EUROCHARGE 2025: Mega-test cu 8 mașini electrice în inima Alpilor

21 de oameni, 12 zile, 8 electrice. Un laborator mobil, un test drive și un workshop prin Europa, din București până în inima Alpilor în Austria, Elveția și Italia, cu mașini electrice lansate recent. Pe scurt, EUROCHARGE by Schaeffler.

Ar fi total greșit să crezi că EUROCHARGE 2024 – testul de anul trecut cu cele 8 mașini electrice în care am mers până la Lisabona și înapoi – a fost vârful aisbergului în materie de idei pe care le putem genera. Și spun asta nu ca să iau din caimacul evenimentului de atunci, ci ca să te pregătesc pentru anul ăsta, dar și pentru edițiile care vor urma. Că nu ducem lipsă de planuri pe termen mediu, crede-mă. Aș putea să te conving de lucrul ăsta din primul paragraf, dar las surprizele să iasă pe rând din joben.

O să fiu scurt în introducere. Nu de alta, dar deja cred că dacă ai dat click să citești ce am scris ești câtuși de puțin interesat de subiectul mașinilor electrice: fie ai în plan să-ți cumperi una, fie ai una, dar încă mai ai range anxiety (cum spun englezii) și abia acum începi să te dezmeticești, fie doar îți place să culegi informație din cât mai multe domenii de interes.

Ca să tranșez anumite lucruri încă de dinainte de tăierea cordonului ombilical, tot ce urmează să citești nu are rolul să te convingă că electricele sunt Eva și Adamul industriei auto, dar nici vreun măr putrezit pe care să-l arunci în coșul de gunoi al istoriei. Nu știu alții cum sunt, dar mie nu-mi place să lucrez în extreme și cu extreme. Defect profesional.

Tot de la început aș vrea să-ți descriu puțin și tabloul în care ne aflăm. Cu bune și cu rele, evident. Când spun tablou mă refer la vânzările înregistrate de electrice – că ele sunt o parte din subiectul de astăzi – în Europa și în România.

Până la finalul lunii iulie (că încă n-au fost centralizate și datele din august), în Europa au fost înmatriculate peste 1,37 de milioane de electrice, în creștere cu 26% față de același interval din 2024. Totodată, la nivel de creștere procentuală, electricele stau cel mai bine. 

Germania, Franța, Belgia, Țările de Jos și Danemarca sunt statele europene cu cele mai bune rezultate în dreptul electricelor (la nivel de volum). 

Piața auto din România nu se află în cea mai bună perioadă. Schimbările generate anul acesta de amânarea programului Rabla și de contextul economic pe care țara îl traversează au dus la scăderi procentuale majore. La diferența importantă a contribuit și faptul că, în 2024, la jumătatea anului, au fost înmatriculate un număr mare de mașini întrucât urmau să intre în vigoare două regulamente europene noi (unul pentru sisteme de siguranță și unul pentru emisii).

Laborator vs Viața reală

Acum că am stabilit coordonatele în care se învârt electricele în 2025, hai să aduc în prim-plan și motivul pentru care ne vom aduna peste câteva zile.

Road trip-ul se numește EUROCHARGE 2025 by Schaeffler și liniile trasate de noi (echipa Autocritica) arată cam așa: 21 de oameni, 12 zile, peste 6.000 de kilometri, 8 dintre cele mai noi electrice lansate în România în ultimele 12 luni și Alpii. Iar când spun Alpii mă refer la o parte dintre drumurile spectaculoase pe care le-au scobit elvețienii, italienii și austriecii prin lanțul muntos central al Europei.

Tot sub umbrela Eurocharge 2025 se mai întâmplă niște lucruri. Noi le spunem rapoarte. Iar aici se cam termină tot ce poate fi exprimat prin metafore, personificări și alte figuri de stil. De-aici încep cifrele și datele din viața reală pe care le colectăm pe parcursul celor 6.000 de kilometri: timpi de încărcare, costuri de încărcare, autonomie, infrastructură de încărcare și, evident, impresiile despre cum se conduc mașinile pe care le avem în tur.

Ai putea să întrebi de ce facem asta. Și pot să înțeleg. În primul rând, pentru a avea o idee clară cu privire la ce pot electricele să facă în 2025. Că una e să te uiți peste cifrele obținute pe baza unor teste în laborator și alta e să vezi cum e în viața reală. Cât poți merge pe autostradă, cât te ține bateria pe un drum de munte sau câți kilometri faci dacă ai pe listă doar șosele naționale. Testăm aproape toate tipurile de drumuri (n-o să prea stăm în urban), pentru ca la final, oricine are în plan să-și cumpere o electrică să știe cum stau lucrurile pe bune, în viața reală, nu doar cu cifre din laboratoarele ghidate sub normele WLTP.

De asemenea, testăm infrastructura. În bula virtuală în care îmi mai petrec timpul (sarcină de serviciu, ce pot să zic) întâlnesc și oameni care încă spun că nu și-ar cumpăra o electrică pentru că nu există stații de încărcare (în România sau în afara ei). Iar în EUROCHARGE vom demonta mitul ăsta (chiar e un mit, serios). Cum altfel să ajungi din țară până în Elveția, Austria și Italia fără să încarci? Doar n-au inventat producătorii auto perpetuum mobile și ni-l oferă nouă, pe sub mână, pentru un astfel de test complex.

Și ca lucrurile să fie complete, toate aceste informații vor fi garnisite cu imagini (foto și video) din locurile pe care le vom străbate. O să scot o surpriză din joben și o să dau doar câteva dintre numele trecătorilor montane din program: Stelvio, Grossglockner și Furka. Vin vremuri interesante pe partea de fotografie pe AUTOCRITICA, nu?

De-acum e momentul să introduc în ecuație și actorii, adică mașinile care ne vor însoți în acest test. Le pun pozele mai jos, în ordine alfabetică. Un click pe imagine te trimite direct pe articolul de prezentare al mașinii.

Audi A6 Sportback e-tron quattro: două motoare electrice, câte unul pe fiecare punte, putere maximă de 462 CP (cu Launch Control), baterie cu capacitate de 94,9 kWh și autonomie teoretică maximă WLTP de 716 kilometri.
BYD Seal în echiparea Excellence AWD: două motoare electrice, 530 CP, baterie cu capacitate de 82,5 kWh și autonomie WLTP de 520 de kilometri.
Hyundai Inster: un motor electric pe puntea față care dezvoltă 115 cai-putere și baterie de 46 kWh (net) care asigură o autonomie maximă conform WLTP de 360 de kilometri.
Mazda 6e: un motor electric cu 258 CP și baterie cu capacitate de 66 kWh (net). Autonomia maximă declarată conform WLTP de 479 de kilometri.
Porsche Macan 4, a doua versiune în ierarhia SUV-ului electric german. Două motoare electrice, 408 cai-putere și o baterie de 95 kWh (autonomie maximă WLTP de 600 de kilometri).
Renault 4 în variantă Comfort Range: 150 de cai-putere dintr-un motor electric amplasat pe puntea față și o baterie cu capacitate netă de 52 kWh. Autonomia maximă WLTP este de 409 kilometri.
Volkswagen ID.4 în varianta Pro are un motor electric, roți motrice spate și o putere maximă de 258 de cai. Bateria de 77 kWh promite o autonomie maximă WLTP de 522 de kilometri.
Volvo EX90 e cel mai mare Volvo electric pe care îl poți comanda acum. În cazul de față, exemplarul pe care îl testăm vine în varianta de top Twin Motor Performance (2 motoare electrice, 517 cai-putere, 910 Nm). Bateria de 107 kWh e gata să livreze energie pentru un maxim WLTP de 614 kilometri.

Pe lângă cele 8 electrice despre care vom scrie zilnic, cu noi în tur vor merge un Safety Car și un Assistance Car. În cazul de față, două hibride plug-in. Un Volvo XC60 (exemplarul care ne însoțește poate fi găsit în nomenclatorul mărcii sub indicativul T8), din interiorul căruia se vor ridica obiectivele aparatelor foto și video pentru ca la finalul fiecărei zile să există imagini și clipuri din timpul turului, și un Renault Rafale pe care îl vor folosi colegii din echipa de organizare.

Partenerii

Privit din afară, turul, testul, laboratorul ăsta mobil pare ceva simplu: pleci din A spre B, încarci de X ori și cam asta-i tot. Doar că, vedeți voi, în spatele acestor lucruri pe care poți să le simplifici până la absurd (așa cum am făcut mai sus) stau nu doar niște luni de muncă. Sunt o mulțime de piese de puzzle pe care trebuie să le aranjezi astfel încât, la final, să ai o imagine adevărată. Cum spuneam, cea din viața reală. Te-ai gândit că fiecare dintre cele 8 mașini are nevoie de asistență rutieră? Că nu știi niciodată unde și când faci pană. Te-ai gândit că fiecare dintre cele 8 mașini are nevoie de un sistem de plată pentru taxele din afară? N-o să stăm la final să adunăm bonuri. Despre cazări, încărcări și chiar și rute planificate (da, da, nu știi niciodată când ninge în Alpi, iar tu trebuie să schimbi traseul pentru că drumul s-a închis pentru deszăpezire) nici nu mai vorbesc. Prin urmare, toate piesele astea de puzzle au nevoie de un liant, iar aici apare rolul partenerilor.

Probabil ai observat că turul ăsta cu electrice prin Alpi se numește EUROCHARGE 2025 by Schaeffler. Cine mai sunt și Schaeffler ăștia? Hai să-ți explic, pe scurt.

Compania germană are 23 de ani de când se află în România. Deci se-nțelege de la sine că oamenii au avut idei clare de viitor atunci când și-au așternut prima hală în Cristian, lângă Brașov. Pe parcursul timpului, activitatea din Brașov s-a extins, iar azi numără 7 hale de producție în care sunt fabricate componente pentru mașini și nu numai (oamenii ăștia fac niște rulmenți gigant care intră în componența turbinelor eoliene).

Anul trecut, chiar în timpul vizitei noastre, Schaeffler a anunțat fuziunea cu Vitesco Technologies (partener care ne-a însoțit de-a lungul anilor în proiectul numit ROCHARGE, adică același tur, dar în România), iar astfel a devenit cea mai mare companie din lume care produce componente auto și software pentru mașini electrice. Ce a mai rezultat în urma acestei fuziuni? O companie care are în România 8.000 de angajați.

Ce mai face Schaeffler în România în afară de producție? Proiectare de produs, calcul tehnic, analize tehnice, metode CAM (Computer Aided Design), programare software CAE (Computer Aided Engineering), proiectare și dezvoltare de concepte noi și testare. Iar ca cercul să se închidă, Schaeffler a înființat încă din 2012 Școala Profesională Germană Kronstadt, prima școală profesională în sistem dual din România, cu scopul de a pregăti forța de muncă pentru unitatea de producție. Ca să pun și punctul pe i, o parte dintre mașinile pe care le conducem au în componența lor produse semnate de Schaeffler.

Bănuiesc că ai înțeles deja că unul dintre subiectele pe care le vom ataca din plin va fi infrastructura de încărcare. Iar pentru aceste momente, din telefon o să răsară aplicația OMV eMotion, pe care o vom utiliza în România. În afara granițelor, mizăm pe partenerii de e-roaming și pe cardurile business OMV cu E-Mobility, care acum permit activarea sesiunilor de încărcare prin RFID. Ai mai multe detalii aici.

Și pentru că testăm mașini pe care le poți cumpăra (evident), din rama care ține întreg puzzle-ul face parte și BT Leasing, divizia de finanțare a celor de la Banca Transilvania. Există o cotație pentru rata lunară prin leasing pentru fiecare mașină în parte, dar dacă vrei neapărat ceva personalizat poți oricând să le arunci o întrebare. Și să nu uit, BT Leasing are în portofoliu produse de finanțare speciale dedicate pentru achiziția de electrice și hibride.

Consider că Michelin nu prea mai are nevoie de nicio prezentare. Producătorul francez de anvelope e aici de mai bine de un secol, iar în ultimii ani, compania a dezvoltat anvelope cu o rezistență redusă la înaintare menite să îmbunătățească autonomia și consumul. Iar treaba asta e valabilă atât la electrice, cât și la termice, hibride, hibride plug-in. Te-ai prins tu. Doar că, EUROCHARGE 2025 merge în Alpi, iar cum vremea reprezintă un mare semn de întrebare, alegerea noastră va fi CrossClimate 3, cea mai nouă generație de anvelope all-season lansată de Michelin, pe care francezii au făcut-o astfel încât să se potrivească și pe electrice. Pentru cine vrea să aprofundeze subiectul, las aici un link cu ce aduc nou pe piață CrossClimate 3.

Server Config, partener tehnic de tradiție al evenimentelor Autocritica. Oferă laptopuri ultraperformante cu ajutorul cărora echipa de jurnaliști, fotografi și videografi ai EUROCHARGE vă va aduce pe ecrane acest eveniment. Găsești produsele lor refurbished dedicate profesioniștilor care au nevoie de putere mare de calcul pe site-ul oficial.

Oamenii care vă vor aduce cifrele

Vom fi 21. 21 de jurnaliști auto și invitați. În fiecare zi vei primi actualizări (știu, parcă sună un pic mai bine updateuri) cu privire la traseul pe care îl parcurgem și la cum se comportă cele 8 electrice. Se va întâmpla aproape în real-time (băieții de pe foto-video știu să lucreze on the go), iar totul va fi grupat pe platformele de social media sub hastagul #EUROCHARGE.

Iar în cazul în care ai vreo preferință, las mai jos oamenii pe care îi vei putea urmări în EUROCHARGE by Schaeffler:

Mircea Meșter / Autocritica.ro
Alin Ionescu / Mașinistul
Dan Scarlat / Top Gear România
Laura Antonov / LaChicBoutiqueShedrives
Tibi Buzdugan / electromobilitate.com
Adrian Mitrea / 0-100.ro
Gabriel Nica / Cu și despre mașini
Mihai Vasilescu / Digital storyteller
Marco Badea / Explicativ.com
Radu Hângănuț / Euronews România
Andrei Nedelea / InsideEVs
Dragoș Băltățeanu / Autocritica.ro, Auto Test
Constantin Ciobanu / Autocritica.ro, Adevărul Auto
Radu Gurămultă / Autocritica
Cornel Șocariciu / Autocritica
Marius Dobrescu / Video
Ciprian Mihai / Foto
Radu Chindriș / Foto
Tudor Rus / Organizare
Berti Panaiot / Organizare
Daniel Popescu / Organizare

Mai am puțin și închei, dar nu înainte de a mai scoate o surpriză din joben. După cum o spune și numele, EUROCHARGE by Schaeffler e un road trip european (don’t call me Mr. Obvious) prin urmare, de anul ăsta scriem și-n engleză, pentru ca datele foaret valoroase (am zice chiar unice) pe care le obținem să ajungă la cât mai mulți. Și n-am venit cu temele nepregătite, ba din contră: suntem prezenți nu doar cu articole în engleză pe site, ci și-n social media: pe Facebook și pe Instagram.

De-acum e gata. Ne reauzim în 15 septembrie, prima zi de EUROCHARGE by Schaeffler.



este un proiect susținut de SCHAEFFLER

Încărcat de
OMV eMotion

Green Partner
BT Leasing

Pus pe șosea de
Michelin

Tehnologizat de
Server Config