Volkswagen Amarok Aventura: care-i treaba cu mașina asta?
Este unul din ultimii mohicani, cel puțin pe Bătrânul Continent, pentru că în restul lumii, segmentul pick-up este în continuare viguros și în expansiune. Iar acest model vine de la un producător care a intrat în segment abia în 2010, cu prima generație Amarok. Ce-i drept, Volkswagen a avut de-a lungul timpului aventuri în această zonă, și aș putea aminti de Rabbit Pick-up din 1979, construit pe platforma primei generații VW Golf.
Dar poate cea mai „discretă” manifestare în acest segment s-a întâmplat în 1989, și a fost rodul parteneriatului dintre Volkswagen și Toyota. Volkswagen Taro s-a produs atât în Japonia, cât și la Hanovra, în Germania și a fost a cincea generație Toyota Hilux cu siglă VW.

După o primă generație Amarok dezvoltată de Volkswagen, model care încă se produce (vezi piața din Argentina), lucrurile au evoluat puțin pentru a doua generație. Dar le voi detalia mai jos.
De ce se lansează acum?
A doua generație Amarok s-a lansat acum trei ani. Astăzi, ne întâlnim cu versiunea Aventura, echiparea de vârf pentru un pick-up care încă reușește să împace atât latura comercială, cât și cea recreativă.
Lucruri de reținut față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?
Alianța semnată în 2019 între Ford și Volkswagen a schimbat radical gama de modele a ambilor constructori. Dacă prima generație Amarok a fost un proiect 100% VW, a doua generație este rodul colaborări dintre cei doi giganți. Dacă la nivel de design putem vorbi de continuitate, pe sub tablă totul este nou și poartă semnătura constructorului american.

Cu ce alte modele împarte platforma tehnică și de ce iese în evidență Volkswagen Amarok Aventura în familie?
Nu este niciun secret, alianța dintre Volkswagen și Ford are scopul de a reduce timpul și costurile de dezvoltare a noilor modele. Dacă Volkswagen oferă celor de la Ford suport în zona vehiculelor electrice, americanii fac același lucru în zona vehiculelor comerciale.
În grupul Volkswagen, modelul nu împarte nimic cu nimeni, foarte egoist din acest punct de vedere. Probabil colegii de showroom nu-l privesc cu ochi prea blânzi, în condițiile în care fiecare platformă a grupului are cât mai multe declinări. În schimb, este frate de șasiu, motor și cutie de viteze cu Ford Ranger. Amarok Aventura ar putea fi pick-upul șefului de șantier, dar la fel de bine ar putea fi și o mașină de familie, asta pentru că nivelul de echipare îl califică pentru ambele misiuni. Aproape că îți este jenă să arunci o lopată de pământ în benă, deși în ADN-ul său are gravat și astfel de informație.



Care sunt ceilalți rivali direcți de pe piață?
Categoric, principalul rival este fratele de alianță – Ford Ranger. Că sună bine sau nu, asta este realitate. Într-o echipă de Formula 1 poți să-i învingi pe toți ceilalți, dacă ești bătut de colegul de echipă, nimeni nu va aprecia efortul.
În mod clar, peisajul pickup-urilor s-a diluat semnificativ în ultimii ani. Toyota Hilux încă este aici, și va rămâne atâta vreme încât pe alocuri să poate fi considerată sinonimă cu acest segment. Pentru mine este aproape un gest pavlovian să mă gândesc la un Hilux când vine vorba de alegerea unui pick-up. Și în mod interesant, restul concurenților vin tot de unde răsare soarele. Un alt nume cu mulți ani în benă este Isuzu D-Max, și mai nominalizez și un KGM Musso Grand.
Cât costă? Cum stă la preț versus principalii concurenți?
Lucrurile s-au simplificat în existența lui Amarok. Este disponibilă o singură motorizare asociată cu o cutie automată cu 10 trepte și tracțiune integrală 4Motion. Acum, acest pachet poate fi degustat în trei echipări distincte. Cea mai ieftină se numește Style și are un preț de pornire de 53.121. euro.
Nivelul de echipare PanAmericana pornește de la 58.443 euro, Iar vârful de gamă, Aventura, costă în România de la 59.677 euro. Versiunea testată împreună cu toate opționalele costă 63.714 euro. Ce am bifa și noi din lista de opționale prezente pe modelul testat? Păi scutul din oțel pentru motor și cutia de transfer (220 euro), parbrizul încălzit cu atenuare termică (183 euro), diferențialul blocabil pentru puntea spate (606 euro), acoperișul pentru benă cu sistem roll cover acționat electric (2.140 euro) și cârligul pentru remorcare detașabil (794 euro).

Revenind la concurență, Toyota Hilux are un preț de pornire de 41.884 euro. Sunt disponibile 5 niveluri de echipare, două motorizări diesel (una dintre ele fiind mild hybrid), și poate fi configurat atât o cutie manuală, cât și una automată. Vârful de gamă costă de la 58.945 euro.
Isuzu D-Max este disponibil cu o singură motorizare de 1.9 litri și cutie automată. Prețurile pornesc de la 37.612 euro pentru echiparea de bază și se ajunge la 45.746 euro pentru vârful de gamă – Executive.
KGM Musso Grand pornește de la 37.229 euro cu motorizare 2.2 diesel și cutie manuală cu 6 trepte. Pentru vârful de gamă care vine echipat standard cu transmisie automată vei plăti 49.248 euro. Prețurile nu includ niciun discount.
Ford Ranger Duble Cab are un pret de bază de 45.435 euro cu TVA inclus. De banii aceștia primești un diesel de 2 litri care dezvoltă 170 CP și 405 Nm și cutie manuală cu 6 trepte. Pentru motorizarea de 3 litri discuția pornește de la 66.792 euro.
Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?
Volkswagen Amarok 3.0 TDI 4Motion este practic singura configurație disponibilă, diferența fiind dată de echipare. Motorizarea V6 este suficient de rafinată și silențioasă pentru a o califica drept soluție pentru o familie. Nu vibrații, nu ronțăit dezagreabil. Putere mai mult decât suficientă: îți vor ajunge 241 CP și 600 Nm, de aici și gândul rostit ceva mai jos că aș găsi justificată și o motorizare mai mică (o să vedeți imediat).
Partea bună este că toate aceste resurse sunt exploatate de o cutie automată cu 10 rapoarte și convertizor de cuplu. Ai în cutie câte un raport pentru orice nevoie. Va trebui să te obișnuiești puțin cu starea de sevraj a cutiei de a tot schimba trepte, asta pentru că face acest lucru aproape continuu. Ai și posibilitatea schimbării manuale a treptelor, dar vei renunța la asta după ce te vei rătăci în cele 10 trepte și vei avea mici conflicte pentru că reperele tale nu vor corespunde cu etajarea cutiei.

Pentru că indiferent de versiune, primești un pick-up care ajunge la 100 km/h în 8,8 secunde și are o viteză maximă de 190 km/h, aș opta pentru versiunea Style, cea mai ieftină. Da, nu vine echipată cu sistemul audio Harman Kardon și tapițerie de piele, dar are în echiparea de serie farurile LED IQ Light. Asta ar fi alegerea rațională. Subiectiv, aș opta pentru PanAmericana – pentru că știe puțin mai mult off-road.
Cum ți se pare designul exterior?
Ținând cont de ADN, pot spune că designerii au făcut o treabă excelentă în a păstra identitatea modelului. Pe de altă parte, apartenența la familia Volkswagen nu poate fi negată. Spoilerul lunetei spate montat pe benă echilibrează vizual partea frontală cu spatele mașinii. Apreciez calitatea finisării, dar parcă mi-aș dori mai puțin sclipici la exterior. Amarok este un pick-up solid și capabil, dar îmbrăcat astfel îți este ușor teamă să nu-i provoci „răni” dacă treci pe lângă o buruiană.


De designul exterior a fost responsabil Florian Richter, care pe parcursul procesului creativ a petrecut marea majoritate a timpului în Australia – o piață care iubește pick-up-ul. S-a dorit un produs care să inspire vizual gradul de calitate și rafinament al unui SUV.
Cât consumă pe bune (și ce autonomie are)?
Volkswagen ne spune că Amarok, în această configurație, are un consum mediu de 10,1 litri/ 100 km. La drum lung, și fără autostradă în meniu, te poți apropia de o autonomie de 900-1000 km. Rezervorul are o capacitate de 80 litri. În mediu urban, lucru valabil și pentru ieșiri lejere în off-road de genul unui drum forestier spre o cabană, vei consuma între 13 și 15 litri. Și iar îmi aduc aminte că în ofertă nu mai zăresc un 2.0 TDI.
Cum sunt materialele și calitatea asamblării la interior?
Nu prea îți vine să te urci în salopetă și cu mânuși de lucru în mașină. Materialele și calitatea asamblării sunt la nivelul diviziei auto, nu cea comercială. Masivitatea exteriorului se regăsește și în dimensionarea generoasă a comenzilor. Selectorul rotativ al cutiei de transfer sau cel al cutiei de viteze sunt detalii robuste, masive. E bine, totuși, că divizia comercială nu a „împrumutat” volanul cu „butoane touch” de la divizia auto.

Spațiu interior: câți pasageri încap pe bune în mașină și cum stă la spațiile de depozitare?
Pick-upul s-a născut ca o unealtă, versiunile duble cab au apărut pe parcurs, iar spațiul pentru pasageri era atunci la nivel utilitar. Între timp, lucrurile au evoluat. Locurile față sunt vaste și apreciez că au fost păstrate detalii practice precum mânerele de pe stâlpii față pentru a te ajuta la urcarea în mașină sau pentru a te ancora în off-road. Locurile spate sunt surprinzător de spațioase, atât la nivelul zonei pentru picioare, cât și pentru cap.
În spate încap trei persoane, dar ar fi bine să se rezume doar la asta. Spre deosebire de locurile față, aici spațiile de depozitare nu prea există și ai și o mică senzație apăsătoare cu acea lunetă la câțiva centimetri de ceafă.

Dar legat de spațiu, pentru a recupera puțin, pășim în benă unde găsim loc din belșug. În versiunea duble cab, bena mașinii are o lungime de 1.624 mm și o lățime între pasajele roților de 1.206 mm, ceea ce permite încărcarea unui euro palet. Iar sarcina utilă este de 902 kg pentru această versiune. Oblonul spate este asociat închiderii centralizate, iar ruloul acționat electric păstrează intimitatea „mărfii” din benă. Iar pentru amatorii de ieșit în natură, tot în benă mai găsești și două prize care îți permit alimentarea diferitelor accesorii.
Sistemul multimedia și infotainment: lucruri bune, lucruri proaste?
S-a păstrat acel parfum utilitar prin conservarea unor comenzi/butoane generos dimensionate. Să ai acel parfum de obiect robust și masiv și la interior. Aici mă refer la claviatura de la baza display-ului de 12 inch a sistemului infotainment. Prefer display-urile dispuse portret pentru că îmi oferă o perspectivă mai generoasă asupra drumului pe harta aplicației de navigație. De asemenea, la baza display-ului sunt scurtături spre reglajele sistemului de climatizare, cât și spre meniul sistemului infotainment.


Nu sunt vreun fan al meniurilor pom de crăciun, dar meniul celui de la Amarok pare evadat de la cursul de desen tehnic: dacă fundalul oferea o sugestie de hârtie milimetrică, puteai avea senzația că ești la cursuri. Și toată această rigoare intră ușor în conflict cu „dramatismul” grafic afișat de tabloul de bord la selectarea unui mod de rulare. Aș amenda puțin și ergonomia – apeși un buton al claviaturii, după care intri într-un meniu al display-ului central de unde alegi ce vrei și apoi urmărești pelicula de pe display-ul de 12.3 inch al tabloului de bord. Conectivitate este ușoară, fără a fi nevoit să urci la volan cu vreo diplomă în acest sens.
Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?
Mașina asta este despre cum îl face să se simtă pe cel de la volan. Și, da, este gândită pentru drum lung. Se așterne extrem de plăcut.
Suspensia gândită și pentru a digera niște abuzuri prin off-road are niște limite când îi oferi acel mix de viteză și drum denivelat (cocktail care poate fi găsit fie pe un drum național, fie pe autostradă). Vorbesc de acel moment când masa mașinii începe să oscileze pe verticală și suspensia nu reușește să o cumințească, semn că trebuie să intervii și să reduci puțin viteza pentru a recăpăta controlul. Dar aș putea spune că este un fenomen rarisim, dar pe care-l remarci grație amplitudinii mișcării. Altceva? Aceeași suspensie știe să digere fără nevoia unui „digenzim” carii și denivelări care ar putea îngenunchea un turism.

Habitaclu silențios, chiar dacă la înaintare Amarok trebuie să convingă destul aer să-i facă loc. Aș aminti și de sistemul audio care îmbie la audiție, spațiul interior generos și vizibilitatea excelentă asupra drumului – fapt care contribuie la un plus de relaxare la drum lung. Da, este un model pe care îl prefer pentru eventuale drumuri lungi. O singură mențiune – nu uitați ce anvelope aveți pe mașină. Dacă sunt unele gândite și pentru off-road, adoptați o conduită mai rezervată la volan, pentru că mașina îți dă încredere.
În oraș va trebui să te acomodezi puțin cu dimensiunile. Apoi, vei fi ca un pește mare într-un acvariu plin cu specii mici. Într-un oraș ca Bucureștiul, Amarok este ca un analgezic foarte bun. Nu mai ai grija liniilor de tramvai sau a gropilor lăsate moștenire de străbuni și nedescoperite de autorități. Doar te concentrezi pe destinație. Iar în cazul manevrelor în spații înguste, sistemul video la 360 de grade ajută mult. La o estimare corectă a dimensiunilor ajută și geometria designul.
Nu uita că 4Motion este o tracțiune integrală nepermanentă. Vei rula preponderent în 2H, doar cu puntea spate motoare. Iar la schimbări bruște de aderență, fie că întâlnești praf/pământ pe carosabil sau apă, poți descoperi caracterul subvirator al mașinii, și vorbim de 2,5 tone care pot crește ritmul cardiac când descoperi că nu te ascultă. Lucru valabil și cu bruscarea accelerației în aceste situații: când îți ajung 600 Nm la puntea spate, acompaniați și de o benă goală, spatele mașinii va fi ca o odraslă căreia încerci să-i ghicești mișcările când ajunge la locul de joacă.

Cutia de transfer îți permite să alegi patru moduri de rulare: 2H (propulsie), 4A (sistemul decide când trimite putere și la puntea față, 4H (tracțiune integrală cu distribuție egală a puterii între punți) și 4L (tracțiune integrală cu demultiplicare pentru teren dificil). Opțional poate fi comandat și un diferențial spate mecanic blocabil.
Această versiune de echipare se laudă cu un unghi de atac de 30 de grade, unul de degajare de 23 de grade și unul de rampă de 21 de grade. Suficientă libertate pentru a ataca nu doar un drum lejer de macadam. Și pentru a nu fi nevoit să participi la vreun curs de utilizare a sistemului 4×4, mașina îți oferă programe de rulare pentru mai toate situațiile posibil de întâlnit, inclusiv tractarea unei remorci.



Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?
Să spunem că „impozanța” este acompaniată de o soliditate pe măsură. Volkswagen Amarok a fost testat de Euro NCAP în 2022, la debut, și a primit 5 stele pentru siguranța oferită. De menționat că acest segment, în trecut, nu epata cu scoruri bune la testele de impact.
Revenind, pentru protecția ocupanților adulți în caz de impact au fost obținut un punctaj de 84% din maxim. Protecția copiilor în caz e impact a primit un punctaj de 90%, un scor foarte bun. Bun și scorul de 74% pentru protecția participanților vulnerabili la trafic – pietoni, bicicliști și motocicliști. Semn că sistemele de siguranță active pot îmblânzi cele aproape 2.5 tone de metal. Apropo de sisteme, pentru rolul și eficiența lor s-a obținut un scor de 84%.
Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?
Funcția de asistență la cuplarea unei remorci și la manevrele cu spatele. Cuplarea unei remorci este mai ușoară decât ai băga ață-n ac. O manevră care o poți face singur, fără asistența vreunui prieten.
Ce-i lipsește?
În configurator nu mai găsesc opțiunea unei motorizări mai mici. Volkswagen cred că ar trebui să conserve o parte din aerul utilitar al acestui model și să nu-l transforme într-un fel de trofeu suprem.
Un lucru care face ca mașina asta să fie unică și să iasă în evidență?
Polivalența. Au cam dispărut din peisaj mașinile care pot fi considerate o unealtă multifuncțională. Este un concept născut din nevoie și rafinat de timp.

Liber la criticat: ai mână liberă să îmbunătățești un lucru. Ce schimbi?
Nu prea am ce să-i reproșez. A ajuns la gradul de rafinament care să-i permită o utilizare cotidiană fără a cere de la tine să accepți vreun compromis la capitolul confort.
Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…
… ai nevoie de, măcar, 60-70% din potențialul ei.
Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…
… vrei doar să vezi traficul urban de sus.
Completează spațiile punctate: mașina asta va fi un succes dacă…
… vremurile ne vor obliga la astfel de soluții de mobilitate.
Peste 10 ani vom vorbi despre mașina asta ca despre modelul care…
… a încheiat aventura Volkswagen în acest segment. Îmi este greu să cred că Amarok, în această formă, va mai avea un urmaș. Dar să nu excludem perspectiva unui vehicul electric cu valențe recreative.
La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.
O unealtă bună pe lângă casa omului.
Fișa tehnică a mașinii





































