Piața de electrice la început de an: Spring-mania continuă, dar apar vedete noi

Înmatriculările de mașini electrice din România au crescut consistent în primele două luni ale anului. Dacia Spring rămâne modelul electric preferat al românilor, însă apar noi vedete venite din Europa.

Înmatriculările de automobile electrice din România au explodat pur și simplu în primele două luni ale anului, cel mai probabil pe fondul creșterii livrărilor de la sfârșitul anului trecut și începutul acestui an, acestea fiind în totalitate mașini cumpărate prin dosare Rabla depuse în 2022.

Vânzările de autoturisme electrice din România au atins un volum de 2113 unități, de la începutul anului, fiind înregistrată o creștere de 93% față de perioada similară din 2022, adică, practic, s-au dublat. Explicații există, dincolo de apetitul românilor: un calendar favorabil al Programului Rabla, care a împins achizițiile până în decembrie. Dar chiar și-așa, unele mărci și modele au înregistrat scăderi, în timp ce altele au crescut substanțial.

Dacă ne uităm la cel mai vândut automobil electric, Dacia Spring, care deja anul trecut domina piața covârșitor, putem observa că a crescut de trei ori, adică de la 315 autoturisme în perioada ianuarie – februarie 2022, la 1.057 de autoturisme în cele două luni ale acestui an. Este un semn clar că uzina din China produce din plin, după ce a trecut peste criza de semiconductori.

Dacia Spring.

O altă creștere spectaculoasă poate fi văzută la Renault Megane E-Tech Electric, primul automobil electric al francezilor din noua generație, care în urmă cu un an nu exista pe piață, și care a pornit timid în lunile anterioare, cu volume mult mai reduse. Acum are deja, în doar două luni, 151 de exemplare înmatriculate și devine, cel puțin pentru moment, cel mai vândut automobil electric de import (considerând Spring un model autohton).

Renault Megane E-Tech Electric.

La fel de important este faptul că modelele Tesla, Model 3 și Model Y, adevărați idoli ai pieței de electrice, au pierdut teren în fața europenelor. Model Y abia se lansa la începutul anului trecut, iar volumele înregistrate pe parcursul lui 2022 au fost foarte bune. Pentru moment, pare că apetitul românilor pentru acest model s-a mai stins, dar atât Model Y, cât și Model 3 rămân în top, pe locurile 4 și 5.

A revenit în schimb Volkswagen e-Up!, care și-a dublat practic numărul de unități înmatriculate anul trecut, la 109 exemplare, număr care îl propulsează pe locul 3 în topul electricelor de la acest început de an.

Volkswagen e-Up!.

Un nume nou, care pare că a fost bine primit de români, este Toyota BZ4X, care urcă la mică distanță de cea mai vândută Tesla.

Nici modelele electrice de generație nouă ale Volkswagen nu mai sunt la fel de populare ca în urmă cu un an: ID.3 și-a înjumătățit cifrele în primele două luni ale lui 2023, fiind depășit și de Renault ZOE (de asemenea în scădere), și de SUV-ul ID.4, care a crescut ușor, la 46 de unități. La fel s-a întâmplat cu Škoda Enyaq, care a ieșit din Top 10, cu doar 19 mașini înmatriculate în ianuarie și februarie. În fine, am remarcat o pierdere de clienți și la Hyundai Kona, care a reușit să înmatriculeze în 2023 doar 17 mașini, față de 88 anul trecut, în același interval.

Top 10 electrice în România în ianuarie – februarie 2023

ModelIanuarie-februarie
2023 [nr. unități]
Ianuarie-februarie
2022 [nr. unități]
Evoluție
[%]
1.Dacia Spring1057315+235,6
2.Renault Megane E-Tech Electric151
3.Volkswagen e-Up!14954+175,9
4.Tesla Model 363100-37
5.Tesla Model Y621+6100
6.Toyota bZ4X59
7.Volkswagen ID.44633+39.4
8.Renault Zoe3948-18.8
9.Volkswagen ID.33765-43.1
9.BMW iX3710+270

Avem o schimbare de poziție și la mărcile premium, unde BMW iX, cu toate versiunile sale, a depășit vedeta Mercedes, EQA, care era anul trecut în Top 10 și acum a coborât vertiginos.

Clasamentul mărcilor electrice este condus, evident, de Dacia, cu peste 1000 de exemplare Spring înmatriculate, adică jumătate din piață, fiind urmată de Volkswagen, care își păstrează poziția de lider al mărcilor de import, pe segmentul de electrice, cu ajutorul celor patru modele de pe piață, având în total 250 de unități. Renault urcă pe podium, cu 190 de autoturisme (Megane și ZOE), iar Tesla coboară pe locul patru, cu 140 mașini.

Mercedes-Benz a avut, în intervalul respectiv, 83 de unități, BMW, 66, iar Toyota, un new-entry pe acest segment, ajunge în Top 10 cu 59 de automobile vândute și înmatriculate. Peugeot, Hyundai și Fiat încheie clasamentul celor mai bine vândute 10 mărci de automobile electrice, cu mai puțin de 40 de autoturisme fiecare.

Să remarcăm și faptul că ponderea electricelor în totalul vânzărilor a crescut din nou, ajungând la nu mai puțin de 8,5% din totalul pieței de autoturisme, în primele două luni ale anului, menținând ritmul din 2022.

Clasamente generale: cele mai vândute mărci și modele

Pe ansamblul întregii piețe, pe toate motorizările disponibile, aproape toate mărcile au performat, lucru care arată că românii sunt în continuare dornici să cumpere mașini noi, mai ales dacă sunt susținuți cu subvenția acordată de Rabla. Au existat însă viteze diferite pentru mărci, după cum vedem în statistici.

Pe o piață care a crescut cu 37%, Dacia a urcat în primele două luni cu 90%, la un volum de 9.313 autoturisme. La fel de mare este creșterea Renault, care pare că a renăscut, cu un total mai mult decât dublu, 2.212 autoturisme, față de 1.021 anul trecut. În schimb, Hyundai a continuat să-și mențină tendința de scădere din ultimele luni, cu 1.550 autoturisme (față de 1800 anul trecut). Nu în ultimul rând, Toyota, liderul pe zona de import al anului 2022, a crescut, dar cu un ritm mai redus, la 1.445 de unități, la fel și Volkswagen sau Škoda, care au înregistrat volume de 1.269 și, respectiv, 1.373 de autoturisme.

Cele mai vândute mașini ale acestui început de an sunt clasice, chiar dacă ordinea lor s-a schimbat pe alocuri. Logan este liderul etern al autoturismelor din România, având în 2023 un salt major, de peste 1000 de exemplare, față de nivelul din primele două luni ale lui 2022, care arată că românii nu se vor sătura niciodată să cumpere acest model. Cu aproape 3000 de mașini înmatriculate, sedanul este secondat de Sandero, adevăratul campion al creșterilor (+78%), iar Duster coboară, la o diferență de numai 60 de mașini, pe locul al treilea, însă cu un volum mai mare cu 70%, față de cel de anul trecut. Revelația topului este Spring, care devine a patra cea mai vândută mașină din România, cu cele peste 1.000 de exemplare. Top 5 rezervat de modelele Dacia este încheiat de Jogger, care își încheie astfel glorios primul an de existență.

Gama Dacia.

Dacă trecem la modelele de import, adică de la locul 6 în jos, avem un nou lider, Renault Megane, care își continuă parcursul bun din ultima perioadă. Imediat în urma lui este Clio și abia după cele două se clasează modele care altă dată erau pe val: Skoda Octavia (cu un volum aproape egal cu cel de anul trecut), Hyundai i30 (în scădere masivă) și cel mai vândut SUV de import, Hyundai Tucson (care se menține la un nivel apropiat de cel din 2022). Să notăm și faptul că modelul Ford Puma trece printr-o perioadă dificilă, în care pierde foarte mulți clienți față de 2022: doar 284 unități înmatriculate, jumătate față de 523, câte avea anul trecut.

Top 10 modele vândute în România în ianuarie – februarie 2023

ModelIanuarie – februarie
2023 [nr. unități]
1.Dacia Logan2947
2.Dacia Sandero2289
3.Dacia Duster2216
4.Dacia Spring1057
5.Dacia Jogger804
6.Renault Megane615
7.Renault Clio600
8.Škoda Octavia440
9.Hyundai i30414
10.Hyundai Tucson407