După ce anul trecut am traversat Europa de la București până la Lisabona, în ediția din acest an a road tripului EUROCHARGE cu mașini electrice ne vom concentra atenția pe Munții Alpi, cu numeroasele lor trecători.
Plecăm din București la jumătatea lunii septembrie, într-o perioadă care în ultimii ani s-a transformat din începutul tradițional al toamnei cu zile răcoroase și ploioase într-o prelungire nefirească a verii, în care aparatele de aer condiționat continuă să funcționeze între pereții caselor și în mașini.
De altfel, schimbările climatice pe care le traversăm la nivel global și variațiile ample care au loc ocazional de la o zi la alta fac aproape imposibilă misiunea meteorologilor de a anticipa cum va fi vremea peste câteva zile. De aceea, chiar dacă știm că plecăm în road trip pe timp de vară, nu avem nicio idee cum va fi vremea în următoarele două săptămâni pe care le vom petrece, în mare parte, în munți.
Treaba asta s-ar putea transforma imediat într-un coșmar logistic dacă ar trebui să alegem strict între anvelope de vară și anvelope de iarnă pentru cele 8 mașini electrice cu care vom străbate munții Alpi în a doua jumătate a lunii septembrie.
Prin urmare, cel mai eficient mod prin care putem gestiona povestea asta este să nu schimbăm anvelopele, adică să alegem unele all season. Iar în acest caz suntem acoperiți de cea mai bună asigurare de drum: noile anvelope Michelin CrossClimate 3.

Ce aduc nou anvelopele CrossClimate 3
Prima generație de anvelope CrossClimate a fost lansată în 2015, într-un moment în care în Europa se vindeau anual circa 12 milioane de anvelope all season. Chiar dacă la vremea respectivă decizia părea riscantă, strategia s-a dovedit a fi una inspirată, întrucât a permis șoferilor să se bucure de un singur set de anvelope pe tot parcursul anului, indiferent de condițiile meteo.
Ulterior, a doua generație CrossClimate a fost lansată în 2021 și a avut ca scop principal menținerea performanțelor și lansarea unei game mai variate de dimensiuni, pentru a permite o adopție pe scară largă a anvelopelor all season.
De altfel, în 2024, piața europeană de anvelope all season a ajuns la circa 49 de milioane de unități, astfel că este de peste 4 ori mai mare comparativ cu 2015, iar 18% dintre anvelopele all season vândute în Europa au un diametru de cel puțin 18 inchi, comparativ cu numai 3% în 2016.

Creșterea popularității anvelopelor all season în rândul proprietarilor de mașini este justificată atât de performanțele din ce în ce mai bune ale acestora, cât și de caracterul tot mai imprevizibil al vremii de pe continentul european. De altfel, Michelin și-a folosit expertiza acumulată de-a lungul timpului pentru a introduce periodic îmbunătățiri tehnice, cu scopul ca anvelopele CrossClimate să ofere performanțe cât mai apropiat posibil de anvelopele de vară și, respectiv, de iarnă.
În cazul noii generații CrossClimate 3, unul dintre obiectivele inginerilor Michelin a fost mărirea petei de contact, adică a suprafeței care intră în contact direct cu solul, dar și proiectarea unei caneluri în forma literei V pentru a optimiza evacuarea apei. Efectul? Aderența a fost îmbunătățită cu 4% pe suprafețele de rulare ude comparativ cu generația anterioară.
În plus, un alt obiectiv pentru Michelin este creșterea duratei de viață a anvelopelor sale, ceea ce în practică se traduce prin oferirea unor performanțe bune pentru o perioadă cât mai lungă de timp. În acest sens, inginerii au mizat pe tehnologia MaxTouch pentru a mări rezistența la uzură a anvelopei cu 15% prin utilizarea unor noi compoziții chimice pentru compușii anvelopelor. Și dacă tot am amintit de compoziții chimice, mă văd nevoit să fac o paranteză: Michelin pune accent pe dezvoltarea materialelor compozite. Unele dintre ele și-au găsit deja locul în anvelope, în timp ce altele așteaptă să fie parte din rețetele preparate de inginerii francezilor. Ca idee, Michelin este astăzi văzut drept un lider tehnologic în domeniul materialelor compozite. Poți aprofunda subiectul aici. Am încheiat paranteza.
Nu în ultimul rând, modificările introduse de Michelin au permis scăderea distanței de frânare cu 4% comparativ cu generația precedentă. Cu alte cuvinte, într-o situație limită, în care trebuie să oprești mașina cât mai repede, distanța de frânare până la oprirea completă este cu 4% mai mică. Și poate că la prima vedere nu pare chiar așa de mult, dar în practică chiar și câțiva centimetri pot însemna diferența dintre o sperietură zdravănă și un accident.
E important de menționat aici că această scădere a distanței de frânare se manifestă atât pe carosabil uscat, cât și pe carosabil umed și cu zăpadă, inclusiv după ce anvelopa începe să se uzeze în mod natural. De asemenea, există inclusiv o scădere simbolică a coeficientului de frecare, element care are un impact pozitiv asupra consumului de carburant sau de energie electrică. Și dacă tot am ajuns iar la subiectul termice – electrice, aș vrea să mai fac o paranteză: în gama Michelin, cele tipul de propulsie nu e tratat special, orice anvelopă produsă de francezi e bună și pentru termice și pentru modelele cu baterii.






CrossClimate 3, acum și pentru mașini sport
Una dintre noutățile majore ale noii generații CrossClimate este lansarea unei versiuni Sport, dedicată autovehiculelor cu tentă sportivă. În plus, anvelopa CrossClimate Sport este gândită atât pentru mașini termice, cât și pentru mașini electrice, și asta din două motive: mașinile electrice au un cuplu instantaneu mai puternic comparativ cu mașinile termice, dar și o masă mai mare ca urmare a prezenței bateriei Li-Ion, care adaugă câteva sute de kilograme.
Versiunea Sport utilizează tehnologia Dynamic Response Technology și o versiune îmbunătățită a tehnologiei Thermal Adaptive Tread Compound. Asta înseamnă folosirea unei compoziții diferite de varianta clasică pentru a favoriza aderența: inginerii au adăugat în interiorul benzii de rulare un strat suplimentar de aramidă și nailon care asigură un control mai bun la schimbările bruște de direcție.
Pe baza acestor modificări, testele independente realizate de TÜV SÜD și Dekra au arătat că versiunea Sport are o rezistență mai bună la rulare comparativ cu versiunea clasică, iar frânarea este mai eficientă în mediu uscat și în mediu ud, atât cu anvelope noi, cât și cu seturi de anvelope deja uzate.

Pe de altă parte, aceleași teste au scos în evidență că anvelopele uzate CrossClimate 3 oferă performanțe mai bune la accelerare și frânare pe zădadă comparativ cu CrossClimate 3 Sport. În schimb, performanțele celor două tipuri de versiuni au fost practic similare în scenariile de accelerare și frânare pe zăpadă cu anvelope noi.
Cu alte cuvinte, conform așteptărilor, fiecare dintre cele două versiuni de anvelope CrossClimate 3 sunt potrivite pentru anumite contexte, în funcție de mașina pe care sunt utilizate și de stilul de condus al șoferului.

Certificare 3PMSF pentru drumuri în siguranță pe zăpadă
Indiferent dacă preferi CrossClimate 3 sau CrossClimate 3 Sport, ambele versiuni au certificare 3PMSF (Three Peak Mountain Snowflake), ușor de identificat pe produse datorită simbolului cu trei vârfuri de munte și un fulg de zăpadă. Practic, asta înseamnă că aceste anvelope all season pot fi utilizate și pe timp de iarnă, iar certificarea este superioară celei M+S (Mud+Snow), pe care o întâlnești pe alte modele de anvelope.
De altfel, una dintre diferențele majore dintre anvelopele 3PMSF și M+S este că primele sunt testate pe zăpadă și certificate explicit pentru a fi utilizate pe zăpadă. În plus, unele țări europene au decis că doar anvelopele all season cu certificare 3PMSF pot fi utilizate pe parcursul iernii, iar unul dintre exemple este Franța.
Toate tipurile de anvelope CrossClimate 3 sunt produse în Europa, la uzinele Michelin din Valladolid, Vitoria (ambele Spania), Roanne (Franța), Bad Kreuznach (Germania), Cuneo (Italia), Olsztyn (Polonia), Nyíregyháza (Ungaria) și Pirot (Serbia). Cele mai complexe dimensiuni sunt produse la uzina din Roanne prin utilizarea unui proces specific numit C3M, care este similar din punct de vedere conceptual cu printarea 3D.
Pentru început, anvelopele Michelin CrossClimate 3 sunt disponibile în 63 de dimensiuni cu diametre cuprinse între 16 și 22 inchi, în timp ce pentru anvelopele Michelin CrossClimate 3 Sport există 29 de dimensiuni cu diametre cuprinse între 18 și 21 inchi. În prezent, patru dimensiuni au corespondență între CrossClimate 3 și CrossClimate 3 Sport, însă Michelin va lansa pe parcursul anului 2026 alte aproximativ 60 de variante de dimensiuni pentru ambele versiuni de anvelopă.
Cu o gamă atât de variată din care poți alege, nu este de mirare că nu ne-a fost greu să găsim anvelopele CrossClimate 3 potrivite pentru mașinile electrice cu care vom parcurge peste 5.000 de kilometri în EUROCHARGE 2025.

