LEGO și Formula 1, un parteneriat în egală măsură firesc și surprinzător. În curtea creatorului danez există suficientă copilărie pentru a avea curajul să nu refuze ideea unei grile de start cu monoposturi în mărime naturală construite din celebrele piese LEGO.
Pe vremea când eram mic, iar programul postului național de televiziune era de două ore pe zi, țin minte vag că existau niște seturi cu un fel de „cărămizi” din plastic. Și pentru că libertatea de creație oferite de acele seturi tindea spre zero, succesul lor a fost egal cu zero.
Dacă nu am descoperit LEGO când eram copil, l-am descoperit când am devenit părinte. Pot să vă povestesc câte ceva despre seturile LEGO Friends și cum încet, încet am început să migrăm spre Yoda, Fender Stratocaster, Mustang GT din ’67.
Recunosc, sunt fascinat de LEGO Technic, dar știu că seturile danezilor pot să dea dependență. Și mă țin departe. Trag doar cu ochiul la ele când ies cu junioara și intrăm în vreun loc împânzit de piesele din plastic. Și pentru că mi-am impus să îmi țin preocupările departe de lumea asta în care ideile nu sunt deloc îngrădite, parteneriatul dintre Formula 1 și LEGO a trecut cumva pe sub radar meu. Ba mai mult, m-am trezit că mall-ul din arealul meu a fost „invadat” de un monopost portocaliu de Formula 1 realizat din piese LEGO. Ce nebunie.
Iar următorul pas e greu de anticipat: un zbor până la Miami unde urma să fiu martorul primului pas major al acestui parteneriat.
Puțină istorie
Simt nevoia să vă mai povestesc câte ceva despre LEGO, asta pentru a compensa cele 15 ore care au trecut din clipa în care am decolat și până în momentul în care am ajuns în Miami. Pare greu de crezut că LEGO mai are puțin și va sărbători 100 de ani de existență. În 1932, Ole Kirk Christiansen – un dulgher din orașul danez Billund – s-a apucat să construiască jucării din lemn. Iar în 1934 își numește compania LEGO, un nume derivat din zicerea ”leg godt” – joacă-te frumos.
Aș îndrăzni să spun că cel mai important moment din istoria acestei companii, din punctul de vedere al pasionaților de automobil, este 1962, anul în care au fost lansate roțile LEGO. Nu au făcut parte din vreun set, erau doar piese ce puteau fi achiziționate pentru a avea și mai multă libertate de construit. La fel de greu de crezut poate să pară afirmația: LEGO este cel mai mare producător de cauciucuri din lume, dar este una adevărată. Urmarea firească, în 1963 este lansat setul LEGO Model Maker care era compus din 48 de piese și permitea construirea unui „taxi european”.
Și în mod evident, producătorul danez de „cărămizi” nu a stat departe de universul F1. Primul monopost a putut fi „zidit” de copii în 1975, s-a numit 392 Formula 1 și rezultatul era un model de curse ce purta logoul celor de la Shell.
Astăzi, toate monoposturile din sezonul 2024 pot fi găsite în colecția Speed Champions, în timp ce în colecția Technic sunt disponibile doar patru: Oracle Red BullRacing RB20, Ferrari SF-24, McLaren și Mercedes-AMG F1 W14 E Performance.
Dar pentru că voi păstra pentru totdeauna în memorie duelul dintre Ayrton Senna și Nigel Mansell din 1992 de la Monaco, nu exclud un cadou viitor pentru fiica mea: două seturi din colecția Icons, Williams Racing FW14B Nigel Mansell și McLaren MP4/4 Ayrton Senna.
Miami, LEGO și Formula 1
Nu este un film cu pistolari, ci e ceva firesc ca normalitatea de a parca un Rolls Royce Spectre lângă o Corolla din 1981 pe Collins Avenue în Miami Beach în fața unui salon de unghii.
În altă ordine de idei, Miami a reprezentat un mic șoc cultural pentru mine. Și plecând de la această constatare, eram curios să văd reacția publicului la vedere unor monoposturi în mărime naturală fabricate din piese LEGO.
Nu voi încerca să despic firul în patru și să caut motivații ale atașamentului față de LEGO. Este oarecum firesc când un set îți oferă perspectiva ”Gulliver în Lilliput” asupra unui realități de basm pe care avem libertatea să ne-o imaginăm și să-i dăm viață chiar și din rolul de adulți. Dar magia s-a păstrat și când am dat ochii cu cele zece monoposturi în mărime naturală. Și nu m-am putut abține să nu-mi las imaginația să zburde și să visez că am nimerit în Brobdingnag, țara uriașilor. Ca să păstrez proproțiile, ar trebui să am o înălțime de aproximativ 34 de metri. Și mi-am luat răgazul să le admir în detaliu, dar despre asta povestesc puțin mai târziu.

Mi-am oferit libertatea de a mă poziționa strategic, vizavi de cortul LEGO, dar în așa fel încât să pot vedea reacția oamenilor când descopereau jucăriile astea uriașe. Sincer, nu știam la ce să mă aștept, mai ales că în până atunci văzusem o singură constantă pe chipul lor, un fel de mecanism care implica protecție și detașare – toate standurile priveau spre portofelul lor. În clipa în care privirea lor ajungea pe monoposturile LEGO vedeam fețe care recăpătau viață. Ar fi fost frumos ca cei de la LEGO să documenteze această trezire la viață, preponderent a adulților.
Și pentru că este firesc să ai și curiozități, am încercat să le găsim răspuns de la Julia Goldin, Chief Product & Marketing Officer of the LEGO Group.
Autocritica: De regulă, îți dorești un parteneriat cu Formula 1 pentru a-ți face marca, brandul mai vizibil. În cazul parteneriatului dintre Formula 1 și LEGO cred că lucrurile stau puțin invers. Natural, pasiunea pentru motorsport este ceva ce se transmite de la părinți. Dacă tatăl meu iubește schi fond, eu am mici șanse să mă intersectez cu motorsportul și F1, în particular. Dar LEGO îmi poate oferi șansa, mie ca puști, să descopăr acest univers, și poate să-i aduc în această lume și pe ai mei părinți. Cum se văd lucrurile din acest punct de vedere în birourile LEGO?

Julia Goldin: Dacă i-am întreba pe cei de la Formula 1 despre acest parteneriat, probabil vor spune că se identifică cu esența a ceea ce urmăresc ei, lucru valabil și pentru noi, LEGO. Ei privesc lucrurile ca pe o șansă mare de a-și crește audiența și de a o diversifica. Și chiar asta se întâmplă, F1 este disciplina sportivă cu cea mai rapidă crește a audienței în rândul familiilor, a femeilor. Este o competiție care implică strategie, personalități diferite, implică mult dramatism și are în același timp o desfășurare globală. Cred că parteneriatul nostru funcționează atât de bine pentru că avem zone în care ne intersectăm – suntem un brand global, ajungem nativ, firesc la copii, la familii, părinți. În același timp avem o audiență fidelă și putem contribui din plin la diversificarea modului de expunere pentru Formula 1.
Monoposturile
LEGO a colaborat îndeaproape cu fiecare echipă din Formula 1 pentru a proiecta și a construi un model care să reflecte cât mai fidel monopostul de competiție. Impresionează atenția acordată detaliilor, de la desenul unic al sidepod-urilor fiecărui monopost și până la reprezentarea cât mai fidelă a sponsorilor. LEGO ar fi scăpat ieftin dacă ar fi folosit niște abțibilduri, dar nu, ei au integrat logo-urile sponsorilor în construcția modelelor.






LEGO a prezentat la Miami 10 monoposturi la scară 1:1. Dar asta știați deja. Nu știați că fiecare monopost este realizat din 400.000 piese, iar cărămizile sunt lipite cu adeziv. Și chiar și cu această măsură de siguranță au mai zburat bucăți din monoposturi la paradă. În ceea ce mă privește, eu nu aș fi folosit adeziv, cine ajungea la final cu cele mai multe piese, era câștigător.
Piesele folosite la un monopost cântăresc 1.000 kg, iar în total vorbim de 4 milioane piese și o masă de 10 tone. Pentru că ar fi fost imposibil de realizat monopostul doar din piese LEGO, construcția ar fi sucombat sub propria greutate, motiv pentru care s-a folosit un cadru tubular ca bază. Oarecum firesc, doar dacă ne gândim la faptul că ansamblul jantă-pneu trebuie să fie prins mecanic de monopost și să permită și rularea. Apropo de pneuri, pe monoposturile LEGO erau cele veritabile, produse la Slatina. E plăcut să călătorești până la Miami pentru a fi spectator la o etapă de F1 și unul din ingredientele esențiale să fie Made in Romania. Partea metalică împreună cu motorul și bateria mai adaugă 500 kg la masa totală.
Monoposturile au fost echipate cu motoare electrice de 8 kW, ceea ce le transformă în cele mai puternice produse LEGO. Nu am putut afla capacitatea bateriei, dar am fost asigurați că modelele pot parcurge fără emoții un tur de circuit. Așa că pariez pe minim 10 km autonomie. Am putut afla de la echipa tehnică un detaliu important pentru piloți: jucăriile pot atinge o viteză maximă de 20 km/h.
De aici, lucrurile au degenerat puțin în garajul LEGO, am început să discut cu echipa tehnică detalii legate de aerodinamică și alte rafinamente tehnice. Atât de avansate au fost discuțiile încât detaliile le voi păstra secrete, ceva firesc în universul Formula 1.
Monoposturile au pedalier ajustabil, pentru un plus de ergonomie, iar soluția tandem ar putea deschide noi orizonturi acestui sport.
Machetele au fost realizate de 26 de specialiști în design, inginerie și construcții din cadrul grupului LEGO, și au implicat peste 22.000 de ore dedicate dezvoltării și construcției acestor 10 modele.
Parada piloților
E posibil ca motorsportul să înceapă pentru mulți ca o joacă, dar destul de rapid devine o maturitate timpurie pentru copiii care intră în acest univers. Lucru valabil în orice sport. Poate izgonirea acestei jovialități de copil, adolescent, tânăr, undeva într-un colț de garaj consider că este unul din minusurile acestui univers. Și totuși mai sunt momente când poți surprinde astfel de clipe chiar și prin Formula 1.
Singurul moment recent când am văzut copilărie pe pitlane-ul unei etape de Formula 1 a fost într-un reel când Max îi lipește lui Leclerc un sticker cu Red Bull pe spate, iar monegascul își i-a revanșa ceva mai târziu. În rest, vezi niște chipuri sechestrate de ambiție, marketing, concentrare, epuizare fizică.
La Miami s-a întâmplat ceva ce sper să nu fie unic. În clipa în care piloții au intrat pe linia de start/finish unde erau parcate cele 10 monoposturi, încă purtau cu ei crisparea descrisă mai sus. Au fost câteva momente de ezitare, în care nu știau ce au de făcut, să fie copii sau să respecte protocolul de amabilitate și să salute publicul. Protocolul l-au respectat preț de maxim 100 de metri, apoi au devenit niște copii puși pe șotii.
A fost o rară ocazie să văd 20 de oameni – mai tineri sau mai bătrâni – și nu 20 de instrumente de marketing. Publicul a simțit asta, și concluzia generală a fost că parada piloților ar trebui de acum să fie realizată cu monoposturile LEGO. Piloții? Probabil au iubit și mai mult momentul, dovadă că ecouri au fost auzite și în paddock-ul de la Monte Carlo, unde o parte dintre piloți au dus dorul emoției din plimbarea cu monoposturile de jucărie vizavi de ce au experimentat în etapa din Monaco.
LEGO a promis că ce am văzut la Miami este doar începutul acestui parteneriat care va produce și multe momente memorabile. Abia aștept.









































Foto principale: Foto: Getty Images | LEGO Group