Noul BMW Seria 5 Touring: actualizat la extrem, cu mici note clasice

BMW Seria 5 Touring are rădăcini vechi, pe care cea mai nouă generație, a șasea, le reinterpretează cât se poate de modern.

BMW a prezentat oficial noua generație Seria 5 Touring, derivată din actualul Seria 5 Sedan, lansat anul trecut. Așa cum era normal, noul model preia integral tehnologia de la fratele sedan și – pentru moment, cel puțin – o parte din motorizări. Împachetate într-un ambalaj mai practic, dedicat familiilor care văd într-un break o alternativă pentru un SUV.

Origini

Trecerea spre Seria 5 în forma de azi – cel puțin la nivel de denumire – a avut loc în 1972. An care marchează debutul primei generații BMW Seria 5 la Salonul Auto de la Frankfurt, după tranziția de la așa-numita Neue Klasse.

De design s-a ocupat francezul Paul Bracq, cel care a reinterpretat două din elementele definitorii pentru Seria 5: farurile rotunde duble și Hofmeister kink, teșitura de la baza montantului C.

Primul BMW Seria 5 Touring apare în 1992, în a treia generație a modelului (lansată în 1988). De la bun început, versiunea break, așa cum o numim noi, românii, a fost considerată un egal al sedanului, în sensul că putea fi configurată cu aproape toate motoarele disponibile pe sedan – 520i, 525i, 530i, 535i și 524td, cu puteri între 115 și 211 cai-putere. 

Ba mai mult, opțional, Seria 5 Touring putea fi echipat cu tracțiune integrală. Cu un an înainte, în 1991, BMW introducea primul său sistem de tracțiune integrală electronică – cuplul era acum distribuit variabil între cele două punți în funcție de condițiile de drum și stilul de condus abordat.

Existau, totuși, diferențe între un Seria 5 Sedan și Touring (dincolo de forma și dimensiunile caroseriei, evident). 

De exemplu, Seria 5 Touring avea suspensie self-levelling pe spate și un tratament de insonorizare special. Cel din urmă contracara efectul acustic al spațiului mai mare din habitaclu (plus portbagaj), problemă care nu exista pentru versiunea sedan.

Primul Seria 5 Touring a ajuns la aproximativ 125.000 de clienți – departe de un număr astronomic, mai ales că BMW a vândut, adunat, 1,3 milioane de unități Seria 5 generația a treia. Dar a fost suficient pentru ca versiunea Touring să rămână în gamă până în zilele noastre și să se afirme în segment, unde se bucură de o cotă de piață de 50% în Europa și 60% în Germania.

Prezentul încăpător

Noul BMW Seria 5 Touring, ajuns la a șasea generație, va fi construit alături de fratele sedan în uzina din Dingolfing. 

Dacă țineți morțiș să-l comparăm cu modelul pe care îl înlocuiește, noul 5 Touring este mai mare în toate direcțiile și măsoară 5.060 mm lungime (+97 mm), 1.900 mm lățime (+32 mm) și 1.515 mm înălțime (+17 mm).

Față de modelul precedent crește și ampatamentul (+20 mm), ba mai mult, este cel mai lung din clasă, la 2.995 mm.

Să trecem și la lucruri practice mai concrete: portbagajul are un volum de 570 de litri, dar acesta poate fi extins la un cavernos 1.700 de litri prin rabatarea banchetei.

Sub podeaua portbagajului pot fi depozitate cabluri de încărcare pentru versiunile PHEV și cele pur electrice – discutăm subiectul imediat.

Ca parte din prezentare, am asistat la o masă rotundă pentru presă, în compania lui Claudius Bogusch, din 2019 șef de proiect pentru sistemele de propulsie pentru BMW Seria 5.

Claudius s-a născut în România, la Câmpulung Moldovenesc, dar la 7 ani a plecat cu familia în Germania, unde s-a și stabilit. A urmat cursurile Politehnicii din München, la secția Construcții de Mașini, iar în 2009 a început să lucreze pentru BMW.  Inițial a dezvoltat motoare MINI și Seria 1, apoi propulsoare V8 și V12, după care se transferă în China, tot în cadrul BMW, pentru a se ocupa de localizarea motoarelor cu ardere internă.

Electro-mobil

Odată cu noua generație, Seria 5 Touring face un pas mare spre nivelul următor într-ale propulsiei și este disponibil încă de la lansare în două versiuni pur electrice, sub numele de BMW i5 Touring.

Ca o paranteză, am aflat de la Claudius că pentru noul Seria 5 (deci și pentru caroseria Touring), BMW țintește ca 60% din vânzări să reprezinte versiuni cu motor termic (inclusiv mild-hybrid), 30% modele pur electrice (i5) și 10% plug-in hybrid.

Versiunea i5 Touring cu picioarele pe pământ are indicativul eDrive40, adică vorbim de un singur motor electric montat pe puntea spate. Acesta produce 340 de cai-putere și un cuplu maxim de 430 Newtoni-metru (în modul Sport, cu funcțiile Sport Boost sau Launch Control) – suficient pentru un sprint de la 0 la 100 km/h bifabil în 6,1 secunde. Consum teoretic estimat: 15,9 și 18,9 kWh/100 km.

Versiunea cu multă poftă de performanță se numește i5 M60 xDrive Touring, are două motoare electrice, tracțiune integrală, 601 cai-putere și 820 Newtoni-metru. În consecință, 0-100 km/h se întâmplă în 3,9 secunde (la fel, în modul Sport, cu funcțiile M Sport Boost și M Launch Control), spre o viteză maximă limitată electronic la 230 km/h.

Indiferent pe care o alegi, sistemul electric este completat de o baterie Li-ion de 81,2 kWh (capacitate netă). Aceasta înglobează a 5-a generație de tehnologie BMW, cu celule prismatice (86,4 mm înălțime).

În cazul lui i5 eDrive40 Touring, autonomia teoretică atinge între 483 și 560 de kilometri. i5 M60 xDrive Touring poate parcurge, după estimările BMW, între 445 și 506 kilometri cu o încărcare completă de baterie. Există și o funcție Max Range, care odată activată, mărește autonomia cu cel mult 25%.

La puteri AC, bateria se încarcă standard cu 11 kW, iar opțional se poate debloca încărcarea cu 22 kW. La surse DC, puterea de încărcare este de până la 205 kW (evident, acolo unde „duce” și stația).

Clasicul, într-o notă modernă

BMW spune că în viitor, Seria 5 Touring va primi versiuni plug-in hybrid, cât și o variantă diesel bazată pe un propulsor cu șase cilindri în linie (în vara acestui an, iulie, mai exact).

Până atunci, rămânem la ce oferă gama acum (pe lângă cele două variante electrice).

La momentul lansării, cei care vor un BMW Seria 5 Touring cu motor termic au o singură alegere: diesel, sub numele de Seria 5 520d Touring, cu sau fără xDrive. Ambele cu tehnologie mild-hybrid la 48 de volți și transmisie automată Steptronic cu 8 rapoarte.

În cadrul mesei rotunde am primit câteva lămuriri despre ce înseamnă mild-hybrid la 48 de volți în cazul noii Serii 5, implicit și Touring.

Sistemul (aflat la a doua generație) presupune, pe lângă o baterie de 48 de volți, integrarea în transmisie a unui motor electric de 13 kW (aproximativ 18 cai-putere) și cuplu de 200 Newtoni-metru. Cu mențiunea că acestea sunt valorile maxime pe care le poate produce motorul electric – în realitate, acesta contribuie cu 8 kW (11 cai-putere) și 25 Newtoni-metru în cazul versiunii 520d.

Mai mult, motorul termic cu pistoane din oțel a primit îmbunătățiri pentru sistemul de aprindere și turbină, iar sistemul SCR a fost amplasat mai aproape de motor. În cuvintele lui Claudius, această soluție generează mai multă eficiență în sensul unor emisii mai scăzute și a unui consum mai mic de AdBlue.

În cazul în care erați curioși, motoarele pot fi aduse, cu anumite adaptări, la standardul Euro 7.

Fișa tehnică pentru 520d Touring arată așa: patru cilindri, 197 de cai-putere și 400 Newtoni-metru. Plus un consum estimat între 5,3 și 5,9 l/100 km (respectiv 5,7 l și 6,2 l/100 km pentru varianta cu xDrive).

Prețurile noului BMW Seria 5 Touring în România

Cel mai accesibil model este Seria 5 520d Touring, cu preț de pornire de 63.308 euro. O treaptă mai sus este versiunea cu xDrive. Aceasta pleacă de la 65.867 de euro.

În colțul electric, i5 eDrive40 Touring pleacă de la 72.174 de euro, în vreme ce pentru i5 M60 xDrive Touring clienții vor plăti cel puțin 101.626 de euro.