Oamenii din sufletul roboților

Deși par că se mișcă de capul lor într-o lume eficientă, meticulos aranjată, soarta roboților rămâne strâns legată de abilitățile și creativitatea oamenilor care le dau viață. Drept urmare, Dacia apelează la roboți ca să pregătească oameni pentru meseriile viitorului.

Poate fi surprinzător, dar afirmația că „viața bate filmul” se aplică nu doar situațiilor extreme pe care un scenarist nu le poate concepe, ci și normalității pe care tindem să o ignorăm. Undeva între ficțiunile care pun oamenii și roboții într-o confruntare aprigă precum cea din serialul „Westworld” și poveștile emoționale care diluează granițele dintre om și mașinărie („Omul Bicentenar”), pierdem din vedere că roboții sunt deja aici, printre noi, că relația noastră este una simbiotică, nu conflictuală.

Ceea ce pentru unii ar putea fi o revelație, pentru Dacia este realitatea cotidiană. Întrupați într-o formă virtuală sau fizică, de la procesele automatizate în lucrul cu documente până la echipamentele industriale de pe liniile de fabricație, roboții sunt deplin integrați în activitățile mărcii.

Roboții sporesc eficiența și siguranța producției auto, dar au nevoie de oameni ca să își facă datoria cum se cuvine.

În faza de concepție a unui nou model, tehnologia avansată și puterea de calcul îi ajută pe ingineri să identifice aspectele critice ale unui proiect. În etapa de testare, roboți imperturbabili, consecvenți și constanți deschid și închid portiere, acționează butoane, stresează motorașe, uzează scaune, repere, subansamble. Și o fac într-o manieră cuantificabilă, fără oboseală, neatenție sau plictis. Pe linia de producție, peste 80% din piese sunt aduse la îndemâna operatorilor de vehicule autoghidate care parcurg într-o zi de lucru peste 30 de kilometri fără să aibă nevoie de asistență umană.

Docil, punctual, mereu la datorie, acest vehicul autoghidat își vede de traseul său fără să stea în drum.

În ciuda părerilor alarmiste, utilitatea roboților nu reduce importanța oamenilor, ci o amplifică cu noi roluri și specializări. În loc să fie o amenințare pentru locurile de muncă, roboții au deschis noi oportunități de carieră, fiindcă și ei trebuie să fie înțeleși, programați, reparați, reconfigurați. Până la urmă, realitatea este simplă și nu are nimic de-a face cu intriga unui film: la fel cum oamenii au nevoie de roboți și roboții au nevoie de oameni. Iar Dacia contribuie acum la educația și perfecționarea oamenilor care vor lucra cu roboții de mâine.           

Oameni și mașini. Robot conceput să urmeze un traseu prestabilit așteptând comenzi din partea oamenilor care l-au construit.

Parteneri de joacă, colegi de viitor

Lansat în 2017 ca o inițiativă în direcția dezvoltării de tehnologii educaționale aplicate pentru învățarea informaticii, Nextlab.tech a pus bazele celui mai mare concurs de robotică din România, susținut de parteneri puternici cum sunt Dacia și BCR, sponsorul național al evenimentului.  Adresat elevilor din clasele II – IX, concursul Nextlab.tech își propune să atragă anul acesta 50.000 de copii care să învețe să programeze roboți, în condițiile în care obiectivul final declarat de Prof. Univ. Dr. Răzvan Bologa, inițiatorul și coordonatorul programului, este ca peste un milion de elevi să fie instruiți în robotică școlară.

„Procesul educațional gândit de noi are patru faze”, explică Răzvan Bologa. „Începem cu elevi de 6-8 ani, care folosesc roboți simpli, ușor de construit, ca să se familiarizeze cu noile tehnologii. Urmează faza pentru elevii de 8-12 ani, implicați în realizarea unui robot care poate urmări autonom o linie de traseu, ceea ce îi învață să lucreze trans-disciplinar, cu noțiuni de informatică, programare, elemente de fizică, de electronică, matematică. După vârsta de 12 ani, elevii au ca principală provocare să construiască un robot capabil să îngrijească o plantă sau un animal, urmărind o serie de priorități ale dezvoltării durabile. În ultima fază, copiii trecuți de 14 ani au sarcina să construiască o mică seră care să producă cu ajutorul roboților fructe și legume adevărate.”

O plantă îngrijită de un robot astăzi, o seră robotizată mâine.

Grație sprijinului generos oferit de Dacia și BCR, concursul are azi elevi care au ajuns în faza a treia. Ne dorim ca începând de anul viitor să apară și primele robo-sere, cu primii robo-ardei, primele robo-căpșuni, robo-roșii și multe alte fructe și legume gustoase.

Prof. Univ. Dr. Răzvan Bologa

Ediția din acest an a concursului Nextlab.tech a debutat cu o etapă desfășurată integral online cu ajutorul unor roboței virtuali și se află acum în a doua etapă, în care sunt construiți roboți fizici pe baza unor seturi de lucru pe platformă Arduino (Miro,  Technicus sau Enspiro). În continuarea sprijinului acordat în anii anteriori, când 300 de copii de la școli și licee din Argeș, Dâmbovița și București au fost susținuți de Dacia să participe în competiție,  Fundația Groupe Renault România, în parteneriat cu Dacia distribuie gratuit 150 de seturi de lucru pentru înscrierea în RoboHackatonul Nextlab.tech 2021.    

În afară de cursurile online gratuite oferite de profesori universitari din domeniul informaticii și sesiunile de robo-ajutor, Dacia găzduiește pe perioada verii la „Creative Lab”, în cadrul Renault Technologie Roumanie (RTR), sesiuni de educație „Demo Days” pentru 18 copii, cu vârste între 8 și 16 ani, care au astfel ocazia să folosească sub îndrumarea specialiștilor RTR tehnologia de imprimare 3D în robotică.

„Creative Lab” ca o carte deschisă: nereușitele nu sunt ascunse pentru că sunt multe de învățat din lucrurile care nu merg bine.

Grădina creativității

Deloc întâmplător, implicarea sponsorilor în concursul Nextlab.tech a fost anunțată chiar la „Creative Lab”, acolo unde sunt explorate și testate o sumedenie de idei, unele dintre ele ajungând chiar să fie implementate în producție.

Parteneri pentru viitor (de la stânga la dreapta): Mihai, elev activ în programul Nextlab.Tech; Prof. Univ. Dr. Răzvan Bologa, inițiator și manager Nextlab.tech; Dana Demetrian, Vicepreședinte Retail și Private Banking BCR; Adriana Geanău, profesoară de informatică la Școala Gimnazială nr. 79; Alexander Simionescu, director al centrului de inginerie Renault Technologie Roumanie; Simona Popovici, director Resurse Umane la Groupe Renault România; Cristian Nevzoreanu, director Comunicare la Groupe Renault România.
Parteneri pentru viitor (de la stânga la dreapta): Mihai, elev activ în programul Nextlab.tech; Prof. Univ. Dr. Răzvan Bologa, inițiator și manager Nextlab.tech; Dana Demetrian, Vicepreședinte Retail și Private Banking BCR; Adriana Geanău, profesoară de informatică la Școala Gimnazială nr. 79; Alexander Simionescu, director al centrului de inginerie Renault Technologie Roumanie; Simona Popovici, director Resurse Umane la Groupe Renault România; Cristian Nevzoreanu, director Comunicare la Groupe Renault România.

Doar un exemplu: între proiectele expuse se află și o unitate multimedia care în locul ecranului tactil are un panou imprimat 3D în care poate fi așezat telefonul mobil, devenit astfel interfață de control pentru calculatorul de bord și alte funcții ale mașinii. Acesta este de fapt conceptul de plecare care a dat naștere configurației de bază pentru sistemul multimedia de pe noua generație Logan, Sandero, Sandero Stepway, care apelează la orice telefon mobil cu aplicația Dacia Media Control instalată pentru a accesa o parte dintre echipamentele și facilitățile de la bord.

În aceste condiții, nu este de mirare interesul stârnit de alte proiecte în lucru, cum este instalația care integrează o cameră video în locul oglinzii retrovizoare sau volanul care înglobează comenzile pentru lumini.    

Comenzile luminilor pe un volan Dacia? S-ar putea întâmpla, dar înainte conceptul este testat la „Creative Lab”.

Centrul „Creative Lab” face parte dintr-o rețea de 18 laboratoare răspândite în toată lumea, fiind angrenat în diferite proiecte și competiții interne și internaționale. Anul trecut, de pildă, imprimantele 3D de aici au produs sute de repere specifice pentru instalațiile de ventilare artificială, ca parte a efortului depus de Dacia pentru a susține cadrele medicale în condiții de criză.

Componente imprimate 3D în cadrul „Creative Lab” pentru echipamentele medicale. Mii de astfel de repere au fost donate de Dacia pentru lupta împotriva COVID-19.

Tot aici, după o săptămână intensă de lucru și cel puțin 15 prototipuri realizate pe loc, a fost găsită o soluție viabilă pentru un reper de volan care dădea de furcă specialiștilor de la Centrul de Inginerie Titu: „În programul de design ieșea bine, în testele virtuale era cum trebuie, iar când era pusă pe mașină, piesa în sine rezista, dar la un moment dat secționa un cablu”, explică Ciprian Marinescu, Șef de proiect Cercetare Dezvoltare Inovare RTR și conducătorul Creative Lab.

Dincolo de capacitatea de a imprima 3D repere specializate sau prototipuri care grăbesc procesele de validare tehnică, oamenii de la „Creative Lab” se concentrează și pe identificarea de noi soluții sau îmbunătățirea celor existente, reușind chiar să înregistreze brevete pentru rezolvări inovatoare. Un exemplu recent este oferit de revizuirea schemei de lucru a arcului care acționează asupra capacului de portbagaj al noului Logan: grație unei modificări simple și elegante, capacul se ridică automat după ce este descuiat din telecomandă, fără a fi nevoie de echipamente hidraulice sau electrice complicate și scumpe. Sistemul de compartimentare variabilă a portbagajului noului Logan cu ajutorul unor panouri modulare tot aici a fost conceput.

Camere video în locul retrovizoarelor: o soluție aparent simplă, dar care trebuie testată și validată în mod profesionist înainte de a ajunge pe un model de serie.

O mișcare cu talent

Implicarea „Creative Lab” în competiții internaționale a stimulat resurse și idei remarcabile din zona facultăților tehnice din România.

Concursul de inovație „Twizy Contest” își propune să găsească utilități noi și expresii inovatoare de mobilitate și conectivitate urbană plecând de la platforma electrică Renault Twizy. Echipa care câștigă faza națională intră în competiție cu proiectele susținute de celelalte centre din rețeaua internațională „Creative Lab”.

Anul trecut, proiectul românesc a propus o soluție de majorare a autonomiei lui Twizy cu ajutorul unei turbine pe gaz. Aceasta a fost integrată în spațiul eliberat prin utilizarea unui pachet de baterii de ultimă generație, mai compact decât în conformația inițială. La prima ediție „Twizy Contest”, echipa din România a câștigat titlul „Cel mai bun prototip” la faza internațională: „Studenții au dezvoltat un sistem de direcție pe toate cele patru roți, care îi permitea vehiculului să se întoarcă în loc, să meargă în lateral”, spune Ciprian Marinescu. „Este adevărat că Twizy este o mașină mică pe care o poți parca oriunde, dar soluția premiată poate fi aplicată și pentru o mașină mai mare.”        

Un Twizy cum altul nu mai există. Conceput în România.

Întrecerea Twizy Contest devine din ce în ce mai competitivă, dar pentru noi surpriza a fost alta: inițial ne temeam de echipele din Franța, Rusia sau Coreea de Sud, unde sunt universități puternice și de tradiție, dar până acum am câștigat noi și echipele din Columbia, Spania.”

Ciprian Marinescu

Recunoașterea potențialului creativ local confirmă perspectiva pe termen lung adoptată de Dacia. Implicarea în concursul Nextlab.tech și atragerea studenților în concursurile organizate de „Creative Lab” sunt doar câteva dintre modurile în care Dacia cultivă resursele de viitor. Așezate în imaginea de ansamblu, astfel de inițiative articulează rolul dinamic asumat de marca noastră în țesătura socială, cu burse sociale și de performanță, cu acțiuni care aduc tehnologia mai aproape și programe care susțin învățământul profesional.

Ciprian Marinescu demonstrează cum poate începe aventura pe tărâmul roboticii: cu un robot construit pentru a urma un traseu prestabilit. Într-o fază evoluată, aplicația este folosită în uzină pentru a transporta autonom repere la posturile de lucru, îmbunătățind eficiența și siguranța producției.

„Avem peste 400 de elevi de liceu care fac practică, învață o meserie în cadrul parteneriatelor pe care le avem cu liceele cu profil tehnologic din Argeș”, spune Simona Popovici, Director HR Groupe Renault România. „În egală măsură, investim foarte mult în tehnologie și digitalizare, sprijinim accesul copiilor la robotică și dezvoltăm competențele digitale ale angajaților noștri. Am lansat de curând un proiect care se concentrează pe rolul femeilor în tehnologie, „She Drives Science”, în care oferim 70 de burse pentru fete deștepte, studente și masterande cu profil tehnic. Sunt foarte talentate, au abilități impresionante, dar nu au suficient curaj. Deocamdată.”

„Trebuie să ne adaptăm nu doar la cerințele de azi, ci și la cele de mâine. Nu vrem să facem schimbări când ne confruntăm cu probleme, de aceea investim în avans în diverse zone de interes, iar digitalizarea este o miză mare.”

Simona Popovici

Din această perspectivă, în afară de revelația că viața poate bate filmul și într-un mod așezat, lipsit de dramatism, mai există o constatare oarecum surprinzătoare pentru cei care văd Dacia doar ca pe o marcă auto: Dacia construiește mașini, e adevărat, dar în egală măsură construiește și destine. Pentru că viitorul va avea cu siguranță nevoie de tehnologie, de roboți și de oameni. Însă oamenii rămân cei mai importanți.