Eu nu m-am născut să curăț cartofi

Unii oameni își găsesc scopul în viață după un drum lung, anevoios, de mii de kilometri. Sabine Schmitz și-a găsit vocația la doi pași de casă. După care a început să-i dea ture.

Cuvintele din titlu îi aparțin celei care avea să devină Regina Nurburgring-ului. Prima și singura femeie care și-a trecut în palmares Cursa de 24 de ore de pe Nürburgring. Circuit pe care l-a parcurs de peste 30.000 de ori. Timp în care a parcurs 600.000 de kilometri.

Unii dintre noi au cunoscut-o pe Sabine prin intermediul ecranelor. Mă rog, atât de mult cât poți cunoaște un om doar privindu-l la televizor sau pe YouTube. De la prima apariție în TopGear (2004) și până la tranziția în echipa de prezentatori ai emisiunii (2016), Sabine Schmitz și-a deschis zâmbetul contagios, atitudinea mereu pozitivă și talentul către milioane de oameni, pasionați mai mult sau mai puțin de fenomenul motorsport.

Sabine Schmitz în elementul ei. Pe Nürburgring. Foto: Porsche

O parte din noi o știe pe Sabine drept cel mai rapid șofer de taxi din lume, după tururile de circuit pe care le oferea vizitatorilor într-un BMW M5, pe Nürburgring.

O parte din noi i-a aflat numele din comunicatele de presă publicate de Skoda, transformate ulterior în știri, după ce Sabine, la volanul unui Kodiaq RS diesel, stabilea recordul pentru cel mai rapid SUV cu șapte locuri. Pe Nürburgring, unde altundeva, după ce parcurge un tur complet de circuit în mai puțin de nouă minute și jumătate (9:29.84).

BMW-ul în care Sabine și-a adjudecat primul titlu în cursa de 24 de ore de pe Nürburgring. Se întâmpla în 1996, alături de un alt titan al Iadului Verde – Johannes Scheid, aici la volan. Tot Scheid este cel care a rugat-o pe Sabine să aducă un pic de culoare pe caroseria „prea golașă”. Sabine a desenat castelul Nurburg, cel care veghează deasupra circuitului, iar mașina a fost botezată Eifelblitz. În traducere, Fulgerul din Eifel (regiunea muntoasă din care face parte și complexul Nurburgring). Foto: BMW

Și, bineînțeles, partea din noi infectată cu virusul sportului cu motor își va aminti mereu de Sabine Schmitz (încă Sabine Reck pe vremea aceea, după soțul de care avea să se despartă ulterior) pentru cele două victorii consecutive la general în Cursa de 24 de ore de pe Nurburgring (1996 și 1997), într-un BMW E36 M3. Sau de sezoanele în care a concurat pentru Frikadelli-Porsche.

Un tur complet de Nurburgring și simultan o demonstrație de clasă din partea Reginei, la volanul unuia dintre cele două Porsche 911 GT3 R aruncate în luptă de echipa Frikadelli în Campionatul de Anduranță VLN (Veranstaltergemeinschaft Langstreckenpokal Nurburgring).

Dar ce ne scapă azi din vedere foarte ușor, oricât de bună ar fi rezoluția ecranului pe care îl privim, e chiar țesătura stofei din care a fost croită Sabine Schmitz.

Așa cum spunea marele Muhammad Ali, campionii nu se nasc în sălile de forță, pe terenul de antrenament sau în centrele olimpice. Campionul se naște din ceva mult mai profund, dintr-o dorință, un vis, o viziune. Da, talentul este o condiție necesară, dar la fel este și voința care trebuie să depășească talentul.

Născută la 300 de metri de Nordschleife

Sabine Schmitz s-a născut în Adenau pe 14 mai 1969. A crescut împreună cu cele două surori mai mari și fratele lor în și pe lângă Hotel am Tiergarten, deschis de mama sa, Ursula „Urschi” Schmitz, tot în 1969. La nici 300 de metri de circuit. În locul unde voința s-a întâlnit cu influența. Unde scânteia produsă de această ciocnire urma să cadă pe un fitil înfipt într-un vagon de talent.

Sabine alături de mama sa, Ursula Schmitz. Foto: Porsche

Echipele și piloții care călcau cu regularitate pragul hotelului au ajutat-o pe Sabine să realizeze, la doar 13 ani, că vrea să devină pilot de curse, deși calea profesională i se întrezărea gata asftaltată. Sabine ar fi trebuit să preia, la un moment dat, conducerea hotelului, dar lipsa de interes pentru afacerea familiei și dragostea pentru motorsport o țin ferm pe trasa către o carieră pe circuit. Decizie pe care nu toți membrii familiei au văzut-o cu ochi buni.

„De mic copil am știut că tot ce voiam să fac era să lucrez aici – pe Nürburgring. Bunica era foarte supărată din cauza pasiunii mele pentru motorsport. Pentru ea, cursele de mașini erau o treabă de bărbați. Dar eu nu m-am născut ca să curăț cartofi.”

Sabine Schmitz

Așa se face că voința se transformă în spirit rebel. La 17 ani, Regina – pe atunci în devenire – obișnuia să șterpelească BMW-ul mamei sale ori de câte ori avea ocazia, după care se prezenta pe circuit, spunând tuturor că are 18 ani. Au urmat, la scurt timp, tururile legitime pe Nürburgring, cu un VW Polo, mașină personală. Cu bani de anvelope noi primiți de la tatăl său. Iar restul e istorie.

Cancerul ne poate lăsa fără organe, prieteni, rude, idoli. Persoane. Pe 16 martie 2021, ne-a lăsat fără Sabine Schmitz. Persoana. Sabine Schmitz, Regina, cea care i-a oferit o față umană Nurbugring-ului, sportiva care n-a refuzat niciodată să dea un autograf, nu pleacă nicăieri. E tot aici. În omagiile care continuă să curgă în social media, în amintirea celor care au cunoscut-o și în admirația celor care au urmărit-o de aproape sau de departe.

Long live the Queen.

Sabine Schmitz. Acasă. Foto: Sabine Schmitz Motorsport