Septembrie a devenit a treia lună consecutivă în care înmatriculările de mașini noi au crescut semnificativ comparativ cu lunile similare de anul trecut. De data aceasta, creșterea a fost cu 38%, la aproape 12.500 de unități, după creșterile cu 25% și 52% din iulie și, respectiv, august.
Cu toate acestea, există două elemente importante de menționat: septembrie 2024 a fost luna cu cele mai puține înmatriculări de anul trecut, iar înmatriculările din septembrie 2025 au scăzut cu 18% comparativ cu august 2025 și cu 24% față de iulie 2025.
Cel mai probabil, înmatriculările din septembrie au fost mai mici decât în ultimele două luni de vară inclusiv în așteptarea programului Rabla, care a început în ultima zi a lunii trecute. De altfel, fondurile alocate pentru mașini termice au fost epuizate în 13 minute după depunerea a 7.300 de dosare, în timp ce alte 4.300 de dosare au fost depuse până în prezent pentru mașini electrice.
BT Leasing te conectează la cele mai relevante informații și date din piața auto, susținând antreprenorii care îndrăznesc să facă lucrurile să se întâmple și contribuie la dezvoltarea economiei României. Indiferent dacă ai nevoie de un autoturism nou, echipamente performante sau soluții verzi de energie pentru afacerea ta, noi îți oferim soluții de leasing adaptate nevoilor și oportunităților pieței locale.
BT Leasing - soluția de finanțare care susține antreprenoriatul românesc.
Pe de altă parte, piața auto din România rămâne pe teritoriu negativ în acest an inclusiv după creșterile raportate în septembrie: în primele nouă luni ale anului, românii au înmatriculat aproape 109.000 de mașini noi, cu 5,8% mai puține comparativ cu perioada similară a anului trecut.
Datele centralizate de Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI) arată că Dacia și Renault au fost marile beneficiare ale creșterii din septembrie. Astfel, Dacia aproape și-a dublat înmatriculările comparativ cu septembrie 2024 (+93%) și a avut o cotă de piață de 33,1%, cea mai mare din acest an. Între timp, Renault a înregistrat o creștere cu 143% și a surclasat Toyota în lupta pentru locul doi, după ce marca japoneză a crescut cu „numai” 28%.
Luna septembrie a marcat și intrarea în premieră a unei mărci din China în top 10. Astfel, 280 de persoane au înmatriculat mașini MG, marcă cu origini britanice care a fost cumpărată de constructorul chinez SAIC. MG a profitat în special de declinul accentuat al celor de la Suzuki, care de la peste 300 de unități înmatriculate lunar în 2025 au coborât la mai puțin de 150 de unități în septembrie și au părăsit astfel top 10.
Dintre mărcile prezente în top 10, Hyundai (-18%) și Mercedes-Benz (-7,2%) sunt singurele care au raportat scăderi în septembrie.
La nivelul primelor nouă luni ale anului, Dacia a înmatriculat 31.000 de mașini, în scădere cu 9,3% comparativ cu perioada similară a anului trecut, în ciuda dublării înmatriculărilor din septembrie. Toyota își păstrează a doua poziție în top cu aproximativ același număr de înmatriculări ca anul trecut, în timp ce podiumul este completat de Skoda (+9,5%).
Cu excepția Dacia, Skoda și Hyundai (-13%), celelalte mărci din top au raportat înmatriculări apropiate de perioada similară a anului trecut.
Singurele mărci din afara top 10 care au obținut o cotă de piață de minim 2% în septembrie au fost Kia și Audi, în timp ce KG Mobility (ex-SsangYong), Peugeot, Volvo, Suzuki și Mazda au trecut pragul de 1%.
Constructorul chinez BYD apare pentru a doua lună consecutiv în raportul oficial al DGPCI, iar de aceasta aceasta a înregistrat 112 unități în septembrie, cu care deține o cotă de piață de 0,9%. Această cotă de piață este ușor mai mare decât cea înregistrată de Tesla (0,8%), însă marca din China are în gamă și modele non-electrice.
Pentru a treia lună consecutiv, Dacia Logan a fost cel mai înmatriculat model. De altfel, septembrie a fost cea mai bună lună pentru Logan din 2025, cu aproape 1.750 de unități, mult peste cele 900 de unități raportate de Dacia Duster. Podiumul este ocupat integral de Dacia, întrucât cele două modele sunt urmate de Sandero cu aproape 800 de unități.
Dacia Bigster continuă să avanseze în preferințele românilor și a urcat acum pe locul 5 în topul din septembrie, în spatele lui Renault Clio, în timp ce Dacia Jogger a revenit în top 10 pe poziția a opta după o singură lună de absență.
O altă premieră înregistrată în luna septembrie este prezența în top 10 a SUV-ului subcompact Ford Puma produs la uzina de la Craiova, care a avut peste 200 de clienți.
La nivelul primelor nouă luni ale anului, podiumul este similar cu cel din luna septembrie, însă diferența dintre Duster și Logan este mai mică de 500 de unități în lupta pentru prima poziție. Sandero este la peste 4.000 de unități în spatele lui Logan, însă are podiumul aproape asigurat datorită avansului pe care îl deține în fața lui Skoda Octavia și Toyota Corolla.
Dacia Bigster ocupă în continuare locul 12 în topul național și mai are de recuperat doar 300 de unități pentru a ajunge în top 10, în timp ce Ford Puma este pe locul 13 la aproape 400 de unități în spatele SUV-ului produs la uzina de la Mioveni.
Între timp, Dacia Spring riscă să iasă inclusiv din top 20 ca urmare a scăderilor puternice raportate în ultimele luni, însă ar putea înregistra un reviriment datorită programului Rabla.
Ca de obicei, dacă excludem marca națională, mărcile din Germania sunt cele mai populare printre clienții din România, cu o cotă de piață de 16,9% în septembrie și 14,3% în primele nouă luni ale anului.
Mărcile din Japonia completează podiumul, în timp ce lupta dintre mărcile din Franța și Coreea de Sud pentru locul 4 se anunță una echilibrată până la finalul anului.
Luna septembrie a adus o premieră și la acest capitol, întrucât mărcile din China au avut o cotă de piață record de 4,2%, cu peste 500 de unități. Performanța se explică prin creșterea puternică înregistrată de MG (locul 10 în topul pe mărci) și lansarea pe piața locală a mărcii BYD, care așa cum am menționat anterior a înregistrat peste 100 de unități.
De asemenea, merită remarcat că, în primele nouă luni ale anului, au existat nu mai puțin de 19 mărci din China cu înmatriculări de mașini noi pe piața locală. Totuși, cele mai multe dintre ele nu sunt încă prezente oficial în România și au mai puțin de 10 unități înmatriculate fiecare.
Luna septembrie a adus un record și din perspectiva sistemelor de propulsie preferate de cumpărătorii din România. Astfel, românii au înmatriculat aproape 2.400 de mașini echipate cu sisteme GPL, ceea ce reprezintă o cotă de piață lunară record de 19,1%. Precedentul record fusese stabilit în luna iulie (cotă de piață 16,9%), iar creșterile din ultimele luni pot fi explicate prin numeroasele versiuni GPL care au apărut în gama de modele Dacia.
Altfel, mașinile cu orice fel de sisteme hibride, inclusiv mild-hybrid (MHEV), full-hybrid (HEV) și plug-in hybrid (PHEV), au avut în septembrie o cotă de piață de 43%. Ca de obicei, este important de precizat că această cotă de piață nu reflectă neapărat interesul cumpărătorilor pentru mașini mai puțin poluante, în contextul în care sistemele mild-hybrid au un impact minor asupra emisiilor, dar au devenit prezente pe numeroase modele.
Chiar dacă programul Rabla a început în ultima zi a lunii, înmatriculările de mașini electrice au continuat să crească, de data aceasta cu 49%, într-un ritm mai lent comparativ cu dublarea pieței din luna august. Chiar și așa, electricele au avut o cotă de piață de 6%.
La fel ca în august, Hyundai a fost marca cu cele mai multe mașini electrice înmatriculate, prin intermediul modelelor Inster și Kona, care au fost de altfel cele mai înmatriculate modele electrice în septembrie.
O altă premieră a lunii septembrie este că versiunea electrică a modelului Ford Puma, care se produce la uzina de la Craiova, a ajuns pentru prima oară pe podiumul modelelor electrice comercializate într-o lună în România, cu 63 de unități.
Tesla încheie podiumul pe mărci cu puțin peste 100 de unități prin intermediul Model Y și Model 3, ambele prezente în top 10 modele.
De asemenea, merită remarcat că BYD ocupă locul 4 în topul mărcilor, însă niciunul dintre modelele sale electrice nu a ajuns în top 10, întrucât Sealion 7 și Seal au înregistrat mai puțin de 20 de unități fiecare.
La nivelul primelor nouă luni ale anului, ponderea mașinilor hibride a scăzut ușor sub pragul de 50%, în timp ce aproape 24% dintre mașinile noi înmatriculate sunt echipate cu motoare pe benzină fără sisteme hibride.
Mașinile cu GPL au peste 13% din piață, în creștere cu peste 3 puncte procentuale comparativ cu perioada similară a anului trecut, în timp ce cota de piață a mașinilor electrice este de 5%, în scădere cu 1,4 puncte procentuale. Totuși, pe baza evoluției din ultimele luni și a celor 4.300 de dosare deja depuse în cadrul programului Rabla, există șanse rezonabile ca mașinile electrice să încheie anul în creștere comparativ cu 2024.
Piața auto din România a traversat trei luni consecutive de creștere chiar înainte de startul programului Rabla.
Prin urmare, chiar dacă înmatriculările sunt încă în scădere comparativ cu perioada similară a anului trecut, tendințele recente și startul Rabla au potențialul de a „împinge” piața auto în ansamblu pe un teritoriu pozitiv până la finalul anului.
Foto deschidere: Dreamstime.