Unora le place Gazul

78% dintre mașinile cu GPL vândute anul trecut în Franța au fost ale mărcii Dacia. Popularitatea acestui sistem diferă, însă efectele utilizării lui sunt aceleași: preț mai mic la utilizare, emisii reduse și chiar și bonusuri din partea unor state.

Valul electric începe să cuprindă mai toate piețele lumii. Strategiile de marketing ale constructorilor se axează din ce în ce mai mult pe promovarea mașinilor cu baterii, iar publicul începe să guste din noua eră. Nu o spunem noi, ci o spun cifrele de vânzări care cresc frumușel în dreptul segmentului dedicat electricelor.

E cât se poate de clar că viitorul va fi unul electric. Cât de reprede se va face trecerea? Probabil că nici cei mai buni analiști din lume nu au un răspuns exact, în condițiile în care sunt atât de multe variabile care se pot modifica.

Dar până să ajungem să avem doar mașini electrice pe străzi, există și alte metode pe care le-am putea aplica pentru a îmbunătăți viața. Una dintre acestea vine sub forma gazului petrolier lichefiat. Sau, cum îl știe lumea cel mai bine, GPL.

GPL vs diesel și benzină

În acest moment, piețele auto sunt dominate de mașini ale căror motoare funcționează cu diesel și benzină. În ultimii ani, datorită noilor reglementări în materie de emisii, producătorii au venit cu soluții îmbunătățite pentru diminuarea efectelor negative ale gazelor de eșapament. Spre exemplu, motoarele diesel au acum instalații duble pentru tratarea gazelor de eșapament cu soluție pe bază de uree, proces denumit reducere catalitică selectivă. În același timp, motoarele pe benzină dispun de filtre de particule, componentă care până acum puțin timp era specifică mașinilor diesel. Este cât se poate de clar că prin soluții tehnice se pot atinge nivelurile de emisii impuse de norme.

Și totuși, gazul petrolier lichefiat a fost folosit în industria auto încă din 1979. GPL-ul este un mix de hidrocarburi ușoare, în mare parte butan și propan. Nu este un gaz toxic, iar în momentul arderii emite particule fine și emisii de NOx foarte puține. În același timp, cantitatea de CO2 generată în urma arderii este mai mică cu 10-12% față de cea a unui motor pe benzină cu capacitate cilindrică comparabilă. Practic, o soluție care nu doar că ar putea să scadă cantitatea gazelor de seră, ci și una care ar putea duce la apariția unui număr mai mic de boli respiratorii.

Și nu doar atât. Spre exemplu, un studiu publicat în urmă cu câțiva ani de Universitatea de Stat din Georgia a comparat rezultatele unor teste standard susținute de elevi. Rezultatele au fost în favoarea elevilor care mergeau la școală cu autobuze cu GPL.

De asemenea, gazul petrolier lichefiat este folosit cu succes de producătorii de autocamioane.

În lumea constructorilor de automobile, Dacia este unul dintre promotorii acestui tip de combustibil.

Dacia și era GPL-ului

Dacia a oferit primele modele echipate cu instalație GPL din fabrică încă din 2010. Conform celor mai recente rapoarte, Coreea de Sud, Rusia, Thailanda, Mexic, Turcia, Polonia, Ucraina și Italia sunt statele care se află în fruntea consumatorilor de GPL. În prezent, la nivel global există circa 28 de milioane de vehicule care funcționează cu gaz petrolier lichefiat.

În anumite state europene, autoritățile acordă și diverse subvenții pentru proprietarii care aleg să cumpere o mașină cu GPL sau să instaleze un sistem aftermarket. În altele, nu se aplică un malus ecologic sau nu există restricții de circulație în anumite zone.

Absorbția mașinilor cu GPL din aceste state poate fi explicată fie prin prezența unor rezerve mari de gaze naturale, fie prin subvențiile acordate. Spre exemplu, un vehicul care funcționează cu GPL va primi eticheta CritAir1 în Franța sau pe cea Eco în Spania.

Damien Laplane, responsabil pentru strategiile multiplatformă în cadrul Dacia și Lada.

De ce nu este GPL-ul popular și în alte state? Răspunsul vine tot de la oficialul Dacia. Acesta menționează că densitatea redusă a stațiilor care comercializează acest combustibil împreună cu lipsa informării asupra beneficiilor oferite sunt motivele principale pentru care GPL-ul nu a pătruns și în cultura altor state.

Totuși, în ultimii ani, prețurile în creștere ale motorinei și benzinei i-au determinat pe șoferi să adopte instalații care funcționează cu GPL. Iar Dacia este unul dintre promotori. Spre exemplu, anul trecut, 78% dintre mașinile cu GPL vândute de în Franța au fost ale mărcii Dacia. Și performanțele în vânzări continuă: anul trecut, 20% dintre mașinile vândute de Dacia au avut montate astfel de instalații, iar pentru prima jumătate a anului curent, procentul a crescut la 28% din totalul vânzărilor.

Clientul Dacia este pragmatic: își dorește o mașină utilă pentru viața lui de zi cu zi.

Damien Laplane.

Epoca ECO-G

Din ianuarie 2020, Dacia a adus în fața publicului noua motorizare ECO-G. Merge și cu benzină, dar și cu GPL. La baza noii motorizări se află un propulsor turbo de un litru cu trei cilindri. În oferta comercială Dacia îl vei găsi sub forma TCe 100 ECO-G.

Motorul dezvoltă 100 de cai putere și 170 Nm, și îl poți comanda pe absolut orice model Dacia din gamă. Mai puțin pe electricul Spring, normal.

Rezervorul de GPL este montat în locul roții de rezervă și este acoperit de podeaua portbagajului. Volumul este de 50 de litri, însă din motive de siguranță, capacitatea utilă este limitată la 40 de litri. În total, autonomia modelelor Dacia echipate cu un astfel de sistem de alimentare mixtă benzină+GPL trece de 1.200 de kilometri.

Trecerea de la un tip de combustibil la altul se realizează imediat și este imperceptibilă pentru cei aflați în mașină. Comutatorul a fost amplasat ergonomic și poate fi acționat manual oricând de șofer.

Folosirea instalației de GPL reprezintă un lucru practic, economic, ecologic și simplu. GPL-ul este parte din Dacia de la un capăt la celălalt.

Damien Laplane.