Test drive: Mercedes-Benz Clasa S plug-in hybrid

Am testat noul Mercedes-Benz Clasa S echipat cu sistem plug-in hybrid de propulsie și tracțiune integrală, o premieră în portofoliul limuzinei germane pentru acest tip de configurație.

Cine este și ce vrea Mercedes-Benz Clasa S 580e L 4Matic de la noi?

În primul rând, eu zic s-o lămurim cu denumirea alfanumerică din întrebarea de mai sus.

Clasa S e simplu de înțeles. E vârful de gamă din oferta actuală a mărcii germane. Ar mai fi ceva peste el, dar asta presupune adăugarea sufixului Maybach în denumirea mărcii și deja intrăm pe un alt teritoriu.

580e face referile la motorizarea aflată sub capotă: un hibrid plug-in (e-ul din denumire scoate asta în evidență) care se bazează pe un motor termic sănătos și pe un asistent electric.

Litera L înseamnă că sub priviri ți se desfășoară un Clasa S în variantă cu ampatament lung, în timp ce 4Matic e denumirea pe care constructorul german o folosește pentru tracțiunea integrală de pe mașinile sale.

În ultimii ani, modelele cu sisteme hibrid cu încărcare la priză au apărut prin mai toate gamele producătorilor mari. Scopul lor inițial a fost să aducă un pic mai multă eficiență – folosite corect – și, bineînțeles, o familiarizare ceva mai profundă cu lumea 100% electrică.

Clasa S – în versiunea descrisă două paragrafe mai sus – se încadrează aici. E o limuzină premium care nu-și calcă tradițiile în picioare doar de dragul electrificării. Asta și pentru că producătorul german a fost suficient de abil și a adus în gamă EQS sedan, un alter ego pentru Clasa S, care să preia fluxul de clienți dornici să experimenteze luxul mărcii într-o formă pur electrică.

Și totuși, în lumea hibrizilor plug-in, există și modele care au văzut în tot acest surplus electric un motiv în plus de performanță. Spre exemplu, Mercedes-AMG S 63 E Performance.

Ce vreau să spun prin comparația asta? Fiecare producător vede această combinație tehnică în mod diferit. La fel și clienții: unii poate chiar sunt interesați să descopere și latura electrică a unei mașini, în timp ce alții o văd ca pe un permis de liberă trecere prin zonele verzi ale orașelor europene (cele care au așa ceva) sau ca pe o modalitate prin care să beneficieze de anumite scutiri de taxe sau impozite.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

Actuala generație Clasa S a fost prezentată publicului larg în toamna anului 2020. Deci au trecut niște ani buni – și o pandemie – de la debut și până la testul meu. Îți zic din start: nu te gândi că limuzina mărcii germane a îmbătrânit sau nu mai e actuală. La cum joacă ochii trecătorilor atunci când pe stradă apare un Clasa S, sunt convins că Mercedes-Benz poate “să mai tragă” de acest design ani buni.

Spre deosebire de vechiul Clasa S cu sistem plug-in hybrid, actuala generație a plusat consistent mai ales la nivelul capacității bateriei: 28,3 kWh față de 13,5 kWh. S-au modificat și resursele motorului electric (150 CP față de 120 CP), iar în locul motorul V6 acum se află un șase în linie.

Tot pe lista noutăților se află și apariția sistemului de tracțiune integrală. E o premieră pentru limuzina germană în această formă de agregare (a se citi plug-in hybrid).

În rest, sistemele și tehnologiile disponibile la bord au fost preluate – cu modificările de rigoare la nivelul modurilor de rulare – de pe versiunile echipate doar cu motoare termice.

Ce concurenți are pe piața din România?

BMW Seria 7 – care doar ce a ieșit din mâinile designerilor și inginerilor mărcii germane -, Audi A8 facelift și, bineînțeles, Lexus LS. Dacă plănuiești să treci puțin peste ideea fixă de limuzină cu forme clasice, atunci n-ar fi rău să arunci un ochi și peste Porsche Panamera.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Actuala generație Mercedes-Benz Clasa S are motorizări pentru foarte multe nevoi: de la benzină și diesel (cu mild-hybrid) până la plug-in hybrid și plug-in hybrid de performanță.

Resursele încep de la 313 cai-putere și urcă până la 802 CP. Cum spuneam și mai sus: motorizări pentru cât mai multe nevoi.

În cele câteva zile de test am condus varianta plug-in hybrid S 580e L 4Matic. Motor pe benzină de 3,0 litri care dezvoltă 367 de cai-putere plus un motor electric cu 150 CP și 480 Nm (disponibili instantaneu). În total, sistemul livrează 510 CP și 750 Nm, iar totul e coordonat de o transmisie automată cu 9 trepte și de sistemul de tracțiune integrală 4Matic.

Ce motorizare aș recomanda? Dacă nu vrei un EQS, dar îți surâde ideea de mers electric, atunci încearcă fix acest S 580e. Nu-i obligatoriu să mergi pe tracțiunea integrală și nici pe varianta cu ampatament lung. Cât timp ai grijă ca bateria să fie încărcată – mai ales în mediu urban – eu zic că-i o alegere bună la nivel de eficiență.

Dacă vrei doar un Clasa S și atât, atunci alege oricare altă motorizare diesel sau benzină din gamă. E clar că în acest segment alegerea e validată mult mai mult de preferințele clientului decât de puterea de cumpărare.

Despre versiunea de performanță AMG, ei bine, eu nu-i găsesc o justificare. Oricât de mult înțeleg conceptul și ideea din spate, nu văd de ce ai opta pentru o limuzină grea, mare și nu creionată neapărat pentru agilitate. Mai ales când în gama nemților există multe alte modele care promovează sportivitatea la rang de artă.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Am preluat mașina cu bateria încărcată în procent de 90%, iar computerul de bord spunea – entuziast, de altfel – că pot parcurge până la 75 de kilometri în mod electric. La un calcul simplu, undeva cu 15% mai puțin față de valoarea comunicată de producător pentru autonomia cu bateria plină (96 de kilometri).

În trafic real, m-am apropiat de 70 de kilometri până în momentul în care bateria s-a golit și motorul termic a început să intervină mai abitir (o făcuse și înainte de terminarea energiei din acumulator, însă pentru un timp foarte scurt).

Prin oraș, termicul nu-i atât de băgăcios pe cât te-ai aștepta, asta pentru că sistemul hibrid inteligent știe să coordoneze lucrurile în așa fel încât să mergi cât mai mult electric. În afară, lucrurile se schimbă, iar motorul electric funcționează mai puțin, lăsând locul fratelui de 3,0 litri. Dar și aici, în funcție de situația de trafic, electricul preia frâiele și le poate coordona până la 140 km/h.

Cel mai eficient mod e cel Hybrid, în care sistemul mașinii face singur calculele în așa fel încât să rămână cât mai multă benzină în rezervor. Dacă începi să jonglezi și să ajungi în Sport sau Battery Hold (modul care păstrează încărcarea bateriei pentru mai târziu) e de la sine înțeles că eficiența totală a sistemului scade. Nu există un mod pentru încărcarea bateriei – așa cum poți întâlni la alți producători – dar în modul Sport, bateria înmagazinează o parte din energia în exces.

La finalul testului, consumul mediu indicat de computerul de bord a fost de 6,2 litri/100 de kilometri și 12,4 kWh/100 de kilometri. Nu-i o tragedie, mai ales că la cele 2,4 tone ale întreg agregatului, te-ai aștepta ca benzina din rezervor să dispară rapid.

Ardere eficientă, extra putere și mai puține emisii cu noul cocktail de aditivi din benzina MOL EVO 100 Plus. Un trio chimic care protejează motorul, prelungește viața acestuia și scade consumul de carburant. Detalii aici

Cât de repede se încarcă la prize AC și DC?

Deși această întrebare e cumva rezervată mașinilor electrice, nu puteam s-o sar. Clasa S în versiune hibridă cu încărcare la priză poate să tragă curent de la stații AC cu 11 kW sau stații DC cu 60 kW. Încărcătorul DC este disponibil opțional (595 de euro), iar dacă ai în plan să mergi cu S 580e ca la carte, atunci merită să-l pui pe listă. Conform producătorului, reîncărcarea completă a bateriei la o stație rapidă durează 30 de minute.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

În cazul lui Clasa S, totul e despre confort. Sigur înțelegi acest aspect, în condițiile în care limuzina mărcii din Stuttgart a fost – mai tot timpul – reperul în segment în ceea ce privește calitatea percepută la interior prin rafinamentul modului în care merge.

Iar în varianta plug-in hybrid, Clasa S demonstrează că se poate un pic mai bine. Și asta pentru că lipsa zgomotului și a vibrațiilor motorului termic amplifică și mai mult confortul obținut.

Cel puțin asta e senzația când mergi electric cu Clasa S prin oraș.

Dacă e să luăm lucrurile la disecat, modelul constructorului german nu-i cel mai potrivit pentru traficul urban. Chiar dacă noua generație are direcție integrală (în două variante: 4,5 grade sau 10 grade), nu vei putea spune niciodată că-i făcută pentru oraș. Sigur, există camere și senzori care să te ghideze cu ușurință printre obstacole, dar e dificil de manevrat într-un mediu aglomerat.

În schimb, partea de antifornare și suspensie e fix ce trebuie. Cu greu te lași distras de zgomotele venite din afara mașinii, și tot la fel de greu realizezi cât de mare a fost denivelarea peste care ai trecut. Deși masa de 2,4 tone se simte în abordările dinamice, pe denivelări e cumva estompată și nu generează mișcări care să derajneze atmosfera de la interior. Trăiască suspensia pneumatică.

La drum lung, lucrurile devin și mai bune. Totul îndeamnă la relaxare: de la modul în care mașina schimbă fără sincope între electric și motor termic (și invers) și până la liniștea pe care o ai la viteze de autostradă. E greu ca cineva să-ți perturbe starea de zen atunci când capul se afundă într-una dintre pernele pufoase ale tetierelor sau când corpul se relaxează natural pe scaunul din dreapta spate.

Din punct de vedere dinamic, cred că deja s-a subînțeles. Clasa S în versiunea plug-in hybrid e greoaie. N-o să te îndemne nicicum să abordezi virajele ca un huligan sau să te sui pe accelerație cu toată talpa încât să descoperi dacă cele 5,1 secunde anunțate de producător pentru 0-100 km/h sunt valabile și-n viața reală.

Transmisia funcționează și ea fără sincope, iar în modul Hybrid, padelele pot fi folosite pentru reglarea intensității frânării regenerative. Un fel de e-Pedal adaptat la nevoile unui plug-in hybrid. Direcția e consistentă și livrează informații corecte și precise de la nivelul asfaltului, dar asta s-ar putea să-i intereseze mai puțin pe cei care își comandă un Clasa S pentru a-l folosi așa cum trebuie: adică de pe locul din spate.

Cum ți se pare designul exterior?

În ultimii ani, Mercedes-Benz a urmat ideea păpușilor Matrioșka și mai toate modelele pornesc de la aceleași linii. Nu spun că-i greșită abordarea – până la urmă, calculele de costuri dau sau nu dau naștere unui produs – doar că pentru vârful de gamă mi-ar fi plăcut să văd ceva care să iasă mai mult din tiparul mărcii. Să epateze, să-ți spună de la mare distanță că acela e un Clasa S. Cam cum a făcut BMW cu Seria 7. E greu să-l ratezi. Iar asta aduce capital de imagine.

Per total, Clasa S rămâne fidel unui design clasic, fără multe brizbrizuri, fără elemente inutile. Impresionează mai mult prin postură.

În cazul exemplarului testat, exteriorul a fost condimentat puțin cu detaliile liniei de echipare AMG. Un mic puseu de sportivitate într-un univers croit pe confort și unitate.

Cum sunt materialele la interior?

Există multe modalități prin care poți să personalizezi un Clasa S, dar încă n-am dibuit modul prin care să scapi de acel piano black de pe tunelul median. Cu excepția lui, restul materialelor sunt plăcute la atingere și bine finisate. Nu există zone peste care să-ți plimbi vârfurile degetelor și să spui “aici nu e bine”. Sau cel puțin nu le-am identificat eu.

În spate, că despre asta ar trebui să fie vorba atunci când ai de gând să-ți cumperi un Clasa S, lucrurile sunt bine reprezentate: scaunele sunt bine profilate și oferă confort excelent, iar cele două ecrane din tetiere și tableta din consola centrală vin în completarea imaginii moderne a luxului.

Ca lucrurile să fie complete, ți-aș recomanda să comanzi și pachetul Chauffeur care include – printre altele – scaun pasager ajustabil electric de pe locurile din spate. Să poți să-l controlezi oricând mergi pe locul din dreapta spate. Ca să înțelegi pe deplin, Clasa S poate fi echipat cu un sistem prin care strânge complet scaunul pasagerului din dreapta, iar pe cel al ocupantului din spate îl transformă într-un fel de șezlong.

Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.

Mă crezi sau nu, dar Clasa S n-o să primească nota maximă. Cel puțin nu cel în versiune plug-in hybrid. Datorită bateriilor, portbagajul are doar 350 de litri, cu aproape 200 de litri mai puțin decât cel al unei versiuni doar cu motorizare termică. Sigur, există multe alte spații de depozitare la interior, doar că nu știu câți dintre cei care își comandă un Clasa S sunt ok cu situația în care unul dintre trollere trebuie să stea în cabină.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

În Clasa S încap fără probleme 5 adulți. Dar trebuie s-o iau iar de la capăt. Dacă folosești mașina asta așa cum a fost ea gândită, pe locul pasagerului din dreapta n-o să stea nimeni, iar în spate, nu aduci niciodată doi parteneri de afaceri. Îți dai întâlnire pe rând.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Nu doar că Mercedes-Benz Clasa S a fost în trecut un promotor al unor tehnologii de siguranță, dar vârful de gamă al nemților continuă să pună și azi accent pe această idee, fără compromisuri. Pe bancul de teste Euro NCAP n-a ajuns și nici n-o să ajungă prea curând, însă producătorul a pregătit un pachet generos de sisteme de siguranță și asistare.

În premieră mondială, Clasa S poate fi comandat cu airbaguri frontale pentru pasagerii din spate. Iar asta spune multe despre modul în care limuzina germană vrea să-și convingă potențialii clienți de atuurile sale în materie de siguranță.

Dar aici nu e doar despre cât de multe airbaguri poți pune, ci și despre restul elementelor care îți fac viața mai ușoară și mai sigură la volan: de la farurile opționale Digital Light (capabile chiar să proiecteze și simboluri de avertizare pe drum, costă 2.250 de euro) și până la noua arhitectură hibrid cu aluminiu care crește rigiditatea și îmbunătățește siguranța în caz de impact, de la sistemul cruise control adaptiv capabil să recunoască semne de circulație, să urmeze cât mai precis banda de rulare sau să preia accelerația și frâna, și până la un sistem care supraveghează non-stop unghiurile moarte ca tu să ieși în siguranță din intersecții sau din locurile de parcare.

Pe lângă sistemele care detectează utilizatorii vulnerabili ai drumurilor (pietoni, bicicliști, motocicilști sau utilizatori de trotinete), Clasa S este echipat și cu o capotă activă pentru protecția acestora. Cumva, limuzina germană are grijă și de cei aflați în afară.

Sigur, nu toate aceste sisteme sunt standard, deci dacă vrei un Clasa S cât mai sigur, trebuie să mai bifezi ceva opționale. Airbagurile laterale pentru locurile din spate costa 450 de euro, cele frontale tot pentru locurile din spate costă încă 595 de euro, iar asistentul activ la parcare și camera video la 360 de grade sunt extra 1.130 de euro. Restul sunt incluse pe varianta S 580e 4Matic.

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Până acum n-am zis nimic despre sistemul de infotainment MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Păi nici n-ar fi foarte multe de menționat: e fluid, e simplu de utilizat (iar în noua versiune cu și mai puține layere va fi și mai ușor de navigat) și găsești rapid comenzile sau informațiile de care ai nevoie. Și dacă tot am amintit de ecrane, trebuie să spun că mi-a plăcut instrumentarul digital de bord cu efect 3D. E interesant modul în care informațiile îți sunt afișate pe straturi, astfel încât ochii să perceapă cele trei dimensiuni. Nici cu head-up displayul nu mi-a fost deloc rușine, mai ales că integrează și o componentă de realitate augmentată (linii care se suprapun peste imagine și care îți indică direcția de urmat într-o intersecție).

N-am cum să trec peste partea de confort. Aici, Clasa S excelează, și da, este unul dintre lucrurile cu care rămâi în minte chiar și după un drum scurt cu limuzina germană. Modul în care ușile se închid atunci când mâna nu-i fermă într-atât de mult încât să le închidă corect, perdeluțele acționate electric – pentru momentele în care vrei să te rupi de lumea din afară – sau “jaluzeaua” de pe lunetă care coboară automat atunci când pui transmisia în marșarier. Toate lucrurile astea pe care le-ai putea considera minore completează perfect personalitatea lui Clasa S.

Aș pune aici și sistemul hibrid de propulsie. Să miști un “munte” de mașină de 2,4 tone în așa fel încât să nu simți smucituri sau vibrații de fiecare dată când rularea trece din electric în termic și invers este un mare plus.

Ai simțit că-i lipsește ceva?

Hai că asta-i culmea.

Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?

Mercedes-Benz nu oferă niveluri de echipare pentru mașinile sale. În schimb, nemții au linii de exterior și de interior sau pachete cu diferite echipamente opționale. Practic, nu s-au mai deranjat să facă o configurație cu elemente pe care tu probabil că nu ți le dorești, drept urmare, alegi doar ce-ți place. Sigur, există anumite opționale care vin la pachet cu altele – din motive tehnice și nu numai – dar aici deja e o altă poveste.

Un Clasa S în versiune cu ampatament normal pleacă de la 112.160 de euro. E versiunea diesel denumită S 350d. Cea mai accesibilă variantă pe benzină se numește S 450 4Matic și are un preț de pornire de 118.300 de euro, în timp ce versiunea plug-in hybrid de bază costă 129.270 de euro (S 450 e).

Exemplarul testat a fost un S 580e 4Matic cu amptament lung, iar prețul de pornire pe care îl găsești în configuratorul din România este de 140.320 de euro, doar că odată cu bifarea unor linii de echipare și a unor pachete opționale, prețul final a ajuns la 181.179 de euro.

Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?

Nu e doar un lucru, ci e întreaga mașină. E totul unitar pe care Mercedes-Benz l-a dezvoltat și l-a adus pe șosele în forma vârful de gamă.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Pentru modul în care gurile de ventilație centrale se reflectă în parbriz. E puțin supărător.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Îl ofer doar cu jante și anvelope cât mai confortabile. Exemplarul de test a avut jante de 20 de inchi cu anvelope 255/40, și cred că s-ar fi putut mai bine de atât. Ceva pe 19 inchi și cu talon mai mare. Sigur, n-ar fi arătat la fel de spectaculos, dar nici nu cred că ar fi știrbit prea mult din impresia generală.

Și aș mai face ceva, dar asta ține și de gusturile estetice ale fiecăruia, așa că nu aruncați cu pietre: aș integra instrumentarul digital de bord în planșa de bord. Am văzut deja că se poate (imagini cu interiorul lui EQS).

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…ești genul care apreciază confortul și care vrea să guste doar puțin din lumea electrică, fără să treacă la un EQS sedan.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…ești convins că o limuzină trebuie să fie neapărat și o sportivă pe care s-o alergi de fiecare dată când prinzi o bucată liberă de drum.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Depășește cu mult (foarte mult) nivelul financiar personal, iar dacă mă gândesc realist, o să zic simplu că nu. Nu, pentru că nu-mi permit. În schimb, dacă ar fi vorba să visez, nu cred că aș refuza vreodată un Clasa S.

Clientul perfect al mașinii?

Omul de afaceri care înțelege ideea din spatele unui hibrid plug-in și care chiar își dorește să-l exploateze în modul în care a fost gândit acest sistem de propulsie.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

O limuzină care îmbină tradiția cu tehnologia nouă, atât la interior, cât și sub capotă.

Fișa tehnică a mașinii

Logo Mercedes-Benz

Mercedes-Benz Clasa S

3.0 S 580 E PHEV AUTO 4MATIC L

de la 144.100 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Plug-in Hybrid
Sursă principală energie
Electric
Sursă secundară energie
Benzină
Putere maximă sistem
510 CP
Cuplu maxim sistem
750 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
9
Tracțiune
4×4
Motor termic
Configurație / nr cilindri
in linie/6
Capacitate cilindrică
2999 cmc
Putere maximă
367/270 CP/kW
Cuplu maxim
500 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
Motor electric
Număr motoare electrice
1
Putere maximă electric
150 CP
Cuplu maxim electric
500 Nm
Baterie
Capacitate brută
Putere maximă încărcare AC
11.0 kW
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
4.9 s
Viteză maximă
250 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
23,1 kWh/100 km
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
110 km
Dimensiuni și mase
Lungime
5289 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1954 mm
Înălțime
1503 mm
Ampatament
3216 mm
Volum portbagaj
350 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
Masa proprie
2440 kg
Siguranță
Rezultat
Netestat
Preț
Preț de pornire model
144.100
Preț mașină testată
181.179 €