Mercedes-AMG SL 63 4Matic+: care-i treaba cu mașina asta?
Am crescut cu R129 și R230. Și cred că este suficientă prima propoziție pentru a derapa spre alte destinații cu acest material. Am crescut în niște vremuri când R129 și R230 erau icoane, erau mai mult decât repere. Au fost momente, atunci, când presa de specialitate și-a permis erezia de a spune despre R129 că ar fi cea mai bună mașină din lume. O dovadă clară de abandon și subjugare în fața automobilului. Eu am crescut cu aceste repere vânându-le prezența prin reviste și almanahuri.
2022 a adus pe lume R232 sau a șaptea generație Mercedes-Benz SL. Recunosc, am rămas puțin agățat de trecut și pentru a verifica dacă R232 are acel ceva care mă fascina pe mine în trecut, am vizitat doi buni prieteni care împreună nu cred că au vârsta mea. Dar care iubesc enorm de mult mașinile și pe care sunt puțin invidios cum pilotează pe circuit.

Partea aia cu gelozia am mai retrăit-o puțin când am văzut acea sclipire de fascinație din ochii lor când s-au întâlnit cu mașina.
Rămâne de văzut, și sper să pot formula o concluzie coerentă până la final, dacă această generație SL poate îmbrăca haina adulației pe care generațiile care i-au pavat calea au îmbrăcat-o cu atâta lejeritate și stil.
De ce se lansează acum?
Păi cum am spus mai sus, s-a lansat în 2022. Acum mai bine de doi ani, Cornel s-a afișat prin urbe la volanul unui exemplar similar, dar pentru că modelul a revenit în parc, l-am invitat iarăși la plimbare. Pentru că în final este și un exercițiu de cultură auto și fascinație, și poate diversitate a opiniei, dar vedem la final dacă da ori ba.

Lucruri de reținut față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?
În primul rând SL este un produs Mercedes-AMG. Gradul de exclusivitate al modelului se conservă pentru că are la bază o platformă special dezvoltată pentru el. Deși am „crescut” cu generații care au adoptat soluția hard-top, iubesc faptul că noua generație este oferită cu soft-top, o soluție care a caracterizat primele patru generații. O tușă clasică, elegantă.
Iar soluția cu 2+2 locuri este și nu este o premieră în istoria SL. A treia generație, R107, putea fi comandată cu o banchetă spate, la fel de „generoasă” la capitolul spațiu ca actuala.


Cu ce alte modele împarte platforma tehnică și de ce iese în evidență Mercedes-AMG SL 63 4Matic+ în familie?
Platforma MSA – Modular Sport Architecture găzduiește deja și a doua generație AMG GT. Dar în același timp, dacă putem considera Mercedes-Maybach SL 680 ca fiind un model distinct, da, are privilegiul de a avea destule în comun cu acesta.
Cât privește familia Mercedes-Benz, pot spune că pe undeva SL a câștigat ceva mai multă exclusivitate. Dar pe undeva a pierdut puțin din acea „joie de vivre” pe care o găseai la un SL 280 cu motor de 2,8 litri cu șase cilindri în linie din seria R129. Astăzi, dacă este să ne raportăm la acea generație, parcă toate versiunile sunt în zona SL 600 AMG, SL 70 AMG și SL 73 AMG.
Care sunt ceilalți rivali direcți de pe piață?
Extrem de rarefiată atmosfera în această zonă. Acum vreo doi-trei ani aveam șansa de a folosi degetele de la o mână pentru a inventaria rivalii, dar acum aș putea spune cu fermitate doar Porsche 911 Cabrio. Este singurul care oferă un răspuns pentru fiecare versiune Mercedes-AMG SL. Dar pe măsură ce urcăm în gamă, pentru un SL 63 S E Performance deja putem lua în calcul un Aston Martin DB12 Volante, un Bentley Continental GT Convertible, poate chiar un Ferrari Roma Spider.
Cât costă? Cum stă la preț versus principalii concurenți?
Mercedes-AMG SL are un preț de pornire de 136.040 de euro pentru versiunea 43. Primești un roadster mild hybrid cu 421 CP și 500 Nm, o propulsie care ajunge la 100 km/h în 4,7 secunde. Puțin mai la nord, la vreo 10 km depărtare, acolo la ei în Stuttgart, găsești un Porsche 911 Carerra Cabriolet care pentru 161.635 euro livrează 394 CP și 450 Nm. Tot o propulsie care ajunge la 100 km/h în 4,3 secunde.

Dacă ajungem în zona 63 4Matic+, versiunea din acest test, discuția pleacă de la 210.190 euro. Primești 585 CP și 800 Nm care ajung la ambele punți via o transmisie automată cu 9 trepte. Și suntem deja pe teritoriul 0-100 km/h în 3.6 secunde și viteză maximă de 315 km/h. Probabil cel mai aprig rival rămâne tot 911 în declinarea Carrera 4 GTS Cabriolet. Pentru 210.755 euro primești 541 CP și 610 Nm suficient pentru o viteză maximă de 312 km/h și 0-100 în 3.1 secunde.
Versiunea SL 63 S E Performance are un preț de start de 240.420 euro. Este adevărat, pachetul plug-in hybrid oferă 816 CP și 1.420 Nm.
De la acest nivel în sus prețul este doar un pretext pentru a începe o discuție. Așa că prefer să mă concentrez pe alte detalii.
Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?
Mercedes-AMG SL 63 4Matic+ este un roadster clasic, unde termenul de clasic vrea să descrie motorizarea. Adică nu avem urme de electrificare. Un V8 de 4 litri care ajutat de două turbocompresoare dezvoltă 585 CP și 800 Nm. Dacă ai alergie la electrificare, ți-aș recomanda SL 55 4Matic+. Faci o economie la prețul de pornire de 30.000 euro, iar performanțele sunt apropiate. Cred că se poate trăi cu 0-100 km/h în 3.9 secunde în loc de 3.6 secunde. Și da, nu mai ajungi la 315 km/h, ci doar la 295 km/h.

Pentru toată istoria SL nu prea mă văd în stare să recomand versiunea 43, care are sub capotă un 2 litri turbo. Doar Mercedes-Benz 190 SL(W121) a mai avut un patru cilindri în linie de 1.9 litri, dar asta se întâmpla în 1955, perioadă în care a coexistat cu 300 SL(W198), dar care avea un șase în linie de 3 litri sub capotă.
În concluzie, pentru suma tuturor valorilor pe care acest model le-a sedimentat în timp, aș recomanda un Mercedes-AMG SL 55 4Matic+.
Cum ți se pare designul exterior?
Îmi permit să revin la acea scânteie aprinsă de această caroserie în privirile amicilor mult mai tineri, și aș putea considera închis acest capitol. Caroseria are un impact mult mai puternic în realitate și asta pentru că îi poți percepe mult mai bine dimensiunile. Nu atât lungimea de 4,7 metri te va impresiona, dar lățimea de aproape 2 metri (1.91 metri, mai precis) și înălțimea de doar 1.359 mm îi oferă o prestanță aparte.

Designul a evoluat și pot spune că a migrat dintr-o zonă de Grand Tourer într-o zonă de felină tensionată, gata de atac. Multă tensiune latentă în detalii: fie că vezi nervurile capotei, sau grila Panamericana, fără a menționa evacuarea cu două finale pe fiecare parte generos dimensionate.
Și punte peste generații, poate actualul SL este cel mai apropiat de fluiditatea primei generații.
Cât consumă pe bune?
Aici lucrurile scapă puțin de sub control. Consumul mediu declarat de producător este de 13,1 litri pentru 100 km rulați. În test, realitățile au fost următoarele. În trafic urban, adoptând un stil de conducere normal, fără nicio urmă de exces, consumul mediu a fost între 24 și 27 litri (fără să pot identifica de ce a fluctuat atât de mult). Extraurban, cu autostradă în meniu, consumul a fost între 12 și 14 litri.
Dacă la drum lung poți miza pe o autonomie de peste 500 km, ceea ce este excelent pentru un Grand Tourer, urban vei fi în zona a 300 km, ceea ce poate deveni sâcâitor. Iar acest tablou mă pune pe gânduri și parcă m-ar face să mai scot 30.000 euro din buzunar pentru versiunea 63 S E Performance care promite un consum mediu de 7.7 litri. Nu pot fi negate beneficiile electrificării.
Cum sunt materialele și calitatea asamblării la interior?
Vizual, interiorul arată senzațional. Scaunele sport cu un foarte bun suport lateral, dar fără a fi incomode la drum lung, sunt „îngropate” în podea. Mariajul dintre piele și fibra de carbon este plăcut vizual. Gurile de ventilație, prin designul lor, amintesc de turbofan-urile din peisajul aviatic. Volanul îmbrăcat parțial în Alcantara arată și el foarte bine. La nivel de calitate a materialelor, nu prea am ceva de reproșat. Probleme apar la nivel de concept.

Când realizezi un interior din piese/ panouri rigide, pe alocuri destul de masive, precum ornamente de fibră de carbon, te poți aștepta la sincope. Iar acestea sunt mai evidente atunci când împerechezi între ele aceste piese – vezi ornamentul de fibră de carbon care îmbracă tunelul median în zona display-ului central care trebuie să facă echipă cu piesele din plastic finisate în piano black din zona suporturilor de băuturi.
La final rămâi cu senzația că ai în preajmă un cavaler îmbrăcat în armură medievală. De la distanță este frumos, strălucitor și impresionant. De aproape descoperi că este tare, scoate zgomote ciudate și este stângaci în mișcări. Dar în configurator poți desena un interior cald cu ornamente de lemn, poți aduce căldura specifică unui Grand Tourer și poți scăpa de aerul de supercar.
Spațiu interior: câți pasageri încap pe bune în mașină și cum stă la spațiile de depozitare?
În talon scrie 2+2. Singura justificare pentru acest demers este că Mercedes-AMG a dorit o delimitare ceva mai evidentă între SL și GT, să nu existe riscul ca SL să fie considerată versiunea cabrio a lui GT. Acestea fiind spuse, trebuie reținut că vorbim despre un roadster cu 2 locuri. Ce-i drept, la nevoie, poți înghesui alte două persoane în spate fără emoția că vei fi tras pe dreapta și amendat. Dar acele „două locuri” spate sunt pretextul pentru un plus de caracter practic în viața de zi cu zi.



Este locul unde poți arunca un rucsac, o bluză sau unde găsești o șapcă aruncată pentru momentele în care rulezi cabrio. Spații de depozitare sunt, și aș putea spune că sunt la un nivel surprinzător de bun pentru ceea ce ai aștepta de la un roadster cu aproape 600 CP sub capotă. Tunelul median ascunde la baza consolei centrale un spațiu care poate găzdui atât un telefon, cât și două recipiente de băuturi. Același tunel median mai ascunde sub cotieră un alt spațiu de depozitare. Practic ai destul loc pentru a depozita nimicurile de zi cu zi, de la cheile casei, portofel, ochelari de soare, fără a le duce grija că la un eventual sprint vor decola prin habitaclu. Portbagajul de 213 litri (în modul decapotat) îți asigură loc pentru niște bagaje frugale, dacă vrei mai mult, sigur vei exploata și spațiul rămas disponibil pe locurile din spate.
Sistemul multimedia și infotainment: lucruri bune, lucruri proaste?
Sistemul MBUX care stă în spatele celor două display-uri este reușit, ergonomic și intuitiv. Sistemului nu am ce să-i reproșez. În schimb lucrurile ajung în zona acelei reclame cu operatorul din stația radio care primește un mesaj de la o navă – We are sinking, continuarea o găsiți pe Youtube. Cu alte cuvinte comunicarea cu sistemul via comenzile sensibile la atingere este puțin anevoioasă.
Spre exemplu, de fiecare dată când am dorit schimbarea temei grafice pentru tabloul de bord, în mers, a trebuit să repet operația de 3-4 ori pentru că nu selectam tema dorită, ușor imprecise comenzile. Apropo de teme – ai la dispoziție opt teme pentru tabloul de bord cu diagonala de 12.3 inch. Display-ul sistemului infotainment (11,9 inchi) poate fi și înclinat, astfel încât să nu-ți sucești tot timpul gâtul când lumina vine dintr-o direcție mai puțin potrivită.
În continuare sunt fanul funcției care îți proiectează pe display-ul central o imagine cu intersecția (dacă ești primul la semafor) pentru a putea observa când se face verde, fără a simula exerciții pentru abdomen în așteptarea priorității de trecere.
Și ar mai fi mici scăpări la capitolul programare, iar pe una dintre ele o detaliez puțin mai jos.
Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?
Am stat și mi-am cercetat cotloanele memoriei și am descoperit că este prima întâlnire cu un SL. Așa a fost să fie. Așa că m-am urcat la volan și am plecat către nicăieri, am plecat la drum să-i descopăr caracterul, ce anume compune șarmul ăsta care dăinuie de peste 70 de ani.
Știe să te alinte înainte de a urca la volan, are o secvență de întâmpinare care activează farurile, iar acestea proiectează sigla Mercedes și logo AMG pe peretele din față (se presupune că ar fi peretele vilei sau al parcării subterane).

De preferat să o pornești într-o parcare subterană, asta pentru că V8-ul are un soundtrack impresionant la rece.
Simți că trebuie să îi acorzi respect acestui agregat din clipa în care selectezi prima treaptă. Simți fiecare nanogram de metal al acestui model că este catalizat de o forță magnetică, este asemeni unui culturist care se expune pe scenă într-o finală.
Partea frumoasă este că poți rula și relaxat cu acest SL 63, să te poți bucura de aer și peisaj. Pe de altă parte, deși sunt pe la 1.88 metri înălțime, linia laterală este înaltă, iar umerii mi-au picat sub această linie. Faptul că ai atâta mașină în jur, iar tu stai atât de jos, poate ridica mici probleme de percepere a dimensiunilor. Și puțină atenție și la denivelări, mașina având o gardă la sol de 120 mm.
Experiența urbană este puțin mai mult decât a rula pe străzile orașului, este un fel de antrenament în a îndura toate privirile pe care le atragi, fiind la volanul mașinii. Îți vei asuma, pe undeva, că și pentru asta semnezi atunci când cumperi un AMG SL 63.
Suspensie? Da, poate o idee mai rigidă, dar nimic exagerat să mă facă să rețin vreo urmă de disconfort. Sau poate toleranța mea este ceva mai ridicată la astfel de setări.

Dar pe SL l-am descoperit la drum lung. O zi destul de toridă, am pliat acoperișul, am setat temperatura la 23 de grade și am ieșit pe autostradă. Am crescut viteza treptat pentru a vedea cum cresc turbulențele la interior. La 110 km/h mașina este incredibil de plăcută, nicio urmă de ceva care să îmi altereze starea de bine. Așa că urcat la 130 km/h. Cu geamurile laterale ridicate nu am fost deranjat de vreo turbulență, nici chiar la nivelul capului. Curentul de aer deviat de parbriz nu va genera un vortex în spatele scaunelor față, el va plonja pe cocoașa spatelui și se va dizolva. Dar acest curent mai face ceva extrem de plăcut: antrenează discret fluxul de aer de la sistemul de climatizare și creează în tot habitaclul un microclimat la temperatura setată de tine. Și a fost prima dată când am întâlnit acest cocktail de briză discretă într-un cabriolet. Nici zgomotul la vânt nu este deranjant, putând asculta muzică la un volum decent. A fost și momentul când am înțeles și simțit șarmul acestui model.
Când începi să te „joci la butoane” și dai drumul întregului potențialul al lui SL 63, trebuie să ai reflexele la tine. Mașina este violentă în reacții și reprize, și ești salvat în bună măsură de sistemul 4Matic+. Puterea este livrată la sol incredibil de eficient. Pe undeva așteptam o nervozitate ceva mai evidentă a punții spate, dar nu, joacă perfect în echipă cu puntea față. Dacă alegi Sport+ din setări, apăi atunci zici că ai ieșit cu galeria de fotbal pe stradă, atât de vocală este evacuare. Nu este recomandat acest mod în urban pentru că detonațiile pot provoca de la atacuri de panică în sus.
Grand Tourerul este acolo, dar ceva mai discret. Mai sus spuneam că rigiditatea suspensiei nu mă deranjează și îmi mențin punctul de vedere, dar aceeași rigiditate diluează aerul de transcontinental al conceptului. Direcția are o demultiplicare scurtă, ceea ce este plăcut când ești pe pistă, dar la drum lung vine cu o nervozitate, cu o stare de încordare specifică unui boxer înainte de primul clopot. Surprinzător, modelul oferă mai multe satisfacții ca propunere supersport decât GT.
Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?
Nu a fost testată de Euro NCAP, dar siguranța oferită este la nivel de top. Nu este doar o speculație. Plecăm de la platforma care găzduiește atât AMG SL cât și AMG GT. Iar ultimul este modelul Mercedes-Benz care este dezvoltat pentru cursele de turisme și anduranță. Nu poți avea o bază „firavă” pentru un model de competiție. La acest capitol, SL în mod cert stă foarte bine. Fără a menționa că modele precum SL sunt vectori de imagine, sunt modelele pe care vei regăsi sisteme de asistență care ajung în zona civilă după ceva timp.
Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?
Deși urăsc invazia asta de display-uri, și cu atât mai mult într-un GT care ar trebui să-mi alinte retina cu materiale nobile și nu cu pixeli, posibilitatea de a regla înclinarea display-ului central mi s-a părut interesantă. O funcție ciudată la prima vedere, dar una utilă când vine vorba de trimiterea reflexiei soarelui la plimbare. Poate fi setat într-un interval de înclinare care pornește de la 12 grade și ajunge la 32 grade.
Deși ai nevoie de o mică perioadă de acomodare cu cele două butoane de pe volan care îți oferă acces rapid la setările mașinii, am apreciat și acest gen de interacțiune specifică motorsportului.
Chiar dacă nu am avut nevoie de Airscarf, în trecut am savurat confortul oferit la rularea decapotat la grade mai puține. Sinuzita mea a apreciat blânda mângâiere a cefei cu aer cald.
Și deși ar trebui să fie un GT, detalii de supercar, precum posibilitatea ajustării fluxului de aer care curge pe sub mașină pentru a obține astfel o apăsare mai bună la sol, te face să înțelegi că nu mai suntem în anii 2000. Lucrurile au evoluat semnificativ.

Ce-i lipsește?
Aș putea spune că puțină atemporalitate. Acel ceva care să o facă „collectable”. Pe de altă parte, de această mică dramă cred că suferă toate modelele din această zonă rarefiată. Personal, încă nu văd mariajul dintre pixeli și piele un cocktail clasic. Se prea poate să mă înșel, se prea poate ca în viitor constructorii să dezvolte o divizie specială care să producă interfețe grafice noi pentru modelele care încep să aibă o vârstă și lasă ușor impresia unui Pentium 1.
Un lucru care face ca mașina asta să fie unică și să iasă în evidență?
O replică celebră spune: „Vocea și talentul meu!” Aici aș mai adăuga și arborele genealogic și condiționarea acestuia.
Liber la criticat: ai mână liberă să îmbunătățești un lucru. Ce schimbi?
În primul rând, comenzile sensibile la atingere de pe volan. Dificil de accesat, și mai ales de dozat – cazul reglării volumului. Aș mai introduce o comandă fizică, nu una tactilă pentru acționarea acoperișului. Vara, la rularea decapotată, display-ul central poate achiziționa grade până la punctul în care degetul ezită să-l atingă, ceea ce face ușor dificilă ridicarea plafonului. Iar odată început acest proces ar trebui să nu poată fi întrerupt de nimic.
Pur întâmplător, în timpul ridicării plafonului am vrut să cresc volumul sistemului audio. Peste meniul de acționare a acoperișului a apărut meniul volumului, iar asta a întrerupt operația.
Și aceste reproșuri capătă mai multă validitate când începi să privești modelul ca pe unul sportiv, unde ai nevoie de precizie când vine vorba de selectarea unei opțiuni.
Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…
… vrei în garaj un nume care are în spate peste 70 de ani de tradiție.
Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…
… nu ai citit câteva rânduri despre istoria SL și ce reprezintă acest model.
Completează spațiile punctate: mașina asta va fi un succes dacă…
… ar îmbrăca și niște haine civile.
Peste 10 ani vom vorbi despre mașina asta ca despre modelul care…
… se pregătește de capitolul 8 al existenței sale.
La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.
Rămâne un trofeu care aprinde scânteia pasiunii în ochii tinerilor.
Fișa tehnică a mașinii
Galerie foto cu mașina:






































