Noul BMW iX3: Neue Klasse pentru modernitate

Neue Klasse reapare în portofoliul BMW după mai bine de 60 de ani. De această dată, nu e nevoie de salvare, ci de modernizare. Tonul este dat de iX3, prezentat în premieră la München.

BMW calcă într-o nouă eră. Cu pași fermi, cumulați într-un salt executat de mușchi invizibili, prin eforturi injectate în mai multe direcții și tot atâtea pârghii de toate felurile. Unele nevăzute, altele evidente. Capital, dezvoltare, cercetare și renașterea unui nume sacrosanct în München.

În anii ‘60, Neue Klasse („Noua Clasă” de automobile, în germană) salva marca dintr-un loc strâmt și întunecat și îi seta, în egală măsură, genele și prioritățile pentru următoarele decenii.

Azi, Neue Klasse duce compania la nivelul următor în tot ce înseamnă digitalizare, electrificare, design, dinamică și în fond, mobilitate modernă și de viitor.

Toată lumea în vagoane. Prima strigare: noul BMW iX3.

A doua venire

Deschiderea tehnologică este cheia succesului BMW. Începând cu primul model al Neue Klasse, vom implementa tehnologiile în întregul portofoliul de modele viitoare – în toate segmentele și pentru toate sistemele de propulsie.

Frank Weber, membru al consiliului de administrație BMW AG și Head of Total Vehicle Development.

Dacă BMW i3 a arătat că se poate sparge gheața fără ca sufletul unei mărci să fie diluat în aparat, toate celelalte electrice BMW care i-au urmat au reîntărit această afirmație. Totodată, ele au jucat rolul unei punți. Față de i3, șirul de electrice BMW a stat pe platforme adaptate, derivate din cele deja existente, proiectate (și) pentru combustie internă (cu excepția lui iX).

Doar că… în era vitezei, a lui mai mult, mai bun și mai repede, cu platforme la 800 de Volți născocite inclusiv de producători mai puțin titrați și nu neapărat de pe acest continent, BMW (și nu doar ei) au fost forțați să mute piese pe tabla de joc.

Să nu ne mire că iX3 este un SUV (mă rog, SAV, de la Sports Activity Vehicle, cum îl alintă BMW). Forma asta de caroserie vinde, și dacă privim în jur, a cam acaparat și segmentul electricelor. Nu insist pe analiză estetică, rețineți doar că ce vedeți acum în imagini la nivel de linii, forme și poate și proporții, toată ținuta noului iX3 va fi împrumutată și altor modele. Mai mult decât atât, s-a reușit imprimarea unui coeficient aerodinamic de 0,24 (iX, de exemplu, are un coeficient aerodinamic de 0,25).

Putem, în schimb, discuta pe concret, pe numere. iX3 măsoară 4.782 mm lungime, 1.895 mm lățime și 1.653 mm înălțime, cu un ampatament de 2.897 mm. Nimic ieșit din comun, dimensiunile sunt aproape în linie cu cele ale actualei generații BMW X3 (4.755 mm lungime, 1.920 mm lățime, 1.660 mm înălțime). La adăpostul acestor măsurători stă, printre altele, un portbagaj cu volumul de 520 de litri (sau 1.750 de litri, dacă se alege rabatarea banchetei) și un frunk de 58 de litri.

De modă nouă

Tehnologia eDrive dezvoltată pentru noul iX3 (și restul de viitoare modele Neue Klasse) ajunsă deja la a șasea generație (cum trece timpul…) aduce în premieră pentru BMW o arhitectură la 800 de Volți și puteri de încărcare de până la 400 kW.

Deja n-are rost să mai specific faptul că puterea de încărcare este atinsă acolo unde permite infrastructura – în Vest, acolo unde BMW are ținta pusă pe grosul vânzărilor, rețeaua de stații de încărcare permite mai peste tot astfel de puteri, așa cum v-am arătat într-un tur cu mașini electrice până la Lisabona și înapoi.

Că tot am pomenit de vânzări – lansarea pe piață a noului iX3 va avea loc în primăvara lui 2026 pentru Europa, inițial cu o singură versiune: iX3 50 xDrive. Ca notă suplimentară, producția noului iX3 va demara în toamna lui 2025 la noua fabrică BMW Group din Debrecen, Ungaria. După lansare, BMW va mări gama cu alte versiuni, inclusiv una de intrare în gamă (și cel mai probabil, și un model purtător al literei M).

Și-acum să vedem ce înseamnă BMW iX3 50 xDrive. În primul rând, o baterie nouă, cu o capacitate netă de 108,7 kWh, pentru o autonomie teoretică de până la 805 kilometri (conform măsurătorilor în ciclul WLTP). La o stație de 400 kW, bateria câștigă în doar 10 minute o autonomie între 309 și 372 de kilometri. În același scenariu, încărcarea de la 10% la 80% durează 21 de minute. La surse AC, puterea standard de încărcare este de 11 kW (22 kW opțional).

Particula xDrive din denumirea modelului anunță existența a două motoare electrice, câte unul pe fiecare punte și implicit a tracțiunii integrale. Întreg sistemul produce 469 de cai-putere și 645 Newtoni-metru, ceea ce pe șosea echivalează unui sprint 0-100 km/h bifabil în 4,9 secunde și a unei viteze maxime (limitată electronic, ca de obicei) la 210 km/h.

Privită în ceva mai mult detaliu, configurația combină un motor electric sincron pe puntea spate și un motor electric asincron pe puntea față. Bateria are celule cilindrice, cu o densitate de energie cu 20% mai mare față de generația a cincea eDrive, integrate direct în carcasa bateriei prin metoda cell to pack. Cu alte cuvinte, nu mai e necesară așezarea și aranjarea prealabilă a celulelor în module.

La rândul ei, bateria este integrată în șasiu ca parte din structura acestuia (pack to open body, soluție adoptată și de Porsche pentru Taycan) – se reduce astfel masa totală și în același timp se asigură o scalabilitate mai bună a capacității bateriei, în funcție de natura mașinii (sedan, coupé, crossover, SUV).

Câteva numere și aici: conform BMW, „tehnologia de propulsie dezvoltată pentru Neue Klasse reduce pierderile de energie cu 40% în comparație cu tehnologia BMW eDrive de a cincea generație, masa cu 10% și costurile de fabricație cu 20%”, am încheiat citatul.

Noul iX3 are o masă proprie egală cu 2.285 de kilograme, conform fișei tehnice.

Panoramic


La interior, zona din față, cea dedicată șoferului și pasagerului din dreapta, va fi dominată acum de noua generație a sistemului iDrive (prezentat oficial în 2025 în cadrul Consumer Electronics Show). Se numește BMW Panoramic iDrive și are patru componente digitale. BMW Panoramic Vision este un Head-Up Display care proiectează informații utile în partea inferioară a parbrizului, pe toată lățimea acestuia. Conținutul din centru și cel din fața pasagerului pot fi personalizate, în timp ce informațiile importante apar în câmpul vizual al șoferului. Al doilea element se numește 3D Head-Up Display (opțional) și, pe lângă faptul că oferă informații complementare celor de pe Panoramic Drive, acesta poate proiecta acum pe șosea și date integrate de navigație și condus autonom cu profunzime spațială. Sistemul Panoramic iDrive se încheie cu ecranul central (acum cu o formă ușor atipică) și cu volanul nou. 

Super-creier

Inginerii au acordat atenție specială și în cazul cablurilor care asigură comunicarea dintre „sistemul nervos central” al mașinii (patru super-creiere, practic patru computere foarte performante) și toate sistemele adiacente. A fost creat astfel un aranjament pe care BMW îl numește „arhitectură de cablaj locală”, o rețea care folosește cu 600 de metri mai puțin cablaj, grupat în patru zone: în partea frontală, în centrul platformei, în partea din spate și în plafon.

Un alt aspect interesant: sistemul electric primește o plasă de siguranță prin așa-numitele Smart eFuses, adică siguranțe digitale care înlocuiesc până la 150 de siguranța tradiționale. Acestea pot fi programate pentru activare selectivă, în funcție de diferite stări ale automobilului – condus, parcare, încărcare și actualizarea de software. În felul acesta, consumatorii inutili sunt identificați și opriți temporar.

Revenind la cele patru super-computere ale mașinii: acestea sunt responsabile de controlul și buna funcționare a sistemelor de la bord, fie că e vorba despre partea de propulsie și dinamică, de funcțiile de bază ale mașinii, de frânare, de sistemul multimedia sau de climatizare și iluminat.

Unul din cele patru super-creiere care formează sistemul nervos al noului iX3 a fost numit Heart of Joy, o trimitere directă la abilitățile dinamice pe care orice BMW trebuie să le dețină (mai țineți minte prima apariție Neue Klasse din anii ’60, da?).

Sarcina lui Heart of Joy e pe cât de ușor de enunțat, pe atât de complexă și complicată: computerul este responsabil de sistemul de propulsie și dinamica pe care acesta o oferă. Mai exact, în grija acestui super-creier intră comportamentul motoarelor electrice, al sistemului de frânare, al recuperării energiei și al direcției. Deci acele elemente care țin mașina pe asfalt în siguranță, în condiții de condus normal sau sportiv.

Cum reușește Heart of Joy asemenea jonglerii? Cu o mână de ajutor din partea unui software numit BMW Dynamic Performance Control. Ați citit bine, deplasarea mașinii, că e calmă sau zbuciumată, și mai important, viața celor de la bord, stă în mâinile unui cod scris de un grup de IT-iști (probabil foarte buni, având în vedere delicatețea subiectului).

Deci, reiau: Heart of Joy, un super-computer și softul BMW Dynamic Performance Control calculează toți variabilele aferente dinamicii lui iX3 la mai puțin de o milisecundă (de 10 ori mai repede ca până acum) în așa fel încât experiența de condus să fie cât mai fluidă, armonioasă și sigură.

Nu demult, BMW a arătat lumii cât de eficient este acest duo printr-un experiment numit BMW Vision Drive Experience, un prototip care a solicitat la maxim abilitățile soluțiilor tehnologice gândite de BMW cu o platformă în care inginerii au integrat patru motoare electrice cu un total de 18.000 Newtoni-metru (nu, nu-i o greșeală de tipar).

În concluzie, iX3 arată că viitorul mobilității este tot mai mult legat de capacitățile de programare și dezvoltare de software pe care le are (sau va trebui să le dobândească) un producător.

Și până apucăm să ne și urcăm la volanul unui iX3 Neue Klasse și să raportăm mai multe despre experiența de condus, avem prețuri: în România, BMW iX3 50 xDrive pornește de la 65.461 de euro.