Test Drive: Volvo EX30 Twin Motor Performance

Test cu SUV-ul electric EX30 TwinMotor Performance, cel mai mic și, totodată, cel mai rapid Volvo de până acum.

Cine este și ce vrea Volvo EX30 de la noi?

EX30 este un nou început pentru Volvo. Cu o serie de modele îmbătrânite în gamă, constructorul suedez avea nevoie de gură de aer proaspăt. Iar aceasta începe cu noul EX30, primul SUV electric construit pe o platformă dedicată (arhitectura SEA a fost dezvoltată împreună cu compania mamă Geely și este comună cu modele ca Smart #1 și Zeeker X). Producția noului model se face momentan în China, urmând ca din 2025, SUV-ul EX30 să fie asamblat și în Belgia. Ca să nu uităm, Volvo mai are în oferă două modele electrice: XC40 și C40 (care în noul nomenclator Volvo vor deveni EX40 și EC40).

EX30 este un SUV electric de clasă mică (similar la dimensiuni cu modele ca Renault Captur sau Jeep Avenger) și va fi urmat curând în gamă de marele EX90, un SUV cu șapte locuri care este urmașul actualului XC90.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

Nu a mai existat un EX30 în istoria mărcii suedeze, fiind primul SUV de segment B. Și full electric. Este însă inspirat din filosofia Tesla, cel puțin la interior vei regăsi aceeași rețetă de design și structură. Interior minimalist, fără instrumente de bord în fața volanului și o tabletă amplasată vertical pe centrul bordului unde regăsim majoritatea comenzilor. Inginerii Volvo au ales o serie de soluții inovative pentru a maximiza spațiul interior ca de exemplu utilizarea unui soundbar amplasat în partea de sus a bordului în locul unui sistem audio clasic.

Ce concurenți are pe piața din România?

În zona premium a segmentul B nu există niciun alt concurent direct – poate doar Mini Countryman. În schimn, avem ceva concurenți din partea constructorilor generaliști și anume modele ca Jeep Avenger, Peugeot e-2008, Opel Mokka electric, Hyundai Kona EV sau Kia Niro EV. Toate au însă performanțe net inferioare la capitolul baterii sau performanțe.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Gama începe cu o versiune cu un singur motor (Single Motor e numele său oficial): 272 de cai-putere și roți motrice spate. Aceasta este cea mai ieftină versiune din gamă, pleacă de la 38.500 de euro cu TVA și vine cu o baterie LFP de 49 de kWh capacitate netă (51 brută). Iar fix această variantă o să dea bătăi de cap rivalilor non-premium pe care i-am amintit mai sus. Pe fișa tehnică, Volvo anunță o autonomie de 344 de kilometri cu un plin al bateriei. 

A doua versiune are tot un singur motor (tot cu 272 CP), dar cu o baterie mai mare (Single Motor Extended Range) de 64 de kWh net (69 brut) cu chimie NMC. Autonomia raportată de Volvo: și până la 480 de kilometri.

Vârful de gamă are două motoare electrice, câte unul pe fiecare punte, și dezvoltă 428 de cai-putere. Oficial, această versiune se numește Twin Motor Performance și e fix cea testată de mine. Bateria e identică cu cea a versiunii Single Motor Extended Range.

Dacă ar fi să aleg acum, aș merge pe versiunea intermediară: un motor electric (suficient de potent) și bateria mare pentru o autonomie bună.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Oficial, Volvo EX30 cu două motoare are un consum de energie electrică de 17,5 kWh/100 km, iar autonomia comunicată este de 449 kilometri. La preluarea mașinii, cu bateria încărcată la 98%, Volvo-ul nostru ne indica o autonomie de 441 kilometri. După un reset al computerului de bord și o serie de trasee urbane și pe autostradă, consumul s-a stabilizat la 22,6 kWh /100 km. Pentru un SUV cu două motoare electrice și peste 400 CP, o consider a fi o valoare bună. Și asta în condițiile în care un EX30 cu două motoare cântărește 1943 kg.

Cât de repede se încarcă la prize AC și DC?

Să vorbim întâi despre modelul Volvo EX30 cu două motoare. Acesta are o baterie de 64 kWh care pote fi încărcată cu maxim 22 kW (dotare opțională) la prize AC. Este una dintre puținele mașini electrice care pot face asta, alături de câteva modele de la Porsche și Renault. Avantajul e că se va încărca repede cât stai la birou sau acasă (în 3-4 ore) fără a fi nevoie să o încarci la o stație rapidă DC.

La stațiile rapide (DC), un EX30 Twin Motor poate trage maxim 153 kW. Ceea ce nu e nici rău, dar nici neapărat bine. Sunt mașini cu arhitectură pe 800V care pot trage și 320 kW. Volvo spune că modelul său are nevoie de 26,5 minute pentru a se încărca de la 10 la 80%.

Pentru modelul cu un singur motor, cifrele sunt diferite. Aceasta poate trage cu 11 kW la o priză AC și maxim 134 kW la un DC. Bateriile oferite pentru Volvo EX30 au o garanție de 8 ani sau 150.000 km, timp în care constructorul suedez garantează 75% din capacitatea de încărcare inițială.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Deși Volvo a mai făcut mașini electrice, tot în formă de SUV, cu EX30 începe un nou capitol. Platforma utilizată a fost gândită încă de la început ca una dedicată mașinilor electrice, iar acest lucru se simte prin toți porii. Noul Volvo EX30 se simte ca o gură de aer proaspăt. Deși are aproape două tone, se simte ușor, se conduce la fel de ușor, este extrem de agil în oraș, iar suspensiile sunt excelente în ciuda faptului că mașina noastră rula pe anvelope de 19 inchi cu anvelope de iarnă 245/45 R19. 

Cei 428 CP sunt atât de mulți că mașina nu îi pune la dispoziție pe toți, pentru că, să fim serioși, nu ai nevoie. Pentru a beneficia de puterea totală, trebuie bifată funcția Performance All Wheel Drive din meniul mașinii. Cu toții caii înhămați, accelerația de la 0 sau 100 km/oră se face în doar 3,6 secunde. 

Pe cât de agil este în oraș, datorită dimensiunilor reduse, pe atât este de zvelt pe autostradă. Într-o liniște deplină, EX30 poate accelera fără să obosească către viteza de croazieră. Ai nevoie, poate, de un pic de timp să te obișnuiești cu faptul că nu ai instrumente de bord în fața volanului, dar cine a mai condus o Tesla se va adapta foarte repede.

Cum ți se pare designul exterior?

Curat și modern. Volvo deschide cu adevărat un nou capitol cu acest automobil electric și o face și la nivel de design. Este futurist, cu o grilă plină, dar cu celebrul logo Volvo integrat perfect în partea frontală. Blocurile optice față sunt spectaculoase cu celebra semnătură luminoasă în forma ciocanului lui Thor. Jantele au un design spectaculos, iar stopurile împărțite în două elemente distincte completează tabloul acestui Volvo sosit parcă din viitor.

Paleta de culori pentru caroserie este însă destul de limitată. Doar cinci nuanțe, dintre care doar una mai atrăgătoare: Moss Yellow. Modelul nostru de test s-a prezentat în culoarea Cloud Blue, un albastru foarte deschis. Iar dacă actualul design ți se pare prea cuminte, Volvo va completa gama lui EX30 și cu o versiune Cross Country ce va avea un aspect mai robust.

Cum sunt materialele la interior?

Diferite față de ce te-ai aștepta. Într-un sens bun. Adio, materiale clasice, bun venit, plastic ce imită suprafața unei pietre de granit. Pe o bună parte din suprafața bordului regăsim un plastic cu picățele, care este de fapt un material reciclat în care au fost integrate resturi de tâmplărie termopan măcinate. Cu toate astea, senzația la privire și atingere este de material premium.

Poți alege dintre trei variante pentru interior, fiecare creând propria atmosferă specifică. Cea de pe mașina de test se numește Breeze și aduce o atmosferă luminoasă cu culori deschise. Mai avem Indigo, cu materiale închise la culoare, și Mist, care merge pe note de gri. Mai există și ceva plastic negru lucios în anumite zone, dar și mânere simple, cu un design aparte pentru deschiderea portierelor din interior. Spre deosebire de Tesla, Volvo a păstrat manetele fizice din spatele volanului. Cea din stânga acționează semnalizarea și ștergătoarele (semnalizarea se acționează prin impuls, maneta revenind mereu pe poziția neutră), iar cea din dreapta este selectorul transmisiei. Alte comenzi fizice le găsim pe volanul cu formă ovală.

Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.

9. Volvo a exploatat la maxim spațiul interior dintr-un SUV mic de 4,2 metri lungime și a venit cu o serie de soluții inovatoare și foarte practice. Fețele interioare ale portierelor au fost golite de orice elemente inutil, inclusiv de difuzoarele sistemului audio, eliberând astfel un amplu spațiu de depozitare. Consola centrală este liberă, iar în partea de jos avem două zone pentru încărcarea telefonului prin inducție, plus un spațiu de depozitare ascuns. Tot aici găsim și mufe USB-C. În cotieră avem un element retractabil care poate primi unul sau două recipiente pentru băuturi sau se poate transforma în spațiu de depozitare. Un alt sertar amovibil este accesibil și celor din spate. Torpedoul clasic a fost eliminat, dar avem un torpedou central, amplasat chiar sub ecranul tactil, care poate fi deschis doar prin apăsarea unui buton de pe display.

Portbagajul accesibil printr-un hayon acționat electric are un volum de încărcare de 318 litri cu încă 7 litri disponibili în frunk-ul aflat sub capota față (aici poate sta cablul de încărcare).

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Patru pasageri încap confortabil. Al cincilea e deja cam mult. Pentru un cuplu e mașina ideală pentru oraș și nu numai. Pentru o familie cu doi copii, e nevoie de o mașină mai mare.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Nu, nu a fost încă testată. Modelul este foarte nou și va ajunge, cel mai probabil, în curând și la testele Euro NCAP. Dar, așa cum știm, Volvo s-a mândrit mereu cu siguranța modelelor sale. Chiar din comunicatul oficial se spune că acest model a fost conceput pentru cinci stele Euro NCAP. 

Volvo nu se joacă când vine vorba de siguranță, iar EX30 nu face excepție. Suedezii au pus sisteme care previn accidentele, chiar și cele la care te aștepți mai puțin. Dacă vei să deschizi portiera și nu te-ai asigurat suficient, un sistem de avertizare te face imediat atent în cazul în care un ciclist vine din spate, de exemplu. Avem camere, senzori și radare care detectează pietoni, cicliști, animale și chiar obiecte din jurul mașinii, iar un alt senzor te privește fără milă din spatele volanului. Când detectează că nu ești atent la drum, mașina te ceartă imediat. Avem și sistem de parcare automată numit Park Pilot, dar și sistem ce permite schimbarea automată a benzii de rulare doar prin activarea manetei de semnalizare la viteze între 65 și 130 km/oră.

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Volvo a pus pe EX30 tot ce avea mai modern în sertarul cu tehnologii și le-a împachetat în cel mai minimalist stil posibil. Și totul începe de când pui mâna pe cheia noului model. Cheie care este un dreptunghi din plastic negru. Fără niciun buton. Alternativ, există un card, similar cu cele bancare. Volvo utilizează tehnologia NFC pentru a accesa mașina. Te apropii de ea, se deschide automat. Urci la volan, pui piciorul pe pedala de frână și ești gata de deplasare. Fără butoane apăsate, fără chei învârtite în contact (Salut, Dacia Spring.). Dacă cumva mașina refuză să se deschidă, e suficient să amplasăm cheia de contact în dreptul montantului central, unde avem un simbol NFC.

Apoi, avem un sistem infotaiment modern bazat pe sistemul de operare Android Automotive ce a permis integrarea directă pentru aplicații pe care le folosim zilnic, ca Waze sau Google Maps. Ceea ce înseamnă că ai tot ce îți trebuie direct în sistemul mașinii fără a mai fi nevoie să îți conectezi telefonul. Și asta e bine, pentru că momentan, deși sistemul e pregătit pentru Apple Car Play, acesta nu funcționează încă. Un update de software ce va veni în acest an, va aduce și conexiunea Apple Car Play. Telefonul se conectează prin Bluetooth și poți vorbi sau asculta muzică prin intermediul lui, dar lipsește partea de mirroring.

Sistemul de climatizare îți raportează și informații despre nivelul de particule poluante din aer și poate să purifice aerul din habitaclu.

Deși majoritatea comenzilor sunt digitale și integrate în tableta centrală, Volvo a dublat (în stilul redundanței din aviație) câteva comenzi esențiale. Butonul pentru acționarea avariilor este pe tabletă, dar și buton fizic amplasat pe plafon lângă plafoniera centrală. Tot aici găsim și butoane fizice pentru dezaburirea parbrizului și a lunetei.

Ai simțit că-i lipsește ceva?

Poate un al doilea ecran amplasat în fața celui de la volan ar fi fost necesar, după modelul Volkswagen. Cu câteva informații de bază, vitezometru, etc. Soundbar-ul Harman Kardon este o soluție interesantă pentru eliberarea portierelor de incinte audio, oferă o calitate a sunetului decentă, dar nu mai poate oferi acea senzație imersivă pe care o ai când asculți un sistem surround. Pentru un automobil de peste 50.000 euro nu este suficient. Și așa cum spunea și colegul meu Mircea, care a mers cu mașina la lansarea internațională din Suedia, mai multe culori pentru caroserie. Doar cinci nuanțe din care să alegi este prea puțin. 

Și încă ceva. Deși există un mod de condus one pedal drive, decelerarea din momentul în care iei piciorul de pe accelerație este modestă. Mi-aș fi dorit să pot regla intensitatea acestui mod de conducere.

Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?

Eu am testat versiunea de top a modelului Volvo EX30. Sau cea dedicată celor care chiar își doresc foarte multă putere, două motoare electrice și tracțiune integrală. Pentru că, în mod normal, un Volvo EX30 cu un singur motor electric este mai mult decât capabil să satisfacă orice client. EX30 Single Motor are un preț de pornire pe piața din România de la 38.500 euro.

Volvo propune trei variante pentru nivelul de echipare: Core, Plus și Ultra. Încă de la primul nivel de echipare avem cruise control adaptiv, afișajul central de 12,3 inchi, asistență la parcare, one pedal drive, jante de 18 inchi și multe altele.

Pentru un Volvo EX30 Twin Motor prețurile încep de la 49.900 euro în echipare intermediară Plus.

Exemplarul nostru de test a venit în echiparea de top Ultra (preț de pornire 53.050 euro) plus o serie de echipări opționale ca jantele Aero cu cinci spițe la 670 euro, interior cu atmosferă Breeze (deschis la culoare) 1030 euro (mai există interior Indigo și Mist) și o culoare specială pentru caroserie numită Cloud Blue 1000 euro. Deși la prima vedere mașina pare albă, avem în față o nuanță de albastru foarte deschis. Prețul pentru modelul din imagini este de 56.110 euro cu TVA inclus și fără prima Rabla Plus.

Dacă banii nu sunt o problemă go all in și alege fără ezitare versiunea de top Ultra. Dacă nu, varianta intermediară Plus este o alegere foarte bună. Deși versiunea Twin Motor Performance este capabilă de accelerații fulminante, în viața de zi cu zi nu ai nevoie de peste 400 CP.

Așa cum am spus și la capitolul dedicat motorizărilor, alegerea rațională este un Volvo EX30 Single motor Extended Range. Cât despre echipare, aș alege varianta de mijloc Plus.

Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?

Pentru că aduce un aer proaspăt în gama Volvo, o nouă abordare a interiorului și este un automobil construit pe o platformă electrică dedicată. 

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Volvo s-a inspirat de la Tesla. Poate un pic cam mult. De la accesul cu card, până la interiorul minimalist cu o singură tabletă, totul îți aduce aminte de mașinile electrice americane. Chiar dacă stilul e apropiat, interpretarea e inconfundabil scandinavă. Nu ai cum să nu remarci acest lucru. Iar pentru o anumită categorie de clienți, acest minimalism ar putea fi în contradicție cu prețul cerut.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Aș lăsa posibilitatea de a opta și pentru o cheie clasică unde poți să apeși pe ceva. Pentru că cea standard cu care vine acest model nu mai are nici un fel de buton.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…dacă vrei un automobil electric premium cu un interior minimalist în stil scandinav.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…nu ești adeptul unei soluții moderne pentru un interior de automobil și preferi soluțiile clasice.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Da. Absolut. Bifează multe dintre lucrurile pe care mi le doresc de la un automobil nou. 

Clientul perfect al mașinii?

Un cuplu tânăr cu posibilități materiale care preferă lucruri cu design scandinav și apreciază faptul că acest automobil utilizează materiale reciclate. Ideală și pentru cineva care își dorește o mașină electrică modernă și sigură.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Un nou început în istoria mărcii Volvo.

Fișa tehnică a mașinii

Logo Volvo

Volvo EX30

BEV 69KWH ULTRA TWIN MOTOR PERFORM. AWD

de la 53.050 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Electric (BEV)
Sursă principală energie
Electric
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
428 CP
Cuplu maxim sistem
543 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
1
Tracțiune
4×4
Motor termic
Configurație / nr cilindri
Capacitate cilindrică
Putere maximă
Cuplu maxim
Nr. sisteme supraalimentare
Motor electric
Număr motoare electrice
2
Putere maximă electric
428 CP
Cuplu maxim electric
543 Nm
Baterie
Capacitate brută
69.00 kWh
Putere maximă încărcare AC
22.0 kW
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
3.6 s
Viteză maximă
180 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
16,3 kWh/100 km
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
460 km
Dimensiuni și mase
Lungime
4233 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1836 mm
Înălțime
1555 mm
Ampatament
2650 mm
Volum portbagaj
318 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
904 litri
Masa proprie
1943 kg
Siguranță
Rezultat
Netestat
Preț
Preț de pornire model
53.050
Preț mașină testată
56.110 €