Test Drive: Alfa Romeo Tonale

Tonale este al doilea SUV din gama Alfa Romeo și are o misiune foarte grea: să aducă mărcii italiene volumele de vânzare pe care le visează.

Cine este și ce vrea Alfa Romeo Tonale de la noi?

Este al doilea SUV din gama constructorului italian Alfa Romeo. Așteptat cu mult interes pentru o perioadă mai lungă decât ar fi trebuit, Tonale a debutat anul acesta, iar acum a sosit și în România. Este un SUV compact ce completează gama Alfa alături de modelului Stelvio și de sedanul Giulia. Pentru Alfa Romeo, Tonale este un model extrem de important, acesta având misiunea să crească vânzările mărcii.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

Tonale este la prima generație. Alfa Romeo mai are un SUV în gamă, marele Stelvio, precum și sedanul Giulia. Dar, pentru prima dată, Alfa Romeo privește în direcția corectă și pune pe piață un SUV compact cu aer premium echipat exclusiv cu motorizări hibride. O versiune complet electrică va fi adăugată în gamă în viitorul apropiat. Partea mai puțin încurajatoare – pentru împătimiții mărcii – constă în faptul că noul Tonale vine cu o arhitectură ce exista deja. SUV-ul compact folosește o platformă tehnică utilizată în cadrul Grupului Stellantis, și exploatată pe modele precum Jeep Compass sau Dodge Hornet. Munca de dezvoltare a fost făcută de Jeep, iar asta se vede nu doar la nivelul platformei, ci și în dreptul motorizărilor comune. Modelul Tonale a fost întârziat cu 12 săptămâni de la data programată inițială pentru lansare după ce CEO-ul mărcii, Jean-Philippe Imparato, nu a fost mulțumit de performanțele inițiale ale prototipurilor.

Ce concurenți are pe piața din România?

Segmentul SUV-urilor compacte este unul dintre cele mai populare printre clienții de automobile noi în Europa, dar Alfa vrea să joace în zona premium, unde concurența este foarte puternică. Chiar dacă Alfa Romeo își dorește să concureze cu modele ca BMW X1, Mercedes-Benz GLA, Volvo XC40 sau Audi Q3, va trebui să ia în calcul și rivali precum Kia Sportage, Hyundai Tucson, Lexus UX sau Mazda CX-30.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Primele versiuni disponibile pe piață dispun de motorizarea 1.5 benzină mild hybrid în două versiuni de putere: 130 și 160 CP. Tehnic, propulsorul provenit din banca de organe Jeep este mild hybrid la 48V, dar de fapt funcționează ca un hybrid clasic, modelul Tonale putând rula și electric pentru scurte perioade de timp, sau la manevrele executate la viteze mici. Motorul termic este asistat de un mic motor electric de 20 CP și 55 Nm alimentat de o baterie de 0,77 kWh. Dacă ești blând cu pedala de accelerație, Tonale va înainta în mod electric pentru perioade scurte de timp, în traficul bară la bară sau în parcare.

Altfel, motorul pe benzină de 1.5 litri duce greul pentru majoritatea timpului, fiind secondat de o cutie de viteze automată cu șapte trepte și două ambreiaje. Aceasta oferă și posibilitatea de a schimba manual treptele prin intermediul a două clapete supradimensionate amplasate în spatele volanului. Cu un feeling plăcut la acționare, clapetele sunt fabricate din aluminiu fiind mult mai arătoase față de cele de plastic pe care le regăsim în majoritatea mașinilor. Însă, cu doar 130 CP – că așa a fost configurat exemplarul testat – nu prea găsești motive să schimbi treptele manual. SUV-ul Alfa Romeo dispune și de clasicul selector DNA, specific modelelor mărcii, prin intermediul căruia cel de la volan poate selecta modul de condus: D (dynamic), N (normal) sau A (advanced efficiency).

Dacă în modul A, pedala de accelerație pare să aibă o minge de tenis ascunsă sub ea, iar reacțiile motorul sunt letargice, sistemul favorizând un consum redus, lucrurile devin mult mai bune în N. În modul Normal am petrecut cel mai mult timp conducând modelul Tonale, reacțiile motorului fiind absolut normale pentru un propulsor de 130 CP. Din păcate, transmisia nu este atât de lină pe cât mi-aș fi dorit, cutia fiind uneori indecisă în schimbarea treptei, ceea ce se manifestă ca un șoc în transmisie la decelerare. În modul Dynamic, reacțiile pedalei de accelerație se ascut, dar pentru a atinge 100 km/oră cu startul de pe loc, Tonale are nevoie de aproape 10 secunde.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Oficial, Tonale TCT de 130 CP și tracțiune pe puntea față consumă în medie 6,1 litri/100 km. Pe traseul nostru de test, modelul a înregistrat un consum mediu de 7,4 litri/100 km. Cu un rezervor de 55 litri, Tonale poate parcurge aproape 750 km cu un plin.

Ardere eficientă, extra putere și mai puține emisii cu noul cocktail de aditivi din benzina MOL EVO 100 Plus. Un trio chimic care protejează motorul, prelungește viața acestuia și scade consumul de carburant. Detalii aici

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Tonale este o plăcere la drum lung, cu toate că are o direcție un pic prea ușoară. Cu o suspensie bine calibrată, SUV-ul italian pictează traiectorii perfecte pe viraje, fiind un model plăcut la drum lung.

În oraș, vei simți raza mare de bracaj, care te va obliga la o manevră în plus în cazul unei întoarceri sau a unei parcări într-un loc mai strâns. Suspensia este deranjată doar pe denivelările mici care se succed rapid, ca de exemplu pe prima bandă a unui drum mai circulat, unde asfaltul are mici valuri.

Cum ți se pare designul exterior?

Designul exterior este însă excepțional, Tonale fiind unul dintre cele mai atrăgătoare SUV-uri din acest segment. Excelează în special partea frontală cu blocurile optice triple ce integrează luminile de zi și semnalizatoarele. În spate, tema este păstrată, iar cele două stopuri sunt unite de o bandă LED ce se întâlnește în mijlocul hayonului cu sigla mărcii.

Cum sunt materialele la interior?

La interior, nivelul de echipare special pentru lansare numit Edizione Speciale oferă un pachet solid de dotări. Avem tapițerie de piele cu tetiere embosate cu sigla Alfa Romeo, climatizare automată pe două zone, volanul specific mărcii preluat de la modelele Giulia și Stelvio cu buton de start, dar și noul sistem multimedia numit Alfa Connect cu touchscreen de 10.25 inchi. Planșa de bord este și ea complet digitală, cu un ecran de 12.3 inchi. Pot fi configurate trei stiluri de afișaj pentru planșa de bord, de la unul retro ce imită indicatoare analogice clasice și afișează autonomia în stilul clasic al odometrelor cu roți dințate, la un afișaj digital modern și minimalist. Stilurile display-ului din fața șoferului pot fi schimbate acționând un buton amplasat pe maneta ștergătoarelor din dreapta volanului.

Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.

La acest capitol Tonale se descurcă binișor. Nota 8.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Încap cinci, dacă avem nevoie. Însă pentru un drum lung în condiții perfecte, cel mai bine se vor simți patru pasageri.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Este chiar foarte sigură. Tonale a trecut recent prin testele specialiștilor de la Euro NCAP și a încheiat examenul cu notă maximă: cinci stele și coroniță. Scorurile pe categorii au fost: 83% pentru protecția pasagerilor adulți, 85% protecția pasagerilor copii, 85% safety assist și un scor ceva mai slab, de 67%, pentru protecția utilizatorilor vulnerabil ai drumurilor.

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Noul sistem multimedia Alfa Connect și ecranul central de 12.3 inchi. Sistemul multimedia beneficiază de Apple CarPlay Wireless, grafica este excelentă, la fel și modul în care sistemul răspunde la comenzi.

Ai simțit că-i lipsește ceva?

În cazul modelului testat de noi, mild-hybrid-ul de 1.5 litri și 130 CP, îi lipsește o cutie de viteze care să se înțeleagă mai bine cu cele două surse de putere. Cutia cu două ambreiaje folosită nu este atât de lină pe cât mi-aș fi dorit, transmisia fiind uneori indecisă în schimbarea treptei. Și parcă nu pot să trec peste lucrul ăsta.

Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?

Alfa Romeo Tonale este disponibilă pe piața din România doar cu motorizarea MHEV 1.5 în versiunile de 130 și 160 CP. Prețurile încep de la 34.900 euro (TVA inclus) în echiparea Super. Pentru echiparea modelului de test Edizione Speciale prețul începe de la 41.700 euro. Exemplarul de test mai avea o serie de opționale în echipare: Pachet Winter (volan încălzit, scaune față încălzite, duze spălător încălzite), Pachet Premium (tapițerie piele, scaune față ventilate, sistem audio Harman/Kardon), nuanță Blu Missano, Adaptive Cruise Control cu Lane Centering și Traffic Jam Assist.

Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?

Pentru emblema de pe capotă. Alfa Romeo este o marcă legendară care merită o a doua șansă, iar Tonale poate fi modelul care să aducă mărcii italiene volumele de vânzări dorite.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Cutia automată cu două ambreiaje și clapetele uriașe de pe volan nu se potrivesc cu motorizarea mild hybrid de 130 CP. Așteptăm cu interes și motorizările mai puternice ce vor urma în gamă.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

La nivel de design nu aș schimba nimic. Mașina arată superb în realitate.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…ești fanul mărcii Alfa Romeo și ai nevoie de un SUV compact.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

… crezi că Alfa Romeo ar fi trebuit să nu construiască un SUV.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Nu aș cumpăra mild-hybrid-ul de 130 CP, dar îmi place designul exterior, îmi place interiorul, dar aș vrea să încerc și versiunea plug-in hybrid înainte de lua o decizie de cumpărare pentru modelul Tonale.

Clientul perfect al mașinii?

Un alfist convins care are nevoie de un SUV urban cu ADN italian.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Un SUV perfectibil de la o marcă legendară.

Fișa tehnică a mașinii

Logo Alfa Romeo

Alfa Romeo Tonale

1.5 MHEV 130HP SPECIALE DCT

de la 41.700 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Benzină Mild Hybrid
Sursă principală energie
Benzină
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
130 CP
Cuplu maxim sistem
240 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
7
Tracțiune
fata
Motor termic
Configurație / nr cilindri
in linie/4
Capacitate cilindrică
1469 cmc
Putere maximă
130/96 CP/kW
Cuplu maxim
240 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
1
Motor electric
Număr motoare electrice
2
Putere maximă electric
20 CP
Cuplu maxim electric
55 Nm
Baterie
Capacitate brută
0.80 kWh
Putere maximă încărcare AC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
9.9 s
Viteză maximă
195 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
4528 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1841 mm
Înălțime
1601 mm
Ampatament
2636 mm
Volum portbagaj
500 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1550 litri
Masa proprie
1600 kg
Siguranță
Rezultat
5 stele
Preț
Preț de pornire model
41.700
Preț mașină testată
46.779 €