Am fost acolo de la început. De când s-au turnat primele cadre sub semnătura care spune că n-am voie să scot un cuvânt despre ce am văzut sau ce am aflat. Se întâmpla undeva prin primăvara-vara anului trecut, într-unul dintre cuburile de beton amplasate în zona Museum der Moderne Salzburg. Eroul acelei zile a fost Audi A6 e-tron.
Dincolo de ocazia avută – cea de a-l vedea pe A6 e-tron înainte ca întreg publicul deținător de internet s-o facă – aș vrea să mai menționez un lucru înainte de a trece la lucrurile pe care te așteptai să le afli atunci când ai deschis articolul: e pentru prima dată când în familia modelului de clasă mare sunt disponibile în serie mare și versiuni electrice.
Iar fix una dintre aceste variante ne va însoți timp de 12 zile în EUROCHARGE 2025 by Schaeffler, turul european care anul acesta va traversa Alpii din Italia, Austria și Elveția.

Semnele
Să nu vă fie cu supărare, dar semnele prin care Audi anunța că A6 o să aibă motoare electrice integrate sub caroserie au venit încă din 2021. Se întâmpla în timpul Salonului Auto de la Shanghai, locul în care Audi a prezentat A6 e-tron concept. Un an mai târziu, constructorul din Ingolstadt a venit cu al doilea indiciu care să reflecte viitorul modelului A6 în portofoliu. Conceptul s-a numit A6 Avant e-tron.
Și semne au mai fost: de exemplu, în comunicatul de presă, Audi numea breakul electric ca fiind un vehicul „production-oriented”, indiciu care făcea trimitere la un viitor model de serie. De-aici și până la debutul noii familii electrice au mai trecut aproape doi ani.
Te-ai putea întreba de ce așa mult? Ei bine, Audi și Porsche au pus umărul (a se citi resurse umane și materiale) pentru a dezvolta o platformă electrică demnă de anii pe care îi trăim. Se numește PPE (Premium Platform Electric) și până la A6 e-tron a avut timp de acomodare pe Porsche Macan și Audi Q6 e-tron.

Cel mai fin tăietor de aer din grup
Dacă avem bunăvoința să trecem peste anumite produse de marketing (includ aici și Volkswagen XL1), Audi A6 e-tron în varianta Sportback este cel mai aerodinamic model de serie din istoria mărcii și din cadrul grupului Volkswagen. Am scris mai sus Sportback și consider că-i nevoie de o clarificare. Noul A6 e-tron poate fi comandat în două variante de caroserie: Sportback (două volume, cu deschiderea portbagajului cu tot cu lunetă, coeficient aerodinamic 0.21) și Avant (break, coeficient aerodinamic 0,24).

Am pus mare preț pe eficiență și autonomie încă de la startul proiectului și am țintit spre obiective ambițioase. Sincer să fiu, la început, nu eram siguri dacă vom fi capabili să atingem valorile pe care le-am propus. Să ajungi să modifici ultimele miimi ale coeficientului reprezintă cea mai grea parte. Și totuși, în cele din urmă, am depășit obiectivele.
a declarat Andreas Lauterbach, unul dintre specialiștii în aerodinamică ancorați în proiectul A6 e-tron.
Iar faptul că A6 Sportback e-tron e capabil să taie aerul cu ușurință (sau mai bine zis cu mai multă ușurință decât alte mașini, asta pentru cei specialiști în ale calculelor aerodinamice) poate fi remarcat doar uitându-te la formele sculptate de designerii Audi. Și dacă tot am pomenit de sculptură, ar fi bine să știți că rezultatele pe care le vedeți pe varianta de serie au fost obținute în urma a peste 1.300 de simulări și a „nenumărate ore petrecute în tunelul de vânt”.

Și inginerii/tehnicienii/designerii Audi au fost mai nemți decât nemții. Spre exemplu, ramele prizelor de aer îmbunătățesc (față de alte soluții testate în timpul dezvoltării) coeficientul aerodinamic cu 0,008 (+8 kilometri autonomie), masca amplasată sub noua grilă Singleframe (element specific modelelor Audi) scade totalul cu încă 0,012 (+12 kilometri autonomie), iar podeaua plată (cu un difuzor suplimentar în cazul break-ului) contribuie major la rezultatul final. De asemenea, jantele aero cu dimensiuni cuprinse între 19 și 21 de inchi au și ele un rol important, iar diferența dintre cele mai aerodinamice și cele mai puțin aerodinamice înseamnă încă 0,015 la totalul coeficientului. Asta ca să aveți o idee despre câtă importanță se acordă subiectului în 2024/2025.



Ușor de luat în cătare
O să încerc să nu intru foarte mult în ceea ce ține de designul efectiv. Nu de alta, dar fiecare dintre noi are alte principii și repere când vine vorba de frumusețe. Influențele dictate de aerodinamică se văd, iar cei aproape 5 metri lungime au fost „mascați” de formele fluide. Partea frontală e dominată, evident, de noua versiune a grilei Singleframe, iar sub capota alungită se ascunde un frunk cu un volum de 27 de litri (potrivit pentru stocarea unui cablu de încărcare, de exemplu).



Și dacă tot am amintit de capotă, un Easter egg pe care Audi îl introduce pe A6 e-tron are legătură cu tehnologia pentru deschiderea acesteia. Un simplu swipe la buza acesteia și…voilà, ai acces la cei 27 de litri. Dacă tot am amintit de surpriză, Audi mai are una de genul: în partea din spate, în dreptul portbagajului, odată ce te îndrepți spre mașină, pe asfalt va fi proiectat un semn sub bara spate. E zona sub care să întinzi piciorul pentru a-l deschide. Cât să nu mai bâjbâi pe unde să-ți flexezi gleznele când ai bagaje multe în mâini. Și dacă m-am oprit asupra portbagajului, versiunea Sportback oferă 502 litri (1330 de litri prin plierea scaunelor din spate).
Partea de iluminat rămâne un domeniu separat și stufos în gama Audi. În cazul lui A6 Sportback e-tron, vorbim despre sistemul Active Digital Light Signature, capabil să ofere 8 semnături luminoase. Din pachet fac parte și stopurile OLED (a doua generație). Sunt 10 panouri cu câte 45 de segmente fiecare. Jocul de lumini se schimbă discret atunci când mașina e parcată – ai impresia că stopul respiră, pulsează – iar la nevoie (în caz de frânare de urgență, de exemplu) lumina din interior se transformă într-un semn de atenție. În plus, în funcție de echiparea aleasă, logoul mărcii de pe capota portbagaj va fi iluminat.
Cât despre design per total, pe A6 e-tron (fie el Sportback, fie el Avant) nu prea ai cum să-l confunzi cu nimic altceva din gamă.

Al doilea descălecat
Știu că am scris și mai sus, dar acum am ajuns la subiectul dedicat. Audi A6 e-tron este al doilea model al mărcii care folosește platforma dedicată electricelor PPE, o arhitectură la 800V. Dacă ne-ați urmărit și anul trecut, aceeași platformă am testat-o pe Q6 e-tron, deci cam știm la ce să ne așteptăm, mai ales în materie de viteză de reîncărcare, eficiență și dinamică.
Nu mai am multe de ambalat, motiv pentru care trec la partea cu date tehnice.
Audi A6 Sportback e-tron e disponibil în patru versiuni. Prima dintre ele (introdusă un pic mai târziu după debutul comercial) folosește o baterie cu capacitate de 83 kWh (75.8 kWh net). Configurația e completată de un motor electric capabil să livreze 285 CP (326 CP cu funcția Launch Control activă). Bateria asigură o autonomie WLTP de maximum 623 de kilometri, iar încărcarea poate fi făcută cu puteri de până la 225 kW (de la 10 la 80% în 21 de minute).
A doua versiune se numește Audi A6 Sportback e-tron performance. Asta se traduce printr-o baterie de 100 kWh (94,9 kWh net), un motor pe puntea spate cu un maxim de 380 CP și o putere de încărcare de 270 kW. Autonomia anunțată este de peste 750 de kilometri.
A treia versiune (una adăugată după debutul comercial) se numește quattro. Două motoare electrice care livrează 428 CP (462 cu Launch Control) hrăniți tot dintr-o baterie cu capacitate de 94,9 kWh (100 kWh brut). Pe lângă puterea maximă livrată se schimbă și autonomia: maxim WLTP de 713 kilometri. Iar această versiune o vom testa în EUROCHARGE 2025 by Schaeffler.



Ultima variantă se numește S6 Sportback e-tron, iar în nomenclatorul Audi asta se traduce prin două motoare electrice, câte unul pe fiecare punte, și o putere totală de 370 kW (405 kW cu funcția Launch Control activă). Bateria rămâne aceeași de 100 kWh, iar autonomia maximă scade (față de celelalte versiuni) la 670 de kilometri.
Tot pentru fanii detaliilor tehnice, Audi A6 Sportback e-tron (indiferent de versiunea comandată) se încarcă la surse AC cu 11 kW. Ulterior, pe parcursul carierei sale, Audi ar urma să introducă și o opțiune cu charger AC la 22 kW.
N-am spus nimic de 0-100 km/h și nici despre viteze de top. În ordine descrescătoare avem următoarele: 6, 5,4, 4,5 și 3,9 secunde pentru 0-100 km/h. Viteza de top este de 240 km/h pentru S6, restul versiunilor fiind limitate la 210 km/h.
IMAX-ul din mașină
N-ar trebui să fie o surpriză pentru nimeni faptul că A6 e-tron preia configurația interiorului introdus în premieră pe Q6 e-tron. Planșa de bord e dominată de un panou curbat care integrează instrumentarul digital de bord (11,9 inchi, Audi virtual cockpit) și ecranul tactil central de 14,5 inchi (în nomenclatorul Audi îl vei găsi sub denumirea de MMI touch display). Alături de ele, în dreptul pasagerului se află un al treilea ecran (disponibil opțional): 10,9 inch care pot fi folosiți pentru navigat pe internet, vizionat filme – sistemul folosește un privacy mode avansat prin care șoferul nu va putea vedea nimic în timp ce conduce – sau pentru accesarea sistemului de navigație).









Tot la capitolul tehnologie aș vrea să aminti de head-up displayul cu realitate augmentată, de oglinzile exterioare virtuale cu brațe rabatabile electric (camere video care înlocuiesc oglinzile clasice) și de plafonul panoramic care poate deveni opac sau transparent printr-o simplă apăsare de buton (soluție utilizată până acum și de Porsche sau Renault).
Show me the money
Pe piața din România, Audi A6 Sportback e-tron e disponibil în trei dintre cele patru variante (lipsește varianta performance).
Intrarea în gamă începe de la 67.300 de euro: un singur motor electric și bateria mică de 75.8 kWh net. Următorul pas este cel quattro: două motoare electrice, baterie de 94,9 kWh și un preț de pornire de 79.800 de euro. Și cum aceasta din urmă este variantă pe care o testăm, adaug și prețul final cu opționale: 105.900 de euro. N-o să trec cu liniuță fiecare echipament opțional, ci doar o să amintesc câteva dintre ele: plafon panoramic, scaune față ventilate, jante Dynamic de 21 de inchi, sistem audio Bang & Olufsen, interior S, head-up display cu realitate augmentată și pachetele Tech pro și Sport.
Vârful de gamă, S6 Sportback e-tron costă începând de la 101.100 de euro.
Fișa tehnică a mașinii care ne va însoți în EUROCHARGE 2025 by Schaeffler
este un proiect susținut de SCHAEFFLER
Încărcat de
OMV eMotion
Green Partner
BT Leasing
Pus pe șosea de
Michelin
Tehnologizat de
Server Config










