Cars & Roads Croația by Michelin: test drive de 10 zile prin Croația cu 7 SUV-uri hibride

7 SUV-uri hibride vor fi în prim-plan într-un road trip prin Croația. Timp de 10 zile, 17 jurnaliști și invitați vor testa mașinile pe unele dintre cele mai interesante drumuri de la Adriatică. Pe scurt, Cars & Roads Croația by Michelin.

O să încep direct cu puțin context, structură, fel principal: în 2024, în Europa s-au comercializat 12,91 de milioane de mașini noi, dintre care aproape 54% au fost SUV-uri. Mai are cineva vreun dubiu că aceste caroserii pe steroizi, umflate pe ici-colo și câteodată un pic mai înălțate, reprezintă grosul industriei? Eu sper că nu. Este pentru prima dată când SUV-urile ating o astfel de cotă de piață, prin urmare, să le ignori devine o muncă dificilă.

Nu-i cel mai poetic și metaforic mod în care am scris o introducere, însă ăsta-i adevărul: ne plac sau nu, SUV-urile sunt din ce în ce mai multe. Atât în vitrinele dealerilor, cât și pe străzi.

Dincolo de afluxul pe care îl observăm în fiecare an când vine vorba de modele noi și lansări, în piață mai are loc o transformare. Se numește electrificare, unde prin electrificare se înțelege orice sistem de propulsie care nu funcționează exclusiv cu sevă de dinozauri: de la sistemele mild-hybrid și până la mașinile electrice cu baterii sau pile de combustie pe bază de hidrogen.

Ca să aveți un ordin de mărime, în 2024, în Europa, dintre cele 12,91 de milioane de mașini noi vândute, 4,06 milioane au fost echipate fie cu un sistem mild-hybrid, fie cu tehnologie full-hybrid (de altfel, a fost singurul segment în creștere anul trecut). Pe lângă acestea, europenii au mai cumpărat aproape 2 milioane de electrice și puțin peste 950.000 de mașini plug-in hybrid. Ce înseamnă asta? Că mai bine de jumătate dintre mașinile noi care și-au găsit clienți anul trecut au avut o formă sau alta de electrificare.

Schimbarea asta n-a venit de ieri, de azi. Vă reamintesc că primele modele full-hybrid de serie au apărut la finalul anilor ’90, iar popularitatea lor a crescut odată cu introducerea unor norme de poluare mai stricte în Europa. Tot aceste reguli au generat și adoptarea în masă a sistemelor mild-hybrid, tehnologie pe care astăzi o folosesc aproape toți producătorii: de la constructorii de volum și până la mărcile care produc supercaruri. Chiar și hibrizii cu încărcare la priză au început să vină din partea unor mărci de la care nu te-ai fi așteptat, iar electricele…ei bine, electricele au prins forme dintre cele mai diverse.

Ce am scris până acum descrie, foarte pe scurt, cele două tendințe din piața auto la nivel european. Prin urmare, roadtripul Cars & Roads Croația by Michelin adoptă aceste două teme populare pe care le oferă piața acum. Altfel spus, un test drive de 10 zile care pleacă din România și se așterne domol în Croația, în care 17 jurnaliști și invitați vor conduce 7 SUV-uri electrificate (mild-hybrid, full-hybrid și plug-in hybrid).

Va fi cu aventură, cu fotografii memorabile, cu informații calde primite din mai multe surse – că de-aia mergem 17 – și chiar și cu stele Michelin.

Foto: Dreamstime

7 SUV-uri hibride

Și pentru că în paragrafele de mai sus am tot aruncat cu termeni care pentru unii sunt mai puțin cunoscuți, în cele ce urmează o să vin și cu o serie de explicații tehnice. Fără motive de panică, le traduc pe înțelesul tuturor.

Încep cu forma cea mai simplă de electrificare: mild-hybrid. Sau MHEV, așa cum probabil ai observat deja dacă ți-ai căutat recent o mașină nouă. Pe scurt, sistemul mild-hybrid are în componență un starter-generator de mică putere și o baterie cu capacitate redusă. Acest sistem n-a fost gândit să ofere o rulare pur electrică deși, pe anumite modele, în anumite scenarii și într-o formă ceva mai evoluată a sistemului (toate aceste trei caracteristici trebuie să fie îndeplinie), poate face și asta. Revenind. Scopurile sistemului MHEV e următorul: să țină oprit motorul termic pentru cât mai mult timp atunci când, de exemplu, aștepți culoarea verde a semaforului, să asiste pornirea de pe loc (una dintre situațiile în care consumul de combustibil e mare) și chiar să aducă un plus de cuplu în anumite scenarii (traversarea unor rampe, accelerații puternice). Mulțumită unui sistem de recuperare a energiei la frânare, bateria se încarcă singură. Nicio grijă pe partea asta.

Un astfel de sistem nu e deloc costisitor, din toate punctele de vedere, motiv pentru care foarte mulți constructori îl folosesc pe o parte dintre motorizările oferite (indiferent că sunt diesel sau benzină). În turul nostru vom avea un astfel de reprezentant: Subaru Forester, un SUV cu greutate în industria auto care integrează pe motorul boxer un sistem mild-hybrid.

Subaru Forester e-boxer. Prezentarea mașinii.

Sistemul full-hybrid (HEV) sau hibridul fără încărcare la priză și-a făcut apariția pe finalul anilor ’90. Japonezii au fost cei care l-au făcut celebru, iar ulterior a pătruns și în galantarul altor producători de volum și nu numai. Practic, o soluție care îmbină două lumi (cea a motoarelor cu ardere internă și cea a electricelor) dar într-o variantă care nu necesită deloc încărcarea bateriei de la o sursă externă (vezi denumirea sistemului).

Scopul hibrizilor fără încărcare la priză e acela de a reduce consumul (undeva la valori de motor diesel), dar și de a-i obișnui pe clienți cu electrificarea totală. Totodată, un full-hybrid poate rula 100% electric pentru perioade scurte de timp sau de distanță, iar faptul că nu e nevoie să reîncarci bateria de la o priză (treaba asta se întâmplă în mers fie de la sistemul de recuperare a energiei la frânare, fie de la excesul motorului termic) poate fi considerat un atu (depinde ce cauți la o mașină, evident). În Cars & Roads Croația by Michelin vom avea un reprezentant al acestei tehnologii: Dacia Bigster.

Dacia Bigster full-hybrid. Prezentarea mașinii.

Ultima formă de electrificare înainte de trecerea completă la mașinile electrice se numește plug-in hybrid (PHEV). E cea mai complexă variantă întrucât partea de rulare electrică e reprezentată și mai profund. Pe lângă motorul termic, PHEV-urile folosesc unul sau chiar două motoare electrice capabile să pună mașina în mișcare. Cum bateria este mai mare decât cea folosită de un full-hybrid, energia stocată în aceasta permite deplasarea pur electrică pe o distanță mare (există PHEV-uri a căror autonomie WLTP ajunge la 200 de kilometri) și la viteze mari (unele pot face asta la viteze de autostradă).

La fel ca un hibrid fără încărcare la priză, bateria PHEV-ul se poate încărca fie prin recuperarea energiei la frânare, fie din surplusul venit de la motorul termic. Totuși, unul dintre lucrurile majore care diferențiază cele două sisteme e acela că acumulatorul poate fi încărcat de la surse externe (puterea variază, însă există PHEV-uri care știu să se încarce atât la curent alternativ, cât și la curent continuu – putere mai mare, deci timp mai mic de încărcare). Hyundai Santa Fe, Renault Rafale, Toyota C-HR, Volvo XC90 și Volkswagen Tayron sunt cele 5 modele din Cars & Roads Croația by Michelin care vor reprezenta segmentul SUV-urilor plug-in hybrid.

Hyundai Santa Fe plug-in hybrid. Prezentarea mașinii.
Renault Rafale plug-in hybrid. Prezentarea mașinii.
Toyota C-HR plug-in hybrid. Prezentarea mașinii.
Volkswagen Tayron plug-in hybrid. Prezentarea mașinii.
Volvo XC90 plug-in hybrid Prezentarea mașinii.

La toate acestea se mai adaugă și un safety car. Safest safety car. Un Volvo V60 în versiune B4, o mașină îndeajuns de încăpătoare încât să fie „casa” fotografilor care vor surprinde imaginile care-ți vor face poftă de vacanță.

Volvo V60 Safest Safety Car.

17 jurnaliști și invitați

Când a luat naștere Cars & Roads, unul dintre punctele de sprijin pe care ne-am axat s-a numit diversitate de opinii și impresii. De ce opinii și impresii? Pentru că un test drive, indiferent de experiența celui de la volan și de modul în care știe să se pună în pielea potențialului client, rămâne un material de presă subiectiv. Se poate ca eu să simt anumite vibrații în mașină pe care tu nu le poți percepe sau poate tu auzi înfundat cum anumite plastice scârțâie pe denivelări, în timp ce urechea mea e posibil să nu le identifice. Poate mie îmi place o suspensie setată mai rigid, în timp ce tu preferi o mașină mai moale. Și tot așa. Sunt lucruri pe care oricât de mult le educi, le exersezi și le testezi pot genera și păreri subiective. Iar acesta este unul dintre motivele pentru care roadtripul nostru vine la pachet cu 17 oameni care vor testa mașinile. Ce înseamnă asta? Că vei citi păreri și impresii, stoarse la cald, despre aceeași mașină de la emițători diferiți.

Sigur că am putea face un astfel de proiect într-o formulă restrânsă și doar cu oamenii care semnează pe Autocritca, însă păstrăm tradiția și în 2025. Prin urmare, pe lângă echipa de casă (a se citi o partea dintre oamenii din redacție) la turul din Croația vor fi prezenți și jurnaliști de la alte publicații și o serie de invitați apropiați de fenomenul auto și atrași de ce înseamnă industria.

N-o mai lungesc.

Pe lângă oamenii din echipa Autocritica, care organizează acest test drive complet și din care fac parte Mircea MeșterTudor RusDaniel PopescuBerti Panaiot și Cornel Șocariciu, în Cars & Roads Croația by Michelin vei putea citi și consulta opiniile următorilor. Îi pun la cap de rând, cu liniuță. Ca să știi de unde să-i iei.

Responsabili de partea foto-video vor fi Radu ChindrișCiprian Mihai și Marius Dobrescu.

Eu nu spun să stai cu ochii pe ce publică fiecare în parte – înțeleg, e și normal, avem cu toții de mers la serviciu – dar cu un simplu follow hashtagului #CarsAndRoads o să vezi tot ce facem în turul din Croația și ce scriem despre mașinile pe care le conducem.

Partenerii

E evident că un astfel de tur/roadtrip/eveniment care îmbină un test drive atât de complex n-ar fi putut exista fără o serie de parteneri care să se alăture ideii și să susțină acest mega-test complex și relevant.

Prin urmare, iată „vinovații” de serviciu.

Cars & Roads Croația va fi oferit de Michelin, producătorul francez de anvelope fiind partenerul principal al evenimentului și promotor al siguranței și sustenabilității. Ca să înțelegi pe deplin până unde se duc ițele țesute de Michelin de-a lungul timpului îți zic următoarele: o parte dintre mașinile pe care le conducem au fost echipate cu anvelope Michelin, o serie de locuri pe care le vom vizita au fost alese din Ghidul Verde Michelin – un atlas turistic din care poți să culegi idei pentru un viitor concediu atât în țară, cât și în afară – iar două dintre restaurantele în care vom opri pe parcursul turului poartă la intrare stelele gastronomice Michelin. Practic, în turul pe care îl facem bifăm toate cele trei zone în care activează Michelin: auto (anvelope), gastronomie (Ghidul Roșu, respectiv restaurantele cu stele Michelin) și turism (Ghidul Verde).

De anul acesta, roadtripului Cars & Roads i se alătură și OMV, partener care se va ocupa de carburantul necesar mașinilor din tur și de pauzele de condus ale celor 17 participanți. Totul se întâmplă pe baza unui card (Routex) care poate fi folosit atât în țară, cât și în restul țărilor din Europa (peste 21.000 de stații compatibile).

BT Leasing e parte a turului prin Croația, iar compania cu sediul în Cluj-Napoca propune, printre altele, servicii de leasing pentru achiziționarea de electrice și hibride prin programe speciale pentru persoane fizice (Green Mobility) și juridice (Green Finance). Totodată, BT Leasing împlinește 30 de ani în 2025, fiind una dintre cele mai longevive și stabile companii de leasing din România. Înființată în 1995, compania a fost printre primele din piață cu capital 100%
românesc, dedicate susținerii inițiativelor locale și antreprenoriale.

Nu în ultimul rând, Cars & Roads este susținut de Server Config, companie specializată în echipamente IT profesionale. Nu doar că implicarea lor în munca noastră aduce o dată la două săptămâni o emisiune auto pe Youtube (Autocritica Podcast), dar în turul din Croația plusează cu laptop-uri de performanță dedicate profesioniștilor pentru a le ușura munca fotografilor și videografilor. Să avem ilustație bună în timp real.

Mă bucură enorm faptul că ai ajuns până aici, ceea ce înseamnă că mă văd nevoit să fac o mică recapitulare. Dincolo de metafore, cifre și explicații aș vrea să rămâi cu informațiile esențiale.

Așadar, Cars & Roads Croația by Michelin e despre cele 7 SUV-uri hibride și despre aventura din locurile spectaculoase din Croația pe care le vom descoperi (ar prinde bine niște ponturi pentru concediul de vară, nu?). E cu impresiile celor care vor conduce și cu opinii nefiltrate, la cald. Și da, totul va fi presărat cu gastronomie locală dusă uneori la nivel de artă și cu imagini cu locuri în care să-ți dorești să ajungi cât mai curând.

Toate poveștile care se vor scrie vor ajunge în mărețul online sub hastagul #CarsAndRoads.



Presented by


Green Partner:
BT Leasing

Energized by:
OMV

Tech Partner:
Server Config

Foto principală: Dreamstime