Test Drive: BMW 840i xDrive Gran Coupé

Elegant ca o sonată. Dar puțin mai lung.

Cine este și ce vrea BMW Seria 8 Gran Coupé de la viața noastră?

Seria 8 Gran Coupé e un fel de Seria 7, dar regândit cu tine la volan, în locul șoferului personal – un rebel care îți promite entuziasm fără limite din momentul în care îl zărești. E o mașină extravagantă prin aspect și proporții, cu veleități executive prin abundența de dotări cu care îți poți crea la interior propriul ecosistem.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

Cu o istorie care datează din 1989, actuala generație de Seria 8 vine după aproape 20 de ani de pauză și este înlocuitorul Seriei 6, deci vorbim de un model cu totul nou.

Cu cine se bate pe piața din România?

Competiția e deseori o treabă subiectivă, dar eu aș spune că în versiunea Gran Coupé, 840i xDrive se bate cu Porsche Panamera, cu Mercedes-Benz CLS și S-Class, cu Audi RS7 și Maserati Ghibli S Q4. BMW M8 Competition cu motorul V8 joacă însă în altă ligă, unde pot enumera ușor câteva supercar-uri.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Am testat 840i xDrive, un motor de 3 litri benzină cu 6 cilindri în linie care scoate 333CP și 500Nm. Anul trecut am avut ocazia să merg și cu 840d xDrive, așadar acum îți pot spune cu mâna pe inimă că Seria 8 e făcută pentru benzină. Chiar dacă performanțele sunt similare, 840d mi s-a părut mai leneș, în timp ce 840i are un răspuns foarte bun al accelerației chiar și la viteze mai mari. Și pur și simplu muzica pe care o scoate motorul acesta pe benzină îți aduce aminte că ți-ai ales o mașină pe care să o conduci, nu doar să te conducă.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Un motor mai curat “trăiește” mai mult cu benzina EVO 100 Plus: cu 44% mai multă formulă inteligentă MOL EVOTECH. Detalii aici

Consumă 10.7 litri/100 kilometri cu vârfuri de 12 litri/100 kilometri dacă te bucuri de viraje într-un mod responsabil. Cu un rezervor de 68 de litri, autonomia e puțin peste 600 de kilometri.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

E o mașină versatilă – la banii ăștia nici nu avea cum să fie altfel. Este încăpătoare, extrem de confortabilă și te ajută să conduci mult și bine oriunde vezi cu ochii. Seria 8 știe să fie silențioasă și soft pe modul Eco Pro sau Comfort, dar se trezește la viață când o pui pe Sport Plus. În oraș e o pacoste de parcat – o spun cei peste cinci metri de caroserie. Totuși, te ajută camerele și multitudinea de senzori să nu zgârii vopseaua BMW Individual, iar la ora de vârf nu ți-ai dori să fii în nicio altă mașină, mulțumită pilotului automat despre care am povestit mai multe puțin mai jos.

Suspensiile sunt mai degrabă confortabile sau mai degrabă sportive?

Mașina a venit echipată cu o suspensie adaptivă M Professional, o opțiune de 2700 de euro care duce Seria 8 Gran Coupé într-o zonă sportivă, cu o dinamică precisă și extrem de stabilă pe viraje, desigur în detrimentul confortului. Cu toate astea, mașina este echilibrată, iar ampatamentul mare și cele două tone estompează golul din stomac sau șocurile gropilor de pe șosea. În plus, nici măcar forțată nu a dat semne de subvirare sau supravirare, iar asta se datorează sistemului Integral Active Steering care permite roților față și spate să viteze în sensuri opuse, pentru un plus de stabilitate și ușurință în manevrare fără senzație de ruliu sau limitarea puterii.

Cum ți se pare designul exterior?

Seria 8 Gran Coupé mi se pare vârful creativității bavareze – este un mix unic dintre o mașină sport și o limuzină, cu linii atent studiate care transmit exact ce simți și la volanul ei: rafinament și putere, poftă de viață și totuși o maturitate a brandului BMW, explorată de-a lungul deceniilor. Iar culoarea BMW Individual Wild Berry este de-a dreptul hipnotizantă – e drept, scoți din buzuar 6800 de euro și o promisiune că o vei spăla cel puțin săptămânal. Nota 10 cu coroniță de la mine.

Cum sunt materialele la interior?

Fix cum vrei tu, pentru că mașina testată a fost configurată cu BMW Individual, ceea ce înseamnă că poți alege dintr-o gamă variată de materiale și culori pentru tapițeria scaunelor, a plafonului sau a ornamentelor – da, inclusiv schimbătorul de viteze din cristal. Modelul testat de noi a fost configurat cu scaune din piele Merino Black, ornamente Piano Black pentru bord, Crafted Clarity pentru schimbătorul de viteze și unele butoane și plafon Alcantara antracit. Toate finisajele se ridică la nivelul așteptărilor pentru o mașină premium, cu o execuție fără cusur și o experiență senzorială completă, de la textură până la iluminatul ambiental sau miros.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Categoric patru, pentru că locul din mijloc al banchetei este în continuarea consolei centrale, cu zero loc de picioare pentru un al cincilea pasager.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Este printre cele mai sigure mașini de pe piața premium, cu o gamă completă de tehnologii active și pasive care îmbunătățesc siguranța la volanul Seriei 8. Printre dotările standard se numără head-up display-ul, frânarea automată sau sistemul de menținere a benzilor (care funcționează surprinzător de bine chiar și în cazul drumurilor marcate deficitar de la noi).

Mulțumită Cruise Controlului inteligent, împreună cu opțiunea BMW Driving Assistant Professional (1900 de euro), BMW Seria 8 nu doar că își adaptează viteza în funcție de mașina din față, dar știe și să pornească singur de pe loc când mergi în coloană, să vireze și să mențină banda (însă doar dacă ai privirea înainte și mâinile pe volan). Actuala generație de Seria 8 nu a fost testată în cadrul Euro NCAP, dar bazându-ne pe raportul precursorului Seria 6 din 2017, Seria 8 nu face decât să aducă îmbunătățiri dotărilor care au luat deja cinci stele la capitolul siguranță.

Top 3 sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

 Cel mai mult m-a impresionat sistemul Night Vision cu recunoaștere a pietonilor, care împreună cu farurile Laserlight fac diferența la drumurile pe timp de noapte. E drept, mai scoți din buzunar 2460 de euro, respectiv 1900 de euro, însă faza lungă automată se adaptează impecabil traficului și îți semnalează (îți luminează) pietonii pe care îi detectează pe marginea drumului, noaptea. Sigur, unii cârcotași ar spune că nu detectează cu o precizie de 100%, însă din punctul meu de vedere este suficient să facă diferența o singură dată și își merită banii pe deplin.

O a doua soluție tehnologică care mi s-a părut extrem de utilă este Drive Recorder, care, în caz de accident, folosește camerele de pe mașină pentru a crea o înregistrare 360 de grade cu o durată 40 de secunde (20 de secunde înainte și 20 de secunde după incident), pe care apoi o poți descărca pe un USB și folosi ca dovadă la poliție sau asigurări. Iar la doar 200 de euro e un must-have.

Trapa panoramică (2150 de euro) este o a treia opțiune care mi se pare obligatoriu de bifat pentru un Seria 8 Gran Coupé, deoarece schimbă cu totul atmosfera din habitaclu. Întreaga experiență este desăvârșită de sistemul audio surround Bowers & Wilkins Diamond, o opțiune de 5800 euro pe care vei regreta dacă nu o iei pentru asemenea mașină, în special dacă ești genul care are în telefon playlisturi de drum lung.

Îi lipsește ceva la capitolul tehnologie?

Da! Suportul de pahare încălzit/răcit, genul de opțiune de care nu știai că ai nevoie până când nu te bucuri de cafeaua caldă chiar și după ce ai stat în trafic jumătate de oră. Din păcate, este disponibil doar de la X5 în sus.

Cu ce vine în echiparea standard și care sunt nivelurile de echipare?

Seria 8 Gran Coupé vine standard cu Integral Active Steering despre care am vorbit mai sus, cu asistent la faza lungă și cu sistem de alarmă. Serviciile ConnectedDrive, BMW Live Cockpit Professional și sistemul wireless de încărcare a telefonului mobil sunt și ele incluse în pachetul de bază.

Apoi, nu și-ar fi meritat sigla BMW dacă o mașină atât de elegantă nu ar fi avut funcția de Soft-Close a portierelor, dar și accesul Comfort (keyless) – ambele în echiparea standard. Restul echipamentelor opționale despre care am vorbit mai sus pot fi alese individual sau ca pachete, pentru un preț mai avantajos.

Cât mă costă toată afacerea?

Modelul testat costă 131.000 de euro (TVA inclus), din care 32.000 de euro sunt opțiunile.

Dacă ar fi să alegi un singur lucru pentru care merită cumpărată mașina asta, care-i acela?

Aș alege-o pentru spațialitate – este o prezență impunătoare care propune un habitaclu excentric, într-o simbioză unică de sportivitate și eleganță. Pur și simplu nu seamănă cu alte modele BMW și asta e cât se poate de bine într-o industrie unde clienții caută experiențe din ce în ce mai personalizate.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Cea mai grea întrebare, pentru că eu nu îi găsesc cusur. Dar de dragul research-ului îmi permit o mică aroganță: aș zice că sistemul de pre-climatizare pe care îl poți activa din cheia inteligentă ar putea să încălzească mai mult mașina iarna.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Aș îmbunătăți frânele, pentru că cele două tone îți dau totuși senzația că vin peste tine la o frână mai serioasă, chiar dacă mașina vine echipată cu discuri față-spate ventilate.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…îți place să călătorești mult cu mașina, dar nu vrei un SUV.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…nu ai garaj/parcare generoasă sau dacă o vei folosi cu precădere în oraș.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Nu, because race car. Glumesc. Am doi labradori, așa că pentru mine hatchback-urile sau SUV-urile sunt musai.

La final, descrie-mi mașina asta în 10 cuvinte.

Rafinată, digitalizată, sportivă, excentrică, impunătoare – un contrast poetic și totodată funcțional!

Fișa tehnică a mașinii

BMW Seria 8 Gran Coupé

840i xDrive

de la 95.438€
Sistem de propulsie
Benzină
Putere
333 CP
Cuplu
500 Nm
Transmisie
Automată 8 trepte
Motor termic
Configurație / Nr. cilindri
L6
Capacitate cilindrică
2.998 cc
Putere maximă
333 CP
Cuplu maxim
500 Nm
Motor electric
Număr motoare
Putere maximă
Cuplu maxim
Baterie
Capacitate brută
Capacitate netă
Putere maximă încărcare
Consum oficial
Mediu mixt (NEDC)
7.6 litri/100km
Mediu mixt (WLTP)
8.6 litri/100km
Dimensiuni
Lungime
5082 mm
Lățime
1932 mm
Înălțime
1407 mm
Ampatament
3023 mm
Masă proprie
1950 kg
Portbagaj (min/max)
440/NA litri
Volum rezervor
68 litri
SIGURANȚĂ
Rezultat Euro NCAP
Preț
Preț de pornire model
95.438
Preț mașină testată
131.000
Leasing promo