Test Drive: Porsche Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo

Există hibride care vor să salveze planeta și hibride care vor să-ți stoarcă un plus de endorfine din pituitară și hipotalamus. Ghici în ce categorie intră o Panamera cu ecuson E-Hybrid?

Cine este și ce vrea Porsche Panamera Sport Turismo de la noi?

Panamera Sport Turismo e varianta break a sedanului Panamera. O versiune de caroserie gândită de Porsche pentru cei fără un răspuns al glandelor salivare în fața unui Cayenne sau a concurenților săi. O variantă excelentă de înlocuitor pentru un SUV cocoșat, definită în primul rând prin emblema pe care o poartă și prin trăsăturile care vin la pachet cu aceasta. Intru imediat în pâine.

Trei lucruri noi față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

Ca să nu existe confuzii, avem în față a doua generație Porsche Panamera, cu facelift. Aplicat, bineînțeles, și versiunii Sport Turismo. A doua generație Panamera a venit în 2016, iar în vara lui 2020 a primit un facelift. Ca o scurtă paranteză, față de prima generație Panamera, cea de-a doua a îmbunătățit pur și simplu absolut tot, cap-coadă.

Modificările vizibile operate de Porsche la jumătatea carierei pentru Panamera au fost de ordinul subtilului și au inclus mici noutăți în partea din față (unde tratamentul Sport Design a devenit standard) și în partea din spate (unde accentul s-a pus pe stopuri).

Sub capotă, versiunea de top Turbo S și-a văzut V8-ul stors de mai multă putere și cuplu. Tot prin facelift a fost îmbărbătat și sistemul de propulsie E-Hybrid (hibrid de tip plug-in), casa unui V6 de 2,9 litri și a unui motor electric hrănit de o baterie. Iar inginerii Porsche au mai gâdilat șasiul, suspensia și sistemul anti-ruliu pentru mici îmbunătățiri de ordin dinamic.

Cu cine se bate pe piața din România?

Cu nimeni, dacă ne referim strict la Panamera Sport Turismo, pentru că nu există rivali direcți. Pentru Panamera „obișnuită”, competiția se numește Audi A7 Sportback și Mercedes-Benz CLS.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Panamera 4 E-Hybrid. Descompus, asta înseamnă un V6 de 2,9 litri, alimentat cu benzină, bun de 330 CP și un motor electric cu 136 CP. În total, 462 CP și 700 Nm. În mix mai intră o baterie de 14,3 kWh (capacitate netă) și superba transmisie PDK (8 rapoarte). Iar acel „4” din denumire marchează prezența unui sistem de tracțiune integrală.

Mențiune importantă: poți rula pur electric, în condiții reale, cam 40, hai 45 de kilometri cu ceva stăpânire de sine (Porsche spune 55, dar valoarea e foarte optimistă). Și te poți mișca și vioi, pentru că ai 400 Nm livrați instant doar de motorul electric.

Dar e foarte important de reținut că acest Panamera 4 E-Hybrid, ca toate hibridele Porsche, e mai degrabă din clasa mașinilor care i-ar declanșa Gretei Thunberg o criză de tweet-uri agresive.

Adică un hibrid în filosofia Porsche n-are treabă cu salvatul planetei. Un hibrid în filosofia Porsche e făcut pentru (și) mai multă performanță. Atât de simplu.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

În oraș, cât am avut energie în baterie, mașina a mers foarte mult doar electric, iar consumul de combustibil n-a trecut de 1,5 l/100 km. După ce am golit bateria (între timp eram deja în extraurban de ceva vreme, unde, apropo, am rulat inclusiv pe autostradă câteva zeci de kilometri), consumul a început să urce și s-a stabilizat la 9,1 l/100 km până spre finalul testului.

Porsche dă un consum teoretic de 2,6 l/100 km, dar uită de el, pentru că e fezabil doar dacă ai bateria mereu încărcată. Mă rog, ar fi tangibil și în realitate (mai ales în oraș și pe distanțe scurte în afara lui), dar depinde și de cum decizi să încarci sau dacă ai sau nu posibilitatea să o faci.

Contează mult cum abordezi condusul în Panamera 4 E-Hybrid, pentru că dacă ești atent, poți obține o autonomie pe bune de 650 de kilometri (dacă la plecare ai și rezervorul și bateria pline). Doar că aici clișeul e că te vei afla într-un Porsche. Unul care nu-i făcut să umble leneș. Unde mai pui că îi stă și foarte bine cu drumul întins.

Ardere eficientă, extra putere și mai puține emisii cu noul cocktail de aditivi din benzina MOL EVO 100 Plus. Un trio chimic care protejează motorul, prelungește viața acestuia și scade consumul de carburant. Detalii aici

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Ați fi înclinați să rostiți cu greu cuvântul performanță în aceeași frază cu o masă proprie de 2.300 de kilograme. Pe bună dreptate. Nu și în contextul în care kilogramele vin din Leipzig, acolo unde este asamblată Panamera.

Fără să fie la fel de brutală ca un Turbo sau un Turbo S, Panamera 4 E-Hybrid e mai rapidă decât te-ai aștepta. Cum spuneam, electrificarea în cazul de față are rol de steroid, nu de ceai cu mușețel. De aici este derivat un comportament determinat – dacă ar fi să caut potrivit. Pentru că în momentul în care pui presiune pe accelerație, resursele vin în valuri ordonate, ca mișcările unui picamer. Și la 40 și la 100 pe oră.

E clar, poți rula foarte fin cu o Panamera E-Hybrid, în mare parte pentru că suspensia (pneumatică adaptivă și creierul care o controlează, sistemul PASM) știe mai bine decât tine ce-i bun pentru spatele și șezutul tău. Dar și pentru că simbioza dintre cele două motoare și transmisie este foarte rafinată. Un artificiu care multor producători, chiar și premium, nu le iese încă.

Dar în cele mai multe situații, vei dori să te bucuri de celelalte personalități ale Panamerei 4 E-Hybrid. Cea de locomotivă, imposibil de extras din încleștarea cu care se prinde de asfalt. Și cea de instrument de mare precizie, prin intermediul direcției.

Cum ți se pare designul exterior?

Pragmatic, nu mai e nimic asemănător în segmentul său, deci e practic cel mai bun design exterior de aici. Emoțional, aș alege oricând o formă shooting break (sau Sport Turismo, fie), doar fiindcă nu-mi plac SUV-urile.

Prima generație Panamera n-a avut versiune break, dar nu cred că are rost să vorbim despre cât de mult s-a cizelat și închegat designul odată cu venirea celei de-a doua generații. Strict din punct de vedere vizual, metamorfoza este de anvergura Cenușăresei.

Cum sunt materialele la interior?

Materiale de Porsche. Dacă m-aș plânge chiar și o secundă de calitate aș fi ipocrit. Și totul se simte de parcă a fost cimentat în jur, pe partea de asamblare. Dar chițibușar din fire, am găsit un nod în papură: plastic negru lucios, întins pe bord și pe consola centrală. Parcă nu prea e de Porsche, zău așa.

Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.

10.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

În mod normal, ar încăpea 5 persoane, adică 3 pe bancheta din spate. Doar că aceasta este profilată în așa fel încât să poată caza doar două persoane, deci răspunsul final este 4. Se stă foarte bine oriunde te-ai așeza, cu suficient spațiu pentru cap și restul membrelor, așa că n-o să mă auziți plângându-mă de condițiile din habitaclu.

Cât de sigură e? A testat-o Euro NCAP?

N-a testat-o Euro NCAP, dar Panamera a fost mereu doldora de sisteme de siguranță active și pasive, așa că nu mi-aș face griji de acest aspect din perspectiva unui potențial client.

Și-mi vine greu să cred că Porsche a lăsat la voia întâmplării ecuația integrității structurale a mașinii în cazul unui impact. Adică, există sisteme airbag care protejează inclusiv genunchii celui de la volan și ai pasagerului din dreapta, dar și airbag-uri cortină inserate pe toată lungimea plafonului. Plus că, din nou, cu 2 tone și 300 de kilograme, tinzi să atragi fizica de partea ta dacă se ajunge la tamponări cu varii obiecte din trafic sau adiacente acestuia.

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Tehnologia e la nivel de anul 2023 și ideea generală e că ai cam tot ce funcție ți-ai putea dori. Mi-a fost greu să mă opresc la ceva anume, pentru că la modul general, toată tehnologia inserată în această Panamera e de vârf. Și pentru că am decis să mă concentrez mai mult pe condus decât pe butonat prin meniuri.

O mențiune aici: mașina din imagini este o Panamera 4 E-Hybrid Platinum Edition. Platinum Edition este o echipare pentru Panamera cu mai multe dotări, de obicei opționale, incluse în pachetul standard. Și cosmetizată cu mână ceva mai largă, în special în zona de elemente decorative de la exterior. Inclusiv unele vopsite negru lucios, oferite prin Porsche Exclusive Manufaktur: ramele geamurilor, ecusoanele cu numele modelului și evacuările finale.

Ai simțit că-i lipsește ceva?

Nu. Absolut deloc.

Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?

Avem așa: Panamera 4 Sport Turismo este nivelul de intrare în gamă (vorbim aici doar de caroserie Sport Turismo), pe care va trebui să dai cel puțin 111.079 de euro, cu TVA. O Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo Platinum Edition, ca cea din test, pleacă de la 137.602 de euro, tot cu TVA. Dacă nu vrei Platinum Edition, prețul de plecare e mai mic: 126.578 de euro, cu TVA.

Urcând în gamă, mai avem Panamera 4S E-Hybrid Sport Turismo (145.236 de euro), Panamera GTS Sport Turismo (155.176 de euro), Panamera Turbo S Sport Turismo (203.914 euro) și regele junglei, Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo (209.641 de euro).

După cum vezi, poți să găsești o versiune hibridă mai „accesibilă”, adică un 4 E-Hybrid Sport Turismo, sau poți să te duci direct la vârful de gamă Turbo S E-Hybrid Sport Turismo și să plătești extra aproape 80.000 de euro. E pur și simplu un exercițiu de buget și de cât de mult îți dorești mai multă putere, cuplu și implicit performanțe mai bune.

Din punctul meu de vedere, dacă electrificarea nu te-a convins dar nici nu vrei să treci de pragul de 200.000 de euro, un GTS Sport Turismo e soluția de mijloc.

Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?

Felul în care te poartă spre destinație la drum lung.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Încă mă mai gândesc la una.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Nimic. Nu văd cum ar putea fi mai bună Panamera Sport Turismo, în forma în care există ea astăzi. A ba da: aș scoate plasticul negru lucios din configurator. Pentru totdeauna.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…vrei un Porsche care să nu fie SUV, dar care să facă de toate.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…îți plac SUV-urile. Pur și simplu n-o vei înțelege.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Cât ai zice transfer bancar, dar doar cu motor termic. Cum spuneam, un GTS m-ar face fericit.

Clientul perfect al mașinii?

Cu familie mare și remunerație pe măsură. Ușor hipster, pentru că astfel de caroserii nu mai sunt la modă. Dar mai ales imun la tentația unui SUV. Poți să faci fix aceleași lucruri cu un Sport Turismo care arată mult mai bine ca un Cayenne (sau Cayenne Coupe), fie-mi primiți cei doi cenți.

La final, descrie-mi mașina asta în 10 cuvinte.

Lungă, lată, confortabilă și rapidă. O veritabilă locomotivă de autostradă.

Fișa tehnică a mașinii:

Logo Porsche

Porsche Panamera Sport Turismo facelift

2.9 PHEV 4 PLATINUM ED SPORT TURISMO DCT

de la 137.602 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Plug-in Hybrid
Sursă principală energie
Electric
Sursă secundară energie
Benzină
Putere maximă sistem
462 CP
Cuplu maxim sistem
700 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
8
Tracțiune
4×4
Motor termic
Configurație / nr cilindri
in V/6
Capacitate cilindrică
2894 cmc
Putere maximă
330/243 CP/kW
Cuplu maxim
450 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
2
Motor electric
Număr motoare electrice
1
Putere maximă electric
136 CP
Cuplu maxim electric
400 Nm
Baterie
Capacitate brută
17.90 kWh
Putere maximă încărcare AC
3.6 kW
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
4.4 s
Viteză maximă
280 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
2.2 l/100 km
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
5049 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1937 mm
Înălțime
1428 mm
Ampatament
2950 mm
Volum portbagaj
418 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1287 litri
Masa proprie
2300 kg
Siguranță
Rezultat
Netestat
Preț
Preț de pornire model
137.602