Test Drive: Ford Mustang Mach-E

O mașină cu nume legendar ale cărei multe calități se văd abia după ce încetezi să mai ții cont de numele său.

Cine este și ce vrea Ford Mustang Mach-E de la noi?

Este primul autoturism electric de la Ford. Și ai mai auzit de modele care fiind primele în gamele altor mărci, dar aici vorbim de Ford, producătorul care ne-a adus Model T, mașina care a pus America (și nu numai) pe roți, și pe care îl onorăm prin curse cu porci, printre altele.

În mod curios, nu o să vezi sigla Ford pe această mașină decât într-un singur loc, care nici măcar nu e la vedere. O să-l vezi, în schimb, burdușit cu sigle Mustang. Pentru că Ford ține neapărat să facă această asociere între coupeul sportiv iubit la nivel internațional și un SUV electric. Dacă această abordare de marketing se va dovedi de succes sau nu în vânzări, rămâne de văzut. Până la urmă, e treaba lui Ford ce face cu numele care l-au consacrat. Important este că în spatele acestui botez forțat se află o electrică faină.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul de dinainte de facelift?

Păi depinde cum privești problema. Dacă te uiți la el ca la al șaptelea Mustang. Sunt mai mult de trei, în sensul că absolut TOTUL este nou! Mașina nu mai are V8 sau patru-în-linie, ci motor electric (sau chiar motoare, după caz). Nu mai este coupe, ci SUV (cu plafon teșit, ce-i drept). Și nu mai este sport, ci mai degrabă confortabil. O să discutăm despre asta mai jos.

Cu cine se bate pe piața din România?

Primul rival pentru Mustang Mach-E care-mi vine-n minte este un alt SUV electric exotic, în ciuda faptului că există printre noi de ani buni: Jaguar i-Pace. În segmentul SUV-urilor electrice de clasă medie îi găsești și pe Mercedes-Benz EQC, BMW iX3, Audi Q4 Sportback e-tron, Skoda Enyaq iV și Tesla Model Y.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Mașina de test a fost în versiunea cea mai puternică disponibilă în acest moment: două motoare (deci cu tracțiune integrală) care însumează 351 de cai-putere și 580 de Newtoni-metru, capabili să urnească Mustangul durduliu de la 0 la 100 km/h în 5.1 secunde. Motoarele sunt hrănite de o baterie de 88 kWh, care promite o autonomie de până la 540 de kilometri

Gama de oferte la debut este suficient de cuprinzătoare încât să mulțumească pe mai toată lumea. Mustang Mach-E este oferit cu două baterii (68 kWh și 88 kWh), cu punte spate motrică sau cu tracțiune integrală, cu puteri care variază între 269 CP și 351 CP și autonomii cuprinse între 400 și 610 kilometri, în funcție de combinația pentru care optezi. (A explicat și Cornel, într-un articol dedicat, care sunt combinațiile posibile. Îl găsești aici.)

Probabil că aș sta un pic să mă gândesc înainte să aleg între modelul testat și versiunea cu 294 CP, punte spate motrică și autonomie de 610 kilometri. Nu de alta, dar am mai mers cu Mustang și până la Mach-E și n-am simțit nevoia unei intregrale. Revenind la argumente serioase: având în vedere că nu locuiesc chiar în Siberia și că Mach-E nu este chiar un SUV cu care ieși pe imaș, aș scuti câteva mii de euro și aș opta pentru punte spate motrică și autonomie maximă.  

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Viitorul e ELECTRIC! Încarcă-te cu energie de la MOL Plugee, simplu și rapid, chiar și în 30 de minute. Detalii aici

După circa 470 de kilometri, consumul mediu indicat era de 18 kWh/100 km. Asta înseamnă că aș fi acoperit, cu un plin, aproape 500 de kilometri. Autonomia estimată de Ford pentru versiunea testată de mine este de 540 de kilometri. L-am testat în toate modurile de rulare, în preponderență pe drum extraurban, și n-am făcut rabat nici de la căldură, nici de la ventilație. Având în vedere că estimarea producătorului este cea ideală, deci ușor de atins doar dacă mergi la vale cu maximum de regenerare în frâne, cred că cifra de 18 kWh/100 km este corespunzătoare.

L-am și încărcat, dar asta așa, ca să văd cum se încarcă. Mach-E cu baterie de 88 kW poate să tragă curent cu până la 150 kW, adică să-și încarce 80% din baterie în 45 de minute. N-a fost cazul la mine, pentru că nu găsești stație de 150 kW la tot pasul. Dar îți faci treaba și cu o stație de 50 kW, doar că mai lent: durează cam 90 de minute o încărcare.

Dacă ai garaj cu priză, în 26 de ore ești gata de drum! Deci mai bine pui mâna și-ți cumperi un wallbox (îți vinde Ford unul, 600 €) la 11 kW, ca încărcarea peste noapte să fie fezabilă: 10-80% în 7,2 ore.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Cum vrei tu, practic, pentru că vine cu trei moduri de rulare predefinite: Whisper, Active și Untamed. Le-am pus în ordinea iuțeniei lor, ca să știi care-i care. Acum, poate că sună contraintuitiv ce spun acum, dar dacă-i activezi funcția one-pedal drive, care face din pedala din dreapta și accelerație și frână, s-ar putea să ai parte de o rulare mai fină decât dacă-l conduci în modul standard. Asta pentru că pedala de frână are o cursă ciudată – specifică electricelor, de altfel –, în sensul că e leșinată până într-un punct; punct din care devine foarte trează.

Prin oraș nu l-am condus foarte mult, dar suficient cât să-mi dau seama că nu ar trebui să existe persoană care să aibă dificultăți în a-l manevra. Mach-E este mărișor, dar are sistem de camere la 360 de grade, deci îl poți cârmui cu multă precizie prin oraș.

În modul Untamed îți pune în pedală toată herghelia, lucru pe care m-am simțit aproape dator să-l fac pe coborârea de pe Pârâul Rece, un drum secundar care leagă Sinaia de Brașov în cel mai întortocheat (și satisfăcător, pentru unii) mod posibil. Mașina, ce-i drept, prinde viață, însă trebuie să nu uiți că ești într-un SUV de aproape 2.2 tone, și inerțiile sunt mari. Nu este dezamăgitor pe viraje, cu toate că anvelopele o să-și pună umerii la treabă; stai liniștit, o să le auzi tu când nu mai pot.

Suspensiile sunt mai degrabă confortabile sau mai degrabă sportive?

Suspensiile nu sunt sportive, sunt mai degrabă confortabile, cu toate că amortizoarele par să-și atingă limitele destul de repede – este „boala” mașinilor electrice, așa cum ți-ar spune orice mecanic. În contextul dat, Mustang Mach-E se achită de datoria de a oferi un mix de confort și sportivitate. La capitolul confort contribuie și anvelopele cu balon mare. Deci nu te uita la jantele alea (fie ele și de 19 inch) și te gândi că sunt parcă prea mici. Compensează anvelopele pentru ele.  

Versiunea GT este așteptată cu amortizare adaptivă. S-ar putea să fie fix ce trebuie pentru această mașină.

Cum ți se pare designul exterior?

Oricât de mult îmi displace ideea de Mustang SUV, trebuie să recunosc că-mi plac atât liniile lui Mach-E, cât și modul în care au fost încorporate elemente de design specifice Mustang – cea mai evidentă semnătură fiind blocurile optice spate. Dacă te uiți din lateral la el, ai senzația că cei de pe locurile din spate stau cu plafonul în cap, însă este doar o impresie: partea de sus a plafonului a fost mascată cu o culoare întunecată. Linii fluide, dar fără să compromită spațiul. Smart!

Cum sunt materialele la interior?

Așa cum te-ai aștepta să găsești într-un Ford de peste 50.000 de dolari: piele ecologică perforată, cusături contrastante, inserții de efect pe bord, și o calitate a finisajelor chiar impresionantă. Probabil cel mai frumos lucrat Ford în care am stat până acum. N-am stat în GT, ce-i drept…

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Încap și cinci fără probleme. Mustang Mach-E a exploatat cât s-a putut ampatamentul de 2.9 metri – un lucru pe care mașinile electrice îl pot face, mulțumită reorganizării măruntaielor tehnice – așa că în oricare loc te pui, găsești spațiu berechet de lăfăială. Și doi metri înălțime să ai și tot n-o să fii înghesuit la genunchi sau la cap.

Cât despre bagaje, ai 402 litri disponibili în spatele banchetei. Dacă există un aspect în care forma de coupe îi dăunează lui Mustang Mach-E, acesta este. În față dispui de un frunk (sau front trunk, adică portbagaj în față; obișnuiește-te cu termenul, o să-l auzi din ce în ce mai des) încă 100 de litri, numai buni să-ți depozitezi cablurile de încărcare. 

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Mustang Mach-E încă nu a trecut prin testele Euro NCAP, însă ar fi o surpriză să nu ia numărul maxim de stele, având în vedere dotările standard de siguranță: airbaguri frontale, laterale, cortină, plus sistemul Co-Pilot 360, pe care îl voi detalia mai jos.

Top 3 sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Că tot am vorbit mai devreme de materialele de la interior: sistemul audio Bang&Olufsen este încorporat elegant în bord – unul dintre difuzoare este ascuns în spatele inserției textile.

Dacă te uiți atent pe rama portierei față, vei vedea o mică înșiruire verticală de cifre. Acesta este un sistem de deblocare a mașinii folosind cifru. Este parte din pachetul Phone As A Key, care folosește aplicația FordPass Connect drept cheie virtuală. Practic, nu mai ai nevoie de cheie propriu-zisă, lucru util atunci când mergi la alergat, de exemplu, nu? Sau când pur și simplu n-ai chef să-ți iei cheia cu tine, na. Îmi place ideea.

Îi lipsește ceva la capitolul tehnologie?

Nu. Nu chiar. Nu cred. Dar recunosc: am fost un pic obosit de purcoiul de ferestre, butoane și setări pe care îl are ecranul de 15.5 inch (40 de centimetri), dispus vertical pentru că astfel îți dă mai puțin senzația de televizor, probabil. SYNC 4 este cea mai nouă și mai performantă iterație de infotainment de la Ford, și asta se vede, în special în timpi de reacție; ecranul răspunde precis și repede la apăsări.

Din fericire, există câteva funcții pe care poți accesa repede – chiar dintr-o apăsare – precum ar fi sistemul de climatizare, pe care oricum l-aș fi preferat reprezentat de butoane clasice. Acum nu-mi dau seama dacă e din cauză că are foarte multe setări, sau dacă designul interfeței nu este optimizat ergonomic, însă eu trăiesc cu convingerea că nici laptopul meu cu Windows nu are atât de multe chestii pe care poți să le activezi, să le dezactivezi sau să le moderezi un pic.

Cât mă costă toată afacerea?

Între 51800 € și 68300 €, în funcție de combinația pe care ți-o croiești – tip de baterie, număr de motoare, nivel de echipare. Dacă bifezi și toate opționalele, ajungi la 71400 €. Însă dacă iei în calcul primele oferite prin programul rabla, prețurile pentru primul Ford electric de serie devin parcă mai prietenoase: între 42800 € și 59300 €. 

Cu ce vine în echiparea standard și care sunt nivelurile de echipare?

Base și Premium sunt cele două echipări disponibile la debut pentru Mustang Mach-E, și ambele sunt generoase în dotări. Base (269 CP, punte spate motrică, baterie de 68 kWh) este oferit cu jante de 18 inch, faruri cu LED, E-Latch și sistem de  tapițerie din piele ecologică, inserții cromate pe bord și câteva pachete doldora de funcții: Phone As A Key (am povestit mai sus despre el), Co-Pilot 360 (pilot automat adaptiv cu Stop&Go, asistent pentru unghiul mort, asistent de menținere pe bandă, radare și camere la discreție), SYNC 4 cu actualizări „over the air”, cu ecran mai mare decât pot vedea ochii tăi și cu conectivitate wireless pentru Android Auto și Apple CarPlay.

Dacă ar fi să alegi un singur lucru pentru care merită cumpărată mașina asta, care-i acela?

Pentru tot ce-ți oferă, în raport cu cât îți cere pentru asta.   

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Minunatul ghiveci reprezentat de interfața SYNC 4. Acum înțeleg de ce au pus ecran atât de mare: ca să parcurgi mai ușor catastifele de setări.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Îi scot toartele alea mici de la portierele din față, cărora eu chiar nu le văd sensul. Sistemul E-Latch – căci așa l-a botezat Ford – face deja toată treaba: când apeși pe butonul de pe montant, portiera se deschide un pic, jumătate de centimetru, suficient cât să o prinzi cu degetele și să o deschizi de tot. Și da, am luat în calcul riscul accidentării, însă dacă exista această grijă, ar fi trebuit ca și portierele spate să aibă tortițe, nu?

Cumpără-ți mașina asta dacă…

… vrei un SUV electric spațios și foarte bine dotat.

Nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

… te uiți la ea ca la un Mustang, doar că electric.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Da, în special în versiune 4×2. Cel cu autonomie declarată de peste 600 de kilometri.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Model electric convingător de la Ford. Nu e un Mustang.

Logo Ford

Ford Mustang Mach-E Premium AWD

de la 68300 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Electric Baterii (BEV)
Sursă principală energie
Sursă secundară energie
Electric
Putere maximă sistem
351 CP
Cuplu maxim sistem
580 Nm
Transmisie
Tip transmisie
Automată
Număr trepte
Tracțiune
Integrală
Motor termic
Configurație / nr cilindri
Capacitate cilindrică
Putere maximă
Cuplu maxim
Nr. sisteme supraalimentare
Motor electric
Număr motoare electrice
2
Putere maximă electric
Cuplu maxim electric
Baterie
Capacitate brută
98,8 kWh
Capacitate netă
88 kWh
Putere maximă încărcare AC
10,5 kW
Putere maximă încărcare DC
150 kW
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
5,1 s
Viteză maximă
180 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
18,7 kWh/100 km
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
540 km
Dimensiuni și mase
Lungime
4.712 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1.881 mm
Înălțime
1.597 mm
Ampatament
2.984 mm
Volum portbagaj
402 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1.420 litri
Masa proprie
2.182 kg
Siguranță
Rezultat
Preț
Preț de pornire model
68.300
Preț mașină testată
71.400