Test Drive: Maserati Ghibli Hybrid

Poți să menții aprinsă flacăra pasiunii și cu un patru-în-linie? Maserati încearcă.

Cine este și ce vrea Maserati Ghibli Hybrid de la noi?

Ghibli Hybrid este promotorul erei electrificării la Maserati. Totodată, îndepărtează marca italiană de ideea de necurat prin înlocuirea, în gamă, a lui Ghibli diesel. 

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

Această nouă versiune se diferențiază de celelalte prin adoptarea unui nou motor, cel mai mic pe care l-am văzut pe un Maserati modern: patru-în-linie, de 2 litri. Al doilea lucru important este că are un boost electric, provenit de la un starter-generator și alimentat de o baterie la 48 V. Iar al treilea lucru: odată cu această nouă motorizare, Ghibli primește o a doua reîmprospătare. Ecranul central de 10.1 inch este cea mai evidentă noutate.

Cu cine se bate pe piața din România?

Rivalii lui Maserati sunt sedanurile premium de clasă mare. BMW Seria 5, Mercedes-Benz Clasa E și Audi A6, de exemplu. Ghibli e în companie dificilă, având în vedere că toți trei au primit, între timp, generații noi. Maserati Ghibli are deja șapte ani vechime. Nu că ți-ai da seama de asta doar uitându-te la el.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Motivul pentru care ne-am adunat aici este să vă povestesc despre Maserati Ghibli, hibridul. Dar să vă spun mai întâi câte ceva despre brandul Maserati în prezent. (Dacă te grăbești, ignoră următoarele două paragrafe.)

La marea schemă a electrificării din industria auto a aderat și Maserati, brandul italian cunoscut pentru că face mașini frumoase și cu motoare mari. Făcea, mai degrabă, pentru că vremurile se schimbă, nevoile la fel, iar Maserati nu vrea să rămână în urmă. Dimpotrivă: vrea să fie dintre cei dintâi producători de mașini sport cu o electrică în gamă. Mai știi GranTurismo, GT-ul animat de un V8 sănătos, de 4.7 litri? Următorul GranTurismo va fi primul model 100% electric al producătorului. Și va avea un sunet electric aparte. Mda

Din fericire, nu vorbim de o tranziție bruscă de la termic la electric: italienii vor avea 13 oferte electrificate în gamă. Unele electrice vor fi pur-baterie, altele vor fi hibride. Prima ofertă dintre cele din urmă este chiar exemplarul din testul nostru: Maserati Ghibli Hybrid.

Ghibli primește un motor de 2 litri, cu patru cilindri în linie, dar care are putere echivalentă cu a unui V6 pe benzină și consum specific unui V6 diesel. Adică 330 de cai-putere, 450 Newtoni-metru și 8.9 l/100 km. Primele două valori sunt incontestabile. 

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Ardere eficientă, extra putere și mai puține emisii cu noul cocktail de aditivi din benzina MOL EVO 100 Plus. Un trio chimic care protejează motorul, prelungește viața acestuia și scade consumul de carburant. Detalii aici

La a treia am să pun un asterisc. În primul rând pentru că nu mi-a permis contextul să mă întind la drum cu Ghibli Hybrid, ca să văd cum îi lucrează automata ZF cu opt trepte în interesul eficienței la consum. Probabil că m-aș fi înscris în provocarea personală de a mă apropia de 900 de kilometri parcurși cu un plin, cât i-ar permite rezervorul de 80 de litri. Ar fi fost probabil un test al răbdării, dar oricum nu sunt genul care să mă grăbesc.

Apoi: dacă ți-l iei ca să înfrumusețezi orașul cu formele sale și nu pentru călătorii extraurbane, Ghibli s-ar putea să-ți strice socotelile. Pe foaie, consumul urban estimat este de 13.3 l/100 km. În realitate, poți să sari lejer, fără efort, de 17 l/100 km. Poate chiar 20, uneori, de ce nu. Maserati a făcut dintotdeauna mașini care să reprezinte forța incomensurabilă a unei zeități. Ai văzut tu vreun zeu cumpătat?

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Maserati a spus că l-a făcut pe Ghibli micro-hibrid pentru că a dorit să păstreze raportul de 50:50 al maselor pe punți. O baterie în portbagaj ar fi stricat echilibrul. Astfel, Ghibli rămâne pregătit de hârjoană. În modul Sport direcția se întărește, transmisia se reajustează, iar amortizoarele adaptive Skyhook se întăresc. Diferențialul cu alunecare limitată de pe puntea spate (cea motrică, în cazul lui Hybrid) distribuie corespunzător cuplul pe fiecare roată. Mașina este pregătită pentru tine. Așa cum era și acum șapte ani, cu mențiunea că acum ai un motor mai mic sub capotă. Este distractiv, dar nu performant. Pentru performanță, alege oricare Ghibli de la S în sus. 

Cel mai bun mod de rulare pentru mine în Ghibli Hybrid a fost ICE (Increased Control & Efficiency), când direcția este moale, la fel și pedala de accelerație, și amortizoarele. Totul este abordat cu calm, atât cât poate un sedan italian înflăcărat să-ți ofere. Să te strecori prin oraș cu o mașină de cinci metri lungime nu este ușor niciodată. Dar Ghibli îți vine în ajutor aici cu o suită de camere, pentru vedere la 360 de grade.

Suspensiile sunt mai degrabă confortabile sau mai degrabă sportive?

În echiparea GranSport, Ghibli este oferit cu sistemul de amortizare adaptivă Skyhook, ceea ce înseamnă că poți schimba comportamentul amortizoarelor când vrei tu. Deci sunt și confortabile, și sportive. Aș vrea să spun că nu la fel de confortabile și nu la fel de sportive ca în cazul rivalilor mai tineri, dar chiar nu am simțit vreo diferență deranjantă aici. 

Cum ți se pare designul exterior?

Păi este principalul argument care m-ar face să aleg Maserati Ghibli în locul altor mașini. Zi sincer: ai putea să spui, uitându-te la el, că are un design îmbătrânit? Eu nu pot. 

Cum sunt materialele la interior?

Dacă la exterior actualizările estetice au fost mai subtile, la interior italienii au schimbat butoane, au adăugat ecrane mai mari și mai performante, împreună cu tehnologii moderne. Materialele, finisajele, designul bordului nu s-a modificat considerabil și, implicit, nici suficient de mult încât să fie convingător. 

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Patru pasageri călătoresc liniștiți, fără să-și reproșeze că sunt prea înalți sau că ai mașina prea mică. Asta în cazul puțin probabil în care vă nimeriți toți patru să aveți peste 1,9 metri înălțime, pentru că atunci cei din față vor primi înghionteli cu genunchiul de la cei din spate. Portbagajul are 500 de litri, un volum un pic mai mic decât în cazul rivalilor. Dacă vrei să transporți blaturi lungi de lemn cu el, 1) de ce ai vrea să faci asta? și 2) bancheta spate nu formează podea la nivel cu portbagajul, deci vezi să nu te faci de râs pe la IKEA cu încercări eșuate.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Ghibli a fost testat în anul debutului, adică în 2013, când a punctat 5 stele din 5, cu 95% eficiență în cazul pasagerilor, 79% pentru copii, 74% pentru pietoni și 81% la capitolul tehnologii. Lista de dotări de siguranță a primit upgrade la fiecare actualizare a modelului: pe lângă toate acronimele asociate stabilitatea la rulare, Ghibli vine cu airbaguri frontale și laterale și chiar pentru genunchi (la șofer), cu sistem de avertizare la părăsirea benzii, cu sistem de monitorizare a unghiului mort, sistem de camere la 360 de grade și cu asistent la frânarea de urgență. 

Top 3 sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

OK, nu am trei, ci două, iar una dintre ele nici măcar nu este o tehnologie sau o soluție inteligentă, ci un detaliu: padelele pentru schimbarea treptelor de viteză. Sunt din aluminiu curat și se simte asta. La fiecare atingere. Poate că de asta am și scos consumul ăla. Hm.

Ce mi-a plăcut mult — și aș vrea să văd asta și la alții — este spațiul dedicat telefonului mobil. Se află în bord, sub comenzile pentru climatizare. Este o poliță căptușită, pe care să-ți pui telefonul și apoi să-l pitești acolo în bord. Că oricum nu ai nevoie de telefon când conduci, nu? (Infotainmentul vine cu Apple CarPlay și Android Auto.) Și pentru că ești într-o mașină italiană, nu te surprinde nici că implementarea sistemului nu este perfectă: în cazul în care capacul de la suporturile de pahare este ridicat, polița nu mai poate fi trasă la maximum în afară.

Îi lipsește ceva la capitolul tehnologie?

Nu are head-up display. Adică nici nu poate fi echipat cu HUD. Asta a fost, pentru mine, singura absență notabilă. Altfel, interfața infotainmentului arată foarte bine, însă timpii de reacție sunt doar buni, nu foarte buni. 

Cât mă costă toată afacerea?

În România, Ghibli Hybrid are prețuri de la 77.900 €. În versiune GrandSport — așa cum este cea de aici —, costă de la 87.000 €. Prețul modelului testat, echipat foarte generos, a ajuns la 97.000 €. 

Cu ce vine în echiparea standard?

De pe lista de dotări standard ale lui Ghibli Hybrid menționez jantele de 18 inch, farurile bi-Xenon, tapițeria din piele neagră, ecranul de 10.1 inch, sistem audio cu opt incinte, climatizare automată pe două zone, scaun cu reglaj electric pentru șofer, faruri și ștergătoare automate. 

Dacă ar fi să alegi un singur lucru pentru care merită cumpărată mașina asta, care-i acela?

Design. Frumusețe. A rămas un model dezirabil, în parte și pentru că nu vezi străzile pline de Maserati Ghibli. Sau oricare alt model al mărcii, până la urmă.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

  Că e nesătul.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă (…)

… vrei să-ți cumperi un Maserati pentru că arată bine, nu pentru că este performant. 

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă (…)

… vrei un Maserati care să fie performant, nu doar frumos.  

Știrbule, tu ți-ai cumpăra-o?

Dacă aș avea acum în buzunar 100.000 € și aș fi pus să aleg între Ghibli Hybrid și oricare dintre rivalii din segment, mi-ar exploda capul. Lasă-mă să mă mai gândesc.  

La final, descrie-mi mașina asta în 10 cuvinte. 

Primul Maserati pentru care plătești impozit mic.

Fișa tehnică a mașinii:

Ghibli

GranSport

de la 77.900€
Sistem de propulsie
Benzină
Putere
330 CP
Cuplu
450 Nm
Transmisie
Automată 8 trepte
Motor termic
Configurație / Nr. cilindri
L4
Capacitate cilindrică
1998 cc
Putere maximă
330 CP
Cuplu maxim
450 Nm
Motor electric
Număr motoare
Putere maximă
Cuplu maxim
Baterie
Capacitate brută
Capacitate netă
Putere maximă încărcare
Consum oficial
Mediu mixt (NEDC)
7.5 litri/100km
Mediu mixt (WLTP)
8.6 litri/100km
Dimensiuni
Lungime
4971 mm
Lățime
1945 mm
Înălțime
1461 mm
Ampatament
2998 mm
Masă proprie
1953 kg
Portbagaj
500 litri
Volum rezervor
80 litri
SIGURANȚĂ
Rezultat Euro NCAP
5 stele
Preț
Preț de pornire model
77.900
Preț mașină testată
97.000