Iveco eDaily: care-i treaba cu mașina asta?
Este un LCV, Light Commercial Vehicle. Noi, pe aici, pe meleaguri natale, le spunem dube. Am ajuns să avem o mică repulsie vizavi de ele pentru că le găsim parcate cu luminile de avarii aprinse prin locuri unde au cele mai mari șanse să încurce circulația, și de regulă și cu motorul pornit. Asta dacă nu întâlnești câte una prin trafic care „calcă” pe patru urme și își maschează prezența în nori grei de fum. Despre modul în care unele exemplare sunt conduse, nu aș vrea să detaliez. Oricum, trecând peste niște stereotipuri care și-au găsit locul în ultimii ani în subconștientul colectiv, aș dori din start să declar că Iveco eDaily este ceva ce aș decreta ca fiind obligatoriu în urban, dacă aș fi pentru o zi președinte. Destul de radicală afirmația, așa că sper să o justific în cele ce urmează.

De ce se lansează acum?
Modelul a fost lansat pe piața românească în iunie 2024. Producătorii de modele comerciale nu își mai permit să neglijeze acest segment, cel al versiunilor electrice. Dovadă că Iveco are și un cap tractor – Iveco S-eWay electric, model care oferă o autonomie de până la 500 km, cu o baterie de 738 kWh. Astăzi vorbim despre Daily, deja o legend în zona LCV-urilor, dar un Daily electric.
Lucruri de reținut față de generația anterioară?
Nu am de contorizat lucruri noi pentru că este primul Daily electric. Dar aș putea să vă spun că eDaily poate fi identic cu o versiune echipată cu motor termic. Iar acest lucru este un detaliu aproape unic în peisajul vehiculelor comerciale ușoare. Și uite cum mi-am mai asumat un detaliu pe care trebuie să-l explic și exemplific.

Cu ce alte modele împarte platforma tehnică și de ce iese în evidență Iveco Daily în familie?
Iveco produce vehicule comerciale, o face destul de bine, este unul din cele mai puternice nume din Italia. Acoperă o zonă extinsă de modele – de la cele civile: vehicule comerciale ușoare, camioane și autobuze, vehicule militare prin marca IDV, vehicule pentru condiții grele prin marca Astra. Iveco Daily nu își împarte organele cu nimeni.



Care sunt ceilalți rivali direcți de pe piață?
Cam greu de identificat concurenți care să ofere o atât de mare polivalență și libertate de configurare. eDaily poate fi configurat în aproximativ 200 declinări. Dar dacă privim lucrurile din perspectiva furgon/van, deja descoperim niște nume grele în peisaj.
Primul este Renault Master E-Tech, disponibil în două versiuni L2H2 și L3H2. Oferă un volum de încărcare de la 10,8 mc până la 13 mc. Modelul este oferit cu opțiunea de a alege între o baterie de 40 kWh și una de 87 kWh.
Din constelația Stellantis am ales Fiat E-Ducato. Acesta este oferit cu două baterii – una cu trei module cu o capacitate de 47 kW, și una cu cinci module cu o capacitate de 79 kW. Versiunea furgon este disponibilă în versiune de 11.5 mc sau 13 mc.
Și am mai invitat la aceeași masă și un Ford E-Transit. Modelul oferă destul de multă libertate la capitolul configurare. E-Transit poate fi comandat cu un volum de încărcare ce pornește de la 9.5 mc și acesta poate ajunge 15.1 mc. Sunt disponibile două motorizări – 184 CP și 269 CP, precum și două baterii – 68 kWh și 89 kWh.
Cât costă? Cum stă la preț versus principalii concurenți?
Nu pot vorbi de un nivel de echipare, pentru că am mai zis, mașina asta este un Lego pe care-l configurezi după propriile nevoi.
Mașina are un preț de pornire în România de 54.000 euro fără TVA. Ce se întâmplă mai departe depinde de nevoia fiecăruia.
Pentru un Renault Master E-Tech, prețul versiunii de bază începe de la 64.510 euro, în timp ce Fiat e-Ducato e mai ieftin (tot în variantă de bază) cu aproape 2.000 de euro. Singurul care se apropie de prețul lui eDaily este Ford E-Transit: 57.820 euro.
Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?
În acest segment nu pot recomanda o versiune. Clientul se duce și își configurează mașina (sau lotul de mașini) în funcție de propriile nevoi. Noi aici avem un Iveco eDaily 35S14EV ES3V. Un van cu o masă totală maximă autorizată de 3.500 kg și o masă totală rulantă autorizată de 7.000 kg. Și din start descoperim un detaliu unic în peisajul LCV-urilor electrice, acest model poate tracta o remorcă de 3,5 tone.

În cazul lui eDaily vorbim de posibilitatea de a-l conduce cu permis categoria B până la 4.25 tone, o derogare oferită vehiculelor electrice, unde cele 750 kg care depășesc masa de 3.500 de kilograme nu duc la o creștere a sarcinii utile a vehiculului, ci servesc doar la compensarea creșterii în greutate cauzată de sistemul alternativ de propulsie. Spre exemplu, acest lucru este valabil dacă optezi pentru o versiune cu trei module de baterii – 111 kWh capacitate totală.
Versiunea testată are un motor electric de 140 kW/ 188 CP și 400 Nm, o autonomie declarată conform ciclului de testare WLTP de 265 km și o baterie compusă din două module, fiecare cu o capacitate totală de 37 kWh (35 kWh net). În final avem la dispoziție 70 kWh. Tot aici trec masa proprie de 2.834 kg și un volum de încărcare de 12 mc oferit în versiunea cu ampatament de 3.520 mm și o înălțime de 1.900 mm.
Cum ți se pare designul exterior?
Un Iveco Daily clasic cu discrete tușe de un albastru electric sesizabile în grila față și la baza stâlpului A – acolo unde se regășește acronimul care identifică versiunea. La nivel de caroserie, de repere, versiunea electrică nu diferă cu nimic de versiunile termice. Iar dacă vorbim de sustenabilitate, vorbim despre un plus – Iveco nu a investit suplimentar și inutil în dezvoltarea unui design nou care să te facă să o arăți cu degetul pe stradă: Uite un Daily electric! Cum accentul este pus pe eficiență, aici ofer un rând de aplauze.



Cât consumă pe bune (și ce autonomie are)?


Autonomia conform ciclului WLTP este de 265 km. Când am urcat la volan, pe bord îmi era afișată o autonomie de 209 km. Un mic rezumat al evoluției mele, strict urbane, se rezumă la un parcurs de 75 km, o baterie ajunsă de la 100% la 77% și o autonomie afișată de 201 km. Consumul mediu afișat a fost undeva între 28 și 29 kWh.

Cât de repede se încarcă la prize AC și DC?
Încărcare se face standard la stații AC de până la 11 KW, versiunea testată cu 2 module având nevoie de 6 ore și 20 min pentru o încărcare completă. Opțional puteți opta pentru încărcare AC până la 22 kW, timpul ajungând la 3 ore și 10 min pentru o încărcare completă. Pentru versiunea cu un modul se poate opta pentru încărcare DC de până la 40 kW, pentru cea cu 2 module se ajunge la 80 kW. În acest caz ai nevoie de 30 min pentru a ajunge de la 20% la 80% încărcare. Poți debloca și 115 kW, dar trebuie să alegi versiuni cu 3 sau 4 module de baterii (maximul pe care ți-l oferă Iveco).


Cum sunt materialele și calitatea asamblării la interior?
O cabină tipică de Iveco Daily. Materiale corecte pentru un model utilitar. Șoferul este alintat cu un volan care pare sechestrat de la o berlină sportivă. Volanul și selectorul modurilor de rulare sunt îmbrăcate într-un material plăcut la atingere și care oferă o priză bună. Tapițeria scaunelor oferă un grad bun e aderență, să nu permită șoferului să alunece în scaun.



Spațiu interior: câți pasageri încap pe bune în mașină și cum stă la spațiile de depozitare?
În configurația avută la test, cabina era prevăzută cu trei scaune. Dacă situația o impune, pot urca la bord șoferul plus doi pasageri. Pentru că cel de la volan nu mai interacționează atât de mult cu levierul selectorului modului de rulare, nu va fi atât de intim cu genunchiul stâng al pasagerului. Dar pentru drumuri lungi recomand versiunea cu un singur coleg de cabină. Scaunul șoferului este suspendat și prevăzut cu reglaj atât pentru greutatea șoferului, cât și lombar. Spătarul scaunului din mijloc poate fi pliat și transformat într-o măsuță.


Tipic, o astfel de cabină oferă enorm de mult spațiu de depozitare. Pe sus, pe sub scaunele din drepta, pe planșa de bord. Poate ceva mai mult spațiu în spatele spătarului scaunului șoferului pentru a putea ascunde mai elegant o eventuală haină mai groasă agățată în suportul dedicat.
Sistemul multimedia și infotainment: lucruri bune, lucruri proaste?
În versiunea de bază ai un tablou de bord clasic, cu ceasuri analog și un display central. Singurul reproș ar fi că poate mi-aș fi dorit un font mai mare pentru afișajul display-ului central, sau poate o fi vârsta de vină. Sistemul de infotainment oferă Apple CarPlay. În plus, în spatele unui layout clasic de cabină se ascunde multă telematică. Ai aplicația Iveco ON Easy Daily care îți permite să controlezi parametri mașinii. Dar ai și IVECO ON Portal eRemote Control IVECO DRIVER PAL vocal driver companion care îți oferă acces la portofoliul Amazon Web Services și Amazon Alexa, plus Professional Safe Report. Un manager de flotă va zâmbi ironic când se va gândi la serviciile secrete de informații.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?
L-am exploatat preponderent urban. Am făcut asta pentru că aici cred că mașina asta se exprimă deplin. Am simulat o mică ieșire extraurbană similară cu ajungerea la un hub logistic de unde se preia sau se livrează marfa. Ce-i drept, mi-aș fi dorit să am și vreo 300 kg încărcătură pentru a putea să-mi construiesc o imagine mai fidelă legată de autonomia reală când este pus la muncă.
Fie că rulezi urban sau în afara orașului, primul detaliu pe care-l vei remarca imediat este cât de odihnitoare este experiența de condus. Nu vibrații, nu sunet de motor, nu grija schimbării treptelor. Privind la colegii de trafic care erau la volanul unor dube clasice, aproape încercam un sentiment de vină pentru starea de bine și relaxare pe care o aveam la volan.

Selectarea modului de deplasare – înainte sau marșarier – se întâmplă cu o mică întârziere, detaliu calibrat astfel din motive de siguranță. Este un mic detaliu care la început solicită o mică perioadă de acomodare, asta dacă „descaleci” dintr-un model electric civil. De asemenea, livrarea puterii este progresivă. Oricât de agresiv vei apăsa pedala de accelerație la plecarea de la semafor, nu sunt șanse mari să-ți agiți marfa din zona cargo. Iar acest detaliu mi-a plăcut. Inițial ai senzația că nu sunt toți căluții acasă sau că mașina este sub motorizată. Puterea este livrată liniar, nu brutal. Vei descoperi că ești printre cei mai rapizi când pleci de la semafor, doar că nu mai ai parte de acel șoc inițial la demarare. Și undeva după 60-70 km/h simți toate resursele propulsorului electric.
Ai la dispoziție trei moduri de rulare – Eco, Normal și Performance. Cum italienii iubesc drama, ultimul mod nu este pentru rularea pe circuit, este modul care oferă un plus de cuplu pentru o plecare mai ușoară din rampă cu mașina încărcată.
Sunt disponibile și trei niveluri de frânare regenerativă – Sailing, Regenerative și One Pedal Drive. Cu mașina goală, cel mai eficient mod în regim urban l-am găsit a fi „Sailing”. Este cel care îți permite rularea liberă în modul coasting. Cu puțină anticipare și atenție la trafic poți rula mult fără a consuma energie. Iar în cazul frânărilor, acestea oricum se realizează preponderent regenerativ, abia ultima secvență a procesului de frânare – cea de la viteze de 20/15 km/h până la zero – se realizează cu ajutorul sistemului mecanic. Trecerea de la frânarea regenerativă la cea prin fricțiune este destul de fluidă, fără a resimți vreun gol de transfer.
Modul Regenerative te plasează într-o zonă de frânare similară cu cea a unei frâne de motor clasice, iar funcția One Pedal Drive aduce un plus de frânare, dar nu l-am găsit atât de agresiv cât să fie nevoie să dozezi modul de decelerare prin dozarea pedalei de accelerație. Chiar vei interacționa cu pedala de frână uneori. Aș fi curios să verific această funcție și cu mașina încărcată, ceva îmi spune că poate oferi o decelerare mai agresivă în astfel de condiții.
Modelul din test are o masă la gol de 2.834 kg. Destul de multe kilograme și ele se simt la trecerea peste denivelări. Suspensia are o capacitate limitată de a filtra, apoi simți cum masa se răzbună. Este disponibilă și o suspensie pneumatică care se prea poate să salveze mult.
Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?
La acest capitol am fost luat prin surprindere. Nu mă așteptam să găsesc Daily pe lista modelelor testate de Euro NCAP. Nu doar că l-am găsit, dar este și medaliat cu aur de organizație pentru versiunea 2024. Cum ciclul de viață a unui astfel de model este mult mai mare comparativ cu al unui vehicul personal, producătorii aduc periodic upgrade-uri. În 2024, modelul a primit în echiparea de serie o serie de sisteme integrate sub umbrela ADAS – Advanced driver-assistance systems. Daily este echipat cu airbag-uri frontale, cele cortină sunt opționale. Sistemul autonom de frânare de urgență a reacționat corect atât pentru a preveni o coliziune mașină-mașină, cât și pentru a evita lovirea unui pieton sau biciclist. Sistemele de la bord monitorizează starea de oboseală a șoferului, iar modelul este echipat și cu sistem de menținere a benzii de rulare.
Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?
În primul rând mi-a plăcut câtă libertate de configurare îți oferă Iveco. Vorbind despre un vehicul comercial/utilitar, luăm în calcul faptul că este expus mai ușor unor incidente. Accesul la modulele de baterii este extrem de bun, pot fi decuplate individual, și de asemenea accesul la prizele de inundare a bateriilor în caz de incendiu este bun. La capitolul telematică Iveco oferă posibilitatea de monitorizare a mașinii de la distanță. Și poate unul din detaliile extrem de importante este faptul că mașina poate fi echipată cu prize de putere ePTO – Electric Power Take-Off de până la 15 kW.
Ce-i lipsește?
Un spațiu accesibil ușor unde să-mi plasez telefonul, unul din care acesta să nu fugă – vezi spașiul din planșa de bord – sau să-l expună la razele soarelui – dacă este plasat pe planșa de bord. Îmi imaginez ceva în genul accesoriului de la Dacia – în condițiile în care șoferul unui astfel de model este nevoit să interacționeze des cu telefonul.
Un lucru care face ca mașina asta să fie unică și să iasă în evidență?
Faptul că este acel Iveco Daily care poate îmbrăca haina care se potrivește cel mai bine afacerii tale, doar că în versiune electrică. Poate fi echipat cu patru module de baterii – o capacitate utilă de 140 kWh și să ofere o autonomie de până la 400 km.
Liber la criticat: ai mână liberă să îmbunătățești un lucru. Ce schimbi?
Capacitatea de încărcare DC. Cred că o parte din gradul limitat de adoptare vine tocmai din alegerea unor soluții de buget pentru încărcarea DC. În acest caz – configurație cu două module – vorbim despre o încărcare de 80 kW – iar pentru cei care aleg 3 sau 4 module se oferă 115 kW. Orice oră de imobilizare pentru un astfel de model înseamnă bani pierduți. Dar aici aș veni și cu o completare. În funcție de companie: că dacă există stații rapide instalate în hub-ul din care încarci/descarci marfă, atunci timpul imobilizat dispare.
Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…
… ai un rulaj urban zilnic de circa 200 km, iar încărcătura medie este de aproximativ 300 kg.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…
… ești un transportator pe distanțe medii și lungi.
Completează spațiile punctate: mașina asta va fi un succes dacă…
… s-ar dezvolta infrastructura de încărcare și legislația ar obliga utilizarea acestor modele în mediul urban. S-ar putea să mă înșel, dar diferența de preț, comparativ cu o versiune termică se amortizează în aproximativ 200.000 km, apoi ești pe plus. Iveco spune că versiunea electrică oferă costuri de întreținere cu până la 50% mai mici, iar garanția pentru baterie este de 8 ani sau 250.000 km.
Peste 10 ani vom vorbi despre mașina asta ca despre modelul care…
… încă este în oferta Iveco. În lumea transportatorilor lucrurile evoluează, dar ceva rămâne constant – ai nevoie de un model robust pentru că marfa trebuie cărată nu alintată cu lumini ambientale. Se prea poate să fie o prezență la fel de banală în trafic, doar că nu va mai fi duba aia diesel uitată cu motorul pornit cât timp curierul urcă să-ți livreze pachetul.
La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.
Un mariaj între ziua de ieri și cea de mâine.

Iveco eDaily































