Test Drive: Renault Austral hibrid

Renault pune pe piață un SUV extrem de important. Numit Austral, acesta înlocuiește în gamă actualul Kadjar și intră în luptă în segmentul C al SUV-urilor europene, cel mai disputat în acest moment.

Cine este și ce vrea Renault Austral de la noi?

Pe scurt, Renault Austral este succesorul modelului Kadjar, primul model creat de constructorul francez în segementul C-SUV european. Renault Austral are o misiune extrem de grea și importantă. Intră pe piață în segmentul unde toate mărcile se bat să aducă SUV-uri compacte de cea mai bună calitate și trebuie să aducă clienți noi către marca franceză. Totodată, trebuie să îi convingă și pe cei care au ales modelul Kadjar să rămână fideli mărcii franceze. Pentru a face acest lucru, Renault a scos tot ce avea mai bun în tolbă. Arhitectură nouă, dedicată, motorizări mild și full hybrid plus cutia de viteze multimodală, unică pentru constructorul francez. A reușit să ne convingă? Vedem în cele ce urmează.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

Renault a decis să renunțe la numele Kadjar, pentru a face clar diferența dintre cele două modele. Și bine a făcut. Pentru că noul Renault Austral nu are absolut nimic în comun cu modelul pe care îl înlocuiește. Kadjar, după cum bine știm, nu era un Renault 100%. Produs în cadrul alianței Renault-Nissan, Kadjar folosea elemente Nissan, fiind înrudit cu modelul Qashqai, iar acest lucru era evident la interior unde regăseam manetele din spatele volanului și comenzile pentru geamuri electrice preluate de la constructorul japonez. Acum, nu mai este cazul.

Renault Austral a fost dezvoltat de francezi pe platforma CMF-CD de a doua generație, fiind primul model din cadrul alianței care primește această arhitectură. Acum, avem elemente comune cu Megane E-Tech Electric, în special la interior, unde cele două modele beneficiază de planșa de bord digitală Open R. De asemenea, față de Kadjar, adio motorizărilor diesel și chiar și celor pe benzină clasice. Avem doar propulsoare electrificate, în versiuni mild-hybrid și full hybrid. Nu va exista o versiune Austral full-electrică.

Ce concurenți are pe piața din România?

Austral are de înfruntat o armată de concurenți în cel mai competitv segment al pieței de SUV-uri. Este genul de SUV pe care și-l dorește orice familie, iar aici există deja modele foarte competente ca Ford Kuga, Hyundai Tucson, Kia Sportage, Nissan Qashqai, Volkswagen Tiguan, Peugeot 3008, Citroen C5 Aircross, Toyota Rav4, Mazda CX-5, Honda CR-V sau chiar Skoda Kodiaq.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Gama de motorizări propusă de Renault pentru noul SUV Austral constă în doar două motorizări pe benzină, ambele electrificate. De fapt, sunt trei versiuni, dar una dintre ele nu va fi disponibilă pe piața din România. Renault nu are planuri să adauge variante plug-in hybrid sau full electric pentru Austral. Astfel, în România, clienții pot alege între binecunoscutul propulsor turbo 1.33 cu patru cilindri și sistem mild hybrid la 12V (motor dezvoltat în colaborare cu Daimler și prezent și pe alte modele ale grupului) în variante de 140 sau 160 CP sau noul motor 1.2 turbo cu trei cilindri și sistem full hybrid la 400 V ce dezvoltă 160 sau 200 CP. Acesta din urmă a fost disponibil la testul internațional desfășurat în regiunea Madrid, Spania. Bazându-ne pe ce știm despre motorul de 1.33 de pe alte modele, acesta este un propulsor mai mult decât capabil, deci decizia de achiziție va fi bazată pe nevoile fiecăruia.

În ceea ce privește versiunea hibridă, am putut testat doar varianta de top care poartă complicatul nume Iconic Esprit Alpine. Are o mulțime de tușe sportive și materiale de calitate, dar personal, aș alege o variantă de echipare mid-range, din rațiuni de cost.

A, by the way, Renault mai are în ofertă o motorizare pe care o numește mild-hybrid advanced, bazată pe noul propulsor turbo de 1.2 litri cu trei cilindri și sistem mild hybrid la 48V, dar aceasta nu va fi oferită pe piețele din estul Europei, fiind rezervată pentru piețele occidentale.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Puțin. Foarte puțin. Pentru motorizarea full hybrid de 200 CP, Renault a reușit să creeze un model extrem de eficient din punct de vedere al consumului de carburant. Noul său sistem full hybrid ce utilizează motorul 1.2 turbo cu trei cilindri (130 CP și 205 Nm) și un motor electric de 68 CP și 205 Nm s-a dovedit foarte eficient atât timp cât am rulat relaxat respectând limitele de viteză. Bateria de 2 kWh îl ajută să ruleze pentru perioade mari de timp doar electric, iar prin decelerare poți încărca semnificativ bateria. Modelul dispune inclusiv de mai multe trepte pentru frânarea regenerativă ce pot fi alese cu ajutorul clapetelor din spatele volanului. Astfel, Austral se transformă într-un automobil ce poate fi controlat doar cu pedala de accelerație.

Oficial, consumul de carburant este de 4,6 litri/100 km în regim mixt. Cifră pe care am reușit să o replicăm pe drumurile din Spania, într-o dimineață rece și ploioasă. Cu versiunea Austral Iconic Esprit Alpine E-Tech full hybrid 200 setat în modul Confort și fără a exgera cu pedala de accelerație, am obținut un consum mediu de 4,7 litri/100 pe un traseu de mai bine de 200 kilometri ce a inclus și o porțiune semnificativ de mare de autostradă. Cu o zi înainte, pe drumuri de munte virajate, în modul Sport și un stil de condus mai dinamic, computerul de bord a indicat la finalul zilei un consum mediu de 7 litri/100 km.

Un motor mai curat “trăiește” mai mult cu benzina EVO 100 Plus: cu 44% mai multă formulă inteligentă MOL EVOTECH. Detalii aici

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Primul contact la volanul noului Renault Austral îți lasă o senzație amestecată. Trebuie spus de la bun început că exemplarele conduse la evenimentul din Spania au fost modele de preserie. Odată instalat la bord, dacă ai avut ocazia să conduci un Megane E-Tech Electric, vei avea o senzație puternică de familiaritate. Bordul digital și volanul sunt identice și fac parte din noua identitate a mărcii Renault. Pe consola centrală ai un mâner masiv, dar acesta nu este levierul cutiei de viteze, ci o cotieră reglabilă. Pentru a selecta direcția de mers, avem o manetă amplasată în spatele volanului, mai sus de comanda pentru ștergătoare. Ne punem în mișcare și primul lucru pe care îl remarcăm este silențiozitatea sistemului de propulsie. Chiar și când motorul termic intră în acțiune, cel mai pregnant zgomot este cel generat de vânt și de anvelope.

Atunci când cerem totul de motor, propulsorul turbo devine vocal și își face simțită prezența în habitaclu. Suspensia este excelentă, reglată pentru confort, dar te lasă să apreciezi și virajele abordate sportiv. Direcția este extrem de precisă datorită unei demultiplicări directe, iar modelele de test au fost echipate și cu sistemul 4Control ce permite și roților de pe puntea spate să vireze cu până la 5 grade. Acest lucru permite o abordare foarte precisă a virajelor și o rază de bracaj redusă, dar vine la pachet cu o senzație extrem de ciudată pentru cine nu a mai condus un automobil cu patru roți directoare. Din fericire, sistemul 4Control poate fi reglat, având 13 trepte. Dacă selectăm prima treaptă, senzația de cărucior de supermarket dispare.

Partea mai puțin bună este senzația dată de transmisie. Noul Renault Austral folosește o cutie de viteze automată multimodală, identică cu cea folosită de modelul Renault Captur plug-in hybrid. Aceasta permite o serie de combinații între cele 4 trepte pentru motorul termic și 2 pentru cel electric. Mersul cu spatele și plecare de pe loc au loc întotdeauna în mod electric. Cutia este lentă în cazul modelului Austral atunci când călcăm pedala de accelerație la podea. În plus, apar și o serie de mini-șocuri în transmisie la schimbarea sursei de putere, dar oficialii Renault ne-au asigurat că aceste probleme vor fi eliminate în cazul modelelor de serie.

La drum lung, Austral s-a dovedit a fi o plăcere. Scaunele sunt confortabile, iar în cazul versiunii de top, cel de la volan are dispoziție inclusiv masaj în scaune. Poziția la volan este înaltă și oferă o bună vizibilitate, iar Renault și-a dotat noul model inclusiv cu un nou sistem head-up display cu proiecție pe parbriz.

Încă ceva. Chiar dacă modelul de top poartă și sigla Alpine, nu este un model sportiv. Cei 200 CP sunt suficienți pentru o accelerație de la 0 la 100 km/oră efectuată în 8,4 secunde, dar livrarea puterii este liniară, fără nici o explozie. Nu este un hot-SUV.

Cum ți se pare designul exterior?

Austral preia limbajul de design inaugurat de Megane E-Tech Electric și îl transformă într-un SUV modern. Cu noua siglă Renault și blocuri optice specifice, Austral are o linie elegată și rafinată. Poate nu va atrage toate privirile, dar va fi pe placul multora prin designul său neutru. Am apreciat jantele de 20 inchi cu emblemă Alpine și nuanța de gri mat prezente pe modelul de test, dar și luminile LED și semnalizatoarele dinamice.

Cum sunt materialele la interior?

De foarte bună calitate. Am avut la dispoziție doar varianta de top, dar am putut vedea expuse și câteva exemplare Austral din gama medie. Materialele de la interior sunt de bună calitate, plastice moi și plăcute la atingere, inserții aplicate cu bun gust, iluminat ambiental și ceva plastic piano black. Un interior foarte reușit, care în combinație cu postul de conducere futurist cu două ecrane digitale de mari dimensiuni, fac din Austral un SUV foarte atractiv.

Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.

Dacă e ceva de care Austral nu duce lipsă, acest lucru este spațiul la interior, în special cel pentru depozitarea lucrurilor. Avem buzunare de uși ample și o consolă centrală cu două spații diferite de depozitare plus spațiu pentru încărcarea telefonului mobil prin inducție și spațiu pentru două sticle de apă. În total, noul Austral dispune de 35 de litri de stocare pentru versiunile cu cutie automată și, respectiv de 31 de litri pe cele manuale.

Portbagajul este amplu, având un volum ce variază între 430 și 555 litri în funcție de poziția banchetei. Aceasta din urmă culisează 16 cm pentru a oferi mai mult loc pasagerilor spate. În portbagaj avem și clapetele pentru rabatarea spătarului banchetei, ce duce volumul de încărcare la 1455 litri. Hayonul are acționare electrică.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Cinci persoane pot călători confortabil în Austral. Bancheta spate culisabilă permite un spațiu generos pentru picioare.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Încă nu. EuroNCAP nu a testat încă noul Renault Austral, dar având în vedere cele 32 de sisteme ADAS prezente pe noul model plus tradiția Renault pentru modele ce oferă o siguranță maximă, ne așteptăm la un rezultat de cinci stele la testele EuroNCAP.

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Renault Austral nu duce lipsă de sisteme care să îți rămână în minte. De la sistemul 4Control care permite virarea cu toate cele patru roți, la sistemul cruise control adaptiv cu funcții de conducere semi-autonomă de nivel 2. Acesta este chiar impresionant, putând citi indicatoarele de circulație și adapta viteza în timp real. Sistemul poate menține direcția, frânează și accelerează automat, iar un element pe care nu l-am întâlnit la alte mașini este faptul că pedala de frână se mișcă atunci când mașina frânează automat. Șoferul trebuie să țină permanent mâinile pe volan, iar vitezele trebuie validate prin apăsarea unui buton pe volan, dar sistemul este încă un pas spre o viitoare mașină autonomă.

Avem, apoi, sistemul de operare ce include funcții Android Automotive, ceea ce permite integrarea directă pentru Google Maps sau aplicații de streaming pentru muzică. Adio, sisteme de navigație complicate! Display-ul central al sistemului OpenR Link este amplasat vertical și îți oferă o vedere amplă asupra hărții din Google Maps sau Waze. Mai mult, dacă vrei, poți rula cu ambele sisteme de navigație în paralel, unul afișat pe ecranul central și al doilea pe cel din fața celui de la volan. Finisajul ecranului OpenR a fost realizat la aceleași standarde ca și tabletele și smartphone-urile de ultimă generație. Ecranul este acoperit cu sticlă aluminosilicat Gorilla-Glass – sticlă călită care este ultrarezistentă la zgârieturi, lovituri de zi cu zi și curățări repetate. Ecranul își adaptează luminozitatea în funcție de lumina ambientală și a fost gândit pentru a fi lizibil chiar și în lumina puternică a soarelui. Renault mai spune că ecranul OpenR se mândrește cu una dintre cele mai mari suprafețe de afișare: 321 cm2 pentru panoul de instrumente de 12,3 inchi (1.920 x 720 pixeli, landscape) și 453 cm2 pentru afișajul multimedia central de 12 inchi (1.250 x 1.562 pixeli, portret). Trebuie reținut că ecranul central mare de 12 inchi este disponibil exclusiv pentru versiunile de top. Variantele entry-level ale modelului Austral sunt echipate cu un ecran de 9 inchi.

Ai simțit că-i lipsește ceva?

Sincer, nu. Versiunea de top Renault Austral Iconic Esprit Alpine cu motorizarea hybrid de 200 CP are cam tot ce îți poți dori de la un SUV de clasă C. Doar că trebuie să îți gestionezi așteptările, pentru că nu vei primi un SUV sportiv, ci unul polivalent gândit pentru o utilizare normală. Chiar dacă poartă sigla Alpine.

Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?

Pentru că am putut testa exclusiv versiunea de top, căreia nu îi lipsește nimic, este singura pe care o putem recomanda. Așteptăm cu interes să conducem și varianta mild-hybrid cu motor de 1.3 litri, chiar și cu cutie manuală într-un nivel de echipare mediu, pentru că aceasta va fi, probabil, best-sellerul din gama Austral. În ceea ce privește prețul, noul Renault Austral costă 27.000 euro în varianta de bază Equilibre echipată cu motorul mild-hybrid de 1.3 litri de 140 CP. Pentru modelul cu motorizare hibrid clasică E-Tech 1.2 200 CP în echipare Techno prețul este de 36.400 euro. Iar modelul de top testat de noi în Spania costă 40.900 euro.

Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?

Pentru gama completă de echipări oferită, pentru polivalență și pentru sistemului hybrid economic.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

La această oră cea mai mare critică este dată de cutia multimodală automată lentă în decizii. Dar, având în vedere că exemplarele conduse erau de preserie, ne așteptăm ca Renault să rezolve ultimele probleme înainte de debutul comercial al modelului Austral.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Aș folosi o cutie de viteze CVT în locul celei multimodale pentru modelul hybrid.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…ai nevoie de un SUV arătos și capabil la un preț decent.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…crezi că sigla Alpine vine la pachet cu performanțe sportive.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Da, un SUV din acest segment este pe placul meu, iar Renault Austral în varianta hybrid clasic de 200 CP este o mașină pe care aș cumpara-o.

Clientul perfect al mașinii?

O familie tânără care are nevoie de un automobil spațios pentru oraș și drumuri lungi.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Cel mai important model lansat de Renault după Megane E-Tech Electric.

Fișa tehnică a mașinii

Logo Renault

Renault Austral

1.2 HEV 200 ICONIC ESPRIT ALPINE

de la 40.900 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Hybrid
Sursă principală energie
Benzină
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
200 CP
Cuplu maxim sistem
205 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
6
Tracțiune
fata
Motor termic
Configurație / nr cilindri
in linie/3
Capacitate cilindrică
1199 cmc
Putere maximă
131/96 CP/kW
Cuplu maxim
205 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
1
Motor electric
Număr motoare electrice
1
Putere maximă electric
68 CP
Cuplu maxim electric
205 Nm
Baterie
Capacitate brută
1.70 kWh
Putere maximă încărcare AC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
Viteză maximă
175 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
4510 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1843 mm
Înălțime
1644 mm
Ampatament
2667 mm
Volum portbagaj
499 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1525 litri
Masa proprie
1644 kg
Siguranță
Rezultat
Netestat
Preț
Preț de pornire model
40.900
Leasing promo*
*Valorile ratelor de leasing sunt valabile pentru persoane juridice și persoane fizice autorizate. Pentru oferte adresate persoanelor fizice, vă invităm să luați legătura cu un consultant Țiriac Leasing