Porsche Taycan: Atletul electric

Porsche Taycan întoarce priviri oriunde s-ar afla. Așa că atletul electric din Stuttgart nu putea lipsi din RoCharge by Vitesco Technologies, turul dedicat celor mai noi automobile electric: vom pune la încercare versiunea cu un singur motor electric amplasat pe puntea spate.

Deși pare lansat abia ieri, Porsche Taycan are deja doi ani de când este pe piață. Cu toate astea, futuristul model electric produs de marca cu gene sportive din Stuttgart este pe val.

Mașina este un succes, lucru confirmat chiar de oficialii mărcii în cadrul unui recent eveniment regional dedicat chiar modelului Taycan și fratelui său, Taycan Cross Turismo. În cei doi ani de la lansare, Porsche Taycan a strâns aproape 20.000 de clienți, o cifră similară cu cea a legendarului model Porsche 911 pentru aceași perioadă. Dovadă că electrificarea nu a speriat clienții mărcii sportive, ci, dimpotrivă, au adopat-o cu brațele deschise.

Născut din conceptul Mission E

Evenimentul de prezentare a avut loc în 4 septembrie 2019 și s-a desfășurat simultan în Germania, Canada și China. Ulterior, publicul a putut admira noul Taycan în cadrul Salonului Auto de la Frankfurt. Campania de promovare a primului model electric Porsche a început încă din 2018, iar până în momentul prezentării, germanii au publicat o mulțime de fotografii cu prototipurile camuflate sau cu imagini cu interiorul. Mai mult decât atât, chiar înaintea lansării oficiale, Porsche a anunțat că unul dintre prototipurile de teste a stabilit un record pe celebrul circuit de la Nurburgring. Cu pilotul Lars Kern în spatele volanului, Taycan a devenit cel mai rapid sedan electric de pe Iadul Verde.

Ideea unui sedan electic s-a copt în mintea inginerilor din Zuffenhausen încă din 2015, când Porsche arăta lumii conceptul Misson E. Dezvelit la Salonul Auto de la Frankfurt, conceptul avea să dea tonul în ceea ce privește designul ales pentru Taycan.

Porsche Misson E Concept

La lansarea de acum doi ani, Porsche punea în scenă cele mai puternice versiuni ale modelului numite 4S, Turbo și Turbo S. Toate folosesc două motoare electrice, o cutie de viteze cu două trepte și au accelerații explozive datorită hergheliilor impresionante de cai putere electrici și mai ales datorită cuplului uriaș instant. În ROCHARGE 2021 by Vitesco Technologies, vom face cunoștiință, însă, cu cea mai nouă și mai accesibilă versiune a modelului german.

Porsche Taycan în cea mai pură formă

Spre deosebire de frații săi mai puternici, Taycan în versiunea sa cea mai simplă dispune de un singur motor electric amplasat pe puntea spate. Este un Taycan RWD, dacă vreți, dar puterea oferită de singurul motor electric nu este deloc una modestă: 326 CP (240 kW). Modelul dispune de aceeași cutie de viteze automată cu două trepte, specifică modelului german, iar cuplul maxim oferit este de 345 Nm atunci când activăm sistemul Launch Control. Pentru startul de pe loc, puterea motorului electric crește la 408 CP.

Clienții care aleg modelul Taycan cu un singur motor electric pot alege bateria de bază de 79.2 kWh (71 kWh, capacitate netă) sau bateria mai mare, numită Performance Plus, care are 93.4 kWh (83.7 kWh, capacitate netă). În funcție de bateria aleasă, puterea motorului variază. Cu bateria Perfomance, Taycan oferă 326 CP (408 CP în mod Launch Control), în timp ce cu bateria mai mare Performance Plus, puterea este de 380 CP (476 CP în mod Launch Control).

În funcție de bateria aleasă, diferă și viteza de încărcare. Modelele echipate cu bateria mai mică pot trage maxim 225 kW la stațiile de încărcare rapide DC, ceea ce înseamnă că pentru o încărcare până la 80%, Taycan are nevoie de 23 de minute. La o stație de 50 kW, aceeași încărcare durează 93 minute. La stațiile AC, Taycan poate primi maxim 11 kW (opțional 22 kW), ceea ce înseamnă un timp de încărcare între 4 și 8 ore.

Cu bateria de bază, autonomia oficală variază între 354 și 431 km, consumul oficial fiind de 20.4 kWh/100 km. Viteza maximă este limitată la 230 km/oră, iar accelerația de la 0 la 100 km/oră se face în 5.4 secunde.

Cu bateria Performance Plus, puterea de încărcare crește la 270 kW. Autonomia oficială este de 407-484 km, consumul mediu fiind de 21.5 kWh/100 km.

Design de concept

Conceptul Porsche Mission E a stat la baza lui Taycan, iar designerii nu au schimbat foarte multe elemente de caroserie atunci când au proiectat varianta de serie. Blocurile optice sunt inspirate de cele ale actualului Panamera, însă au o formă specială, iar spoilerul frontal a fost desenat ținând cont de regulile aerodinamicii.

Privit din lateral, Taycan are silueta unui coupe cu patru portiere, iar în procesul de design au fost luate în calcul și elemente pe care nemții le-au folosit pe 918 Spyder și 919 Hybrid. În partea din spate, stopurile lui Taycan sunt unite printr-o bandă iluminată care subliniază și mai mult dimensiunile modelului electric. Coeficientul aerodinamic este 0.22.

Pentru transportul bagajelor, designerii au prevăzut două spații: unul în față, de 84 litri, și un portbagaj în spate de 407 litri.

Pentru interior, desigerii au avut misiunea să păstreze aerul specific modelelor Porsche, dar cu o tușă digitală. Avem o planșă de bord afișată pe un display de sticlă curbat, dar care reușește să păstreze tema ceasurilor rotunde pe care le regăsim în 911, de exemplu. Display-ul din fața celui de la volan are o diagonală de 16.8 inch, iar pe consola centrală avem un display de 10.9 inch. Un alt treilea display, identic cu cel central, este disponibil ca opțiune pentru pasagerul din dreapta.

Pentru că avem în față o vitrină tehnologică, Porsche nu putea integra un sistem clasic de comandă pentru climatizare, iar în locul butoanelor fizice, nemții au optat pentru un ecran tactil. “Cercul” se închide cu un display de 5.9 inch amplasat în spate, cu ajutorul căruia pasagerii de pe banchetă vor putea controla și ei funcțiile climatizării.

Echipare de serie și preț

Chiar din varianta de bază, echiparea de serie este generoasă pentru Porsche Taycan: suspensia pneumatică adaptivă, cu sistemul Porsche Traction Management (PTM) și cu tehnologia Porsche Stability Management (PSM). Jantele de 19 inch Taycan Aero sunt și ele standard, iar sistemul de frânare include discuri de 360 de mm pe puntea față, respectiv 358 de mm pe puntea spate. Echipamentul standard include și următoarele: oglinzi exterioare încălzite și reglabile electric, faruri cu LED echipate cu sistemul Porsche Dynamic Light System Plus, sistem de climatizare pe două zone, scaune față Confort reglabile electric, banchetă spate cu două scaune individuale, sistem de avertizare pentru păstrarea benzii de rulare, sistem pentru recunoașterea indicatoarelor rutiere, cruise control adaptiv, sistem de frânare de urgență, ParkAssist, pornire fără cheie, instrumentar digital de bord de 16.8 inch și sistem Porsche Communication Management.

În cadrul road trip-ului ROCHARGE by Vitesco Technologies vom avea alături de noi un Porsche Taycan cu bateria Performance Plus de 93 kWh. Prețul de bază pentru modelul pe care îl vom testa timp de nouă zile este de 89.400 euro (TVA inclus). Modelul nostru de test, în culoarea alb Carrara, vine cu o serie de opționale ce duc prețul final al mașinii la peste 135.000 euro (TVA inclus).

Fișa mașinii care ne va însoți în ROCHARGE by Vitesco Technologies