BMW iX3: Polivalent

BMW iX3 completează oferta de sisteme de propulsie din gama SUV-ului X3. Cu roți motrice spate și cu o autonomie de peste 450 de kilometri, iX3 se alătură ROCHARGE by Vitesco Technologies, proiectul în care testăm 8 mașini electrice și vedem starea infrastructurii de încărcare din România.

X5 a fost primul SUV BMW, o sarcină grea pe care modelul a dus-o până la capăt. Dar și X3 a avut un rol important în gamă: să atragă un public nou de partea constructorului german. Lansat la începutul mileniului, X3 a devenit rapid un model apreciat, iar până astăzi s-a maturizat și a ajuns deja la a treia generație. Și jumătate.

Mobilitatea electrică a fost adoptată diferit de constructori. În cazul BMW, primele cărămizi au fost puse încă din 2008, anul în care era anunțată divizia Project i, o echipă care avea un scop precis: să identifice mijloacele alternative de propulsie în transport și să dezvolte concepte noi de mobilitate pentru mărcile aflate sub umbrela grupului german. Practic, Project i urma să devină o pepinieră cu idei de viitor care explorează soluțiile de mobilitate sustenabilă.

Au urmat lansările lui i3 și i8, două modele care au adus în fața publicului know-how-ul german în materie de electrificare. Odată cu evoluțiile tehnologice, dar și cu transformarea treptată a pieței, BMW a continuat cercetarea, iar de câteva luni, gama de electrice a nemților s-a mărit. Iar printre noutățile introduse și-a făcut apariția și iX3, un alter ego electric al lui X3.

Iar pe iX3 îl vom cunoaște mai bine în ROCHARGE by Vitesco Technologies, road trip-ul în care vom testa 8 dintre cele mai noi mașini electrice lansate în țară și infrastructura de încărcare.

Primul din seria Power of Choice

Power of Choice este strategia constructorului BMW prin care, o parte dintre modelele din gamă, vor fi disponibile cu patru tipuri de sisteme de propulsie: diesel, benzină, plug-in hybrid și 100% electric. Spus într-un mod mai simplu, Power of Choice este modul prin care BMW vrea să le ofere clienților motorizări pentru toate gusturile.

X3 este primul model al mărcii care a fost croit pe această idee. Iar în viitorul nu foarte îndepărtat, X1, Seria 5 și Seria 7 vor fi integrate în strategia Power of Choice.

Design cu note specifice BMW i

BMW iX3 este ușor de recunoscut pentru că deja ai văzut pe șosea noul X3. Iar dimensiunile modelului electric nu diferă cu mult de cele ale versiunilor cu motoare cu ardere internă. Lungimea este de 4.734 de mm, cu 26 de mm în plus față de X3, în timp ce înățimea este mai mică cu 8 mm (1.668 de mm). Lățimea și ampatamentul nu diferă. Garda la sol este de 179 de milimetri (-25 de mm față de X3), iar centrul de greutate a fost coborât cu 7.5 milimetri.

Dar spre deosebire de modelul din care provine, iX3 are câteva elemente specifice care te vor ajuta să-l identifici drept un vehicul electric. Grila frontală, deși mizează pe formele specifice mărcii, este una închisă, tipică pentru o electrică. Spoilere față și spate au fost și ele retușate pentru ca aerul să curgă mai ușor peste caroseria lui iX3, iar culoarea albastră, specifică diviziei BMW i și-a făcut loc pe buza splitter-ului, pe pragurile laterale și pe difuzorul spate. Dacă nu-ți plac cele pe albastru, BMW îți oferă alte două posibilități: accente de caroserie cromate sau în culoarea în Frozen Grey.

Nu în ultimul rând, BMW iX3 a fost echipat cu jante gândite să reducă și mai mult efortul la înaintare. Jantele aerodinamice sunt disponibile în versiuni de 19 și 20 de inch și au un coeficient aerodinamic mai bun cu 5% față de alte jante echivalente. Totodată ele sunt mai ușoare cu 15% comparativ cu fostele jante optimizate aerodinamic din oferta BMW. De ce e important acest lucru? Pentru că ele aduc un plus de circa 10 kilometri la autonomia totală a lui iX3. Tot pentru o aerodinamică mai bună, pe dedesubt, modelului german a fost acoperit cu protecții speciale.

Recent, BMW iX3 a primit și o serie de noutăți ca parte a unui facelift. Nu vom vedea această versiune în ROCHARGE by Vitesco Technologies pentru că primele livrări sunt așteptate abia în trimestrul întâi al anului viitor.

Spre deosebire de varianta pe care o poți comanda acum, iX3 facelift va fi echipat cu faruri mai subțiri cu aproximativ 10 milimetri și cu prize de aer repoziționate și redesenate. Standard, iX3 facelift va fi oferit cu pachetul M Sport.

Interior familiar

Pentru că are la bază un model deja existent în gamă, interiorul lui iX3 a fost preluat de pe versiunile echipate cu motoare cu ardere internă. Apar și câteva noutăți, bineînțeles: pragurile laterale sunt inscripționate cu BMW i, butonul pentru pornirea motorului și selectorul transmisiei au acum detalii albastre, iar pe consola centrală a fost trecut numele modelului. În plus, sistemul de iluminare ambientală disponibil standard va avea ca setare de bază o culoare albastră. Clienții vor putea alege din cinci pachete de interior, iar trei dintre acestea includ accesorii din lemn.

Oficialii BMW spun că iX3 oferă același nivel de spațiu pentru toți cei cinci ocupanți de la interior. Totuși, prin instalarea bateriei în podeaua mașinii, SUV-ul electric pierde din volumul destinat portbagajului. Mai precis, iX3 va putea înghiți bagaje cu un volum de 510 litri, cu 40 de litri mai puțin decât un X3 cu motoare cu ardere internă. Prin rabatarea banchetei spate, volumul total va fi de 1.560 de litri (1.600 de litri, în cazul lui X3).

O configurație specială a fost pregătită pentru instrumentarul digital de bord care acum afișează informații esențiale cu privire la încărcarea bateriei și autonomia rămasă.

Modelul electric va fi echipat și cu un sistem capabil să genereze un sunet special atât în timpul pornirii, cât și în timpul rulării. Vor exista coloane sonore diferite pentru fiecare dintre aceste procese, iar cea dedicată momentelor de Start/Stop a fost realizată de Hans Zimmer, unul dintre cei mai mari compozitori de coloane sonore pentru filme, și de inginerul de sunet Renzo Vitale.

Două linii de echipamente

Spre deosebire de alți producători, BMW nu oferă niveluri de echipare, ci propune linii de echipamente. Le știți, cu siguranță, de pe alte modele, iar iX3 nu încalcă această regulă.

În cazul SUV-ului electric, BMW propune liniile Inspiring și Impressive. Cu linia Inspiring, disponibilă standard, iX3 va fi echipat cu un pachet bun de dotări. Amintesc aici de farurile cu LED, hayonul acționat electric, plafonul panoramic, sistemul Active Cruise Control cu funcție Stop&Go, asistentul pentru menținerea benzii de rulare, sistemul cu funcții de pre-încălzire și pre-condiționare, scaunele față cu reglaj electric, suspensia adaptivă cu amortizoare controlate electronic, volanul sport și sistemul de climatizare pe trei zone cu funcții specifice mașinilor electrice.

O singură opțiune pentru motor și baterie

Întrucât BMW iX3 este dublat de opțiunile pe care clienții le au în oferta generală a lui X3 (diesel, benzină și plug-in hybrid), nemții au ales să aducă o singură versiune de motorizare pentru SUV-ul electric.

Pornind de la a cincea generație a sistemului electric eDrive, tehnologie pe care o găsești și pe noile iX și i4, BMW iX3 va fi disponibil într-o configurație cu un singur motor electric care dezvoltă 286 de cai putere și 400 Nm. Mulțumită unui design special gândit de nemți, componentele magnetice necesare nu includ și metale rare în structură.

Resursele motorului vor fi puse în valoare exclusiv de roțile de pe puntea spate, iar pentru un comportament dinamic bun, sistemul de propulsie a fost echipat cu tehnologia ARB (introdusă în premieră pe BMW i3S) care limitează într-un mod eficient efectele în momentul pierderii aderenței.

De la 0 la 100 km/h, iX3 are nevoie de 6.8 secunde, și asta în condițiile în care SUV-ul cântărește aproape 2.2 tone. Viteza de top este limitată electronic la 180 km/h, din motive evidente care țin de conservarea energiei din baterie.

Dintre cele 2.2 tone, 518 kilograme sunt trecute în dreptul bateriei cu o capacitate netă de 74 kWh. Conform ciclului de testare WLTP, energia stocată în acumulatorii lui iX3 asigură o autonomie în regim mediu de 460 de kilometri.

Noua baterie are o densitate mai mare cu 20% comparativ cu cea a acumulatorilor utilizați până acum, pentru reîncărcare ei, clienții pot alege prize AC sau DC. La o priză AC, puterea maximă de încărcare este de 11 kW, iar timpul necesar pentru un “plin” al bateriilor va fi de 7 ore și jumătate. La o priză DC, puterea maximă cu care iX3 se poate încărca este de 150 kW. În acest caz, o reîncărcare până la 80% durează 34 de minute.

Sistem inteligent de recuperare a energiei

Pe iX3, BMW a integrat un sistem inteligent pentru recuperarea energiei. Acesta folosește informațiile primite de la sistemul de navigație și datele generate de senzorii sistemelor de asistență pentru a stabili intensitatea recuperării energiei.

Spre exemplu, în momentul în care mașina se apropie de o intersecție, de un alt vehicul sau de un drum cu o restricție de viteză, sistemul de recuperare va funcționa la capacitate maximă pentru a livra cât mai multă energie în sistemul de înaltă tensiune al bateriei. Acest comportament va fi activ chiar și în momentul în care șoferul nu folosește sistemul de navigație integrat.

Totodată, dacă drumul permite, sistemul va putea iniția un mod de coastig. BMW spune că sistemul va reacționa rapid și va schimba modul de lucru în funcție de situația din trafic. Spre exemplu, dacă la apropierea de o intersecție modul de recuperare este activ, iar semaforul își schimbă culoarea din roșu în verde, sistemul va opri procesul de recuperare.

De asemenea, șoferul va putea seta intensitatea sistemului de recuperare prin intermediul meniului sistemului de infotainment. În cazul în care ești adeptul condusului cu o singură pedală, acest lucru va fi disponibil prin comutarea selectorului din modul D în modul B.

Prețuri și disponibilitate în România

Pe piața din România, BMW iX3 are un preț de pornire de 64.081 de euro, fără bonusurile pe care le-ai putea obține prin programele Rabla și Rabla Plus.

Cum spuneam și la capitolul dedicat motorizării, iX3 este disponibil într-o singură configurație motor-baterie. Pachetul Inspiring este disponibil standard, însă pentru linia de echipare Impressive vei avea de plătit încă 5.074 de euro.

Bine, asta nu înseamnă că nu poți mai departe cu personalizarea și cu bifarea unor echipamente pe care tu le consideri potrivite. Spre exemplu, mie îmi fac cu ochiul jantele aerodinamice de 20 de inch, care costă extra 1.750 de euro, și suspensia adaptivă M (încă 500 de euro).

Fișa mașinii care ne va însoți în ROCHARGE by Vitesco Technologies