În momentul în care Volvo l-a anunțat pe EX90, urmașul electric al longevivului XC90, soarta celui din urmă a rămas indecisă pentru o perioadă. Apoi a venit decizia: XC90 își va continua cariera, cu un facelift gândit să-l mențină relevant, în paralel cu EX90. Pentru clienții ezitanți în fața electrificării totale, pe de o parte.
Pe de altă parte, din punct de vedere moral, păstrarea lui XC90 în gama Volvo poate fi interpretată ca un semn de respect. Sigur, a contat și considerentul conform căruia acesta încă mai poate aduce profit într-o arenă populată de nume ca BMW X5, Audi Q7 și Mercedes GLE.

Să nu uităm nici că XC90 a fost lansat într-un moment greu pentru Volvo, când compania venea după o perioadă agitată, care a inclus o recesiune globală și o schimbare de proprietar – americanii de la Ford plecau, iar în locul lor veneau chinezii de la Geely. Gândiți-vă doar la asta: 11 miliarde de dolari a costat, cu totul, dezvoltarea platformei SPA. Și primul care a primit-o a fost, în 2015, Volvo XC90 de a doua generație.
Alături de noi în Cars & Roads Croația by Michelin vine XC90 facelift (al doilea facelift, după cel din 2019, de la jumătatea carierei anticipate atunci). Mai exact un XC90 plug-in hibrid, în echipare de top Ultra. Îl cunoaștem mai bine în continuare.
Cât încape într-un facelift?
Coordonatele lui XC90 nu s-au schimbat la nivel macro, în caz că existau dubii. Modelul stă în continuare o treaptă peste XC60 în gama Volvo, deci business as usual. Dacă punem lupa și căutăm modificări, le vom găsi sub forma unui design exterior rafinat, în special în partea din față, la nivel de faruri, grilă, capotă, prize de aer și aripi laterale. Apropo, farurile rămân ciocane vizuale ale lui Thor, dar capătă tehnologie Matrix LED cu 15 segmente.

Tot pe lista de noutăți apare o culoare de caroserie, numită Mulberry Red, alături de jante restilizate, disponibile în trei dimensiuni – 20, 21 și 22 de inchi.
Dincolo de portiere și foițe de tablă, Volvo a lucrat la insonorizare. Pe românește, a fost strecurat mai mult material fonoabsorbant în montanții A și B, iar geamurile laterale sunt acum laminate. Se schimbă și aspectul volanului, se schimbă și suspensia standard, cu dublu braț pe față și amortizoare care pot varia mecanic tăria în funcție de suprafața de deplasare sau de stilul de condus (Volvo le prescurtează FSD, de la Frequency Selective Dampers).

Atenție specială au primit și scaunele: ai acum la dispoziție două opțiuni de tapițerie ecologică – Nordico, deja prezentă pe EX90, acea piele ecologică menită s-o imite pe cât de bine posibil pe cea naturală și Navy Herringbone Weave, un material textil rezistent la murdărie, prelucrat din poliester reciclat.
Fiindcă l-am testat pe XC90 facelift și am nimerit într-o mașină cu acest textil pe post de tapițerie, pot spune atât: nu ridicați din sprânceană la prezența sa pe o mașină de +75.000 de euro. Textura e groasă, consistentă, de calitate, unde mai pui că arată foarte bine și se simte cel puțin la fel la atingere. Și dacă nu v-am convins, orice dealer Volvo e prietenul vostru aici.

N-am uitat nici de, poate, cea mai mare și necesară schimbare pentru XC90: un nou ecran multimedia central. Povestim pe larg în secțiunea dedicată tehnologiei pe care XC90 o are de oferit.
Electrificare în straturi
XC90 poate fi comandat în două versiuni, ambele electrificate, dar în proporții diferite.

Încep cu cea care ne interesează mai puțin: B5 AWD benzină mild-hybrid (la 48 de volți), adică acel XC90 pus în mișcare de un motor termic de doi litri cu patru cilindri, un mic motor electric integrat în transmisia automată cu 8 trepte și cei 250 de cai-putere și 360 Newtoni-metru livrați de sistem. Această versiune poate fi comandată în România, dar nu ne însoțește în Cars & Roads Croația by Michelin.
Versiunea plug-in hibrid, numită oficial T8 eAWD, cea care ne va fi alături în Croația, aduce la un loc același motor termic descris mai sus și un motor electric montat în spate, o baterie Li-ion cu o capacitate netă de 14,7 kWh și o transmisie cu 8 trepte. Și acum, socotelile: 310 cai-putere din termic plus 145 de cai-putere din electric și 400 Newtoni-metru din termic plus 309 Newtoni-metru din electric.






În baterie este stocată suficientă energie cât pentru o autonomie electrică teoretică de 71 de kilometri, măsurată în regim WLTP, iar consumul mediu teoretic estimat de producător pică în intervalul 1,2-1,6 l/100 km (atunci când pleci la drum și cu bateria plină). Vom afla cum stau lucrurile în condiții reale, pe tipuri variate de șosele.
Tehnologie și siguranță
Reiau ideea de mai sus: cea mai semnificativă (și cerută) îmbunătățire pentru XC90 este noul mod prin care utilizatorul interacționează cu sistemele mașinii. Altfel spus, ecranul central de 11,2 inchi, poziționat în orientare verticală, despre care Volvo spune că oferă o densitate de pixeli cu 21% mai mare față de soluția de dinainte.
La nivel de grafică, cine s-a urcat într-un EX30/EX90 va recunoaște colorizarea și structura meniurilor. Pictogramele sunt acum mai mari, mai vizibile, mai clar reprezentate și ușor de accesat, iar în spate rulează platforma Google Android Automotive, care permite și preluare de actualizări over-the-air, dar și conectarea dispozitivelor mobile prin Apple CarPlay și Android Auto.



Pe tunelul median există și un spațiu special pentru încărcarea unui telefon mobil prin inducție și două porturi USB-C. Legat de partea audio, oferta rămâne tipică Volvo: sisteme Harman Kardon (standard) și Bowers & Wilkins (opțional).
Când a doua generație XC90 a venit pe lume, a adus cu ea un sistem unic la acel moment: pregătirea mașinii de impact. Cum? Prin pretensionarea centurilor, retragerea pedalei de frână și comprimarea șezutului fiecărui scaun, pentru reducerea leziunilor la nivelul coloanei vertebrale.
Evident, până în acest punct extrem există tot felul de plase de siguranță. Enumăr câteva aici: Intelligent Speed Assist, avertizare în caz de coliziune frontală, BLIS (Blind Spot Information System), Cross Traffic Alert, Hill Descent Control, Adaptive Cruise Control, Pilot Assist, avertizarea și atenuarea coliziunile spate.
Achiziție
În România, Volvo XC90 T8 eAWD pornește de la 95.250 de euro în echiparea de bază Plus. Pentru echiparea Ultra, suma urcă la 100.250 de euro, preț de bază.
Dacă totuși consideri că un mild-hybrid ți se potrivește mai bine, XC90 B5 AWD mild-hybrid pornește de la 77.250 de euro în echipare de bază Core. Prețurile merg până la 89.560 de euro, pentru echiparea de top Ultra.







Modelul pe care-l avem alături de noi în Cars & Roads Croația by Michelin vine cu o listă destul de lungă de dotări opționale, printre care: culoarea Bright Dusk (1.010 euro), piele Nappa perforată și ventilată + selectorul transmisiei din cristal Orrefors (2.150 de euro), sistemul audio Bowers & Wilkins (3.090 de euro), șasiu adaptiv cu amortizare pe fiecare roată + suspensie activă pneumatică reglabilă pe puntea spate (2.450 de euro) și geamuri laterale laminate (1.081 de euro).
Astfel, prețul mașinii de față, cu tot cu opționale, este de 117.127 de euro.
Fișa tehnică a mașinii care ne va însoți în tur



































Presented by
Green Partner:
BT Leasing
Energized by:
OMV
Tech Partner:
Server Config