Test Drive: Dacia Spring

Mai avem de așteptat până să vedem o mașină electrică produsă la fabrica Dacia de la Mioveni. Dar până atunci există Spring. Iar modelul vândut la nivel european reușește să facă performanță.

Cine este și ce vrea Dacia Spring de la noi?

Dacia Spring este primul model electric de serie al mărcii de la Mioveni. Și pe lângă asta, Spring mai este și cea mai accesibilă electrică pe care o poți cumpăra acum în Europa. Că doar n-o să pun pe aceleași talere și cvadriclurile cu baterii oferite de Citroën, Opel sau alți producători de nișă.

La baza lui Spring se află Renault Kwid, un SUV de segment A pe care francezii l-au convertit în model electric. Rezultatul s-a numit Renault City K-ZE, vărul îndepărtat al lui Spring pe care poți să-l cumperi în China. Deja știi că Spring se produce în China, iar acest lucru a împărțit în două internetul românesc în momentul lansării modelului, motiv pentru care închid aici subiectul.

Și indiferent de cum văd unii și alții modelul electric al mărcii de la Mioveni – aici trag săgeți direct către cei care l-au criticat și îl critică în continuare -, vânzările demonstrează că europenii îl apreciază. În 2021, Dacia a raportat vânzări de 27.569 de unități, valoare numai bună cât să-l poziționeze pe Spring pe locul al nouălea într-un top ten european. Și 2022 a început bine pentru modelul constructorului de la Mioveni: în ianuarie, martie și aprilie a reușit să intre din nou în topul celor mai vândute modele electrice din Uniunea Europeană.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

În urmă cu an mergeam pentru prima dată cu Dacia Spring. Doar că, acea versiune nu era dedicată persoanelor fizice, ci fusese concepută pentru firmele de car sharing și alte servicii de acest gen. Mai mult decât atât, Dacia s-a gândit să opereze niscaiva modificări pentru varianta comercială. Nu multe și nu neapărat majore – după cum vei observa și în poze.

Elementele pe care n-o să ai cum să le ratezi sunt stopurile. Acum au semnătura luminoasă pe care o întâlnești în gama Logan-Sander-Sandero Stepway.

În plus față de varianta de car sharing, versiunea comercială poate fi comandată în nuanța Cenote Blue cu accesorii portocalii. E o pată de culoare interesantă, nu pot să neg asta.

Țin minte bine de tot – că doar spatele meu nu uită prin ce trece – că pe varianta de car sharing, scaunele nu erau prea confortabile. Acum, pe versiunea comercială, lucrurile s-au mai schimbat puțin, dar nu te gândi la modificări extreme.

Tot pe Spring Step 2 – că așa numește Dacia cea mai recentă variantă a modelului electric – a fost montat și un modul telematic de transfer de date. Practic, e sistemul care permite să accesezi diverse informații de la distanță, direct de pe telefonul mobil. Ai nevoie de aplicația dedicată My Dacia, disponibilă atât pe telefoanele cu Android, cât și pe cele cu sistem de operare iOS.

Ce concurenți are pe piața din România?

Spring își dă coate cu Volkswagen e-Up!. Modelul constructorul german a avut o perioadă în care a dispărut din ofertă, însă acum poate fi comandat iar. Volkswagen a motivat într-un mod frumos revenirea lui e-Up!, însă eu totuși cred că și succesul lui Spring a avut un cuvânt de spus.

Tot pe lista modelelor electrice de oraș îl găsești și pe Citroën Ami, doar că nu te entuziasma prea tare, modelul francez fiind un cvadriciclu, concept diferit de cel pe care îl promovează Spring.

Și tot într-un segment apropiat de cel al lui Spring activează și Smart ForFour. Desigur, caroseria este diferită, dar rezultatul este cumva același: o mașină electrică de oraș.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Singura versiune pe care o poți comanda: un motor electric amplasat pe puntea față care generează 45 CP și 125 Nm.

Sigur, ai putea spune că și Dacia 1100 era la fel de puternică. Sau ai putea plusa comentând pe seama faptului că Spring poate accelera de la 0 la 100 km/h în 19 secunde și ceva. Dar hai să încercăm să luăm lucrurile și altfel: Dacia Spring e un model de oraș. Nu-i făcut să mergi tare pe circuit sau pe viraje, și nici n-a fost conceput să câștige sprinturi la semafor. E o mașină care îți oferă mobilitate în orașe. Și dacă accepți să privești lucrurile prin acest vizor, atunci n-o să mai consideri că Spring nu are ce căuta în peisaj.

Până la 40 km/h, modelul electric e destul de fâșneț. Nu-l ajută neapărat cuplul și puterea, cât faptul că e ușor: cântărește aproape o tonă. Apoi, până la 60 km/h începi să simți puțin plumb în baterie, iar până la 100 km/h deja lucrurile se schimbă. Din lent, în și mai lent. Da, Spring nu e rapid, dar pentru aglomerările urbane și pentru momentele – dese, de altfel – în care tot ce faci e să accelerezi până la 30-40 km/h, iar mai apoi să frânezi, modelul electric se comportă la un nivel decent.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Viitorul e ELECTRIC! Încarcă-te cu energie de la MOL Plugee, simplu și rapid, chiar și în 30 de minute. Detalii aici

Pentru a ține în viață motorul electric, Spring a fost echipat cu o baterie Li-Ion cu capacitatea netă de 26,8 kWh. Pe fișa tehnică, Dacia trece o autonomie maximă în regim mixt de 230 de kilometri. În cazul în care te încăpățânezi și nu scoți nici măcar un kilometru mașina de pe străduțele orașului, energia din baterii ar trebui să ajungă pentru 305 kilometri.

Pe parcursul testului am îmbinat orașul și drumurile naționale, iar la final, modelul electric a afișat un consum mediu de 11.9 kWh/100 de kilometri. Dacă aș fi continuat să merg până nu mai rămânea pic de energie în baterii, un plin mi-ar fi ajuns pentru 222 de kilometri, valoare foarte apropiată de ce comunică Dacia în fișa tehnică.

Ca să nu existe discuții, vă spun și cum am mers: aer condiționat pornit în 80% din timp (că am prins și un drum de câteva zeci de kilometri într-o dimineață cu vreme perfectă), iar butonul Eco nu cred că a stat cuplat pentru mai mult de 20 de minute. În rest, am mers normal în ritmul traficului.

Ce mi-a plăcut la Spring în mod deosebit? Faptul că sistemul care calculează autonomia e destul de precis. N-a făcut estimări hazardate.

Cât de repede se încarcă la prize AC și DC?

Standard, Spring va fi echipat cu un încărcător capabil să tragă energie de la prize AC. Ce putere are? 6.6 kW. Ca să traduc asta în timp, pentru o reîncărcare completă de la 0 la 100% vei avea de așteptat aproape 5 ore.

Ca să ai un Spring complet, eu spun că trebuie să comanzi și sistemul de încărcare pentru prize rapide DC. E opțional și costă 450 de euro, dar crește puterea de încărcare la 30 kW. Practic, în 56 de minute vei ajunge cu bateria la 80% la aproape orice priză DC instalată în acest moment – cele mai comune sunt cele care livrează 50 kW, și foarte rar întâlnești unele cu puteri sub 30 kW.

Spring nu e mofturos și se încarcă și la prize casnice. La cele de 2,3 kW. Desigur, timpul necesar crește până la 13 ore și jumătate.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Partea cu drumul lung nu prea am încercat-o. Că doar nu era să mă urc pe autostradă și să dau o fugă până la circuitul de la Adâncata să văd cum stă pe viraje. N-ar fi fost relevant pentru nimeni.

În schimb, am ales să fac cam ce ar face un client obișnuit de Spring: să merg prin oraș și să simulez chiar și un potențial drum zilnic în vecinătatea Capitalei.

Setarea lui Spring a fost gândită pentru confort: suspensiile sunt făcute să nu-ți zdruncine prea tare rinichii, iar direcția e moale. Pentru a putea rămâne într-un nivel mic de preț și pentru a avea o masă cât mai redusă, antifonarea n-a fost o prioritate. Așa se face că mai auzi zgomotele produse de suspensii în momentul în care treci peste denivelări.

Direcția e imprecisă și nu oferă un feedback generos, dar e atât de facil să potrivești mașina în cele mai înguste locuri. Și oricum nu e ca și cum ți-ai lua un Spring ca să-l așezi fin, din încheietură, pe viraje.

În oraș, te strecori cu ușurință pe străduțele aglomerate, iar de la semafor pleci în același ritm cu restul traficului. Deci nu văd nicio problemă aici. În afara urbei, lucrurile se schimbă: ți-ai dori ceva mai mult confort, mai puțin zgomot de vânt și mai multe resurse. Și totuși, dacă ai de făcut doar 10-20 de kilometri pe zi extraurban – să zicem că locuiești în apropierea orașului – nu e așa o tragedie.

Cum ți se pare designul exterior?

Am spus-o de multe ori că nu sunt adeptul SUV-urilor, iar Spring încearcă să fie un mini-SUV. Ca să fiu corect, i-aș spune un mini-crossover că prea ne-am dus într-o direcție greșită cu termenul de SUV. Spring e ușor cocoțat, iar elementele de protecție te duc cu gândul la suratele lui din segmentele superioare. Un lucru e cert: Spring n-o să câștige vreun concurs de design. Dar nici n-o să bagi capul în pământ când te dai jos de la volan. Din punctul meu de vedere, modelul electric are un design cumva neutru. Îți sare în ochi doar prin prisma dimensiunilor.

Cum sunt materialele la interior?

Spring e cea mai accesibilă mașină electrică europeană. Pornind de aici, e clar că interiorul n-o să te îmbrace în piele naturală. Și nici nu vei atinge lemn de bambus, aluminiu sau fibră de carbon. Interiorul e simplu și materialele folosite sunt la fel. Plasticele sunt dure și ar putea fi finisate și mai bine. Partea bună, dacă vrei s-o consideri așa: am întâlnit mașini cu plastice și mai dificile – ca să nu spun urâte.

Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.

5. Spring e o mașină de segment mini, deci partea cu spațiul – fie că faci referire la locurile în care poți depozita chestii, fie că te gândești la distanța genunchilor pasagerilor din spate până la spătarele scaunelor – nu îi este favorabilă. Desigur, poți depozita lucruri mărunte pe fețele ușilor și pe consola centrală, iar în portbagaj încap două trollere pentru un city break.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Dacă vrei un minim de confort pentru toată lumea, aș zice că doi oameni în Spring sunt suficienți. În față, în funcție de cât de corpolent ești s-ar putea să scapi fără să-ți dai coate cu cel de lângă tine. În schimb, în spate, recomand să iei în mașină doar copii. Nu de alta, dar spațiul pentru genunchi e mic și nici la cap n-o să-ți fie ok dacă ruleta trece de 1,8 metri înălțime.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Nu cred că se aștepta cineva ca Spring să treacă fără probleme de testele de siguranță efectuate de Euro NCAP. Și totuși, la finalul anului trecut, organizația independentă a trecut în dreptul modelului electric o singură stea de siguranță.

Dacia Spring a fost notat cu 49% pentru capitolul dedicat protecției pasagerilor adulți și cu 56% pentru cel care măsoară protecția copiilor. Protecția utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor (pietoni, bicicliști și motocicliști) a primit 39% din punctajul total, în timp ce sistemele de siguranță și asistare au fost notate cu 32%.

Ratingul general se acordă în funcție de cel mai slab rezultat obținut la una dintre cele patru categorii, iar în cazul lui Spring, protecția pasagerilor adulți și pachetul de sisteme de siguranță s-au încadrat în intervalul de o stea. Oficialii Euro NCAP au explicat și motivele pentru care modelul electric primește un astfel de calificativ.

Performanța sa la testele de impact este de-a dreptul problematică, cu un risc ridicat în ceea ce privește apariția unor răni la nivelul pieptului șoferului și capul pasagerului din spate, care pun viața în pericol în cazul unui impact frontal. La acestea se adaugă și protecție slabă a pieptului în caz de impact lateral. Performanța mediocră în testele de impact și tehnologia slabă de prevenire și evitare a accidentelor au avut ca rezultat o evaluare de doar o stea pentru Dacia Spring

au notat specialiștii Euro NCAP după publicarea testelor.

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Mi-a plăcut că sistemul de infotainment s-a conectat imediat prin serviciul Apple CarPlay la telefonul mobil. Și am vrut neapărat să spun asta pentru că mi s-a întâmplat de prea multe ori să pierd minute bune așteptând ca cele două “entități” să comunice și să se împerecheze la nivelul biților.

Eficiența sistemului de propulsie. Nu știu cât au lucrat inginerii să scrie acel software care controlează motorul electric și restul componentelor, dar cert e că Spring consumă puțină energie. Desigur, pentru a obține valori mici de consum nu trebuie să uit de masa totală de circa o tonă și de resursele nu foarte generoase.

Ai simțit că-i lipsește ceva?

Spring are un preț accesibil pentru un model electric, iar lucrul acesta e normal să vină cu sincope în dreptul tehnologiilor oferite. Dar o să las deoparte tot ce înseamnă ecrane mari și sisteme sofisticate de climatizare – deși aici s-ar fi putut adăuga un pic mai mult aerului condiționat manual – și o să spun ce mi-ar fi plăcut mult să găsesc pe Spring: o modalitate prin care să controlez modul în care sistemul mașinii recuperează energia la frânare.

Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?

În acest moment poți comanda un Spring într-un singur nivel de echipare: Comfort Plus. Pe lângă dotările standard pe care le primești mai poți bifa sistemul de încărcare rapidă și cablul Mode 2. Prețurile pornesc de la 20.900 de euro, iar cu cele două accesorii bifate ajungi la 21.550 de euro. Desigur, n-am amintit aici de bonusul pe care poți să-l accesezi prin Rabla Plus și care înjumătățește prețul final.

Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?

În primul rând prețul. Știu, te vei gândi că e prea mult să plătești puțin peste 10.000 de euro (cu Rabla Plus, bineînțeles) pentru o mașină electrică pe care s-o folosești doar în oraș. Dar nu uita un lucru, nici Dacia Logan nu mai costă 10.000 de euro.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Pentru mine e foarte importantă poziția de condus, iar faptul că Spring oferă reglaje spartane la acest capitol nu mă încântă deloc. N-ar fi fost rău ca volanul să fie reglabil măcar pe o axă.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

I-aș pune scaune mai confortabile.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…vrei o electrică de oraș cu autonomie suficientă pentru drumurile zilnice.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…ești în căutarea unui model spațios și cu un pachet doldora de tehnologii de secol 21.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Da, dar doar dacă ar exista o modalitate prin care s-o fac puțin mai confortabilă. Am tot avut dureri de spate. Sper că mă-nțelege cineva.

Clientul perfect al mașinii?

Orice șofer care își petrece 95% din timp în oraș, are acces la o priză (poate fi și una casnică de 220V) și călătorește în mare parte singur sau însoțit de o singură persoană. Și care vrea să treacă la o electrică, bineînțeles.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

O mașină electrică pe care s-o folosești fără niciun stres în oraș.

Fișa tehnică a mașinii

Logo Dacia

Dacia Spring

BEV 27KWH COMFORT PLUS AUTO

de la 20.300 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Electric (BEV)
Sursă principală energie
Electric
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
45 CP
Cuplu maxim sistem
125 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
1
Tracțiune
fata
Motor termic
Configurație / nr cilindri
Capacitate cilindrică
Putere maximă
Cuplu maxim
Nr. sisteme supraalimentare
Motor electric
Număr motoare electrice
1
Putere maximă electric
45 CP
Cuplu maxim electric
125 Nm
Baterie
Capacitate brută
27.4 kWh
Putere maximă încărcare AC
6.6 kW
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
19.1 s
Viteză maximă
125 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
13,9 kWh/100 km
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
230 km
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
230 km
Dimensiuni și mase
Lungime
3734 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1579 mm
Înălțime
1516 mm
Ampatament
2423 mm
Volum portbagaj
290 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1100 litri
Masa proprie
970 kg
Siguranță
Rezultat
1 stele
Preț
Preț de pornire model
20.300
Preț mașină testată
21.550 €
Leasing promo*
*Valorile ratelor de leasing sunt valabile pentru persoane juridice și persoane fizice autorizate. Pentru oferte adresate persoanelor fizice, vă invităm să luați legătura cu un consultant Țiriac Leasing