria (Gerardus Hotel) | Autostradă 95%, DN 5% | 7,3 |
Szeged – Zagreb, Croația (Canopy by Hilton) | Autostradă 65%, DN 35% | 7,5 |
Zagreb – Optaija (Hotel Navis) | Autostradă 70%, DN 30% | 7,1 |
Optaija – Insula Rab (Arba Resort) | Autostradă 45%, DN 55% | 6,2 |
Insula Rab – Plitvice (Ethno Houses) | DN 100% | 6,4 |
Plitvice – Timișoara (ZET) | Autostradă 90%, DN 10% | 8,5 |
Consum mediu mixt [medie ponderată; l/100 km] | 7,5 |
Impresii din tur despre Hyundai Santa Fe
Fișa tehnică a mașinii






























Presented by
Green Partner:
BT Leasing
Energized by:
OMV
Tech Partner:
Server Config